درمان روان پویشی کوتاه مدت، فنون و مبانی نظری

روان درمانی پویشی کوتاه مدت و فشرده

حبیب دوانلو، دکتر روانکاو خوب بر اساس اصول پایه‌گذاری شده در نظریه روان‌پویشی، روان‌درمانی پویا کوتاه‌مدت فشرده (ISTDP) را توسعه داد. روان درمانی پویشی تلاش می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های درمانی شدید و متمرکز، در بازه‌ زمانی کوتاه‌تر به تغییر شخصیت دائمی دست یابد. حبیب دوانلو که این مدل را ابداع کرد، ابتدا متوجه شد که یک مراجع می‌تواند با رهایی از همه بازدارندگی‌های مربوط به تجربیات عاطفی خود، تغییر سریع شخصیت را تجربه کند. این روش درمانی با انتقال مقاومت، تلاش های ناخودآگاه مراجع را برای پیشرفت درمانی جلب می کند و مراجع با کمال میل منبع مسائل شخصیتی خود را فاش می کند.

ISTDP برای چه نوع مشکلاتی بهترین اثرگذاری را دارد؟

مراجعانی که به دنبال این شکل از درمان هستند این کار را به دلیل نیاز به بازیابی عملکرد و بهره وری زندگی خود انجام می دهند. اغلب اوقات مراجعان با علائم روانی ناشی از افسردگی و اضطراب مراجعه می کنند و در عین حال تظاهرات فیزیکی زخم های داخلی را نیز تجربه می کنند. تئوری ISTDP نشان می‌دهد که این تظاهرات نتیجه آسیب‌ها، خاطرات و احساساتی هستند که برای ظهور در سطح آگاهانه بسیار واضح و دردناک هستند.

به طور کلی روان درمان پویشی کوتاه مدت برای درمان مشکلات عاطفی و روانی عمیق طراحی شده است. روان درمان پویشی کوتاه مدت برای درمان مشکلات عاطفی و روانی عمیق طراحی شده است. این درمان برای رفع مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و طیف گسترده ای از اختلالات شخصیتی و رفتاری موثر است. روان درمانی به افراد در بهبود  الگوهای رفتاری کمک می کند. رفتار درمانی پویشی کوتاه مدت به شخص کمک می کند تا واقعاً بهبود و تغییر پیدا کند.

هدف ISTDP چیست؟

درمان روان پویشی کوتاه مدت، فنون و مبانی نظری

هدف اولیه ISTDP این است که مراجع را قادر سازد تا بر کشمکش درونی خود با احساسات و عواطف خود در مورد تجربیات گذشته و حال غلبه کند که به دلیل ماهیت ترسناک، تهدیدآمیز یا دردناک آنها بر او چیره شده اند. این شکل از درمان به عنوان درمان فشرده طبقه‌بندی می‌شود که به این احساسات پنهان می‌پردازد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مراجع را به حداکثر میزان ممکن در معرض آنها قرار می‌دهد. این درمان پویا تلقی می شود زیرا ناخودآگاه فرد را به عنوان متحدی در کشمکش درونی و انتقال تضاد عاطفی و آشوب به کار می گیرد.

اثربخشی ISTDP چقدر است؟

این روش برای بیش از سه دهه مورد مطالعه قرار گرفته است و نتایج بسیار سریع و قدرتمندی را نشان می دهد. ISTDP بر تغییرات در حداقل زمان و با حداقل هزینه تأثیر می گذارد و بنابراین به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای طیف گسترده ای از مشتریان شناخته می شود. با از بین بردن موانعی که جلوی احساسات ناخودآگاه را می گیرند، می توان شفا را آغاز کرد و تحول را به سرعت در شخصیت مشتری مشاهده کرد.

نتایج پژوهشی درباره روان درمانی پویشی کوتاه مدت بدین شرح است: این مطالعه 6 ماه طول کشید و شامل 60 شرکت کننده بود که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده بودند: ISTDP و درمان همیشگی که شامل مشاوره، CBT و افزایش دارودرمانی بود. گزارش ها توسط مراجعین و ارزیابان برای مشاهده پیامدها سه و شش ماه بعد از درمان انجام شد.

بهبود کامل علائم: 36 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی که نسبت به درمان مقاوم بودند، درمان ISTDP دریافت کردند و بهبودی کامل علائم را داشتند. در مقایسه تنها 3.7 گروه دیگر بهبود یافته بودند.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0