دون ژوان یعنی چه؟! ویژگی ها و درمان

دون ژوان چیست؟ دون ژوان اختلالی است که با نیاز اجباری به اغواگری و درگیری جنسی مشخص می شود، افراد دون ژوانیسم در درگیری‌های عاطفی مشخص شکست می‌خورند، بنابراین دون ژوان ها، روابط نزدیک، کوتاه مدت یا عدم وجود رابطه را دارند. افرادی که به این سندرم مبتلا هستند بیش از حد اغواگر هستند و به طور کلی افراد «سخت» و با پوشش «خلاف عرف» را هدف قرار می دهند. افراد به راحتی عاشق آنها می شوند، اما فرد مبتلا به سندرم دون ژوان به زودی متوجه می شود که شریک یا رابطه دیگر لذتی ندارد و در نهایت فرد را رها می کند.

این افراد به شریک زندگی خود نمی‌چسبند، زیرا فقط یک جاذبه زودگذر دارند که در آن وقتی دیگری تسخیر می‌شود، حالت تهوع‌ و کسل‌کننده جایگزین احساسات خوب اولیه می‌شود و جاذبه از بین می‌رود. اغلب، این سندرم با شخصیت سرد و بی احساس نسبت به احساسات دیگران همراه است که علاقه لحظه ای خود آنها هدف اصلی است. بنابراین، دون ژوان ها اغلب افرادی خودخواه و بیزار نسبت به یکنواختی هستند.

معمولا این اجبار در نوجوانی شروع می شود و درمان آن بعید و سخت است. خود را در مردان و زنان نشان می دهد، اما به نظر می رسد دون ژوانیسم در مردان بیشتر مشهود است. یک توجیه مهم این واقعیت است که زنان دون خوان به خودی خود محتاط تر و کمتر کشف شده هستند.

دون ژوان

وجه تسمیه اصطلاح “dom-juanismo” به دلیل افسانه ای دون خوان، یک فاتح و اغواگر جوان است که پس از تسخیر زنان بیشمار، آنها را رها می کرد.

علائم شخصیت دون ژوانیسم

دون ژوان مرد

یکی از ویژگی های اصلی این سندرم نیاز شدید به اغوای دائمی دارند. آنها ادرنالین زیادی دارند. آنها معمولاً افرادی را ترجیح می دهند که بسیار مسن تر یا بسیار جوان تر هستند، افرادی که ازدواج کرده یا نامزد هستند، افرادی که بسیار نزدیک به یک رابطه هستند، مانند عمو یا برادر دوست پسر، مادر یا خاله بهترین دوست، کشیش ها، راهبه ها، رئیس ها و …. افرادی که در یک رابطه انحصاری حرفه ای مانند بیمار-پزشک، بیمار-دندانپزشک، دانشجو-معلم، بیمار-درمانگر، مشتری-وکیل، و در میان بسیاری از روابط بسیار ترسناک دیگر هستند. به نظر می رسد این افراد به آدرنالین معتاد هستند.

یکی دیگر از ویژگی های معمول دون ژوان ها این است که هرگز تسلیم نمی شود، آنها ممکن است تصمیم داشته باشند، تا زمانی که قادر به ماندن در کنار دیگری نباشند، هرگز دست از دیگری برنخواهند داشت. دون ژوان ها اغلب به عنوان یک “شاهزاده جذاب”، کاریزماتیک، اغوا کننده و همچنین ملایم و دلسوز در نظر گرفته می شود، کاملا شبیه کلیشه مرد کامل برای زن ها هستند. با این حال، اگر این اختلال زنان را تحت تاثیر قرار دهد، آنها را بیش از حد شهوانی و اغواکننده به نظر می آیند، که هر کجا که می روند، چشم همه را به خود جلب می کند، با توانایی باورنکردنی در اغوا کردن و درگیر کردن مردان خاص.

دون ژوان مرد

 افراد دون ژوان توانایی باورنکردنی ای در جذب افراد دارند. در نگاه اول، آنها ممکن است ساده لوح و از نظر فیزیکی جذاب به نظر برسند. آنها به راحتی وارد بازی های اغواگونه می شوند، چراکه مرد دون ژوانیسم می تواند فردی با فن بیان عالی باشد که تکنیک های جذب و به دست آوردن زنان را به خوبی بلد است.

دون ژوان ها افرادی بسیار مهربان، مودب، دوست داشتنی هستند، که مدام به شما دسته گل، هدیه، نامه های عاشقانه، تعریف و تمجید و بسیاری از کارهای دیگر را انجام می دهند که عملاً هر زنی دوست دارد دریافت کند و بشنود. چنین دستاوردهایی در زنان با عزت نفس پایین، فاقد محبت، ساده لوح یا تأثیرپذیر، بسیار مؤثرتر است.

ظرفیت درگیر کردن دیگری در دون ژوان به قدری زیاد است که به دلایلی از این دست، افراد دیگر به سرعت وارد این بازی تسخیر و اغوا می شوند، به خصوص زنانی که معتقدند مرد ایده آلشان را پیدا کرده اند. و سپس، زمانی که زنان خود را بسیار علاقه مند یا آشکارا تسخیر شده و پرشور نشان می دهند، تا حدی که میل به یک رابطه ثابت و جدی تر دارند، ناگهان دون ژوان ها فرد را ترک می کند.

دون ژوان زن

اگرچه دون ژوان های زن تعداد کمتری دارند و «دوان ژانی ها» در سطح احساساتی بیشتر مردان هستند، اما زنان دون ژوان هم زیبا، جذاب، فریبنده و ظاهراً ساده لوح هستند و مانند مرد دون ژوان، به نظر می رسد که آنها ترجیح زیادی برای افرادی دارند که سخت و با سطح بالایی از تهدید، خطر یا چالش مدنی در نظر گرفته می شوند، مانند مردان مسن یا جوان، مردان متاهل، کشیشان، پزشکان، استادان و … . این زنان از دیدن مردی که دنبال آنها هستند لذت زیادی می برند.

زنان دون ژوان ابزارهای بی نهایتی را برای موفقیت در تسخیر مرد به به کار می گیرند، به این دلیل که آنها از یک رفتار اغواگرانه دست نمی کشند تا طرف مقابل را بذست آورند. یکی از ویژگی هایی که اغلب در زنان مبتلا به این سندرم ظاهر می شود، آرایش است.

دون ژوان زن

آنها می توانند زنان بیش از حد لوندی باشند که به ظاهر خود اهمیت زیادی می دهند، بنابراین از مراقبت زیاد از مو، پوست، آرایش و غیره دست نمی کشند. بنابراین، در درجه اول، قاعده این است که از طریق زیبایی ظاهری نیز اغوا کنند، البته آنها با زنان خیابانی خیلی تفاوت دارند.

همانطور که مرد دون خوان با قربانیان زن خود رفتار می کند، زن دون خوان می تواند به روش ها و تکنیک های بی شماری بازی کند تا دیگری را مطیع خود کند. پس از موفقیت، به نظر می رسد که از موفقیت در فتح لذت زیادی برده است، و سپس، او را رها می کند.

اختلالات همراه دون ژوانیسم

۱. اختلال شخصیت ضد اجتماعی

این واقعیت دارد که فرد ضد اجتماعی فاقد همدلی، پشیمانی و گناه است و عمدتاً بی تفاوت یا کوچک کردن احساسات دیگران است. این افراد بی احساس و خودخواه هستند و تمایل دارند دیگران را زیر پای خود بگذارند و نسبت به آن احساس گناه و پشیمانی ندارند.

۲. اختلال شخصیتی خودشیفتگی

در خودشیفتگی، عشق به خود متورم است، خود محوری، خودخواهی، تکبر و توجه به خود، ویژگی اصلی است. افراد دچار اختلال شخصیت خودشیفته افرادی هستند که معتقدند سزاوار همه ستایش های ممکن هستند زیرا معتقدند در همه چیز از همه بهتر هستند. در این افراد همدلی وجود ندارد و تمایل چندانی به احساسات دیگران نشان نمی دهند، بالاخره همیشه به ناف خود نگاه می کنند تا فقط نیازهای خود را تامین کنند.

۳. اختلال شخصیت هیستریونیک

این اختلال شخصیت در زنان بسیار شایع تر است، بنابراین، می تواند همراه با دون ژوانیسم زن نیز رخ دهد. تاریخ گرایی با رفتار پرشور، عاطفی، رنگارنگ، نمایشی و با تمایل بسیار بالا برای جلب توجه مشخص می شود. نمایشی بودن در این افراد به قدری شدید است که به نظر می رسد مدام تظاهر می کنند، اگرچه واقعاً اینطور نیست. بنابراین، باید بین، عمدتاً زنان دون خوان و زنان هیستریونیک تفاوت وجود داشته باشد. هیسترونیک ها بسیار قابل تلقین، دراماتیک و اگرچه اغوا کننده هستند، اما ویژگی های معمول دون ژوانیسم را ندارند.

ویژگی هایی که باید شناسایی شوند:

مرد دون ژوان

  1. ظاهراً او مردی ملایم، جذاب و ایده آل برای زنان به نظر می رسد.
  2. او به ندرت یک رابطه صمیمی طولانی مدت دارد.
  3. او چندین زن را به طور همزمان دارد و با همه آنها به عنوان منحصر به فرد رفتار می کند.
  4. او از یکی دور می شود تا به دیگری نزدیک شود و وقتی متهم می شود می گوید از ترس درگیر شدن او را ترک کرده است.
  5. عدم تحمل روال، یکنواختی و کسالت
  6. بی ثبات است.
  7. بین زن فتح آسان و زن فتح دشوار، او اغلب سخت ترین را انتخاب می کند.
  8. بیش از حد جنتلمن و عاشقانه.
  9. او به خاطر چنین رفتاری احساس گناه یا پشیمانی نمی کند.

زن دون ژوان

  1. ظاهراً او ساده لوح، بی گناه یا یک زن ایده آل برای مردان به نظر می رسد.
  2. او به سرعت چندین مرد را در اطراف خود تسخیر می کند.
  3. او روابط صمیمانه ای دارد که کوتاه مدت یا حتی وجود ندارد.
  4. او از جستجوی خطرات و هیجانات جدید بسیار لذت می برد.
  5. عدم تحمل یکنواختی، روتین و ملال
  6. بی ثبات یا ناپایدار است.
  7. اگر بین مردی با دسترسی آسان و مردی که دسترسی سختی دارد، سخت را انتخاب میکند.
  8. شعار «اغوا کن و سپس بیرون برو» را همیشه در نظر داشته باشید.

علت دون ژوان چیست؟

برخی از فرضیه های علل دون ژوانیسم به نظر می رسد مانند برخی از اختلالات مانند اختلال شخصیت است. آنچه در میان ایده های مختلف علل سندرم بسیار رایج به نظر می رسد، درک بد جنس مخالف است، چه از طریق طرد، غفلت یا سوء استفاده.

ناتوانی در عشق و سردی

یعنی فرد مبتلا به این سندرم در واقع یک روان پریش است که علل آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. در اینجا فرد برای لذت خالص و نداشتن احساسات نوع دوستانه مانند ترحم، پشیمانی و گناه، شریک زندگی را اغوا می کند و سپس او را ترک می کند. این فرد یک دون خوان است زیرا نمی تواند محبت یا عشق گرم نسبت به دیگران احساس کند.

جواب رد شنیدن

چیزی که در بین یکی از علل این اختلال زیاد مشاهده می شود، می تواند عقده طرد شدن باشد که در آن فرد مبتلا به این سندرم به دلیل ترس از طرد شدن یا رها شدن، ترس زیادی از دوست داشتن ایجاد می کند. این ویژگی ممکن است در افرادی که حساسیت زیادی نسبت به طرد یا رها شدن وجود دارد، آشکارتر باشد. در این صورت، مرد دون خوان نمی تواند به هیچ وجه زنی را دوست داشته باشد یا خود را وقف او کند، زیرا از رها شدن بیش از حد می ترسد.

نقص در محبت مادری یا پدری

در سندرم Dom-Juanismo، آنچه مشهود است این است که فرد دارای اختلال قادر به عشق ورزیدن نیست یا حداقل نمی تواند برای مدت طولانی توسط شریک زندگی خود دلبسته باشد. به نظر می رسد که آنها فقط احساسات بسیار زودگذری دارند که پس از لذت بدست آوردن شخص مورد نظرشان محو می شوند.

کودک آزاری

اگرچه برخی از کارشناسان اعتقاد ندارند که ارتباطات زیادی وجود دارد، سوء استفاده از دوران کودکی که دوران کودکی آسیب زا را تشکیل می دهد می تواند یکی از علل سندرم دون خوان باشد. این ایده بسیار شبیه به نقص های محبت است، با این حال، آنچه که در این دسته رایج به نظر می رسد سوء استفاده جنسی است، به ویژه در زنانی که در بزرگسالی تبدیل به dom-juanistas می شوند. آنها تبدیل به شرورهای احساساتی برای مردان خواهند شد، زیرا این واقعیت که توسط مردی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند در نهایت باعث می‌شود آنها باور کنند که هیچ مردی لیاقت دوست داشته شدن را ندارد.

نوروشیمی

برخی از کارشناسان می گویند که دون ژوان می تواند به آدرنالین معتاد باشد. به عنوان یک پایه عصبی شیمیایی، این اعتیاد به مواد است که در آغاز تسخیر شور و شوق و موقعیت خطرناک بیدار می شود. برای مثال، زمانی که فردی در آغاز یک علاقه است یا در حال انجام یک ورزش بسیار خطرناک است، به نظر می رسد که بین انتقال دهنده های عصبی موادی آزاد می شود که باعث لذت و سرخوشی می شود.

نماد دون ژوان

درمان دون ژوان

روانکاوی دون ژوانیسم ها

در دیدگاه روانکاوانه، فرضیه های متناقضی با موارد ذکر شده وجود دارد که جنس مخالف با ادراک عالی دیده می شود. در مرد دون ژوان، تثبیت مادر و همچنین جنبه ای از عقده ادیپ وجود دارد که در آن مرد دون خوان در کودکی دید بسیار کاملی نسبت به مادر داشته است و به همین دلیل او در قطع ارتباط با مادر با مشکل مواجه است. از این رو، به زنان دیگر متوسل می شود تا زنی کامل مانند مادرش را بیابد، اما وقتی او متوجه عیوب خود می شود، آنها را ترک می کند.

CBT افراد دون ژوان

درمان این افراد می تواند به طور قابل توجهی دشوار باشد. این واقعیت که این اختلال دقیقاً علت مشخصی ندارد، ممکن است درمان آن آن را هم سخت کند. چیزی که واقعاً می‌تواند به این افراد کمک کند درمان شناختی رفتاری است، که در آن علل سندرم به طور مفصل جستجو و تحقیق می‌شود تا سعی شود ایده‌ها، افکار و رفتارهای متعاقب آن که منجر به سندرم دون خوان شده است، معکوس شود.

قسمتی از فیلم دون ژوان با بازی جانی دپ

1 نظر
  1. مطهره می گوید

    مطلب جالبی بود

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0