نشانه های اوتیسم | آیا کودک من اوتیستیک است؟

آیا کودک من اختلال اوتیسم دارد؟

نشانه های اوتیسم چیست؟ درصورت مشاهده نشانه های اوتیسم چکار کنیم؟

مرکز درمان اوتیسم کلینیک ذهن آرا
اختلال اوتیسم
طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت، در سال 1975 از هر 5 هزار نفر، یک نفر به اوتیسم مبتلا بوده اما در سال 2004 این میزان به یک در 166 نفر رسیده و در سال 2014 از هر 42 کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم بوده است. مشکل بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، تا به سن ۴ سالگی یا بیشتر نرسند تشخیص داده نمی‌شود. مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده (U.S. CDC) اظهار می‌کند که تشخیص معتبر اوتیسم در سن ۲ سالگی هم ممکن است. حتی بسیاری از والدین، پیش از ۱ سالگی فرزند خود، متوجه علائم اولیه اوتیسم می‌شوند و تا سن ۱۸ ماهگی کودک، به تفاوت‌های او با سایر کودکان پی می‌برند. هر چقدر که درمان یک کودک مبتلا به اوتیسم زودتر آغاز شود، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. در صورتی که متوجه هر یک از این علائم اولیه اوتیسم شدید یا در مورد روند رشد کودک خود نگران هستید، هر چه سریع‌تر با یک پزشک مشورت کنید.

به عنوان پدر و مادر، شما بهترین افراد برای شناسایی اولیه اوتیسم هستید. شما فرزندتان را بهتر از هر کسی می شناسید و رفتار و دلایل آن را مشاهده می کنید که یک پزشک متخصص اطفال در یک دیدار سریع 15 دقیقه ای ممکن است فرصتی برای دیدن آنها نداشته باشد. مهم این است خودتان آموزش ببینید، و متوجه شوید چه چیزی نرمال است و چه چیزی نیست.

نظارت بر رشد کودک تان

اوتیسم شامل مجموعه ای از تاخیرهای رشدی است، هر نشانه اجتماعی، احساسی و عاطفی، می تواند راهی موثر برای شناسایی زودتر مشکل باشد. در صورتی که هر تاخیری نشان دهنده اوتیسم نیست، اما می تواند نشان دهنده مشکلات دیگر باشد.

در صورت نگرانی اقدام کنید

هر کودکی با سرعت متفاوت رشد می کند،اگر فرزند دیر صحبت کرد یا به راه افتاد، وحشت نکنید. وقتی صحبت از رشد به میان می آید، طیف وسیعی از “نرمال”وجود دارد. اما اگر شما به فرزند خود مشکوک هستید، منتظر نمانید و به متخصص مراجعه کنید.

منتظر نمانید که ببینید چه می شود

بسیاری از والدین به این نکته اشاره می کنند: “نگران نباشید” یا “صبر کنید و ببینید چه می شود”. اما انتظار بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. شما در خطر از دست دادن ارزشمندترین زمان هستید، زمانی که فرزند تان بهترین فرصت را برای بهبودی دارد.

به غریزه خود اعتماد کنید

گاهی اوقات، حتی پزشکان متخصص و به اصطلاح معروف، متوجه برخی نشانه ها نمی شوند و یا مشکلات را دست کم می گیرند. به حس درونی خود گوش دهید، به دنبال یک نظر دوم باشید و با یک متخصص دیگر مشورت کنید.

نشانه ها و علائم اختلال اوتیسم

کودک شما موارد زیر را انجام نمی دهد:

  • تماس چشمی، مانند نگاه کردن به شما در هنگام تغذیه یا لبخند زدن در هنگام لبخند زدن
  • واکنش نشان دادن به اسمش و صدای آشنا
  • تکان دادن دست به عنوان خداحافظی و دیگر ژست های بدن برای برقراری ارتباط
  • ایجاد صدا برای جلب توجه شما
  • آغاز کردن یا پاسخ دادن به آغوش
  • تقلید حرکات و حالات چهره شما
  • بازی با افراد دیگر و یا به اشتراک گذاشتن علاقه و لذت
  • توجه و یا مراقبت اگر شما به خودتان آسیب برسانید یا احساس ناراحتی کنید.

نشانه ها و نقص های اوتیسم در کودکان بزرگتر

تعاملات اجتماعی ضعیف

کودک نرمال به چهره ی افراد خیره می شود و با دیگران تعامل برقرار می کند اما کودک اوتیسم تماس چشمی ندارد و حتی به اسم خود نیز واکنش نشان نمی دهد.

مشکلات گفتاری

در حالت عادی کودک تا قبل از سه سالگی باید صحبت کردن را شروع کند اما کودکان اوتیسم با تاخیر شروع به صحبت کردن می کنند و گاهی نمی توانند جملات را نیز به درستی ادا کنند.

رفتارهای کلیشه ای

رفتارهای تکراری مانند پریدن، چرخیدن، تکان دادن دست ها، تکرار کلمات و واژه ها یا حتی انجام کارهایی مانند جابجا کردن مایعات بین ظروف از نشانه های اوتیسم است.

پردازش حسی نادرست

در بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، صداهای طبیعی مثل صدای ماشین نیز می تواند موجب آزار آن ها شود. دیگر حواس مثل لامسه، دیداری و غیره نیز بسیار در این افراد تحریک پذیر است.

هرزه خواری در اوتیسم

خوردن چیزهای غیر خوراکی یا هرزه خواری امری است که در کودکان 18 تا 24 ماه طبیعی است اما مبتلایان به اوتیسم تا سنین بالاتر نیز این کار را انجام می دهند

مشکلات خواب

بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم از اختلال خواب رنج می برند. بسیار دیر به خواب می روند، زود از خواب بیدار می شوند و در طول شب نیز به طور مکرر از خواب بیدار می شوند.

مشکلات گوارشی

طبق تحقیقات انجام شده، حدود 85 درصد از کسانی که اوتیسم داشتند دچار بیماری هایی نظیر یبوست، اسهال مزمن، التهابات روده و دیگر بیماری های گوارشی بوده اند

اختلال ژنتیکی

اختلالات ژنتیکی نظیر سندرم ایکس شکننده، سندرم آنجلمن، توبروز اسکلروزیس یا همان تصلب تکمه ای، اختلال کروموزوم 15 و دیگر اختلالات ژنتیکی ممکن است وجود داشته باشد.

واکنش غیرعادی درد

کودکان اوتیستیک، در برابر احساس درد واکنش غیر نرمال نشان می دهند. یا بسیار شدید احساس درد و ناراحتی می کنند یا کمتر از حالت عادی درد می کشند.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0