14 مورد از مهم‌ترین علائم بیش فعالی (ADHD)

از این علائم ساده نگذرید!

ADHD چیست؟ علائم بیش فعالی را از کجا تشخیص دهیم؟

اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) یک اختلال رشد عصبی پیچیده است که می تواند موفقیت کودک در مدرسه و همچنین روابط او را تحت تأثیر قرار دهد؛ علائم بیش فعالی در هر فردی نسبت به فرد دیگرمتفاوت است و گاهی تشخیص آن دشوار است. هر کودکی ممکن است بسیاری از علائم فردی بیش فعالی را تجربه کند. بنابراین برای تشخیص، پزشک کودک شما باید او را با استفاده از چندین معیار ارزیابی کند.

علائم بیش فعالی

ADHD به طور کلی در نوجوانان در کودکان تشخیص داده می شود، میانگین سنی برای تشخیص ADHD متوسط ​​7 سال است. کودکان بزرگتر که علائمی از خود نشان می دهند ممکن است بیش فعالی داشته باشند، اما آنها اغلب در اوایل زندگی علائم کاملاً مفصلی از خود نشان داده اند و به آنان توجهی نشده یا درست تشخیص داده نشده‌اند.

14 علامت شایع ADHD در کودکان

1. رفتار متمرکز بر خود؛ خودمحوری

یکی از علائم بیش فعالی چیزی است که به نظر می رسد ناتوانی در شناخت نیازها و خواسته های دیگران است. این می‌تواند به دو نشانه بعدی منجر شود:

2. قطع کردن صحبت سایرین

رفتار متمرکز بر خود ممکن است باعث شود کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی، دیگران را در حین صحبت یا مکالمه یا بازی هایی که در آن عضو نیستند، قطع کند.

3. مشکل در منتظر ماندن برای نوبت

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است هنگام فعالیت در کلاس یا هنگام بازی با کودکان دیگر در انتظار نوبت خود مشکل داشته باشند.

4. آشفتگی عاطفی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در کنترل احساسات خود مشکل داشته باشد. ممکن است در اوقات نامناسب احساس خشم و عصبانیت داشته باشند. بچه های کوچکتر نیز ممکن است نوسانات شدید خلق و خو داشته باشند.

5. پرش افکار و اعمال

کودکان مبتلا به ADHD اغلب نمی توانند آرام بنشینند. آنها ممکن است هنگام اجبار نشستن سعی کنند از جای خود بلند شوند و بدوند، تند تند به چیزی ضربه بزنند یا چیزی بشکنند.

6. مشکلات سروصدا

کودک بیش فعال امکان ندارد بتواند جلوی خودش را بگیرد تا سر و صدا نکند. آن‌ها تمام مدت یا خیال پردازی می‌کنند یا سر و صدا می‌کنند.

7. کارهای ناتمام

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است به موارد مختلف علاقه نشان دهد، اما ممکن است در پایان دادن به آنها مشکل داشته باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است پروژه ها ، کارهای خانه یا مشق‌هایشان را با انرژی مضاعفی شروع کنند، اما قبل از اتمام به سراغ مورد بعدی می روند.

8. عدم تمرکز

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در توجه -حتی وقتی کسی مستقیماً با او صحبت می کند- مشکل داشته باشد. اگر از آن‌ها بپرسید که چه می‌گفتید احتمالا خواهند گفت که صدای شما را شنیده اند، اما دیگر قادر به تکرار آنچه شما گفتید نیستند.

9. پرهیز از انجام کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی گسترده دارند

همین عدم تمرکز باعث می شود کودک از انجام فعالیت هایی که به یک تلاش ذهنی مداوم نیاز دارد، مانند توجه در کلاس یا انجام تکالیف، اجتناب کند.

شاید برایتان جالب باشد: بیش فعالی در بزرگسالان

10. اشتباهات سهل انگارانه و عجیب

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در پیروی از دستورالعمل هایی که به برنامه ریزی یا اجرای یک برنامه نیاز دارند، مشکل داشته باشند. این می تواند منجر به اشتباهات سهل انگارانه شود: اما نشان دهنده تنبلی یا کمبود هوش نیست.

11. خیال پردازی

کودکان مبتلا به بیش فعالی همیشه پر سر و صدا نیستند. نشانه دیگر اختلال بیش فعالی ، کم حرف بودن و درگیری کمتر از بچه های دیگر است. کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است تنها به یک گوشه خیره شود و آنچه را که در اطراف او می‌گذرد نادیده بگیرد.

12. مشکل در سازماندهی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در پیگیری وظایف و فعالیت ها مشکل داشته باشد. این مسئله می تواند در مدرسه مشکلاتی ایجاد کند، زیرا آنها اولویت بندی مشق‌ها، پروژه های مدرسه و سایر وظایف را دشوار می دانند.

13. فراموشی

کودکان مبتلا به ADHD ممکن است در کارهای روزمره فراموشکار باشند. آنها ممکن است انجام کارهای منزل یا مشق شب خود را فراموش کنند. آنها همچنین ممکن است اغلب چیزهایی مانند اسباب بازی را مرتب گم کنند.

14. علائم بیش فعالی در چندین محیط

یک نکته مهم درمورد علائم بیش فعالی این است که کودک مبتلا به ADHD علائم این بیماری را در بیش از یک محیط نشان می دهد. به عنوان مثال، آنها ممکن است عدم تمرکز در مدرسه و در خانه را نشان دهند.

علائم بیش فعالی؛ به چه چیزهایی دقت کنیم؟

برخی از کارهای روزمره که کودکان نوجوانان مبتلا به بیش فعالی ممکن است با آنها مشکل داشته باشند عبارتند از:

• تمرکز بر کارهای مدرسه و تکالیف
  • خواندن و درک نشانه های اجتماعی
  • سازش با همسالان
  • حفظ بهداشت شخصی
  • کمک به کارهای خانه
  • مدیریت زمان
  • دوچرخه سواری یا دویدن

اگر به کمک احتیاج دارید…

فراموش نکنید که بیش فعالی در کودکان این رفتار بر موفقیت آنها در مدرسه تأثیر می گذارد و منجر به تعاملات منفی با همسالان می شود ADHD قابل درمان است! اگر کودک شما مبتلا به ADHD تشخیص داده شده است، نترسید و خجالت نکشید! هیچ قصوری از سمت شما نبوده‌است، همه چیز به از این به بعد بستگی دارد. تمام گزینه های درمانی را بررسی کنید. زمانی را برای ملاقات با یک پزشک یا روانشناس تعیین کنید و هر چه سریع‌تر دلبندتان را تحت درمان قرار دهید.

به خواندن ادامه دهید: ۶ تکنیک درمان طبیعی کودکان بیش فعال بدون نیاز به دارو!