مرکز مشاوره پونک، مرکز روانشناسی در غرب

مشاوره و روانشناسی کلمه ای آشنا برای تمام مردم است. در واقع روانشناسی یکی از شاخه های گسترده علوم انسانی است که با استفاده از روش های علمی سعی می کند انسان را بشناسد و به او برای سلامت ذهن و روان کمک کند. روانشناسی علمی با حیطه های بسیار متنوعی است که شامل رویکردها و نظریه های مختلفی می باشد. یک روانشناس در حیطه های مختلفی می تواند به مردم کمک کند و این مشاوره ها در پیشبرد روند زنگی افراد بسیار مهم است. بنابراین خیلی از ما فکر می کنیم که فقط باید مشکل خاصی داشته باشیم تا به روانشناس مراجعه کنیم، اما این طرز فکر کاملا اشتباه بوده و هر یک از ما علاوه بر حفظ سلامت جسمی، باید سلامت ذهن و روان خود را تامین کنیم. در این مطلب شما را با بخشی از دنیای بزرگ روانشناسی آشنا خواهیم کرد و برای کسانی که به دنبال مرکز مشاوره  فردی پونک یا مرکز روانشناسی در غرب هستند، روانشناسان خوب تهران را معرفی می کنیم..

تاریخچه علم روانشناسی

تاریخچه روانشناسی به یونان باستان باز می گردد و بیشتر از علوم دیگر قدمت دارد. زمانی که افرادی چون ارسطو و افلاطون یا سقراط، نظریه های مختلفی در مورد فلسفه روحی و روانی انسان ارائه دادند. مطالعه علم روانشناسی در ایران و مصر باستان نیز رایج بوده است. در تاریخچه روانشناسی بین روانشناسی و فلسفه ارتباطی نزدیک وجود داشته و تقریبا تا اواخر قرن نوزده روانشناسی بخشی از علم فلسفه شناخته می شد. روانشناسی پیشینه ای طولانی اما تاریخچه‌ای کوتاه مدت دارد، در تاریخچه روانشناسی اولین آزمایشگاه برای مطالعه تجربى علم روانشناسی توسط فردی بنامويلهلم وونت در سال 1879 در شهر لايپزيک آلمان تاسیس شد، از این رو وونت به پدر علم روانشناسی آزمایشگاهی نیز معروف است. اصطلاح روانشناسی توسط فیلسوفی بنام رادولف گوسلنيوس ابداع شده است.

تعریف روانشناسی

روانشناسی علم مطالعه ذهن و رفتار انسان است که شامل تأثیرات زیست شناختی، فشارهای اجتماعی و عوامل محیطی است که بر چگونگی تفکر، عملکرد و حس افراد تاثیر می گذارد. به دست آوردن درک غنی تر و عمیق تر از روانشناسی می تواند به افراد کند تا بینشی نسبت به اعمال خود و نیز درک بهتری از دیگران دست پیدا کنند.

اهمیت مشاوره در زندگی انسان

مفهوم کیفیت زندگی به درک فرد از سبک زندگی خود در محیط اجتماعی و اشکال فرهنگی که در آن زندگی می‌کند. و وابستگی متقابل آنها نسبت به دستیابی به منافع خود و خواسته‌هایی که متناسب با وضعیت روحی‌اش است، اشاره دارد. رشد علم، تکنولوژی و سطح رفاه عمومی باعث شده تا افراد وقت بیشتری برای تفکر پیدا کنند. بنابراین مسائل و مشکلات در میان افکار و ذهنیات افراد پدید می آید که نیاز به یافتن راه حل، درمان و پیشگیری را دو چندان می کند. از این رو وجود شاخه های مختلف روانشناسی به درمانگران در جهت راهنمایی هر فرد اهمیت زیادی دارد. چرا که از یک سو، رفتارهای انسان متفاوت است. و از طرف دیگر این رفتار در سنین مختلف و زمان های مختلف به صورت های متفاوتی نمایان می شود. بنابراین علم روانشناسی می تواند در تمامی مراحل زندگی تاثیر بسزایی داشته باشد و مناسب ترین ابزار برای رسیدن به اهداف تعیین شده است.

چه خدماتی در مرکز مشاوره پونک و غرب تهران ارائه می شود؟

گرایش های مختلف روانشناسی

1. روان‌شناسی بالینی / روانشناس بالینی در غرب تهران

روانشناسی بالینی به شناسایی و درمان اختلالات روانی، تغییر رفتارهای نا کارآمد و حل مشکلات زندگی می‌پردازد. این شاخه از روان‌شناسی بیش از دیگر شاخه‌های آن برای مردم شناخته شده است. روانشناسان بالینی پس از پایان تحصیل و گذراندن دوره‌های آموزشی ویژه به عنوان روان‌درمانگر در کلینیک‌های خصوصی یا دولتی به حل مشکلات مردم می‌پردازند. اما فعالیت روان‌شناسی بالینی به کلینیک و درمان محدود نمی‌شود بلکه روان‌شناس بالینی در دانشگاه نیز می‌تواند به کارهای پژوهشی و توسعهٔ دانش کمک کند.

2. راهنمایی و مشاوره / مشاور خوب در تهران

روانشناسی راهنمایی و مشاوره یکی از پرکاربردترین و گسترده‌ترین شاخه‌هاست. هدف راهنمایی و مشاوره کمک و راهنمایی به کسانی است که درگیر مشکلاتی خفیف‌تر از اختلالات روان‌شناختی هستند. به بیان دیگر حل مسائل و چالش‌های زندگی، آموزش مهارت‌های زندگی، رسیدگی به سلامت روان، مشکلات خانوادگی، مشکلات شغلی، فرزندپروری، ازدواج و طلاق از زمینه‌هایی است که در این شاخه به آن پرداخته می‌شود. پس مشاوره شاخه‌ای جدای از روان شناسی نیست بلکه بخشی از آن است. مشاوران می‌توانند با کسب مهارت در زمینه‌های یاد شده به انجام مشاوره در زمینه‌های گوناگون بپردازند.

3. روانشناسی تربیتی

روان‌شناسی تربیتی یا روان‌شناسی آموزشی شاخه‌ای است که با موضوع تربیت، آموزش و یادگیری سر و کار دارد. این شاخه به مطالعه و بررسی چگونگی یادگیری و شیوه‌های آموزش می‌پردازد؛ هم‌چنین اثرات متغیرهای گوناگون روی یادگیری دانش‌آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. روانشناسی تربیتی به تفاوت‌های فردی، ناتوانی‌های یادگیری، استعداد و فرآیند آموزشی توجهی ویژه دارد؛ و به دنبال این است که راهکارهای آموزشی و یادگیری را بهبود بخشد. روانشناسان تربیتی در محیط‌های خصوصی، دولتی و دانشگاهی به فعالیت می‌پردازند. بیش‌تر این روان‌شناسان به عنوان آموزگار، استاد و یا مدیران مراکز آموزشی به فعالیت حرفه‌ای می‌پردازند.

4. روانکاوی / روانکاو خوب در تهران

شاید گمان کنید که روانکاوی شاخه‌ای مجزا از روانشناسی است و ارتباطی با روان شناسی ندارد. اما حقیقت چیز دیگریست. این شاخه به بررسی تحلیلی و عمیق رفتار و فرآیندهای روانی انسان می‌پردازد و به دنبال درمان اختلالات روان‌شناختی با بهره‌گیری از رویکرد روانکاوی است. این شاخه نقش شگرفی بر درمان اختلالات روانی، توصیف و تحلیل فرآیندهای روانی و رفتارهای انسان داشته است.

5. روانشناسی صنعتی و سازمانی

روانشناسی سازمانی یا روانشناسی کار به مطالعهٔ رفتار و فرآیندهای روانی انسان در راستای بهبود بازدهی و عملکرد نیروی انسانی در محیط کار می‌پردازد. به بیان دیگر روان شناسی کار، دانشی است که به دنبال بهبود تعامل انسان با محیط کار است. یکی از اهداف اصلی روان شناسی صنعتی و سازمانی افزایش رفاه کارکنان در محیط کار است. روانشناسان صنعتی و سازمانی در محیط‌های گوناگون مشغول به کار می‌شوند. آن‌ها در محیط‌های دانشگاهی و تحقیقاتی فعالیت می‌کنند اما اصلی‌ترین محل فعالیت این افراد شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی یا خصوصی است.

6. روانشناسی شخصیت / درمان اختلالات شخصیت

روانشناسی شخصیت به مطالعهٔ احساسات، الگوهای فکری و رفتاری می‌پردازد. از آن‌جایی که هر انسانی منحصر به فرد است روانشناسی شخصیت تلاش می‌کند تا الگوهای شناختی و رفتاری انسان‌ها را مورد بررسی قرار دهد تا به درک صحیحی از انسان دست یابد. روانشناسان شخصیت عوامل گوناگون فردی، ژنتیکی، اجتماعی، فرزندپروری و دیگر موارد موثر بر شکل‌گیری ساختار شخصیت را ارزیابی و تحلیل می‌کنند.

7. روانشناسی رفتاری

روان‌شناسی رفتاری که به آن مکتب رفتارگرایی هم گفته می‌شود؛ به بررسی و مطالعهٔ رفتار انسان می‌پردازد. روانشناسان رفتارگرا بر این باورند که برای درمان اختلالات روان‌شناختی باید به تکنیک‌های رفتاری به عنوان پایهٔ اصلی درمان تمرکز کرد. روان‌ شناسی رفتارگرا به دنبال یافتن الگوهای رفتاری و ارتباط آن با فرآیندهای روانی و ذهن انسان است. البته این رویکرد مخالفین بسیاری هم دارد. مخالفین این رویکرد بر این باورند که رفتارگراها بیش از اندازه روی رفتار انسان تمرکز می‌کنند و دیگر عوامل موثر مانند مسائل شناختی و ذهنی را نادیده می‌گیرند.

8. روانشناسی شناختی

روانشناسی شناختی بر خلاف رفتارگرایی بر ذهن و فرآیندهای روانی تمرکز دارد. این شاخه به مطالعهٔ ادراک، شناخت، انگیزه، هیجان، توجه، یادگیری، حافظه، حل مسئله، تصمیم‌گیری و مواردی از این دست می‌پردازد. ترکیب رویکرد شناختی و رفتاری به پیدایش رویکرد شناختی – رفتاری منجر شد. امروزه از روش رفتار درمانی، برای درمان بسیاری از اختلالات روان‌شناختی استفاده می‌شود.

9. روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت به مطالعهٔ فرآیندهای روانی و رفتار انسان در شرایط سلامتی، مراقبتی و بیماری می‌پردازد. این شاخه بر چگونگی تأثیر عوامل فیزیولوژیکی و روان‌شناختی روی سلامت و بیماری انسان تمرکز دارد. هدف روان شناسی سلامت بهبود و افزایش سطح سلامت روان و یافتن راهکارهایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها و اختلالات روانی است. روانشناسان سلامت اثرات متقابل عوامل جسمانی و روانی روی یک‌دیگر را بررسی می‌کنند. آن‌ها با مسائل مرتبط با سلامتی مانند مدیریت استرس، تغذیهٔ سالم، ترک سیگار، تناسب اندام و مدیریت وزن و … سر و کار دارند.

10. روانشناسی کودک و نوجوان

روانشناسی کودک و نوجوان همانند روانشناسی رشد به مطالعهٔ فرآیندهای روان‌شناختی کودکان و نوجوانان، رفتارهای کودک، رشد کودک از دوران بارداری تا پایان دورهٔ نوجوانی، مسائل عاطفی، هیجانی و … می‌پردازد. روان‌شناسان کودک تنها روی رشد جسمانی تمرکز ندارند بلکه مسائل ذهنی، عاطفی و اجتماعی نیز در حوزهٔ کار آن‌هاست و به درمان اختلالات روان‌شناختی کودک، پیشگیری و بازپروری نیز می‌پردازند.

11. روانشناسی کودکان استثنایی

روان‌شناسی کودکان استثنایی روی مسائل مربوط به کودکان استثنایی تمرکز دارد. روان شناسی کودکان استثنایی دربرگیرندهٔ طیف کودکان تیزهوش و طیف کودکان دارای کم‌توانی (عقب‌ماندهٔ ذهنی – جسمی، نابینایی، ناشنوایی، کودکان دارای مشکل یادگیری، کودکان دارای مشکل تکلم و …) است. این شاخه به مطالعهٔ علمی مسائل مربوط به این کودکان و تلاش برای حل چالش‌های آن‌ها می‌پردازد.

Psychology

چگونه یک مشاور خوب در پونک انتخاب کنیم؟

1. جستجو در اینترنت برای پیدا کردن یک یا چند نفر و یا پرسیدن از دوستان، آشنایان که فردی را به شما معرفی کنند.

2. پس از اینکه یک یا چند را مشخص کردید به صورت دقیق رزومه آنها را بررسی کنید. در بررسی رزومه چند نکته را مدنظر داشته باشید. مهمترین مساله واقعی و درست بودن رزومه است. فراموش نکنیداحتمال اینکه ادعاهای خیلی بزرگ غیر واقعی باشند بیشتر است.

3. پس از آنکه رزومه فرد مورد نظر را بررسی و تایید کردید باید مطمئن شوید که دکتر روانشناس انتخاب شده در حل مشکل شما تخصص دارد یا خیر؟

4. پس از تایید نهایی یک جلسه مشاوره با درمانگر انتخاب شده داشته باشید (به صورت حضوری یا تلفنی)

5. پس از این جلسه بررسی کنید آیا اکثر ملاک های مطرح شده در این مطلب را در آن درمانگر وجود دارد؟ می توانید از تست تشخیص روانشناس بالینی خوب استفاده کنید.

6. اگر از نظر تخصص، تجربه و شخصیتی فرد انتخاب شده مورد تایید شما بود می توانید فرایند درمان خود را با او آغاز کنید. فقط نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که درمان معمولا در یک جلسه امکان پذیر نیست پس انتظار نداشته باشید در همان جلسه اول تغییرات اساسی در مشکل شما ایجاد شود.

اگر به دنبال یه روانشناس خانم در تهران هستید حتما از بین کلینک های تخصصی روانشناسی و رواندرمانی متخصص خود را انتخاب کنید تا رزومه آنها توسط آن کلینیک تایید شده باشد.

مرکز روانشناسی ذهن آرا / مرکز مشاوره در پونک و غرب تهران

ذهن آرا، تخصصی ترین گروه روانشناسی در تهزان است که خدمات روانشناختی در بالاترین سطح کیفیت زیر نظر بهترین متخصصین روانشناسی در تهران ارائه می دهد. مراجعین گروه روانشناسی ذهن آرا فقط محدود به یک محله از تهران نیست، بلکه از تمامی محله های تهران از جمله پونک، تهرانپارس، ونک، شمال تهران، غرب تهران و جنوب تهران و همچنین از شهرهای خارج از تهران برای دریافت خدمات مراجعه می کنند. شما هم می توانید برای دریافت خدمات روانشناختی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0