تکنیک هایی برای بهبود توجه و تمرکز کودکان

شاید خیلی از ما روی توجه و تمرکز کودک خود حساس هستیم و برای ارتقاء آن تلاش می کنیم، در حالی که توجه از کودکی به کودک دیگر متفاوت است، مشکل در تمرکز ممکن است به چندین عامل اساسی مانند استرس یا تغذیه نامناسب نیز بستگی داشته باشد. برای کمک به فرزندانتان برای بهبود تمرکز، باید به علائم توجه کنید، علت آن را درک کنید و راهبردهای حمایتی ابداع کنید. همچنین می‌توانید کودکان را در بازی‌ها و فعالیت‌هایی که تمرکز را افزایش می‌دهند، مشارکت دهید.

Children's attention and concentration

علائم تمرکز ضعیف در کودکان

اگر کودک شما مشکل توجه و تمرکز دارد، ممکن است برخی از این علائم را در رفتار او مشاهده کنید:

یک جا نمی نشیند و به راحتی حواسش پرت می شود.
اغلب چیزهای خود را از دست می دهد و نمی تواند منظم بماند.
در یادگیری و به خاطر سپردن مشکل دارد و نمی تواند روی تکالیف تمرکز کند.
به نظر می رسد دائماً در حال رویاپردازی است.
دست خط ضعیف در مقایسه با بچه های هم سن خود دارد.
گاهی اوقات پرخاشگر یا بداخلاق است.
مهارت های حرکتی ضعیف مانند دویدن یا پریدن را نشان می دهد.

علل عدم تمرکز در کودکان چیست؟

1. کمبود خواب کافی

کودکان بسته به سن خود به هشت تا ده ساعت خواب در روز نیاز دارند. کمبود خواب عامل مهمی در ایجاد مشکل در تمرکز است. توجه دقیق به الگوهای خواب و علل اختلال خواب بخش مهمی از مدیریت مشکلات توجه است.

2. استرس خانوادگی

فشار بی‌رویه به کودک برای عملکرد خوب در درس یا سرگرمی‌هایش و مشاجرات مکرر بین والدین می‌تواند به علائم بی‌توجهی و حواس‌پرتی کمک کند.

3. تغذیه نامناسب

تغذیه نا مناسب عامل مهمی برای عدم تمرکز است. رژیم غذایی سرشار از قند و چربی بدون تغذیه کافی بر مهارت های تمرکز کودک تاثیر می گذارد. تخم مرغ، نان سبوس دار، شیر، مرغ، گوشت و ماهی گزینه های غذایی خوبی برای کودک هستند. از کافئین و نوشیدنی های انرژی زا و غذاهای ناسالم خودداری کنید.

چگونه تمرکز را در کودکان افزایش دهیم؟

1. فرزند خود را مشاهده کنید

دور از کودک خود بنشینید و هنگام بازی، صحبت یا کتاب خواندن به او نگاه کنید. عبارات آن ها را بخوانید و سعی کنید بفهمید که چه چیزی باعث علاقه آن ها شده است. برای راهنمایی با معلم کودک خود صحبت کنید. از آنجایی که معلم از نزدیک با کودک کار می کند، او باید بتواند ورودی های مفیدی به شما بدهد. صبور و عاقل باشید و به جای سرزنش فرزندتان را درک کنید.

2. عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید

برخی از کودکان در فیلتر کردن عواملی که باعث حواس پرتی می شود، مشکل قابل توجهی دارند. بنابراین، به کودک خود فضای مناسبی برای تمرکز بدهید. اگر کودک شما فعالیت خاصی انجام می دهد، هنگام مطالعه با کسی صحبت نکنید و تلویزیون را روشن نکنید. به عنوان پدر و مادر، برای فرزند خود الگو باشید. زمانی که کودکتان در حال مطالعه است، زمانی که کتابی می‌خوانید یا فعالیتی انجام می‌دهید، «زمانی آرام» داشته باشید. که آن ها را تشویق می کند تا کار خود را بهتر انجام دهند.

3. استفاده کمتر از موبایل و رایانه

به جای اینکه به کودک خود بازی های الکترونیکی بدهید، به او بازی های سنتی و فیزیکی بدهید. چیزهایی را برای آن ها بخرید که خلاقیت و تفکر را در حین سرگرمی تحریک کنند. ساعت معینی را برای مدت زمانی که کودکتان می‌تواند تلویزیون یا اینترنت تماشا کند، به تماشای تلویزیون اختصاص دهید. به این ترتیب، زمان نمایشگر همچنان کنترل خواهد شد.

4. تعیین اهداف

اهداف باید قابل دستیابی باشند. زمان مطالعه کودکان را به دسته های مختلف تقسیم کنید. یک جدول زمانی برای تمام فعالیت‌های آن‌ ها مانند زمان بازی، زمان مطالعه یا سایر علایق خاص و غیره آماده کنید. استفاده عاقلانه از پاداش های مادی زمانی که مجموعه خاصی از وظایف را در یک هفته یا یک ماه به پایان می رساند، می تواند به عنوان انگیزه عمل کند.

5- مسئولیت های روزانه را به عهده بگیرید

کارهای ساده روزانه که نیاز به نظم دارند می توانند به بهبود توجه کمک کنند. بسته به سن فرزندتان، مسئولیت هایی مانند چیدن میز، درست کردن ساندویچ، مرتب کردن کمد و مواردی از این دست را به او واگذار کنید. اگر مجموعه ای از کتاب ها دارید، از کودک خود بخواهید آن ها را به ترتیب حروف الفبا مرتب کند. وظایف را به طور منظم تغییر دهید تا کودک شما علاقه خود را از دست ندهد.

6. وظایف بزرگتر را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید

گاهی اوقات انجام یک کار یکباره برای بچه ها طاقت فرسا است. وقتی کارهای وقت گیر یا سخت به کارهای کوچکتر تقسیم می شوند، برای آن ها آسان تر می شود. وقتی کودک کاری را انجام می دهد که زمان کمتری می گیرد، احساس فشار نمی کند. اگر در حال خواندن یک فصل هستند و گمشده به نظر می رسند، از آن ها بخواهید آن را در صفحات یا پاراگراف های کوچک بخوانند.

7. قدردانی و پاداش

کودکان باید در حین انجام یک کار احساس انگیزه کنند. آن ها باید در هنگام انجام این کار احساس موفقیت کنند. پس برای انجام کار های درست برای کودک پاداشی در نظر بگیرید و او را تشویق کنید.

فعالیت ها و بازی هایی برای بهبود تمرکز کودکان

1. پازل بازی

پازل ابزاری فوق العاده برای بهبود تمرکز است.

نحوه بازی:

به کودک خود تکه هایی از پازل های تصویری بدهید، از آن ها بخواهید قطعات را برای تکمیل تصویر مرتب کنند. آن ها باید آنچه را که گم شده است پیدا کنند و سپس آن را در جای مناسب قرار دهند.

2. بازی  مجسمه

این بازی به کودک کمک می کند یاد بگیرد که چگونه به همان مکان بچسبد و از آن خسته نشود.

نحوه بازی:

موسیقی را پخش کنید. از کودک خود بخواهید برقصد یا شخصیتی را بازی کند. موسیقی را متوقف کنید، کودک شما باید دقیقا همان موقعیتی را که در آن قرار دارد را نگه دارد. آن ها را حدود 30 ثانیه ثابت کنید و هنگامی که می گویید “رها” می توانند حرکت کنند و وضعیت خود را تغییر دهند. تکرار کنید، اما کودک خود را خسته نکنید.

3. پیچاندن زبان

این بازی محبوب به کودکان کمک می کند تا تمرکز و همچنین مهارت های تلفظ را بهبود بخشند. حافظه شنوایی آن ها را در حین سرگرم کردن آن ها تحریک می کند.

نحوه بازی:

روی تخته سیاه یا یک تکه کاغذ چند زبانه بنویسید. آن را به فرزندتان بدهید و از او بخواهید آن را با صدای بلند بخواند سپس اجازه دهید آن را سریعتر و سریعتر بخوانند. هرچه سریعتر پیش بروند، تزلزل خواهند کرد. بازی این است که ببینیم تا کی می توانند درست بگویند. ادامه دهید و آن را با هم بگویید، این باعث می شود که شما همراه با فرزندتان بخندید. از فرزندتان بخواهید که زبانش را برای خودش بچرخاند. در اینجا چند پیچ ​​زبان وجود دارد: “او صدف های دریایی را در ساحل می فروشد”، “یک قهوه جوش مسی مناسب”، “کامیاری قرمز، کامیون زرد، کامیون قرمز، کامیون زرد”.

4. اعداد گمشده

این بازی، تمرکز و توانایی عددی را افزایش می دهد.

نحوه بازی:

شروع به شمارش اعداد به صورت متوالی کنید و یکی را به طور هدفمند از دست بدهید. از فرزندتان بخواهید فریاد بزند و به شما بگوید چه چیزی را از دست داده اید. بیایید بگوییم: “8، 9، 10، 12”. در این مورد، کودک شما باید فریاد بزند “11” سطح دشواری را به آرامی افزایش دهید.

5. ساعت را بزنید

کودکان عموماً ذاتاً رقابتی هستند و برنده شدن را دوست دارند. این بازی فراخنای توجه آنها را افزایش می دهد تا عملکرد خوبی داشته باشند و تمرکز کنند.

نحوه بازی:

هر فعالیت ساده ای مانند قرار دادن اسباب بازی های خود در جعبه، نگه داشتن کفش ها در جای مناسب، چیدن کتاب ها در کیف مدرسه انجام دهید.
یک تایمر تنظیم کنید. با آن واقع بین باشید. از آن ها بخواهید تا قبل از تمام شدن زمان، کار را تمام کنند. این باعث می شود آن ها با توجه بهتری کار کنند.

6. فقط یک دقیقه

هرگز اهمیت فعالیت ها یا بازی های کوچک را دست کم نگیرید. کارهای زیادی را می توان در یک دقیقه انجام داد، و این چیزی است که شما می خواهید به خود بیاموزید.

نحوه بازی:

حدود 20 توپ را در اتاق پخش کنید. به فرزندتان اجازه دهید در یک دقیقه تا آنجا که می تواند توپ را بلند کند. تایمر را روشن کنید و بعد از یک دقیقه آن را متوقف کنید و اجازه دهید فرزندتان تعداد آن ها را بشمارد. “چند کلمه می توانید در یک دقیقه بنویسید؟” “چند چیز را می توانید به جای خود بازگردانید؟” روش های مختلف بازی هستند. می توانید ایده های جدیدی برای بازی یک دقیقه ای داشته باشید.

7. پازل نقطه و پیچ و خم

پازل ها و پیچ و خم های نقطه ای آنقدر سرگرم کننده هستند که کودک شما می تواند ساعت ها آن ها را انجام دهد.

نحوه بازی:

به کودک خود یک تصویر نقطه بدهید و از او بخواهید که نقاط را به هم بپیوندد. اجازه دهید آن ها از تخیل خود برای اتصال نقاط استفاده کنند. بازی زمانی به پایان می رسد که نقطه ها را تمام کنند و تصویر را کامل کنند.

8. سه فنجان

این بازی باعث می شود که کودک در حالی که فنجان ها را دستکاری می کنید، روی آن ها تمرکز کند.

نحوه بازی:

سه فنجان را وارونه قرار دهید، در حالی که کودک شما تماشا می کند، یک سکه زیر یک فنجان بگذاریدفنجان ها را سریع عوض کنید و از فرزندتان بخواهید ، که بگوید سکه زیر کدام فنجان است.

9. چه چیزی را تغییر دادم؟

این یک بازی عالی برای تقویت بصری و تمرکز برای کودکان است.

نحوه بازی:

از خودت شروع کن اجازه دهید فرزندتان نگاهی به شما بیندازد و سپس از او بخواهید چشمانش را ببندد. کراوات را باز کنید، گوشواره را در بیاورید، موهایتان را ببندید یا یک کفش را در بیاورید. سپس فرزند شما چشمان خود را باز می کند و متوجه می شود که شما چه چیزی را تغییر داده اید.

10. الگو و دستورالعمل های روتین

وقتی با یک الگو بازی می کنید، روتین ها نیز می توانند سرگرم کننده باشند.

نحوه بازی:

با دستورالعمل یک الگو بسازید. ابتدا کره را روی نان تست بمالید، سپس کاهو و سوسیس را بچینید، سپس نان را تا کنید. کتاب‌هایتان را ابتدا داخل کیف بگذارید، سپس کفش‌هایتان را دور نگه دارید و در نهایت دست‌هایتان را بشویید.» اگر بیش از یک بچه در خانه دارید، می توانید آنها را وادار کنید که در کوتاه ترین زمان ممکن در مورد اینکه چه کسی این کار را درست انجام می دهد رقابت کنند.

Children's attention and concentration

تاثیر فعالیت بدنی در نقص توجه کودکان

یکی از کارهای موثر دیگر که کمک زیادی به افزایش تمرکز و کاهش مشکلات نقص توجه می‌کند، فعالیت بدنی منظم است. فعالیت‌های بدنی منظم هم‌چنین کمک زیادی به درمان بیماری‌های افسردگی و اضطراب خواهد کرد. انجام تمرینات منظم برای افراد دارای نقص توجه و بیش فعالی می‌تواند بسیار مناسب باشد.

تربیت کودکان مبتلا به نقص توجه دشوار و همراه با چالش‌هایی است که جو خانواده را متشنج می‌کند و استرس فراوانی را به اعضای خانواده تحمیل می‌کند. درمان‌های روانی و غیردارویی نقص توجه شامل آموزش رفتاری والدین یا آموزش مدیریت والدین، راهبردهای مدیریت رفتاری در کلاس درس و برنامه‌های درمان تابستانی می‌شود که ترکیبی از راهبردهای کلاس درس و آموزش والدین است. هدف این مداخله‌ها که کارآمدیشان در مطالعات علمی به اثبات رسیده است، بهبود نظارت و اجرای راهبردها از سوی بزرگسالان است. سودمندی درمان‌ها و مشاوره‌های فردی کودک، به ویژه بازی درمانی در درمان کودکان دچار نقص توجه به اثبات نرسیده است. در صورتی که کودکان شما دارای تمرکز ناکافی است و نمی تواند مسائل و موارد مختلف را یاد بگیر ممکن است شما با مشکل کودکان دیرآموز مواجه شده باشید

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0