دوستی در فضای مجازی، مزایا و معایب دوست یابی آنلاین

در این مقاله از ذهن آرا، ما به این موضوع می پردازیم که چرا برخی از جوانان به صورت آنلاین دوستیابی می کنند، دوستی در فضای مجازی چه خطراتی دارد و نکات مهمی را برای شما ارائه می دهیم تا به حفظ امنیت خود در شبکه های اجتماعی یا فضای مجازی بپردازید.

چه در روزهای اینترنت مسنجر و انجمن‌ها بزرگ شده باشید، چه در سنین نوجوانی خود با پدیده فیس‌بوک رشد کرده باشید و چه بدون اینترنت بزرگ شده باشید، این احتمال وجود دارد که به نوعی از اینترنت استفاده می‌کنید و با دوستان و خانواده ارتباط برقرار می کنید. فیس‌بوک، واتس‌اپ و مسنجر تنها برخی از راه‌هایی هستند که ما با هم ارتباط برقرار می‌کنیم و با زندگی یکدیگر آشنا می‌شویم.

برای اکثر جوانان امروزی، دنیای آنلاین نه تنها جایی است که دوستی را حفظ می کنند، بلکه جایی است که دوستی برقرار می کنند. اگرچه این ممکن است برای نسل‌های خاصی عجیب به نظر برسد، اما مفهوم دوست‌یابی با کسی که هرگز ندیده‌اید چیز جدیدی نیست.

در واقع، رسانه‌های اجتماعی امروزی تفاوت چندانی با پروفایل‌های کوتاه که زمانی در مجلات و روزنامه‌ها چاپ می‌شد، ندارد، که برای ارتباط دوستان جدید در سراسر جهان ایجاد شده‌ بودند، که احتمالاً هرگز ندیده اید.

آنچه متفاوت است، شیوع دوستی جوانان با افرادی است که هرگز ندیده‌اند و البته روش‌هایی که در آن انجام می‌دهند: از طریق اینترنت. پس چرا دربین جوانان اینقدر رایج است که به صورت آنلاین با غریبه ها ارتباط برقرار کنند و آیا خطراتی در ارتباط با دوستان آنلاین وجود دارد؟

چرا به دوست یابی آنلاین روی می آوریم؟

ممکن است وسوسه انگیز باشد که به جوان تحت مراقبت خود بگویید که بیرون برود و بازی کند و مانند مردم سابق دوست پیدا کند، اما فرهنگی که جوانان ما در آن رشد می کنند این کار را بسیار دشوار می کند. جدای از بیماری های همه گیر، بازی در خارج از محله و بازگشت به خانه قبل از تاریک شدن هوا، دنیایی نیست که در آن بزرگ شده اند، به دلایلی متفاوت از نگرش های جدید در مورد ایمنی، جمعیت متمرکزتر به معنای ترافیک بیشتر، و تغییر منظر شهری با فضاها و مکان‌های باز کمتر. لذا، امروزه کودکان و نوجوانان به صورت آنلاین دوست می شوند زیرا فرهنگی که در آن رشد می کنند این فرصت را به آنها نمی دهد تا آزادانه در خارج از خانه بازی کنند و دوست پیدا کنند.

آمار دوست یابی مجازی

57 درصد از نوجوانان حداقل با یک دوست جدید به صورت آنلاین آشنا شده اند. رسانه های اجتماعی و بازی ها رایج ترین مکان ها برای ملاقات با دوستان هستند. (منبع)

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود جوانان به صورت آنلاین دوست شوند، از جمله:

  • احساس انزوای اجتماعی در «زندگی واقعی»
  • زندگی دور از دیگران در گروه همسالان خود
  • بودن یا زندگی با افراد آسیب پذیر به کووید-19
  • پیدا کردن راحت‌تر ابراز آنلاین

البته دوست یابی آنلاین همیشه در پاسخ به یک موقعیت منفی به وجود نمی آید! در واقع، بیشتر جوانان در کنار دوستانی که از طریق مدرسه و سرگرمی پیدا می‌کنند، به‌عنوان یک افزونه مثبت به زندگی‌شان، دوستان آنلاین نیز پیدا می‌کنند. در فرهنگ امروزی، دوست شدن آنلاین لزوماً یک تصمیم آگاهانه نیست – به همان اندازه طبیعی است که با افراد هم کلاس در مدرسه دوست می شوند.

چگونه دوستی در فضای مجازی شکل می گیرد؟

برنامه های دوست یابی

مانند Wink، Hoop و Yubo و بسیاری دیگر از برنامه ها با عملکرد «کشیدن انگشت به راست» و «کشیدن انگشت به چپ» – که در برنامه‌های دوستیابی محبوب، از جمله Tinder وجود دارد، آشنا هستند. فرض بسیار ساده است: کشیدن انگشت به سمت راست بیانگر علاقه به چت بیشتر و کشیدن حرکت به چپ برای دیدن کاربر بعدی است. در هر صورت، این عملکرد مبتنی بر یافتن دیگران برای چت کردن است.

بازی های آنلاین

مانند بازی های چند نفره مانند Rocket League و FIFA؛ همچنین، با گسترش مداوم Metaverse، احتمالاً شاهد افزایش تعداد افرادی هستیم که از طریق واقعیت مجازی دوستی آنلاین برقرار می کنند. جوانانی که به بازی علاقه دارند ممکن است در سایت‌ها و پلتفرم‌های مرتبط، مانند پلتفرم چت آنلاین Discord یا تماشای پخش‌کننده در Twitch، ملاقات کنند.  بازی های رایانه ای علاوه بر ایجاد فضای دوستی بستری برای اعتیاد به بازی رایانه ای را نیز ایجاد می کنند که آسیب های جدی به کودکان وارد می نماید.

پسرها در حین بازی آنلاین به طور قابل ملاحظه ای با دوستان جدیدی آشنا می شوند (57٪ در مقابل 13٪ از دختران).

منبع

سایت های رسانه های اجتماعی

کاربران می توانند از طریق گروه هایی با علاقه مشترک، جستجوی پست ها از طریق هشتگ، دوستان جدیدی پیدا کنند. بسیاری از جوانان دوستان خود را در فضای آنلاین به همان روشی طبیعی پیدا می‌کنند که «آفلاین» هستند. فقط به جای اینکه بفهمند هر دو عاشق چیزهای عجیب، پیاده روی آخر هفته یا BTS هستند، هنگام مرور هشتگ ها در اینستاگرام یا کامنت گذاشتن در یک تاپیک توییتر متوجه پست یکدیگر می شوند.

وب سایت های با علاقه خاص مشترک

اگرچه مفهوم تالار گفتمان ممکن است در روندهای دیجیتال کمی «خارج از مد» یا قدیمی باشد، هنوز افراد زیادی هستند که از آنها برای علایق، سرگرمی ها و علایق خاص استفاده می کنند. به عنوان مثال، انجمن‌هایی برای افراد وجود دارد که هنرهایی را که خلق کرده‌اند، عکس‌هایی که گرفته‌اند به اشتراک بگذارند، و اگرچه به دلیل ماهیت ناشناس‌تر، روشی سنتی برای یافتن دوستان نیست، اما Reddit بسیاری از زیرمجموعه‌ها برای مناطق محلی است که مردم در آنجا دارند. فرصتی برای آشنایی با یکدیگر یا حتی سازماندهی جلسات.

در کنار وب‌سایت‌هایی برای علایق خاص، انجمن‌های هواداران را می‌توان در همه برنامه‌ها، پلتفرم‌ها و سایت‌ها یافت. هواداران، جامعه ای از افرادی هستند که طرفدار یک فرد، تیم، گروه یا حتی یک سبک زندگی خاص هستند، مانند خزها یا طرفداران خواننده ها که به اصطلاح فن هستند. سطحی که آنها طرفدار آن هستند ممکن است به اندازه کافی حاد باشد که بتواند بخشی از روال روزانه آنها را تشکیل دهد یا بخش مهمی از هویت آنها باشد. داشتن یک علاقه مشترک قوی اغلب باعث ایجاد پیوند بین اعضای این جوامع می شود.

خطرات بالاقوه دوستیابی آنلاین

پروفایل های جعلی و گربه ماهیگیری

پروفایل های جعلی و گربه ماهیگیری

اگر برنامه‌ها و پلتفرم‌ها از ابزارها و نرم‌افزارهای تأیید سن و تشخیص چهره استفاده نکنند، همیشه این خطر وجود دارد که کاربران آن‌طور که خودشان را به تصویر می‌کشند نباشند.

فهرست تقریباً بی پایانی وجود دارد که چرا ممکن است شخصی یک پروفایل جعلی ایجاد کند – از جستجوی سود مالی از طریق کلاهبرداری، به قصد آراستگی بیشتر، تا بی حوصلگی یا ناراضی بودن از ظاهر و یا شرایط زندگی واقعی خود و …

ربات‌ها نیز رایج هستند، اگرچه این ربات‌ها بیشتر برای افزایش تعداد فالوورهای شخصی برای خود تبلیغی یا تأیید نادرست یک نام تجاری یا محصول استفاده می‌شوند، نه برای هدف قرار دادن افراد برای تقویت روابط دوستانه.

ربات چیست؟ ربات یک برنامه نرم افزاری است که برای اجرای کارهای تکراری و خودکار طراحی شده است. در رسانه‌های اجتماعی، ربات‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که رفتارهای انسانی را با هدف تأثیرگذاری بر سایر کاربران تکرار کنند.
گربه ماهیگیر چیست؟ ماهیگیری توسط گربه یک پدیده رایج است که معمولاً در برنامه های دوستیابی استفاده می شود. این به استفاده از هویت جعلی برای فریب دادن شخص دیگری برای افشای اطلاعات یا تصاویری از خود مربوط می شود.

آراستن و فریفتن

ایجاد دوستی آنلاین با شخص دیگر می‌تواند تاکتیکی باشد که به عنوان بخشی از آراستگی استفاده می‌شود، که اغلب با استفاده از عکس‌های دزدیده شده و شخصیت‌های ساخته‌شده از فردی در محدوده سنی مشابه انجام می‌شود. شخصی که آرایش می کند می تواند رابطه ای بین آنها و فرد جوان ایجاد کند که در سطح دوستی یا ماهیت عاشقانه باشد.

با ایجاد این رابطه اساسی، یک فرد جوان ممکن است احساس کند می تواند به این شخص اعتماد کند و بنابراین ممکن است اطلاعات شخصی اش را به او بگوید. این اطلاعات می تواند آنها را در معرض خطر قرار دهد، مانند جزئیاتی که مکان آنها را نشان می دهد، به کدام مدرسه می روند یا همچنین اطلاعات خصوصی که می تواند برای باج گرفتن و کنترل آنها در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

اگر یک جوان تصور کند که با یک دوست واقعی یا یک دوست عاشقانه آنلاین صحبت می کند، این احتمال وجود دارد که متقاعد شود، فریب بخورد یا از او باج گیری شود تا مطالب سوء استفاده جنسی از کودکان را که خود تولید می کند ارسال کند.

مواد آزار جنسی کودکان توسط خود تولید شده چیست؟

موارد سوء استفاده جنسی از کودکان که توسط خود تولید می شود، تصاویر یا ویدئوهای برهنه یا نیمه برهنه هستند که توسط کودک یا فرد جوان ایجاد شده و فعالیت جنسی را به تصویر می کشد.

آراستگی همیشه با استفاده از پروفایل های جعلی انجام نمی شود. بر اساس ماهیت نحوه عملکرد رسانه های اجتماعی، یک فرد جوان ممکن است اطلاعاتی را به اشتراک بگذارد که او را در برابر آراستگی آسیب پذیر نشان دهد و بنابراین ممکن است به یک هدف تعمه شود. به عنوان مثال، اگر شخصی در مورد احساس تنهایی، انزوا، مشکلات روانی یا مشکلاتی در خانه پست کند. با این حال، شایان ذکر است که به اشتراک گذاری این نوع اطلاعات تضمین نمی کند که یک جوان آسیب ببیند یا قربانی شود.

آزار و اذیت سایبری و ترولینگ

آزار و اذیت سایبری و ترولینگ

شنیدن صحبت های جوانان در مورد اینکه چگونه گروه دوستی مدرسه آنها از بین رفته یا کلمات زشتی که پشت سر آنها توسط بهترین دوستشان گفته می شود غیرعادی نیست. با این حال، این نوع از اختلافات و دعواها زمانی که به صورت آنلاین پخش می شوند می توانند شکل دیگری به خود بگیرند و گاهی اوقات می توانند به سطوح نگران کننده ای افزایش پیدا کند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که یک گروه یا جامعه اصلی (مانند یک هوادار) وجود داشته باشد که همه درگیر شوند و یک نفر به هدف تبدیل شود.

برخلاف یک مدرسه، قربانیانی که به صورت آنلاین مورد هدف اذیت و آزار قرار می‌گیرند، می‌توانند 24 ساعته توسط زورگویان خود مورد آزار و اذیت قرار گیرند، که اغلب بدون هیچ محدودیتی نگران هستند که والدین، مراقب یا معلم شاهد اعمال آنها باشد.

فضای آنلاین و احساس تنهایی

فضای آنلاین و احساس تنهایی

اگر یک جوان در «زندگی واقعی» احساس تنهایی و انزوا کند، ممکن است برای یافتن دوستی و جامعه به دنیای دیجیتال روی بیاورد. اگرچه این ممکن است نکات مثبت زیادی را به همراه داشته باشد، اما برای برخی از جوانان ممکن است خطرات مرتبط با آن وجود داشته باشد، مانند:

خطرات بیش از حد نگاه کردن به صفحه نمایش، این موضوع خود می تواند خطرات زیادی داشته باشد. اگرچه مطالعات نشان داده‌اند که اثراتی مانند کوچک شدن بخش‌هایی از مغز که برای عملکرد اجرایی لازم است (بخشی از مغز که مسئول کارهایی مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل تکانه است، می‌شود.) و برخی از روانشناسان ابراز نگرانی کرده اند.

قرار گرفتن در معرض افراط گرایی: افرادی که منزوی هستند ممکن است بیشتر به عقاید افراطی و جوامعی که در فضای مجازی یافت می شوند تلقین شوند. اشتیاق به احساس تعلق، ناراحتی، احساس عصبانیت و «متفاوت بودن» برخی از عواملی هستند که ممکن است یک جوان را در برابر هدف قرار گرفتن توسط گروه های افراطی آسیب پذیر کند.

دوست یابی آنلاین می تواند انزوا ایجاد کند، دوستی های مجازی می تواند تسهیل کند که افراد ترجیح دهند جلوی رایانه خود قفل بمانند، این به عنوان تنها شکل تعامل اجتماعی برای آنهاست.

عدم تماس فیزیکی، در روابط دوستانه مرسوم، تماس فیزیکی ضروری است. در آغوش گرفتن، دست دادن، خداحافظی با بوسه روی گونه اینها چیزهایی هستند که بخش ذاتی یک رابطه دوستی هستند و باعث رشد آن می شوند. وقتی صحبت از یک دوستی صرفا مجازی می شود، این جنبه برآورده نمی شود.

ارتباط مجازی می تواند اعتیاد ایجاد کند، اعتیاد به اینترنت زمانی است که افراد زمان زیادی را صرف تعامل با دوستان مجازی خود می کنند، می توانند به فناوری های جدید اعتیاد پیدا کنند که یک اعتیاد رفتاری است. این نوع اعتیاد می تواند به طور قابل توجهی بر جنبه های مختلف زندگی افرادی که آن را ارائه می کنند تأثیر بگذارد. محیط کار، خانواده و شخصی بیشترین آسیب را می بینند.

مزایای دوستی مجازی چیست؟!

مانند همه چیز، این شکل از دوستی از طریق فناوری های جدید، نکات مثبت خود را دارد و آنهایی که زیاد نیستند… حالا لیستی از مزایای دوستی مجازی را می بینیم و بعداً معایب آن را بررسی می کنیم. هدیه .

1. فاصله ها را کم می کند

دوستی مجازی می‌تواند افراد را به هم نزدیک‌تر کند، حتی اگر از نظر سرزمینی و چغرافیایی دور باشند، از طریق سرورهای چت مختلف و خدمات تماس ویدیویی رایگان، می‌توان در قاره‌های مختلف یک رابطه دوستی برقرار کرد یا حفظ کرد.

2. راه امنی برای گفتن چیزهای مختلف ارائه می دهد

برخی از افراد شروع شخصی گفتگو را دشوارتر از دیگران می دانند، آنها افرادی با شخصیت خجالتی هستند و برای آنها اینترنت یک رسانه امن است که در آن می توانند با اعتماد به نفس بیشتری ابراز وجود کنند و با دیگران رابطه دوستی برقرار کنند.

3. از موانع فرهنگی فراتر می رود

دوستی های مجازی این ویژگی را دارد که از موانع فرهنگی بین برخی کشورها و کشورهای دیگر عبور کند، با در نظر گرفتن اینکه کاربران اینترنت افرادی از سراسر جهان هستند.یکی از مزایای دوستی مجازی این است که این کاربران می توانند در یک انجمن یا شبکه اجتماعی یکدیگر را ملاقات کنند و از طریق ابزارهای دیجیتالی یک رابطه دوستی پایدار را آغاز کنند.

4. ایجاد حس برابری بیشتر

ارتباطات مجازی حس برابری را ایجاد می کند که برای برخی افراد کاملاً خوشایند است. از نظر دوستی مجازی، مردم معمولاً احساس می کنند که چیزهای کمتری وجود دارد که آنها را از هم جدا می کند و چیزهای بیشتری وجود دارد که آنها را شبیه یکدیگر می کند.برای مثال، فرقی نمی‌کند که شرایط جسمانی خاصی داشته باشند، یا افرادی هستند که دوست دارند مهمانی کنند یا آخر هفته‌ها در خانه بمانند و کتاب بخوانند. همه اینها در دوستی مجازی بی ربط است، زیرا فقط باید تمایل به تعامل با دیگری را از طریق یک وسیله داشته باشید، لازم نیست روال یا ظاهر را تغییر دهید تا در یک گروه دوستان مجازی قرار بگیرید.

منبع ineqe
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0