بهترین کلاس های مادر و کودک، کارگاه های روانشناسی

با توجه به اینکه حیاتی ترین سن و سال برای رشد و پرورش ذهنی و روحی در کودکان سنین پیش از دبستان است، باید روی این دوران به طور ویژه سرمایه گذاری تربیتی انجام داد. با اینکه والدین همیشه در تلاش هستند تا بهترین شرایط را برای تربیت و آموزش فرزندان فراهم کنند، اما گاهی نیاز به حضور اجتماعی موثرتر است. یکی از چالش های بزرگ مادران در این سنین وابستگی شدید کودکشان به آنها و عدم تمایل برای رفتن به مهد کودک و کلاس های آموزشی است. با اینکه خیلی از کودکان استقلال بیشتری دارند و به محیط های اجتماعی وارد می شوند. اما باز هم این نگرانی در پس زمینه فکرشان وجود دارد که مبادا والدین از آنها غافل شوند. کلاس های مادر و کودک یک همایش هدفمند با حضور مادران و کودکان در کنار مربیان حرفه ای آموزشی است.

کلاس مادر و کودک چیست؟

کلاس های مادر و کودک با هدف آموزش هنر، پرورش خلاقیت و بالا بردن سطح هوش و تمرکز کودکان در گروه های سنی مختلف و روش های متناسب با هر گروه سنی، تشکیل می شود. این کلاس ها شامل فعالیت هایی است که طی تعداد جلسات مشخص شده توسط متخصصین، برگزار می شود. محور اصلی این کلاس مادر و کودک، عبارت است از: آموزش هنر و تقویت هوش های هشتگانه از طریق بازی و فعالیت های هنری که کلیه فعالیت ها با حضور مادر در کنار کودک انجام می شود و کمک شایانی در آمادگی استقلال کودک و از بین بردن وابستگی او به مادر می کند.

اهداف مهم کلاس مادر و کودک 

  • رشد مهارت های حسی و حرکتی: پرورش عضلات و حواس 5 گانه
  • شناخت کودک از خود: شناخت اعضای بدن، درک احساس، کشف و دریافت علائق و خواسته های خود
  • رشد مهارتهای اجتماعی: انجام فعالیت های گروهی در قالب هنر و بازی، آشنایی با محیط و ارتباط با آن
  • رشد مهارت های شخصیتی و خودیاری کودک: افزایش اعتماد به نفس، حل مسئله، پرورش قوه تخیل

فرآیند یادگیری و شناخت در کودکان به واسطه حرکت، کنش فعال، و بازی در سال های اولیه زندگی صورت می گیرد . کودک از طریق تجسم و خلاقیت به جذب و هضم دنیای اطراف خود می پردازدشرکت در کلاس مادر و کودک، گذشته از تقویت جنبه های چهار گانه فوق ، بستری را برای شکوفایی استعداد کودک به وجود می آورد و به تقویت جنبه اجتماعی شخصیت کودک نیز کمک می کند. همچنین این فرآیند ها باعث کاهش وابستگی کودک به مادر می شود 

اهداف بازی های اجرا شده در کارگاه مادر و کودک

۱- تقویت هماهنگی چشم و دست
۲- افزایش دقت و تمرکز
۳- افزایش قدرت حل مسئله
۴- افزایش صبر و تحمل
۵- برطرف شدن ترس از محیط های بسته
۶- برطرف شدن ترس از صداها
۷- تقویت مهارتهای کلامی
۸- ایجاد ارتباط کودکان با یکدیگر بدون پرخاشگری
۹- تقویت و بهبود غذا خوردن
۱۰- یکپارچه سازی حسی

روش کار در کلاس مادر و کودک چگونه است؟

روش کار این کلاس ها به نحوی است که کودک به طور موازی و در کنار مادر حین فعالیت متمرکز بر اهداف فوق، به صورت مستقل به خلق یک اثر هنری می پردازد. در این کارگاه ها هدف پرورش است و نه آموزش و انتظار دریافت پاسخی از کودک در برابر آنچه به صورت کارگاه به او ارائه می‌شود نیست. بلکه هدف ایجاد فضا و بستری سزاوار و سرشار از مهر، همچون خانواده، برای پرورش کودک است. توجه به هر آن چیزی‌ست که از طریق پنج حس کودک (شنوایی، بینایی، بویایی، چشایی و لامسه) دریافت می‌شود بطور کل کارگاه های مادر و کودک با هدف پرورش خلاقیت کودکان همچنین هم پوشانی و برطرف کردن مشکلات یا ضعف های ارتباطی، تشکیل میشود که در این راستا چند رویکرد را دنبال می کنند، هدایت کارهای عملی مادران و کودکشان طی کارگروه های مشترک تجربی که طی این کار گروه ها مادر و کودک زمان بیشتری را با آرامش به خلق اثر یا خلاقیت و حتی انجام کاری ساده می پردازند که به مانوس شدن مادر و کودک بیشتر از پیش کمک می کند همچنین شناسایی ناهنجاری های کودک و مادر و برطرف کردن آن در این جمع ها صورت می پذیرد. اما اینکه هر کارگاهی چه ایده ای دارد و چه موفقیت هایی را کسب کرده است بسته به آن مرکز است.

اهمیت حضور مادر در کلاس های آموزشی کودکان

همه ما می دانیم که ارتباط نزدیک مادر و فرزند تا چه اندازه در شکل گیری شخصیت و اعتماد به نفس فرزند تاثیر دارد. در واقع یکی از بنیانهای موفقیت و شکست های روحی عاطفی در دوران بزرگسالی از این بستر شکل می گیرد. یک مادر آگاه و خوش رفتار و آرام می تواند فرزندی موفق و شایسته پرورش دهد و این اصلا شعار نیست. کودکان بیش از هر کسی از پدر و مادر خود تاثیر می پذیرند. از آنجایی که مادران مدت زمان بیشتری را کنار فرزندان می گذرانند، نقش آنها در پرورش عاطفی و تکامل شخصیت کودک بسیار پررنگ تر است. بر اساس این پیش فرض کلاس های مادر و کودک با هدف بهبود ارتباط مادر و کودک با آموزش های ارزشمند و محیط نشاط آور و پویا راه اندازی شد. البته این تنها رویکرد این کارگاه ها نیست، بلکه اهداف گسترده ای در زمینه تربیت کودک و بهبود برخورد تربیتی والدین در این زمینه طراحی شده و اجرا می شود.

انواع کلاس مادر و کودک

کارگاه‌های مادر و کودک با موضوعات مختلفی برگزار می‌شود. پرورش هوش و خلاقیت، آموزش موسیقی، کمک به استقلال کودکان، انجام بازی‌های شناختی و پرداختن به علاقه‌مندی‌های خاص کودک از جمله رایج‌ترین مواردی است که در کارگاه‌های مادر و کودک مطرح می‌شود. تمامی این آموزش ها با همکاری مار و کودک زیر نظر متخصص در قالب بازی های جذاب و هدفمند،انجام می شود. بازی هایی مانند :

شن بازی، نقاشی، کارهای دستی، ورزش، موسیقی، آشپزی و غیره که هر کدام هدفی را به دنبال دارند.

 در کلاس های مادر و کودک، معمولا از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟

در این کارگاه ها مربیان برای پرورش خلاقیت کودکان از ابزارهایی نظیر رنگ و نقاشی، انواع بازی‌های حسی-حرکتی، قصه خوانی و پرداختن به انواع فعالیت‌های هنری استفاده می‌کنند.

چرا باید در کلاس‌ مادر و کودک شرکت کنیم؟

مادران زیادی هستند که می‌خواهند با فرزندان خود تعامل بیشتری داشته باشند ولی ممکن است به دلیل عدم تجربه کافی ندانند که چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند یا اینکه وقت کافی نداشته باشند، این دسته از افراد با شرکت در این کلاس‌ها در بازه زمانی کوتاهی می‌توانند به صورت هفتگی به یک نظم خاصی برسند و با توجه به بازی‌ها و شیوه‌هایی که توسط اساتید این کلاس‌ها ارائه می‌شوند به هدف خود یعنی تعامل بیشتر با کودک بپردازند. از طرف دیگر کسب مهارت‌های مختلف از جمله مهارت ارتباط با کودکان دیگر، کنترل هیجانات، توانایی حل مسئله و … برای مادران مهم است و دوست دارند فرزندشان در این زمینه‌ها مهارت کافی را به دست آورد، بنابراین توصیه می‌شود که این دسته از مادران حتما در کلاس‌های مادر و کودک شرکت کنند.

فواید بازی درمانی برای والدین و کودکان در کلاس مادر و کودک

اگرچه بازی معمولاً به عنوان راهی برای استراحت افراد، به ویژه كودكان تلقی می شود، اما تحقیقات علمی ثابت كرده است كه بازی یك عامل اساسی برای رشد سالم كودك است. مطالعات نشان می دهد که نوزادان تازه متولد شده دارای میلیاردها سلول مغزی هستند. هنگامی که کودکان مسائل نامطلوبی را تجربه می کنند، اغلب رفتارهای نامناسبی بروز می دهند و ممکن است به کمک نیاز داشته باشد، اما ممکن است کودک قادر به گفت و گو در این زمینه نباشد. تصور می شود بازی درمانی یکی از سودمندترین راه ها برای کمک به کودکانی است که چالش های عاطفی یا رفتاری را تجربه می کنند. همچنین از بازی درمانی می توان برای درمان مشکلات بزرگسالان استفاده کرد.. مشکلاتی مانند: (استرس پس از سانحه، غم و اندوه، وسواس، کمبود توجه و اعتماد به نفس، مسائل خلقی، مدیریت خشم، اضطراب و افسردگی)

Mother and child workshops

پدر و مادر نقش بسیار مهمی در زندگی کودکان دارند. آن ها تمام شخصیت و حتی خواسته های کودک را شکل می دهند و رفتارشان می تواند روی آن ها تأثیر بگذارد. به همین جهت توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد. بخش مهمی از تربیت به عهده مادر است و معمولاً او در خانه از بچه ها مراقبت می کند. همچنین بسیاری از خاطرات دوران کودکی افراد با مادرشان است و قطعاً از این موضوع تأثیر می پذیرند. حتی بر اساس یافته های روانشناسی، اگر مادر بتواند ارتباط خوبی با کودک برقرار کند، اعتماد به نفس فرد بالا می رود و نیاز های عاطفی او به بهترین شکل برطرف می شوند. فراموش نکنید بچه ها روحیه بسیار حساسی دارند و این توجه ها را به خوبی درک می کنند. گذراندن اوقات مفید با بچه ها می تواند هم برای مادر و هم کودک جذاب باشد و حتی آن ها را به صمیمیت بیشتری برساند. شما می توانید با آن ها در کلاس های مشترک مادر و فرزند شرکت کنید. اهداف کلاس های مادر و کودک، بهبود سطوح شناختی و عملکرد کودک است و همچنین شرکت در این آموزش ها یکی از روش های جدید تربیتی محسوب می شود.

بهترین کارگاه های مادر و کودک در تهران

بهترین کارگاه های مادر و کودک برای بازه سنی های مختلفی در تهران وجود دارد که متد و روش های متفاوتی دارند و کلاس های متنوعی برگزار می کنند. بهترین ویژگی کلاس های مادر و کودک در مناطق مختلف تهران به شرح زیر می باشد:

کارگاه مادر و کودک در شمال تهران

کلینیک روانشناسی ذهن آرا متخصص برگزاری انواع کلاس های رفتار شناسی و مهارتی برای کودکان در شمال تهران می باشد. در این کلاس ها مادر می تواند با روش های مختلفی با کودک ارتباط برقرار کند و از پتانسیل موجود در محیط بیشترین بهره را ببرد. همچنین مرببیان جهت ارتقای نحوه رفتار مادران راهکار هایی ارائه می دهند که می تواند تاثیر بسزایی در روابط مادر فرزندی ایجاد نماید.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0