شخصیت بی ثبات، افراد دم دمی

شخصیت بی ثبات، افراد بی ثبات

زندگی با اختلال شخصیت هیجانی بی ثبات (EUPD) عوارض زیادی را به همراه دارد. اگر درمان نشود، به نظر می رسد که کنترل افکار، احساسات و توانایی مدیریت مسئولیت های خود را از دست داده اید. بالا و پایین های عاطفی می تواند دشوار باشد و ممکن است اغلب احساس انزوا کنید و برقراری ارتباط با مردم برایتان دشوار باشد. اگر برای مقابله با این علائم تلاش می کنید، ما می توانیم به شما کمک کنیم تا تأثیر آنها را بر زندگی خود مدیریت کنید.

درمان شخصیت بی ثبات برای به حداقل رساندن اثرات مضری که با آن روبرو هستید کمک خواهد کرد. همچنین از بدتر شدن وضعیت شما جلوگیری می کند که می تواند سلامت و شادی طولانی مدت شما را تهدید کند. ما به شما مهارت‌هایی را آموزش می‌دهیم تا احساسات خود را به روشی سازنده پردازش کنید و یاد بگیرید که هر چیزی را که هر روز به ارمغان می‌آورد مدیریت کنید.

اختلال شخصیت عاطفی ناپایدار (EUPD) شایع ترین نوع اختلال شخصیت است. همچنین به عنوان اختلال شخصیت مرزی شناخته می شود. معمولاً باعث می شود شما احساسات شدید و نوسانی را تجربه کنید که می تواند بین چند ساعت تا چند روز در هر زمان ادامه داشته باشد. این احساسات می تواند از شادی شدید، سرخوشی و خودباوری گرفته تا احساسات کوبنده غم و بی ارزشی متغیر باشد.

تغییرات سریع و شدید خلق و خو، و همچنین احساسات منفی در خود و دیگران ایجاد می کند، می تواند حفظ روابط شخصی پایدار را دشوار کند. شخصیت بی ثبات همچنین می تواند باعث ایجاد افکار خودکشی یا انجام رفتارهای خودآزاری در شما شود. اگر در این موقعیت قرار دارید، بسیار مهم است که برای کمک حرفه ای درخواست بخواهید و در اسرع وقت با یکی از عزیزان خود صحبت کنید.

شخصیت بی ثبات

اختلال شخصیت مرزی یا بی ثبات چیست؟

اختلال شخصیت مرزی، نوعی اختلال شخصیت است. اگر در نحوه تفکر و احساس خود در مورد خود و دیگران مشکل دارید، ممکن است به اختلال شخصیت مبتلا شوید. و اگر این سختی‌ها تحمل روز به روز را سخت کند. تجربیات دم دمی مزاج بودن برای افراد مختلف متفاوت است. ممکن است احساساتی را تجربه کنید که بسیار شدید، طاقت فرسا یا قابل تغییر هستند. همچنین ممکن است مشکلاتی را در روابط یا احساس هویت خود تجربه کنید.

 نام های دیگر شخصیت بی ثبات

اختلال شخصیت عاطفی ناپایدار (EUPD)
اختلال شدت هیجانی (EID)
اختلال شخصیت الگوی مرزی (PD الگوی مرزی)

چه زمانی شخصیت بی ثبات تشخیص داده می شود؟

اگر حداقل پنج مورد از موارد زیر را تجربه کنید ممکن است به شما تشخیص شخصیت بی ثبات داده شود. و اگر آنها برای مدت طولانی دوام آورده اند و تأثیر زیادی در بخش های مختلف زندگی روزمره شما دارند:

از اینکه مردم شما را رها می کنند بسیار نگران هستید و دوست دارید خیلی تلاش کنید تا جلوی این اتفاق را بگیرید.
داشتن احساسات شدید که از چند ساعت تا چند روز طول می کشد و می تواند به سرعت تغییر کند (مانند احساس بسیار خوشحالی و اعتماد به نفس تا احساس ناراحتی و ناراحتی ناگهانی)
احساس ناامنی در مورد اینکه چه کسی هستید، با احساس خود از خود بسته به اینکه با چه کسی هستید، به طور قابل توجهی تغییر می کند.
ایجاد و حفظ روابط پایدار واقعاً سخت است و اغلب روابط را کاملاً عالی یا کاملاً بد می بینید.
خیلی وقت ها احساس خالی بودن می کنید.
رفتار تکانشی و انجام کارهایی که می تواند به شما آسیب برساند، مانند پرخوری، مصرف مواد مخدر و الکل، یا رانندگی خطرناک.
استفاده از خودآزاری برای مدیریت احساسات یا احساس خودکشی.
احساس خشم شدید که کنترل آن دشوار است.
تجربه پارانویا یا گسستگی در لحظات استرس شدید.
بدترین قسمت روابط ناامن است. وقتی دلبسته می شوم، آنها تمام دنیای من هستند – فلج کننده است. من عمیقاً به مدت زمان پاسخ دادن یا لحن آنها اهمیت می دهم، زیرا بسیار می ترسم آنها را از دست بدهم.

علائم و نشانه های شخصیت بی ثبات، افراد بی ثبات

اگر شما با یکی یا همه این علائم رایج مواجه شدید، احتمالاً از درمان سود خواهید برد:

  • تکانشگری
  • نوسانات خلقی
  • ترس شدید از رها شدن
  • اضطراب و تحریک پذیری شدید
  • خشم
  • پارانویا و مشکوک بودن به افراد دیگر
  • احساس پوچی، ناامیدی و بی ارزشی
  • افکار خودکشی
  • خودآزاری
  • داشتن الگوی روابط ناپایدار یا سطحی
  • به سرعت نظرات خود را نسبت به دیگران تغییر می دهید
  • گسستگی (احساس اینکه ارتباط خود را با واقعیت از دست داده اید)

انواع درمان برای شخصیت بی ثبات

اینها درمان‌هایی هستند که معمولاً برای درمان EUPD استفاده می‌شوند:

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) این نوع از گفتاردرمانی به شما کمک می کند تا چالش های عاطفی پیرامون EUPD را برطرف کنید. رفتاردرمانی دیالکتیکی بر مهمترین عناصر BPD تمرکز می کند، که تمایل آن به آسیب پذیری عاطفی شما و این ایده است که ممکن است در گذشته احساسات خود را نادیده گرفته باشید.

DBT به شما یاد می دهد که احساسات خود را بپذیرید، در حالی که به شما اجازه می دهد آنها را به چالش بکشید و الگوهای افکار مثبت را جایگزین الگوهای منفی کنید. تجربه احساسات شدید EUPD می تواند ناراحت کننده تر شود اگر به شما آموزش داده شود که به خاطر داشتن آنها اشتباه می کنید.

درک خواهید کرد که چگونه پذیرفتن احساسات متضاد، به عنوان بخشی طبیعی از انسان بودن، می تواند به شما در شکستن چرخه رفتن از یک قطب به قطب دیگر کمک کند. مهمتر از همه، این همچنین خطر پریشانی شما را کاهش می دهد که منجر به رفتارهای خود ویرانگر می شود.

درمان مبتنی بر ذهنیت (MBT) – این یک روان درمانی است که ما معمولاً به عنوان بخشی از درمان اقامتی ارائه می دهیم و به شما کمک می کند تا افکار و باورهای خود را شناسایی کرده و به چالش بکشید. اساساً به معنای “فکر کردن درباره اندیشیدن” است.

دلیل موثر بودن این روش برای درمان EUPD این است که می تواند به شما درک بیشتری از اینکه چرا ممکن است رفتارهای تکانشی (به ویژه آسیب رساندن به خود) انجام دهید، به شما می دهد، و به شما این امکان را می دهد که قبل از اینکه بر اساس تکانه های خود عمل کنید، درباره عواملی که باعث این اقدامات می شود فکر کنید.

دم دمی مزاجی

اگر بتوانید باورهای خود و تأثیر آنها را قبل از ایجاد هر گونه آسیبی ارزیابی کنید، و از هر انگیزه ای که منجر به آن می شود عقب نشینی کنید، این موضوع برای مدیریت طولانی مدت علائم EUPD بسیار ارزشمند خواهد بود.

همچنین ممکن است در کنار زواندرمانی برای کمک به تثبیت خلق و خوی یا کاهش تأثیر شرایط سلامت روانی همزمان، دارو نیز تجویز شود. شرایط لازم برای این کار در ارزیابی اولیه شما مشخص می شود.

3.4/5 - (8 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0