پرورش کودک باهوش؛ چگونه فرزندان نابغه تربیت کنیم؟

این روز ها، والدین در تلاشند فرزندان باهوشی داشته باشند تا شاهد موفقیت های تحصیلی و شغلی آنها در سال های آتی باشند. اما پرورش کودک باهوش سخت به نظر می رسد و والدین در سردرگمی به سر می برند. والدین در اتاق درمان روانشناس، دنبال راه های سریع و راحت برای پرورش کودک باهوش هستند اما همه چیز خلاصه می شود در حقایق ساده و قدیمی.

در این مقاله  مرکز روانشناسی ذهن آرا قصد دارد به شما بگوید که پرورش کودک باهوش از آنچه که فکر می کنید، راحت تر است. پس همراه ما باشید.

نکات اصلی در مورد پرورش کودک باهوش

در ابتدا این نکات اصلی را ذکر می کنیم که :

  • پرورش کودک باهوش، ساده تر و اساسی تر از آن است که بسیاری از والدین تصور می کنند.
  • تربیت کودکان باهوش، ارتباطی با خرید اسباب بازی های گران قیمت، تدارک فعالیت های دانشگاهی از همان نوزادی یا فرستادن فرزند خود به مدرسه گران ندارد.
  • کاملا برعکس. همه چیز به مراقبت از خود و عشق ورزیدن و حضور داشتن بستگی دارد.
  • تمام این نکات را همراه با کودک و برای کودکتان از همان نوزادی انجام دهید، یا همین حالا در هر کجای مسیر که هستید، این کار ها را انجام دهید.

هوش و ذکاوت اهمیت بسیاری دارد. ذهن کنجکاو، رشد یافته و منظم اکثر فعالیت های بشری از مدرسه گرفته تا روابط کاری دارای مزیت است. بر اساس یافته های تحقیقات فعلی در مورد هوش و مغز، نکاتی نتیحه گرفته شده است که والدین می توانندبرای پرورش کودک باهوش، استفاده کنند.

1. از خودتان شروع کنید

از خودتان به خوبی مراقبت کنید، در نتیجه از کودک تان نیز به خوبی مراقبت خواهید کرد. زمانی که کمالگرا نیستید و عالی نبودن، از نظر شما ایرادی ندارد، زمانی که از اشتباهات خود به عنوان فرصت های یادگیری استقبال می کنید، از هر لحاظ به فرزندتان کمک می کنید تا پیشرفت کند. این یک موضوع اصلی برای والدین تلقی می شود تا تحمل طوفان های سخت را به فرزندشان آموزش دهند.

2. عشق و محبت به فرزند را در عمل نشان دهید

پرورش کودک باهوش

  • قابل اعتماد باشید
  • همیشه صمیمی رفتار کنید
  • مهربون و صبور باشید
  • به ابراز محبت غیر کلامی بسنده نکنید

3. گوش دهید، شنونده ی خیلی خوبی باشید!

  • به سوالات کودکتان گوش دهید
  • سوالات کودکان را با حوصله پاسخ دهید
  • به کنجکاوی های آنها توجه کنید
  • در هنگام نگرانی های کودک، حضور فعال داشته باشید

4. برای بازی، زمان زیادی در نظر بگیرید

پرورش کودک باهوش

فراموش نکنید که کار کودکان، بازی کردن است. بازی کردن با کودکان برای رشد مغز کودک خردسال شما (حداقل تا هفت سال)، بسیار ضروری تر از صرف زمان برای یادگیری های آکادمیک است. اختصاص زمان زیاد برای بازی، در فرایند هوشمند سازی کودک، اتلاق وقت تلقی نمی شود.

5. حواس های 5 گانه کودک را تحریک کنید

از بدو تولد به بعد، با استفاده از تمام حواس کودک به او فرصت دهید تا اکتشاف کند. زمانی که به موضوعی علاقه ی ویژه ای نشان می دهند، کمک کنید تا اطلاعات بیشتری درباره ی آن چیز به خصوص به دست آورند.

6. نحوه مدیریت احساسات را مدلسازی و آموزش دهید

تنظیم احساسات، خود کنترلی، ثبات قدم و پشتکار داشتن همه برای موفقیت در هر زمینه زندگی مهمتر از ضریب هوشی است. به کودک خود تکنیک های ریلکس کردن مانند تنفس آگاهانه آموزش دهید و از طریق طبیعت گردی، رویا پردازی، زمانی را به آرامش ذهنی اختصاص دادن، توازن و تعادل را در زندگی کودک خود ایجاد کنید.

7. به رشد جسمی کودک خود توجه کنید

کودک شما باید  از غذای مغذی، خواب کافی و تمرینات جسمی مناسب برخوردار باشد. تمام این موارد برای رشد مغز اهمیت دارد.

8. از خلاقیت و پرورش آن چشم پوشی نکنید

پرورش کودک باهوش

خلاقیت نه تنها به زندگی و یادگیری روح می بخشد، بلکه وسیله ای فوق العاده برای بهبود عاطفی و خود ابرازی است.

اگر همه این کارها را از ابتدای تولد فرزند خود انجام دهید، هوش او را پرورش خواهید داد. اما با این حال اگر فرزند شما پنج، ده یا پانزده ساله است و شما این کارها را نکرده اید، نگران نباشید. یافته های اخیر در مورد مغز نشان می دهد که احتمال و فرصت قابل توجهی برای تغییر و تکامل مغز در طول عمر از طریق مکانیزم انعطاف پذیری وجود دارد.

از تولد تا پیری، زمانی که با دنیا ارتباط برقرار می کنیم، فعالیت های معنا دار انجام می دهیم و موضوعی را به دیگری آموزش می دهیم، مغز ما رشد و توسعه می یابد.

پرورش کودک باهوش

بسیاری از والدین تعجب می کنند که رازهای پرورش کودک باهوش، بسیار ساده و البته راه های قدیمی هستند. فقط لازم است کودک خود را دوست داشته باشید، با او مهربان و صبور باشید، مطمئن شوید که وقت زیادی برای بازی دارد و به اندازه کافی می خوابد.

3/5 - (2 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0