رابطه عاطفی با افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD)

رابطه با افراد دچار اختلال شخصیت مرزی (Borderline Personality Disorder) اغلب آشفته، پراحساس و مملو از تعارض و درگیری است. این امر به ویژه در مورد رابطه عاطفی با شخصیت مرزی صدق می کند.
اگر در نظر دارید که یک رابطه عاطفی با شخصیت مرزی (BPD) برقرار کنید یا در حال حاضر در این رابطه هستید، باید درمورد این اختلال و انتظارات خود آموزش ببینید. به همین شکل، اگر برای خود شما نیز تشخیص شخصیت مرزی داده شده است، می توانید به این موضوع فکر کنید که چگونه علائم این اختلال بر زندگی دوستانه و روابط عاطفی شما تاثیر می گذارد.

رابطه عاطفی با شخصیت مرزی

ویژگی های رابطه عاطفی با شخصیت مرزی

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM-5)، منبع تشخیص اختلالات روانی برای متخصصان سلامت روان، یکی از علائم شخصیت مرزی، روابط شخصی پر احساس، ناپایدار و متعارض می باشد. در واقع، افراد مبتلا به شخصیت مرزی اغلب از این که دیگران آنها را ترک کنند وحشت دارند با این حال، ممکن است بسیار ناگهانی احساس خفگی و ترس از صمیمیت در آن ها شکل بگیرد. این احساس باعث می شود این دسته از افراد منزوی شوند و روابط خود را به پایان برسانند.

یکی دیگر از علائم شخصیت مرزی که بر روابط تأثیر می گذارد “حساسیت به ترک شدن” نامیده می شود. این ویژگی باعث می شود این افراد در روابط خود به دنبال نشانه های ترک شدن باشند و یک اتفاق جزئی و ناچیز را به عنوان نشانه ای از قریب الوقوع بودن احتمال ترک شدن، تفسیر کنند.

حساسیت نسبت به ترک، به تلاش های دیوانه وار مانند التماس کردن در مکان های عمومی و مانع خارج شدن فرد از خانه و زندگی، برای جلوگیری از طر شدن منجر می شود.

یکی دیگر از شکایات رایج افراد در روابط با شخصیت مرزی، دروغگویی است. در حالی که دروغگویی و فریب بخشی از معیارهای تشخیصی شخصیت مرزی نیستند اما بسیاری از افرادT دروغگویی را بزرگترین نگرانی خود در روابط عاطفی خود با افراد مبتلا به شخصیت مرزی می دانند.

رابطه عاطفی با شخصیت مرزی

رابطه جنسی پرخطر یکی دیگر از علائم اختلال شخصیت مرزی می باشد و بسیاری از افراد مبتلا به شخصیت مرزی با مسائل جنسی دست و پنجه نرم می کنند. درصد بالایی از افراد مبتلا به شخصیت مرزی، سواستفاده جنسی را در کودکی تجربه کرده اند که همین مورد رابطه جنسی را بسیار پیچیده می کند.
علائم دیگر این اختلال، شامل تکانشگری، خودآزاری، علائم تجزیه ای می باشد که به طور غیر مستقیم بر رابطه عاطفی با شخصیت مرزی تاثیر می گذارد.
به عنوان مثال، رفتاری های تکانشی مانند ولخرجی باعث استرس شدید در خانواده می شود و یا افکار و ژست های مربوط به خودکشی، شریک عاطفی این افراد را می ترساند و استرس زیادی را به روابط وارد می کند.

تحقیقات در مورد ازدواج با شخصیت مرزی

تحقیقات ثابت کرده است که روابط عاشقانه افراد مبتلا به شخصیت مرزی، بسیار طوفانی و پر از تلاطم می باشد که با همهمه و نقص عملکرد بسیاری همراه است.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به علائم شخصیت مرزی استرس مزمن و درگیری های مکرر در روابط را گزارش کرده اند.

هر چه علائم اختلال شخصیت مرزی شدیدتر باشد، رضایت شریک زندگی وی کمتر خواهد بود.

تحقیقات دیگر نشان داده اند که علائم شخصیت مرزی با تعداد بیشتری از روابط عاشقانه و احتمال بارداری ناخواسته و برنامه ریزی نشده همراه است. علاوه بر این، افراد مبتلا به شخصیت مرزی نسبت به افراد بدون علائم، تمایل بیشتری به خاتمه دادن روابط خود در شبکه های اجتماعی دارند. و این یعنی، رابطه عاطفی با شخصیت مرزی به احتمال بیشتری به جدایی ختم می شود.

سرانجام، تعدادی از تحقیقات، به بررسی روابط عاطفی افراد مبتلا به شخصیت مرزی در دو جنس مرد و زن پرداخته اند. بر اساس یافته های این تحقیقات، زنان مبتلا به شخصیت مرزی نگرش منفی تری نسبت به روابط عاطفی و ازدواج دارند و به احتمال بیشتری در این روابط تحت فشار قرار می گیرند. متاسفانه تحقیقات کمی در رابطه با مردان با اختلال شخصیت مرزی صورت گرفته است.

ایجاد رابطه عاطفی با شخصیت مرزی

با توجه به همه مشکلاتی که در روابط با شخصیت مرزی وجود دارد، چرا برخی با فرد مبتلا به شخصیت مرزی رابطه عاطفی برقرار می کنند؟ در ابتدا به یاد داشته باشید که علی رغم علائم شدید و مخرب، افراد مبتلا به شخصیت مرزی اغلب مهربان و دلسوز هستند.

در اغلب مواقع، این افراد دارای ویژگی هایی مثبتی هستند که ممکن است همین ویژگی ها، آن ها را به یک شریک عاطفی عالی تبدیل کند. افزون بر این، بسیاری از آن هایی که با فرد مبتلا به شخصیت مرزی در رابطه بوده اند، در مورد این که چقدر این افراد پر شور و هیجان و سرگرم کننده هستند، صحبت می کنند.

اکثر افراد به دلیل احساسات پر هیجان و صمیمیت فردمبتلا به شخصیت مرزی، عاشق آن ها می شوند.

رابطه عاطفی با شخصیت مرزی

آیا رابطه عاطفی با شخصیت مرزی ادامه می یابد؟

اکثر افراد با شخصیت مرزی، با شروع یک رابطه جدید از شریک عاطفی خود یک بت می سازند و تصور می کنند که نیمه گمشده خود را و شخصی که قرار است آن ها را از رنج های هیجانی و احساسی رهایی بخشد، یافته اند و اصطلاحا دچار تفکر “تجسم سازی آرمانی” می شوند.

این دوره عاطفی که بسیار شبیه به یک ماه عسل عاشقانه است، برای شریک عاطفی آن ها نیز خوشایند می باشد. در حقیقت، واقعاً خوب است که کسی اینقدر نسبت به شما پر شور و هیجان باشد و احساس کند که به شما نیاز دارد.

با این وجود، مشکلات با آشکار شدن واقعیت ها آغاز می شوند. زمانی که فرد مبتلا به شخصیت مرزی متوجه می شود که همسر و شریک عاطفی او، بتی نیست که از او در ذهن خود ساخته و با فرد ایده آل و رویایی خود تفاوت دارد، همه چیز خراب می شود. از آن جایی که افراد شخصیت مرزی، تفکر دو گانه دارند و یا همه چیز را سیاه و سفید می بینند، در تشخیص این واقعیت که انسان ها خطا می کنند، با مشکلاتی روبرو می شوند.

در نتیجه، افراد مبتلا به شخصیت مرزی، به سرعت از تجسم سازی آرمانی وارد مرحله ارزش زدایی می شوند و به این نتیجه می رسند که شریک عاطفی و یا همسر آن ها مزخرف ترین انسان بر روی کره خاکی می باشد.
کلید حفظ رابطه عاطفی با شخصیت مرزی، یافتن راه هایی برای کنار آمدن با این چرخه ها و تشویق شریک خود برای دریافت کمک حرفه ای برای کاهش این تناوب ها است. گاهی اوقات مشکلات رابطه عاطفی با شخصیت مرزی در جلسات زوج درمانی بیان و رفع می شوند.

پایان دادن به رابطه عاشقانه

بسیاری از مشکلات و مسائل، هنگامی که یک رابطه عاطفی با شخصیت مرزی به پایان می رسد، به وجود می آیند. از آنجا که افراد مرزی، ترس از طرد شدن و تنها ماندن دارند، جدایی آن ها را آشفته و سرخورده می کند.

حتی اگر یک رابطه ای ناسالم باشد، افراد مبتلا به شخصیت مرزی، در پایان دادن به رابطه دچار مشکل می شوند. این موضوع، در روابط طولانی مدت و ازدواج با شخصیت مرزی بسیار مشکل ساز می شود.

به همین دلیل، اگر همسر شما دارای شخصیت مرزی است، روابط و حمایت های خود و همسر خود را گسترش دهید و در این میان، ملاقات با متخصصان و روانشناسان را فراموش نکنید.

رابطه عاطفی با شخصیت مرزی

نکته ی نهایی

این نکته ی مثبت را فراموش نکنید که اختلال شخصیت مرزی پیش آگهی خوبی دارد. پیش آگهی خوب به این معنی است که با وجود این که ممکن است این افراد با دریافت کمک و درمان همچنان تعدادی از علائم را نشان دهند، اما در دراز مدت این امکان فراهم می شود که رابطه عاطفی خود را شریک مبتلا به شخصیت مرزی بهبود بخشید.

3.4/5 - (11 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0