درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک

اختلالات خواب در سال‌های اخیر، بعنوان یکی‌ از شایع ترین اختلالات روانی در نظر گرفته شده و اثر آن در جنبه های زیادی از زندگی آشکار شده است. در واقع خواب نقش مهمی در بازتوانی و تمرکز حواس فرد دارد و توجه به کیفیت و کمیت آن بسیار مهم است. درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک یکی از بهترین و نوین ترین روش‌های درمانی ممکن می باشد. خواب یک رفتار اختصاصی می باشد که به صورت چرخشی با بیداری تعویض می شود. هر فرد از اهمیت خواب و زمان مناسب آن آگاه می باشد. کیفیت خواب یکی از مهم ترین پارامترهای بررسی کیفیت زندگی و وضعیت سلامت افراد می باشد. 

این نوشته از ذهن آرا به بررسی تاثیر نوروفيدبک در درمان اختلالات خواب می پردازد.

اختلالات خواب

اختلالات خواب گروهی از حالات روانی هستند که بر توانایی به خواب رفتن به طور منظم تاثیر می گذارند. اختلالات خواب می توانند ناشی از استرس زیاد یا یک ناراحتی جسمی و روانی دیگر باشند. اختلالات خواب در میان جوامع در حال افزایش هستند.

در واقع، بیش از یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده گزارش می دهند که در یک دوره 24 ساعته کمتر از 7 ساعت می خوابند. بیش از 70 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی گزارش داده‌اند که میزان خواب شبانه آنها کمتر از 8 ساعت می باشد.

اغلب افراد به دلیل استرس، برنامه های شلوغ و سایر تأثیرات بیرونی دچار مشکلات خواب می شوند. با این حال، هنگامی که این مسائل به طور منظم شروع می شود و با زندگی روزمره تداخل می کند، ممکن است نشان دهنده یک اختلال خواب باشد.

بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است به سختی به خواب بروند و ممکن است در طول روز احساس خستگی شدید کنند. کمبود خواب می تواند تأثیر منفی بر انرژی، خلق و خو، تمرکز و سلامت کلی داشته باشد. به همین دلیل اگر دچار بی خوابی هستید، درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک را امتحان کنید.

  • در برخی موارد، اختلالات خواب می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت سلامت روانی یا پزشکی دیگری باشد. این مشکلات خواب ممکن است در نهایت پس از درمان علت اصلی برطرف شوند. در درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک، ریشه ی اصلی این اختلال یافت شده و به درمان آن پرداخته می شود.

درمان-اختلال-خواب-با-نوروفیدبک

هنگامی که اختلالات خواب ناشی از بیماری دیگری نباشد، درمان معمولاً شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی مانند درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک و تغییرات سبک زندگی است.اگر مشکوک به اختلال خواب هستید، تشخیص و درمان فوری ضروری است. هنگامی که اختلالات خواب با نوروفیدبک درمان نشوند، اثرات منفی زیادی به جای می گذارند که عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

اختلالات خواب بر عملکرد افراد مبتلا در محل کار تاثیر منفی می گذاردآ، باعث تنش در روابط می شوند و توانایی افراد در انجام فعالیت های روزانه را مختل می کنند. برای درمان انواع اختلالات خواب ابتدا به یک متخصص رواندرمان مراجعه کنید و با تجویز پزشک انواع قرص خواب را بر اساس نیاز مصرف کنید.


نوشته ی مرتبط: فواید نوروفیدبک و تاثیر نوروفیدبک بر حافظه افراد


انواع مختلف اختلالات خواب

انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد. برخی ممکن است ناشی از سایر بیماری های زمینه ای باشد.

بیخوابی

بی خوابی به ناتوانی در به خواب رفتن یا ادامه ی خواب اشاره دارد. این اختلال می تواند ناشی از جت لگ، استرس و اضطراب، هورمون ها یا مشکلات گوارشی باشد. همچنین ممکن است نشانه بیماری دیگری باشد.

بی خوابی می تواند برای سلامت کلی و کیفیت زندگی افراد مشکل ساز باشد و به طور بالقوه باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • افسردگی
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • افزایش وزن
  • اختلال در عملکرد شغلی یا تحصیلی

متأسفانه، بی خوابی بسیار رایج است. تا 50 درصد از بزرگسالان آمریکایی بی خوابی را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند.

این اختلال بیشتر در میان افراد مسن و زنان شایع است.

بی خوابی معمولا در این سه طبقه دسته بندی می شود:

  • بی خوابی مزمن: این حالت زمانی رخ می دهد که حداقل 1 ماه فرد بی خوابی را به صورت منظم تجربه کند.
  • بی خوابی متناوب: در این شرایط بی خوابی به صورت دوره ای رخ می دهد.
  • بی خوابی گذرا: در این نوع از بی خوابی، فرد در هر نوبت تنها چند شب دچار بی خوابی می شود.

نوروفیدبک تراپی

آپنه خواب

آپنه خواب یکی دیگر از انواع اختلالات خواب می باشد که با وقفه در تنفس در هنگام خواب مشخص می شود. این یک وضعیت جدی پزشکی است که باعث می شود بدن اکسیژن کمتری دریافت کند و فرد در طول شب چندین بار از خواب بیدار شود.

آپنه خواب به دو صورت مشاهده می شود:

  • آپنه انسدادی خواب: فرم شایع‌تر آپنه است و هنگامی اتفاق می‌افتد که عضلات گلو شل می‌شوند.
  • آپنه خواب مرکزی: وقتی اتفاق می‌افتد که مغز شما سیگنال‌های صحیحی به عضلات کنترل‌کننده‌ی تنفس نمی‌فرستد.

پاراسومنیا

پاراسومنیا دسته ای از اختلالات خواب هستند که باعث حرکات و رفتارهای غیر طبیعی در طول خواب می شوند. رفتارهای نابهنجار در پاراسومنیا عبارتند از:

  • راه رفتن در خواب
  • حرف زدن در خواب
  • ناله کردن
  • کابوس های شبانه
  • شب ادراری
  • دندان قروچه یا فشردن فک

سندرم پای بی قرار

در سندرم پای بیقرار (RLS) فرد میل شدید به حرکت دادن پاها دارد. این میل گاهی با احساس سوزن سوزن شدن در پاها همراه است. در حالی که این علائم ممکن است در طول روز نیز بروز کنند، اما در شب بیشتر شایع هستند.

RLS اغلب با برخی از شرایط سلامتی، از جمله اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) و بیماری پارکینسون مرتبط است، اما علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

نارکولپسی (حمله خواب)

نارکولپسی با “حملات خواب” مشخص می شود که در هنگام بیداری رخ می دهد. این بدان معنی است که فرد مبتلا ناگهان احساس خستگی شدید می کند و ناگهانی به خواب می رود.این اختلال می‌تواند باعث فلج خواب شود. اگرچه نارکولپسی ممکن است به خودی خود رخ دهد، اما با برخی از اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس نیز همراه است.

علائم اختلال خواب

علائم اختلالت خواب بسته به شدت و نوع اختلال متفاوت است. زمانی که اختلالات خواب در نتیجه بیماری دیگری باشد، علائم متفاوتی نیز دارد.

با این حال، علائم عمومی اختلالات خواب عبارتند از:

  • مشکل در به خواب رفتن یا ادامه دادن خواب
  • خستگی در طول روز
  • میل شدید به چرت زدن در طول روز
  • الگوهای تنفسی غیر معمول
  • تمایل غیرمعمول یا ناخوشایند برای حرکت در هنگام خواب
  • حرکت غیرمعمول یا سایر تجربیات در هنگام خواب
  • تغییرات ناخواسته در برنامه خواب/ و بیداری
  • تحریک پذیری یا اضطراب
  • عملکرد تحصیلی و شغلی مختل شده
  • عدم تمرکز
  • افسردگی
  • افزایش وزن

نوروفیدبک چیست؟ اختلالات خواب و نوروفیدبک

نوروفیدبک، یک نوعی از بیوفیدبک، با اندازه گیری فعالیت الکتریکی در مغز از طریق EEG غیر تهاجمی آغاز می شود. نوروفیدبک یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) در اصطلاح پزشکی، روشی غیرتهاجمی برای کنترل و اندازه گیری امواج مغزی است. متخصص نوروفیدبک اطلاعاتبه دست آمده را تجزیه و تحلیل می‌کند و یک هدف آموزشی را در رایانه برنامه‌ریزی می‌کند و سپس یک بازی ویدیویی را برای شرکت‌کننده اجرا می‌کند. هدف بازی ممکن است سرعت بخشیدن به مغز، در مورد فردی که افسرده است، یا کندتر عمل کردن، در صورتی که فرد از اضطراب رنج می برد، باشد.

نوروفیدبک

هر زمان که مغز “بازیکن” به آن فرکانس هدف می رسد، حتی برای یک لحظه، با یک بوق یا یک چراغ چشمک زن پاداش می گیرد. با کمک این پاداش ها و با تکرار، مغز یاد می گیرد که چگونه در سطح مطلوب عمل کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بسیاری از علائم آزاردهنده ناشی از مغزی که قبلاً تنظیم نشده بود، از بین می رود.
در نوروفیدبک ذهن می آموزد که امواج و فعالیت های مغز که به طور طبیعی و خودکار انجام می شوند را کنترل کند. در حقیقت فرد به طور ارادی امواج مغزی خود را استفاده از بازخوردی که دریافت می کند تغییر دهد. درمان نوروفیدبک، ابزاری است برای کنترل، تغییر و اصلاح امواج مغزی در جهت کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی.


مقاله مرتبط: درمان افسردگی با نوروفیدبک


درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک

درمان نوروفیدبک یک روش موثر برای کاهش بی خوابی و رفع سایر اختلالت خواب است. با کمک نوروفیدبک فعالیت امواج مخرب مغز به روشی ایمن و غیر تهاجمی تغییر می یابد. علاوه بر این، نوروفیدبک درمانی هیچ خطر و عوارض جانبی ندارد. درمان اختلالات خواب با نوروفیدبک بر حل علت اصلی اختلال خواب به جای سرکوب علائم موجود تمرکز می کند. اثربلند مدت این نوع بی خوابی در بسیاری از پژوهش ها به اثبات رسیده است.

تحقیقات نشان می دهد که نوروفیدبک با افزایش تراکم دوک خواب و تثبیت بخشی از سیستم عصبی که بیداری، خواب و برانگیختگی را تنظیم می کند، عمل می کند. یک مطالعه که نوروفیدبک را با مداخلات بیوفیدبک برای جمعیت مبتلا به بی‌خوابی مقایسه کرد، نشان داد که درمان نوروفیدبک منجر به افزایش زمان کل خواب، افزایش خواب REM و کاهش دوره‌های بیداری پس از شروع خواب می‌شود.

افرادی که تحت درمان با نوروفیدبک قرار می گیرند، پس از چند جلسه آموزش نوروفیدبک گزارش می کنند که بهتر می توانند بخوابند،7 تا 8 ساعت خواب لازم را دریافت کنند. نوروفیدبک درمانی در تنظیم اختلالات خواب بسیار مفید است.

نوروفیدبک در کلینیک ذهن آرا

کلینیک روانشناسی ذهن آرا، یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره و روانشناسی در تهران، با فراهم کردن بهترین تجهیزات روز دنیا در زمینه ی درمان های تکنولوژیک و همچنین گرد هم آوردن بهترین متخصصین در حوزه های مختلف از جمله متخصص نوروتراپیست و درمان با نوروفیبدبک، سعی در ارائه خدمات مناسب و کاربردی به مراجعین خود داشته و دارد و اکنون به عنوان بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران بین مردم شناخته می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0