راهکار های افزایش مسئولیت پذیری در کودکان

مسئولیت پذیری کودکان از جمله مهارت‌های لازم در زندگی است و یکی از  وظایف والدین در فرزندپروری، آموزش این مهارت به کودک است. در واقع مسئولیت پذیری در کودکان از همان سنین ابتدایی رشد به پرورش بلوغ فکری، رشد فردی، بهداشت روانی، افزایش اعتماد به نفس و خودپنداره مثبت منجر می‌شود. متاسفانه بسیاری از والدین از سر دلسوزی مسئولیتی به کودک خود واگذار نمی‌کنند که این مسئله حتی می‌تواند منجر به اختلالات روانی در آینده شود.

والدین باید از روش‌های ایجاد مهارت مسئولیت پذیری و پیامدهای منفی عدم مسئولیت پذیری در کودکان آگاه باشند. والدین در این مورد می توانند با آموزش های ارائه شده توسط مشاوران و روانشناس کودک بهترین عملکرد را داشته باشند. همچنین کودکان خود را قبل از اجبار به انجام یک کار به درستی توجیه کنند.

تعریف مسئولیت پذیری کودکان

کودکان مسئولیت پذیر را بر اساس توقعاتی که از آن‌ها داریم تعریف می‌کنیم. ما انتظار داریم که کودکان در دو زمینه خوب عمل کنند:

  1. انجام وظایف شخصی
  2. کمک به آرامش خانواده

کودکی که از خودش به‌خوبی مراقبت کند و در کارهای خانه به والدین کمک کند، کودکی مسئولیت پذیر است. نباید توقع داشته باشیم که کودکان­ مشکلات کاری، مالی، اجتماعی و شخصی ما را درک کنند، زیرا آن‌ها تجربه‌ای در این زمینه‌ها ندارند!

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

ایجاد­ روحیه مسئولیت پذیری در کودکان، کار ساده‌ای نیست. والدین نباید کودکان خود را مجبور به انجام وظایفی کنند، بلکه باید با استفاده از تکنیک‌های مسئولیت پذیری کودکان، به آن‌ها نشان داد که کارشان ارزشمند است.  شما با این کار، مسئولیت را به‌ جای بار سنگین، امری شادی‌ بخش برای فرزندتان تعریف می کنید. همه بچه‌ها می‌خواهند خود را به‌عنوان یک کودک قدرتمند و قادر به پاسخگویی به آنچه باید انجام شود ببینند. آنها برای عزت نفسشان و برای اینکه زندگیشان معنا پیدا کند به این نیاز دارند. بچه‌ها نمی‌خواهند فقط مورد دلسوزی قرار بگیرند. آنها مانند بقیه ما نیاز دارند که احساس کنند برای دنیا مهم هستند، مثل اینکه زندگی آنها سهم مثبتی دارد. بنابراین، شما واقعاً نیازی به آموزش به بچه‌ها ندارید که با مسئولیت‌پذیری خود در دنیا رفتار کنند. فقط باید به آنها بیاموزید که قدرت مشارکت مثبت را دارند و با آنها ارتباط برقرار کنید تا بخواهند این کار را انجام دهند. اگر نیاز به یادگیری های بیشتری برای ایجاد چنین رفتار هایی برای کودک خود هستید بهترین راهکار مراجعه به کارگاه مادر و کودک می باشد که تمامی اصول و نحوه رفتار درست را به شما آموزش می دهد.

Responsible child rearing

نکاتی برای تربیت فرزندان مسئولیت پذیر

1. فرزندتان را با این توقع تربیت کنید که ما همیشه باید به خودمان کمک کنیم

با کمک به فرزندتان شروع کنید، تا زمانی که او آن مسئولیت را یاد بگیرد. اگر بتوانید در این مورد شاد و مهربان باشید و به یاد داشته باشید که نگران ریختن شیر روی زمین هنگان رختن شیر در لیوان نباشید، او آن را سریعتر یاد خواهد گرفت. هنگام برداشتن اسفنج، او را تشویق کنید تا به او کمک کند، حتی زمانی که انجام آن آسان تر است. (و تقریباً همیشه راحت‌تر است که خودتان این کار را انجام دهید.) تا زمانی که در مورد آن قضاوت نکنید.  بنابراین او حالت دفاعی ندارد. او می‌خواهد به تمیز کردن و بهبود اوضاع کمک کند.

2. به کودک خود فرصتی برای کمک دیگران بدهید

همه بچه ها به نحوی به طور منظم به بقیه کمک می کنند. این راه‌ها را پیدا کنید و در مورد آنها نظر دهید، حتی اگر متوجه شوید که او با برادر کوچکش مهربان است یا اینکه از آواز خواندن او لذت می‌برید. هر رفتاری را که تصدیق کنید رشد خواهد کرد. همانطور که فرزندان شما بزرگتر می شوند، مشارکت آنها در داخل و خارج از خانواده می تواند به طور مناسب افزایش یابد. کودکان باید به دو نوع مسئولیت تبدیل شوند: مراقبت از خود و کمک به رفاه خانواده. تحقیقات نشان می‌دهد که بچه‌هایی که در خانه کمک می‌کنند در موقعیت‌های دیگر نیز بیشتر از بچه‌هایی که به سادگی در مراقبت از خود مشارکت می‌کنند، کمک می‌کنند. البته، نمی توانید از آنها انتظار داشته باشید که یک شبه نگرش مفیدی ایجاد کنند. این کمک می کند تا به طور پیوسته مسئولیت را به روش های مناسب سن افزایش دهید. از کودکان نوپا دعوت کنید که دستمال‌ها را روی میز بگذارند و از کودکان سه ساله برای قرار دادن مکان‌ها دعوت کنید. بچه های چهار ساله می توانند جوراب ها را با هم ست کنند و بچه های پنج ساله می توانند به شما در اصلاح سگ کمک کنند. بچه های شش ساله آماده اند تا میز را تمیز کنند، بچه های هفت ساله برای آبیاری گیاهان و بچه های هشت ساله برای تا کردن لباس ها. مجدداً، توجه کنید که شما فرزندتان را دعوت و توانمند می کنید، نه اینکه او را گناهکار و سنگینی کنید.

3. به یاد داشته باشید که هیچ بچه ای دوست ندارد “کارهای خانه” را انجام دهد

اگر می خواهید فرزندتان کمک به خانواده را کار سختی تلقی نکند، او را مجبور نکنید. بدون شما کارهای خانه را انجام دهد تا زمانی که بخشی از روال خانواده شما باشد و فرزندتان در برابر آن مقاومت نکند. هدف شما انجام این کار خاص نیست، بلکه شکل دادن به کودکی است که از مشارکت و مسئولیت پذیری لذت خواهد برد. کار را سرگرم کننده کنید. به همان اندازه که نیاز دارید ساختار، حمایت و کمک عملی کنید، از جمله در صورت لزوم، با او بنشینید و در سی بار اول که او کار را انجام دهد، کمک کنید. بدانید که خیلی سخت تر از انجام دادن خودتان خواهد بود. به خود یادآوری کنید که در این کارها شادی وجود دارد و آن را همراه با رضایت از یک کار به خوبی انجام شده، به اشتراک بگذارید. در نهایت، او این وظایف را به تنهایی انجام خواهد داد. اگر از آنها لذت ببرد، آن روز خیلی سریعتر خواهد آمد.

4. همیشه به کودکان اجازه دهید کاری را که می خواهید گرچه اشتباه انجام دهند

می خواهم «این کار را خودم انجام دهم» و «کمک کنم» حتی زمانی که کار برای شما بیشتر است.
و همیشه کار بیشتر برای شما خواهد بود. اما کودکان نوپا شدیداً می خواهند بر دنیای فیزیکی خود مسلط شوند، و هنگامی که ما از آنها برای انجام این کار حمایت می کنیم، مسئولیت “پاسخ” بودن را بر عهده می گیرند. بنابراین به جای عجله کردن در فهرست خود، دوباره چارچوب بندی کنید. شما با فرزندتان کار می کنید تا به او کمک کنید تا رضایت از مشارکت را کشف کند. این همان چیزی است که بچه ها را تشویق می کند تا به مشارکت ادامه دهند. در واقع با اینکار شما باعث درمان و کاهش وابستگی کودک به خودتان می شوید

5. به جای دستور دادن، سعی کنید از فرزندتان بخواهید که کارش را به درستی انجام دهد

به عنوان مثال، به کودک پرهیجان صبح، به جای پارس کردن «دندان‌هایت را مسواک بزن! آیا کوله‌پشتی ات پر است؟ نهارت را فراموش نکن!»، می‌توانید بپرسید: «کار بعدی که باید انجام دهید تا برای مدرسه آماده شوید چیست؟» ؟” هدف این است که آنها را صبح به صبح بر روی لیست خود متمرکز کنید تا زمانی که آن را درونی کرده و شروع به مدیریت وظایف صبحگاهی خود کنند.

6. روال و ساختار را ارائه دهید

ساختار ها به دلایل زیادی در زندگی کودکان حیاتی هستند، از جمله مهم ترین آنها این است که به آنها فرصت های مکرر می دهد تا از طریق یک سری وظایف غیر دعوت کننده، خود را مدیریت کنند. اول، آنها به روال قبل از خواب و تمیز کردن اسباب بازی ها و آماده شدن در صبح تسلط دارند. سپس آنها عادات مطالعه موفق و عادات نظافت را ایجاد می کنند. در نهایت، آنها مهارت های اساسی زندگی را از طریق تکرار کارهای روزمره خانگی مانند شستن لباس یا درست کردن وعده های غذایی ساده یاد می گیرند.

7. با استفاده از تشویق به جای تنبیه، به کودک خود بیاموزید که مسئولیت تعامل خود با دیگران را بر عهده بگیرد

وقتی دخترتان احساسات برادر کوچکش را جریحه دار کرد، او را مجبور به عذرخواهی نکنید. او این را نمی خواهد، و این به او کمکی نمی کند. ابتدا، به احساسات او گوش دهید تا به او کمک کنید تا احساسات درهم تنیده‌ای را که باعث می‌شود او را غرغر کند، حل کند. یادبگیرید که چطور از روش تنبیه و تشویق کودکان استفاده کنید. سپس، هنگامی که او احساس بهتری کرد، از او بپرسید که چه کاری می تواند انجام دهد تا اوضاع بین آنها بهتر شود. شاید او آماده عذرخواهی باشد. اما شاید این احساس از دست دادن چهره باشد، و او ترجیح می دهد با خواندن داستانی برای او، یا کمک به او در انجام کارهای روزمره اش در چیدن میز یا در آغوش گرفتن او، همه چیز را با او ترمیم کند. این به کودکان می آموزد که رفتار آنها با دیگران هزینه دارد و آنها همیشه مسئول تعمیرات در هنگام آسیب هستند. اما از آنجایی که شما مجبور نیستید، او می‌تواند تعمیر را انتخاب کند، که حس خوبی به آن می‌دهد و احتمال تکرار آن را بیشتر می‌کند. اگر فرزندتان در برابر تعمیر مقاومت کند چه؟ این ناشی از رنجش است، یا چیزی که ممکن است آن را “تراشه روی شانه” بنامیم. فرزند شما احساس می کند که صدمه دیده یا آزرده شده است و بنابراین روند تعمیر را شروع نمی کند زیرا احساس می کند اقدامات او تضمین شده است – اگر نه به دلیل آنچه در این حادثه اتفاق افتاده است، نه قطعاً توسط شکایات گذشته. این یک پروژه شفابخش بزرگتر است که باید در آن مشارکت داشته باشید، پس همین امروز با ایجاد اعتماد، گوش دادن به ناراحتی های فرزندتان و تصدیق آن احساسات قدیمی شروع کنید. این به فرزند شما نشان می دهد که شما اهمیت می دهید، او تنها نیست و می تواند آن احساسات قدیمی را احساس کند و از آنها عبور کند. اما در همان زمان که از فرزندتان حمایت می‌کنید تا ناراحتی‌های گذشته‌اش را التیام بخشد، اصرار کنید که تعاملات کنونی را ترمیم کند.

8. از فرزند خود برای کمک به پرداخت هزینه ها حمایت کنید

اگر بچه ها کمک هزینه خود را برای کتاب های کتابخانه گم شده و تلفن های همراه، پنجره های شکسته شده توسط توپ بیسبال خود، یا ابزارهایی که رها کرده اند تا زنگ بزنند، پرداخت کنند، احتمال تکرار تخلف بسیار اندک است. یا در برخی مواقع کودکان از شما درخواست پول می کنند اما والدین در این مواقع دلسوزانه عمل می کنند و هزینه ها را پرداخت می کنند این کار باعث می شود تا کودک وابستگی مالی خود را نتواند برطرف کند در نتیجه والدین باید تکنیک نه گفتن به کودکان را بیاموزند.

9. برای نجات فرزندتان از شرایط سخت عجله نکنید

برای حل مشکل در دسترس باشید، به او کمک کنید احساسات و ترس‌هایش را حل کند، و مطمئن شوید که او نه تنها از دشواری‌ها کنار می‌زند، بلکه به او اجازه دهید خودش مشکل را حل کند، خواه مستلزم عذرخواهی باشد یا اصلاح به شکلی دقیق‌تر. مسیر.

10. الگوی مسئولیت و پاسخگویی

در مورد انتخاب های مسئولانه ای که انجام می دهید صریح باشید:

“حمل این زباله ها تا رسیدن به ماشین دردناک است، اما من سطل زباله نمی بینم و هرگز زباله نمی ریزیم.”

این تابلو می گوید پارکینگ برای افرادی که مشکلات فیزیکی دارند در نظر گرفته شده است، بنابراین ما نمی توانیم آن مکان را بگیریم.

به قول هایی که به فرزندتان داده اید عمل کنید و بهانه نیاورید. اگر وقتی قول می‌دهید که دفترچه‌ای را که برای مدرسه نیاز دارد بردارید، یا آن بازی را در روز شنبه با او انجام نمی‌دهید، عمل نمی‌کنید، چرا او باید مسئول عمل به وعده‌ها و توافق‌هایش با شما باشد؟

11. هرگز به کودک خود برچسب “بی مسئولیت” نزنید

هرگز به فرزند خود برچسب “غیر مسئولیت پذیر” نزنید، زیرا نگاه ما به فرزندانمان همیشه یک پیشگویی خودسازنده است. در عوض، مهارت هایی را که برای مسئولیت پذیری نیاز دارد به او بیاموزید. برای مثال، اگر همیشه چیزهایی را از دست می دهد، به او بیاموزید که هر وقت جایی را ترک می کند متوقف شود – خانه دوستش، مدرسه، تمرین فوتبال و همه چیزهایی را که برای بردن به خانه نیاز دارد، حساب کنید.

12. به کودک خود بیاموزید که یک برنامه مکتوب تنظیم کند

ممکن است زیاده روی به نظر برسد، اما در زندگی پرمشغله قرن بیست و یکم ما، همه بچه ها باید تا دبیرستان بر این مهارت مسلط شوند، در غیر این صورت به سادگی همه چیز را انجام نمی دهند. تعطیلات آخر هفته در دوران راهنمایی شروع کنید، یا زودتر، اگر برنامه آنها شلوغ است. کافی است یک تکه کاغذ بردارید، ساعت‌های روز را در سمت چپ فهرست کنید و از فرزندتان بپرسید که این آخر هفته چه کاری باید انجام دهد.

13. همه بچه ها به تجربه کار کردن با دستمزد نیاز دارند

همه بچه ها به تجربه کار کردن با دستمزد نیاز دارند که به آنها مسئولیت واقعی در دنیای واقعی را می آموزد. با پرداخت پول به کودک هشت ساله خود برای انجام کارهایی که معمولاً از او انتظار ندارید (شستن ماشین، علف های هرز باغ) پول بدهید، سپس او را تشویق کنید تا به کارهای عجیب و غریب در همسایگی بپردازد (با سگ همسایه راه بروید یا خدمات بیل زدن برف را در آنجا ارائه دهید. زمستان)، به مشاغل کمکی/نگهبانی مادر در زمانی که سن مناسب است بروید و در نهایت کارهای بعد از مدرسه یا تابستان را انجام دهید. تعداد کمی از محیط‌ها به اندازه دنیای کار کردن با دستمزد خارج از خانواده درباره مسئولیت‌پذیری آموزش می‌دهند.

14. یک خانواده بدون سرزنش ایجاد کنید

همه ما، به طور خودکار، می‌خواهیم وقتی همه چیز اشتباه می‌شود، کسی را مقصر بدانیم. گویی رفع سرزنش ممکن است از تکرار مشکل جلوگیری کند یا ما را از مسئولیت سلب کند. در واقع، سرزنش کردن، همه را به حالت تدافعی تبدیل می‌کند و بیشتر مایل به مراقبت از پشت خود – و حمله – به جای جبران آن هستند. این دلیل شماره 1 است که بچه ها به والدین خود دروغ می گویند. بدتر از آن، وقتی آنها را سرزنش می‌کنیم، بچه‌ها انواع دلایلی را پیدا می‌کنند که واقعاً تقصیر آنها نبوده است، حداقل در ذهن خودشان. بنابراین احتمال کمتری دارد که مسئولیت را بر عهده بگیرند و مشکل بیشتر تکرار شود. سرزنش مخالف عشق بی قید و شرط است. پس چرا ما آن را انجام دهیم؟ به ما کمک می کند کمتر از کنترل خارج شویم، و چون نمی توانیم این سوء ظن را تحمل کنیم که ما نیز نقشی هرچند کوچک در ایجاد موقعیت داشته ایم. دفعه بعد که متوجه شدید به طور خودکار شروع به سرزنش کردن کسی می کنید، دست از کار بکشید.  حتی والدین می توانند روش های مختلفی در تنبیه و تشویق کودکان انجام دهند و از این راه تجربیاتی بیشتری کسب کنند. در عوض، هر مسئولیتی را که می توانید بپذیرید – این تمرین خوبی است که مسئولیت خود را زیاده روی کنید – بدون اینکه خودتان را مورد ضرب و شتم قرار دهید. (مدل می کنی، یادت می آید؟) سپس، فقط شرایط را بپذیر. شما همیشه می توانید راه حل های بهتری از حالت پذیرش داشته باشید تا حالت سرزنش.

مفهوم مسئولیت پذیری برای کودک چیست؟

کودک باید بداند که در خانه روزانه کار های زیادی انجام می شود و هرکس برای انجام کاری مسئول است و کودک هم باید خدماتی به عنوان یکی از اعضای خانواده انجام دهد. یکی از مناسب ترین راه ها برای شناخت کودک آن است که کار هایی را که در منزل به صورت روزانه انجام می شود را به صورت فهرستی بنویسیم و برای او بخوانیم، این موضوع که چه کسانی این اعمال را انجام می دهند و چه کسانی از آن خدمات انجام شده بهره می برند سبب می شود که کودک کاملا متوجه شود خدماتی که دریافت می کند بدون سعی و تلاش و زمان و هزینه مهیا نشده است و خود کودک هم باید در این زمینه نقش داشته باشد.

Responsible children

همه ما می‌خواهیم فرزندانی مسئولیت‌ پذیر تربیت کنیم و در دنیایی زندگی کنیم که در آن بزرگسالان از وظایف خود در هر جایگاهی شانه خالی نمی‌کنند. مسئولیت پذیری نیاز به سرمایه‌گذاری بلندمدت دارد و هیچ بزرگسال متعهدی یک‌باره به وجود نمی‌آید.در واقع وظیفه‌شناسی نیاز به پرورش از کودکی دارد. شما به عنوان یک والد برای پرورش مسئولیت پذیری کودکان، نیاز است راهکارهایی را در نظر بگیرید. اگر  کودک شما دائما در انجام مسئولیت‌هایش شکست می‌خورد یا عقب‌نشینی می‌کند، مجددا راهکارتان را مورد ارزیابی قرار دهید، شاید کودک نیازمند کمک بیشتری باشد. انعطاف بیشتری نشان دهید و مثل یک دوست، همراه او باشید. اگر می‌خواهید در این مسیر کنار فرزندتان باشید نیاز نیست مثل یک معلم سخت‌گیر یا رئیسی طلبکار مدام دستور بدهید و اشکال بگیرید. کودک شما به همراهی صبورانه شما برای یادگیری احتیاج دارد. آموزش مسئولیت پذیری به کودکان شاید کار زمان‌بری باشد اما اگر از این نکات پیروی کنید، کودکی تربیت خواهید کرد که با وظیفه شناسی باعث سربلندی خودش و آرامش دیگران خواهد شد.

2/5 - (3 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0