درمان فوبیای پرنده یا پرنده هراسی

فوبیای پرنده

فوبیای پرنده یا پرنده هراسی

فوبیا، ترس شدید و اغراق آمیز از وضعیت یا از چیز خاصی است و فوبیای پرنده هم یکی از انواع آن است. فوبیا انواع مختلفی دارد که هر کدام از فوبیا را به نام منحصر به فردی نامگذاری کرده اند. فوبیای پرنده، ornithophobia یا پرنده هراسی نامگذاری شده است.
به طور کلی، فوبیا ها یکی از شایع ترین انواع اختلالات اضطرابی می باشند. انستیتوی ملی بهداشت روانی آمریکا، تخمین می زند که حدود 12 درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی، نوعی از فوبیا را تجربه کرده اند.

اگر مبتلا به پرنده هراسی یا فوبیای پرنده هستید، ممکن است هنگام فکر کردن در مورد پرندگان یا بودن در اطراف پرنده، احساس اضطراب شدیدی را تجربه کنید. ما به شما کمک می کنیم که علائم فوبیای پرنده را بشناسید، نحوه ی مدیریت آن را یاد بگیرید و درصورت شدید بودن این فوبیا، می توانید با درمانگران متخصص کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

چه عواملی باعث ایجاد فوبیای پرنده می شود؟

فوبیا در هر سنی می تواند ایجاد شود. البته فوبیا ها بیشتر از زمان کودکی آغاز می شوند. هنوز علت دقیق ایجاد فوبیا مشخص نیست اما برخی از دلایل بالقوه ی آن می تواند شامل موارد زیر باشد.

فوبیای پرنده و تجربیات شخصی

اگر یک حادثه خاص یا یک تجربه منفی در رابطه با پرندگان، مانند حمله ی یک پرنده داشته باشید، ممکن است پرنده هراسی در شما ایجاد شود.

فوبیای پرنده و یادگیری بصری

ممکن است والدین شما یا یکی از اطرافیانتان درگیر این فوبیا باشد و شما نیز این ترس را از آن ها یاد گرفته باشید.

فوبیای پرنده و یادگیری اطلاعاتی

خواندن، دیدن یا شنیدن وضعیت منفی یا خطرناک درباره ی پرندگان، ممکن است فوبیای پرنده را در شما ایجاد کند.

فوبیای پرنده و ژنتیک

ممکن است از لحاظ ژنتیکی به گونه ای باشید که ترس و اضطراب را به شکل شدیدی پردازش می کنید.

نشانه های فوبیای پرنده

نشانه های یک هراس خاص، مانند اورنیتوفوبی، می تواند به دو دسته روانی و جسمی تقسیم شود. ممکن است در هنگام فکر کردن یا در نزدیکی پرندگان، برخی از این علائم را تجربه کنید.

علائم روانی پرنده هراسی

  • احساس اضطراب یا ترس بیش از حد
  • آگاهی از این که غرق در اضطراب یا ترس شده اید اما قادر به کنترل آن نیستید.
  • فرار کردن یا احساس نیاز به آن
  • ترس از اینکه کنترل خودتان را از دست بدهید.

علائم جسمی پرنده هراسی

  • افزایش ضربان قلب
  • لرزش
  • احساس تنگی نفس
  • تعریق
  • خشکی دهان
  • درد یا احساس فشار در قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • سرگیجه

راه های درمان فوبیای پرنده

فوبیای پرنده

برای مدیریت اضطراب و ترس خود بهتر است به یک روانشناس و متخصص درمان فوبیا مراجعه کنید. درمانگر با بررسی وضعیت شما، روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از این دو را برای شما توصیه خواهد کرد.

روان درمانی و فوبیای پرنده

این نوع درمان فوبیای پرنده به شما کمک می کند تا راه های مقابله و واکنش های درست در موارد بروز ترس را آموزش ببینید.

همچنین، روش هایی مانند تکنیک های تنفس یا تکنیک های آرام سازی به شما آموزش داده می شود تا در شرایطی که اوضاع را از کنترل خود خارج می بینید استفاده کنید.

در جلسات روان درمانی می آموزید که چطور الگوهای تفکر و ترس های اغراق آمیز بر احساسات و رفتارهای شما تاثیر می گذارد. درمانگر شما به شما کمک خواهد کرد تا این باورها را تغییر داده تا در نتیجه واکنش شما نسبت به این فوبیا تغییر کند.

بخش دیگری از فرایند درمانی ممکن است روش مواجهه باشد که در این روش، در شرایط کنترل شده، درمانگر شما را به صورت تدریجی در معرض ترس خود قرار می دهد و درحالی که اوضاع را کاملا در کنترل دارد، روند آرامی را برای کاهش فوبیای پرنده پیش خواهد گرفت. به عنوان مثال، درمانگر شما، ممکن است از فکر کردن درباره ی پرنده ها شروع کند، به سمت دیدن تصاویر و عکس های پرنده و در مراحل بعدی به سمت دیدن پرنده واقعی و حتی لمس کردن آن حرکت کند.

دارودرمانی فوبیای پرنده

جهت کنترل موارد حاد فوبیا، دارو درمانی نیز می تواند کاربرد داشته باشد. داروهایی که برای کنترل فوبیا ها استفاده می شود معمولا در سه دسته ی زیر قرار دارند:

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی که به “بازدارنده‌های بازجذب سروتونین” یا SSRI معروف هستند در برخی موارد برای کنترل فوبیا ها استفاده می شوند. داروهایی مثل فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سیتالوپرام، سرترالین، اسسیتالوپرام، زیملیدین، داپوکستین

داروهای آرام بخش

این دارو ها که بنزودیازپین نامیده می شوند به شما کمک می کنند که احساس آرامش را تجربه کنید. داروهایی مثل والیوم و زاناکس از جمله داروهای آرامبخش هستند. البته استفاده از داروهای آرام بخش اثر کوتاه مدت داشته و برای استفاده همیشگی تجویز نمی شوند.

داروهای بلوک‌کننده بتا

این داروها که اغلب برای معالجه بیماران قلبی عروقی استفاده می شوند، به از بین بردن علائم اضطراب مانند ضربان سریع قلب کمک می کنند.

درصورتی که درمان مناسبی را دریافت کنید، کنترل کردن فوبیای خاصی مانند فوبیای پرنده کار ساده ای است. البته برای بدست آوردن بهترین نتیجه، مهم است که به برنامه ای که با درمانگر خود تهیه کردید پایبند باشید و با او برای غلبه بر این ترس همکاری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
1 نظر
  1. Mahsa می گوید

    من از بچگی علاقه زیادی به حیونا داشتم دارم الانم سه تا پرنده دارم کهعروس هلندی سهره قنارین امروز پدرم مرغ اورده بود مثل هر عادتی رفتم سراغش نازش کردم بهش غذا دادم پدرم قرار بود ببره باغ برای همین گذاشتتش داخل جعبه بهم گفت ببرمش داخل ماشین وقتی جعبه رو دستم گرفتم یهو دلم خالی شد دستام لرزید حس میکردم یه اتفاقی قراره بیوفته با کلی بدبختی بردمش و ب گشتم وقتی اومدم خونه نفس نفس میزدم .نمیدونم چرا اینطوری شدم احتمال داره فوبیای پرنده باشه ولی از پرنده های خودم نمیترسم

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0