8 نشانه که می گوید باید به زوج درمانی و خانواده درمانی مراجعه کنید

زوج درمانی و خانواده درمانی شاخه ای از روان درمانی می باشد که بر حل مشکلات موجود در روابط انسانی تمرکز دارد.
زوج درمانی تنها برای مواقع بحرانی مورد استفاده قرار نمی گیرد. استفاده از زوج درمانی و خانواده درمانی برای تمامی روابط و خانواده ها موثر و مفید واقع می شود و به حل مسائل و مشکلات در محیطی سالم تر و امن تر کمک می کند.
اگر رابطه شما با همسرتان و یا با فرزندانتان با مشکل مواجه شده است، زمان آن فرا رسیده که به یک زوج درمانگر مراجعه کنید.
ممکن است برای اولین بار، مراجعه و کمک از یک متخصص و روانشناس ترسناک به نظر برسد. تصور این که قرار است عمیق ترین مشکلات شما مطرح شوند، عجیب و کمی وحشتناک می باشد. اما فرایند صحبت با یک زوج درمانگر و یا درمانگر خانواده از آن چه شما می پندارید، راحت تر می باشد.
هدف یک زوج درمانگر، کمک به مراجعان برای رفع مسائل خود در محیطی سالم و امن می باشد.

زوج درمانی

باورهای نادرست درباره ی زوج درمانی

قبل از تصمیم برای مراجعه به زوج درمانی و خانواده درمانی، ابتدا باید درباره ی وظایف و توانایی های آن ها به درک صحیحی برسید. هیچ درمانگری به شما نمی گویید چه کاری انجام دهید و چه کاری انجام ندهید. آن ها توانایی استفاده از چوب جادویی و برطرف کردن به یک باره تمام مشکلات شما را ندارند. این حقایق برای زوج درمانگران نیز صدق می کند. آن هابه جای گرفتن ماهی برای شما، نحوه ی ماهی گیری را به شما آموزش خواهند داد.


مقاله مرتبط: زوج درمانی چیست؟ در مرکز زوج درمانی چه می گذرد؟


درمانگران، هیچ مراجعه ای را قضاوت نمی کنند و طرفدار نظر و عقیده ی شخصی خود نیستند بلکه به صورت حرفه ای برای رفع مشکلات شما تلاش می کنند. پیش بینی آینده و شناخت یک فرد تنها از روی عکس، وظیفه یک درمانگر نیست زیرا آن ها جادوگر نیستند و نیروی فراطبیعی ندارند.

شرط مراجعه به زوج درمانگر، متاهل بودن نیست. شما می توانید برای هر نوع رابطه ی خود، به آن ها مراجعه کنید و بهتر است از این درمانگران به عنوان درمانگران رابطه یاد کنیم.

روبرت سولی، دکترای روانشناسی بالینی در سانفرانسیسکو، می گوید “آسیب رسان ترین باور نادرست درباره ی زوج درمانی و خانواده درمانی این است که زوجین در مواقع بحرانی و به عنوان آخرین راه حل باقی مانده درخواست کمک می کنند.”

برخی از زوجین زمانی که رابطه آنها در بهترین وضعیت خود است، از زوج درمانی کمک می گیرند تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنند و راه صحیح حل تعارضات را فراگیرند. یک زوج درمانگر اظهار می کند که “هر چه زوجین زودتر برای درمان مراجعه کنند، راحت تر می توان مشکلات را اصلاح کرد. وقتی از درگیری ها تنش ها سال ها گذشته باشد، عادت ها و الگوهای نادرست و احساسات منفی رشه دار شده اند و حذف این عادات بسیار دشوار خواهد بود.”

8 دلیل برای مراجعه به زوج درمانگر

اگر با یک یا چند مورد از این علائم روبرو هستید، به دنبال زوج درمانگر خوب باشید تا بتوانید با کمک آن ها به رفع مشکلات و مسائل موجود بپردازید.

زوج درمانی و خانواده درمانی

1. احساس گرفتاری در یک مشکل تکراری 
زمانی که بار ها و بار ها در یک موضوع یکسان با مشکل مواجه می شوید و راهی برای عبور از آن مسئله پیدا نمی کنید. بسیاری اوقات، این اتفاق به دلیل درک نشدن و یا شنیده نشدن توسط زوجین رخ می می دهد. زوج درمانگران معتقدند که “همه چیز به دلیل فقدان ارتباط موثر از بین می رود.”

2. قرار گرفتن بر سر دوراهی 
گاهی اوقات زوجین بر سر دوراهی ادامه دادن یا تمام کردن رابطه قرار می گیرند و برای تشخیص این که آیا این مشکل قابل ترمیم می باشد یا خیر، می توانند از دانش و تجربه ی یک زوج درمانگر حرفه ای کمک بگیرند.

3. مشکلات بحرانی
هنگامی که در رابطه خود با یک مشکل بزرگ مانند خیانت همسر، بیماری و یا سوءمصرف مواد مواجه می شوید و نمی دانید که باید با چه کسی مشورت کنید. خانواده درمانگر و زوج درمانگر برای کمک به این مسائل، آموزش دیده اند.


مقاله مرتبط: تاثیر زوج درمانی بر روابط بین زوجین


4. تصمیم گیری برای طلاق
زمانی که هر دوی شما توافقی تصمیم به طلاق گرفته اید و بابت آینده فرزندتان به راهنمایی نیاز دارید.

5. مشکلات با فرزندان
بسیاری از اوقات، والدین برای صحبت درباره ی مشکلات کودک و یا نوجوان خود مانند مدرسه نرفتن، مصرف مواد مخدر و یا پرخاشگری به زوج درمانی و خانواده درمانی مراجعه می کنند.

زوج درمانی و خانواده درمانی

6. احساس خشم و کینه
احساس ناراحتی و ناامیدی در روابط بلند مدت بسیار رایج می باشد و زوج درمانی به از بین رفتن این کینه و خشم خواهد کرد.مراجعه به مرکز زوج درمانی در تهران می تواند این قبیل از مشکلات را درمان نماید.

7. مشکل داشتن با شخصی خارج از رابطه
مشکل داشتن با شخص سوم خارج از رابطه مانند همكاران، دوستان، همسایگان و اعضای خانواده که ممکن است یکی از زوجین با این اشخاص ارتباط برقرار نکنند، یکی دیگر از علل مراجعه به زوج درمانی می باشد. در این مواقع، زوج درمانگر، روش های سازنده مقابله با این تنش ها را آموزش می دهد.

8. مشاوره پیش از ازدواج
زوجین می بایست درباره ی بسیاری از مسائل از جمله امور مالی، امور تربیتی فرزندان و باور ها و فرهنگ های شخصی پیش از ازادواج صحبت کنند. در مشاوره پیش از ازدواج، زوجین به شناخت کامل و دقیقی از یکدیگر دست پیدا می کنند و زوج درمانگر فضای مناسبی را برای صحبت درباره ی موضوعات مهم اما ترسناک فراهم می آورد.

اولین جلسه زوج درمانی، جلسه معارفه و آشنایی شما با درمانگر و بالعکس می باشد. در این جلسه درمانگر به مشکلات اساسی شما و نحوه ارتباط شما با یکدیگر پی خواهد برد. اما این که به چند جلسه نیاز است، پاسخ مشخصی ندارد و اصولا به متغیر های بسیاری مرتبط می باشد.

برخی با 6 جلسه درمانی به نتیجه مورد نظر می رسند برخی دیگر به حداقل 20 جلسه نیازدارند. مراجعان می توانند سال های سال از مزایای این درمان بهره ببرند. بهتر است برای دربافت نتایج بهتر در اوایل یک بار در هفته جلسات درمانی را شرکت کنید و با گذشت زمان فاصله بین جلسات را بیشتر کنید.

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0