درمان پرخاشگری کودکان، بازی درمانی و رفتاردرمانی پرخاشگری

اگر شما یک والد هستید، احتمالاً خودتان با فروپاشی و عصبانیت کنار می آیید. تنظیم هیجان مهارتی است که همه ما باید آن را بیاموزیم و برخی از بچه ها نسبت به سایرین زمان بیشتری برای تسلط بر خود کنترلی نیاز دارند. اما چگونه می‌فهمید که رخاشگری کودک یا رفتار خشونت‌آمیز فرزندتان تنها بخشی از منحنی یادگیری او نیست، بلکه از کنترل خارج شده است و نیاز به درمان پرخاشگری کودک است؟ و چه کمکی می توانید برای درمان پرخاشگری کودکان انجام دهید؟

آیا همه کودکان پرخاشگری را تجربه می کنند؟

همه چیز به دانستن اینکه چه چیزی از نظر رشدی نرمال است، برمی گردد. دکتر امیلی ماد، روانشناس اطفال، می گوید: «ما عموماً از کودکان نوپا انتظار داریم رفتارهای پرخاشگرانه ای را تجربه کنند.

«در این مرحله، بچه‌ها تمایل دارند به بیان فیزیکی ناامیدی خود متوسل شوند، فقط به این دلیل که هنوز مهارت‌های زبانی برای بیان خود ندارند. به عنوان مثال، هل دادن یک همسال در زمین بازی را می توان معمولی در نظر گرفت. ما لزوماً آن را تجاوز نمی نامیم مگر اینکه بخشی از یک الگو باشد.»

چگونه پرخاشگری واقعی کودک را تشخیص دهیم؟

او می گوید تا زمانی که کودک به اندازه کافی بزرگ شود که مهارت های کلامی برای برقراری ارتباط با احساسات خود را داشته باشد – در حدود سن 7 سالگی – ابراز فیزیکی پرخاشگری باید کاهش یابد. اگر این اتفاق نمی افتد، وقت آن است که نگران شوید، به خصوص اگر فرزند شما خود یا دیگران را در معرض خطر قرار می دهد یا مرتباً به اموال آسیب می رساند.

مراقب علائم هشداردهنده باشید که رفتار فرزندتان تأثیر منفی دارد:

  • از نظر تحصیلی مبارزه می کند.
  • داشتن مشکل در ارتباط با همسالان
  • اغلب باعث ایجاد اختلال در خانه می شود.

او می گوید: “این علائم هشدار دهنده باعث نگرانی است و نباید نادیده گرفته شوند.”

رفتار فرزند شما ممکن است چند علت اساسی داشته باشد که نیاز به توجه دارد. ADHD، اضطراب، ناتوانی های یادگیری تشخیص داده نشده و اوتیسم همگی می توانند مشکلاتی را در رفتار پرخاشگرانه ایجاد کنند.

دکتر ماد می‌گوید: «علت هر چه باشد، اگر رفتار پرخاشگرانه بر عملکرد روزانه فرزندتان تأثیر بگذارد، زمان آن فرا رسیده است که به دنبال درمان پرخاشگری کودک باشید. با صحبت کردن با روانشناس کودک خوب شروع کنید.

والدین برای کمک به فرزندشان چکار می توانند بکنند؟

دکتر ماد این راهکارها را برای کمک به فرزندتان برای مهار پرخاشگری خود توصیه می کند:

برای درمان پرخاشگری کودک آرام بمان!

او می‌گوید: «وقتی کودک احساسات و هیجانات زیادی را ابراز می‌کند و والدین هم با احساسات بیشتری مقابله می کنند، این می‌تواند پرخاشگری کودک را افزایش دهد. در عوض، سعی کنید تنظیم عاطفی را برای فرزندتان مدل کنید و الگوی خوبی در کنترل هیجانات باشید.

تسلیم عصبانیت یا رفتار پرخاشگرانه نشوید

به عنوان مثال، اگر فرزند شما در فروشگاه مواد غذایی عصبانی می شود زیرا خوراکی یا اسباب بازی خاصی می خواهد، تسلیم نشوید و آن را نخرید. اگر بخرید، این پاداش دهنده است و رفتار نامناسب را تقویت می کند.

خوب بودن فرزندتان را بگیرید به رفتار خوب او پاداش دهید، حتی زمانی که فرزندتان کاری غیرعادی انجام نمی دهد. اگر زمان شام بدون مشکل می نشیند و غذا می خورد، بگویید: “من واقعاً رفتار شما را در وقت شام دوست دارم.” هدیه و جوایز لازم نیست. شناسایی و تمجید به تنهایی قدرتمند هستند.

به کودکان کمک کنید تا با نامگذاری احساسات خود را یاد بگیرند

به عنوان مثال، ممکن است بگویید “می توانم بفهمم که در حال حاضر واقعاً عصبانی هستی.” این احساس کودک شما را تایید می کند و به جای بیان فیزیکی، بیان کلامی آن را تشویق می کند.

الگوهای فرزندتان را بشناسید و محرک ها را شناسایی کنید

آیا عصبانیت هر روز صبح قبل از مدرسه اتفاق می افتد؟ بر روی ساختار روتین صبحگاهی خود کار کنید. تکالیف را به مراحل ساده تقسیم کنید و اخطارهای زمانی بدهید، مانند «۱۰ دقیقه دیگر می‌رویم». اهدافی را تعیین کنید، مثلاً چهار روز از پنج روز به موقع به مدرسه بروید. سپس زمانی که فرزندتان به آن اهداف دست یافت به او پاداش دهید. این موضوع در درمان پرخاشگری کودک خیلی مهم است.

پاداش های مناسب را پیدا کنید

روی اهداف مالی یا مادی تمرکز نکنید. در عوض، جوایزی مانند نیم ساعت وقت ویژه با مادر یا پدر، انتخاب آنچه که خانواده برای شام می‌خورند، یا آنچه که خانواده برای شب فیلم تماشا می‌کنند را انتخاب کنید.

اگر فرزندتان با خودکنترلی و پرخاشگری دست و پنجه نرم می کند، گنجاندن این راهبردها در تربیت والدین باید به شما کمک کند تا این رفتارها را مهار کنید.

اگر وضعیت غیرقابل کنترل به نظر می رسد، به یاد داشته باشید که شما تنها کسی نیستید که با رفتار فرزندتان دست و پنجه نرم می کنید و مشکل دارید. روانشناسان کودکان در کمک به کودکان و خانواده ها در حل مشکلات عاطفی و رفتاری ماهر هستند. از زوانشناسان کودک ذهن آرا کمک بگیرید.

2.7/5 - (4 امتیاز)
2 نظرات
  1. سیما می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    یه مدتی هست پسرم 8 سالم خیلی پرخاشگر شده و کنترل پرخاشگری کودکان تو این سن نمیدونم عادی هست یا نه با این حال سعی می کنیم در اینطور مواقع کوتاه بیایم و به حرفش گوش کنیم تا آروم بشه اما فکر میکنم اینکار اشتباهه. راه حل پرخاشگری کودکان چیه اصلا علت پرخاشگری کودکان چیه؟
    با این حال دنبال دکتر درمان پرخاشگری یا داروی پرخاشگری می گردم اگر میشه معرفی کنید ممنون.

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام خدمت شما
      دلایل پرخاشگری می تونه از علل های متفاوتی باشه و قطعیت نداره که بگیم به این دلیل پرخاشگر شده . علت پرخاشگری کودکان می تونه عدم برآورده شدن نیازهاشون یا عدم توانایی تخلیه انرژی و دیگر مسائلی که در مطلب گفته شده باشه. برای درمان پرخاشگری هم پیشنهاد می کنیم به یکی از روانشناس های کودکان مرکز ذهن آرا مراجعه کنید تا مشکل بررسی و رفع بشه .
      موفق باشید

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0