12 مورد از علائم بیش فعالی بزرگسالان

از علائم بیش فعالی بزرگسالان چه می دانید؟

طبق اعلام انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) حدود 8.4 درصد کودکان و 2.5 درصد بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما علائم بیش فعالی بزرگسالان بسیار کمتر از کودکان جدی گرفته می‌شود.

موسسه ملی بهداشت روان تخمین می زند که این اعداد ممکن است خیلی بیشتر باشد. بسیاری از دختران و بزرگسالان مبتلا به این بیماری نیز تشخیص داده نمی‌شوند. ADHD درمان نشده می تواند به عنوان عوامل زیست شناختی و محیطی ظاهر شود که در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره فرد از جمله روابط وی تداخل ایجاد می کند.همچنین برای تشخیص بیش فعالی در بزرگسالان می توانید از تست بیش فعالی استفاده نمایید.

علائم بیش فعالی بزرگسالان

چرا شناخت علائم بیش فعالی بزرگسالان مهم است؟

شناخت علائم ADHD بزرگسالان مهم است تا بتوانید درمان مناسبی داشته باشید. به مطالعه این نوشته ادامه دهید تا با علائم بیش فعالی بزرگسالان بیشتر آشنا شوید. البته این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای درمان قطعی بیش فعالی باید با متخصص و دکتر بیش فعالی مراجعه کنید تا بر طبق نیاز شما راهکار و روش درمان ارائه نماید.

1. عدم تمرکز

عدم تمرکز، گویاترین علامت ADHD باعث می‌شود که:

• به راحتی حواس‌تان پرت شود
  • گوش دادن به دیگران برایتان سخت شود
  • جزئیات را مرتبا از کار ببرید
  • تکمیل وظایف یا پروژه هایتان غیرممکن شوند

2. هایپر فوکوس

طبق یک مطالعه کوچک در سال 2020، افراد مبتلا به ADHD اغلب به راحتی حواس‌پرت می شوند. همچنین ممکن است چیزی به نام hyperfocus یا هایپر فوکوس به معنای تمرکز بیش از حد و شدید داشته باشند. فرد مبتلا به بیش فعالی می تواند چنان درگیر چیزی شود که بتواند از هر چیز دیگری در اطراف خود بی اطلاع باشد. این نوع تمرکز باعث می شود که بتوانید به راحتی زمان را از دست داده و از اطرافیان چشم پوشی کنید. این می تواند منجر به سوتفاهم در روابط شود.

این نوشته را از دست ندهید! بیش فعالی در بزرگسالان

3. بی نظمی

زندگی گاهی برای همه چالش برانگیز به نظر می رسد. اما ممکن است فردی با ADHD در مقایسه با فردی که بیش فعالی ندارد، تجربه های چالش برانگیزی در زندگی داشته باشد. این می تواند نگه داشتن همه چیز را در جای مناسب برای آنها دشوار کند.

علائم بیش فعالی بزرگسالان

از علائم بیش فعالی بزرگسالان این است که ممکن است یک فرد بزرگسال مبتلا به ADHD مدیریت مهارت‌های سازمانی خود را دشوار بداند. این می تواند شامل پیگیری کارها و اولویت بندی منطقی آنها باشد.

4. نگرانی های مربوطه به مدیریت زمان

این نگرانی مانند تجربه بی نظمی است. بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی اغلب به سختی می توانند وقت خود را مدیریت کنند. فردی با علائم بیش فعالی بزرگسالان ممکن است:

• به تعویق انداختن کارها عادتش شده باشد
  • به همه جا دیر برسد و به تاخیر کردن معروف شده باشد
  • وظایفش را نادیده بگیرد

5. فراموشی

همه ما گاهی مواردی را فراموش می کنیم مخصوصا وقتی بزرگ‌تر می‌شویم و دغدغه‌هایمان نیز بزرگ‌تر و بیشتر می‌شوند، اما برای فرد مبتلا به بیش فعالی، فراموشی خیلی بیشتر اتفاق می افتد. این می تواند شامل فراموشی منظم محل قرار دادن چیزی یا تاریخ های مهمی باشد که معمولا هیچکس فراموششان نمی‌کند.

بعضی اوقات فراموشی ممکن است آزاردهنده باشد اما تا حدی نیست که باعث ایجاد اختلالات جدی شود. در مواقع دیگر، می تواند جدی باشد.

نتیجه نهایی این است که فراموشی می تواند بر مشاغل و روابط تأثیر بگذارد.

مقاله ویژه: ۶ راه درمان طبیعی برای بیش فعالی کودکان

6. تکانشگری

تکانشگری در فرد مبتلا به ADHD می تواند به روش های مختلفی بروز کند، از جمله:

• قطع صحبت دیگران
  • برخوردهای تند
  • عجله در انجام وظایف
  • توجه نکردن به عواقب حرف‌ها
  • خریدهای غیرضروری و هیجانی

7. نگرانی های عاطفی

علائم بیش فعالی بزرگسالان

زندگی با فرد بزرگسال مبتلا به ADHD ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، گویی احساسات شما دائماً در جریان است. به راحتی خسته می شوید و نمی‌توانید احساسات و هیجانات شدید آن‌ها را دنبال کنید.

برای یک فرد با علائم بیش فعالی بزرگسالان ناامیدی های کوچک ممکن است غیر قابل تحمل به نظر برسند یا افسردگی و تغییر روحیه ایجاد کنند. نگرانی های عاطفی درمان نشده ممکن است روابط شخصی و شغلی را پیچیده کند.

8. تصویر منفی از خود

بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی غالباً نسبت به خود انتقادپذیر هستند، که می تواند منجر به ایجاد یک تصویر منفی از خود شود. این امر تا حدی به دلیل مشکلات تمرکز و همچنین علائم دیگری است که ممکن است تأثیر بگذارد.

9. بی انگیزگی

اگرچه ممکن است یک فرد مبتلا به بیش فعالی در انجام همه کارها پرانرژی به نظر بیاید، اما ممکن است گاهی هم شدیدا احساس بی انگیزگی کند.

پیشنهاد نویسنده: 14 مورد از مهم‌ترین علائم بیش فعالی (ADHD)

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که این نگرانی‌ای معمولاً در کودکان مبتلا به بیش فعالی دیده می شود در بزرگسالان نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در کودکان این نگرانی درمورد پیدا کردن دوست و مشکلات مدرسه است و در بزرگسالان مشکلات مربوط به روابط و کار و موارد دیگر است.

10. بی قراری و اضطراب

علائم بیش فعالی بزرگسالان

به عنوان یک بزرگسال مبتلا به اختلال بیش فعالی، ممکن است احساس کنید که همواره نگران چیزی هستید و اضطرابتان قطع نمی‌شود. اضطراب یکی از علائم بیش فعالی بزرگسالان است، زیرا ذهن بیش فعال تمایل به تکرار وقایع نگران کننده دارد.

11. خستگی

اگرچه این ممکن است تعجب آور به نظر برسد اما خستگی و حالاتی از افسردگی برای بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD نگران کننده است و از علائم بیش فعالی بزرگسالان محسوب می‌شود.

12. نگرانی های مربوط به سلامت جسمی

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2013 انجام شد، یکی از علائم بیش فعالی بزرگسالان بی توجهی نسبت به سلامت جسمی‌شان است.
بی توجهی به سلامت جسمی را می توان از طریق موارد زیر تشخیص داد:

• داشتن یک رژیم غذایی نامتعادل
  • غفلت از ورزش
  • مصرف داروهای بدون نسخه یا مصرف نکردن داروهایی که پزشک تجویز کرده است

اگر علائم بیش فعالی بزرگسالان در شما خفیف باشد، ممکن است رفتار درمانی شناختی (CBT) به شما کمک کند تا علائم خود را کنترل و حتی در مواردی درمان کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمانی موجود و مناسب برای شما، با مرکز مشاوره و روانشناسی ذهن آرا در تماس باشید.

4.2/5 - (5 امتیاز)