نشانه های اختلال شخصیت

اختلال شخصیت چیست؟

اختلال شخصیت یک وضعیت سلامت روانی است که شامل الگوهای بلندمدت، فراگیر و مخرب تفکر، رفتار، خلق و خو و ارتباط با دیگران است. این الگوها باعث ناراحتی قابل توجه فرد و/یا اختلال در عملکرد او می شود.

10 نوع اختلال شخصیت وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و علائم متفاوتی دارند. شخصیت برای تعیین اینکه چه کسی هستیم، حیاتی است. این شامل ترکیبی منحصر به فرد از ویژگی ها – از جمله نگرش ها، افکار و رفتارها – و همچنین نحوه بیان این ویژگی ها در تعامل خود با دیگران و با دنیای اطراف است.

اختلالات شخصیت ممکن است باعث ادراک تحریف شده از واقعیت، رفتارهای غیرعادی و پریشانی در جنبه های مختلف زندگی، از جمله کار، روابط و عملکرد اجتماعی شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلال شخصیت ممکن است رفتارهای آزاردهنده خود یا تأثیر منفی آنها بر دیگران را تشخیص ندهند.

انواع اختلالات شخصیت چیست؟

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، که انتشارات مرجع استاندارد برای بیماری های روانی شناخته شده است، 10 نوع اختلال شخصیت را در سه خوشه (دسته) اصلی سازماندهی می کند. هر خوشه علائم مشترک متفاوتی دارد.

اختلالات شخصیتی خوشه A

اختلالات شخصیت خوشه A شامل تفکر یا رفتارهای غیرعادی و عجیب  است. این اختلالات شامل:

اختلال شخصیت پارانوئید: ویژگی اصلی اختلال پارانویا عبارت است از: بی اعتمادی و بدگمانی بی امان به دیگران بدون دلیل کافی برای سوء ظن. افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید اغلب بر این باورند که دیگران سعی در تحقیر، آسیب رساندن یا تهدید آنها دارند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید: این وضعیت با الگوی ثابت جدایی و بی علاقگی عمومی نسبت به روابط بین فردی مشخص می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید در هنگام تعامل با دیگران طیف محدودی از احساسات را دارند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی: افراد مبتلا به این بیماری الگوی ثابتی از ناراحتی شدید و نیاز محدود به روابط نزدیک را نشان می دهند. روابط ممکن است توسط دیدگاه های تحریف شده آنها از واقعیت، خرافات و رفتارهای غیرعادی مانع شود.

اختلالات شخصیت خوشه B

اختلالات شخصیت خوشه B شامل رفتارهای نمایشی و نامنظم است. افراد مبتلا به این نوع شرایط، احساسات شدید، ناپایدار و رفتارهای تکانشی از خود نشان می دهند. اختلالات شخصیت خوشه B عبارتند از:

اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD): افراد مبتلا به ASPD به دیگران احترام نمی گذارند و از هنجارها یا قوانین پذیرفته شده اجتماعی پیروی نمی کنند. افراد مبتلا به ASPD ممکن است قانون را زیر پا بگذارند یا به اطرافیان خود آسیب فیزیکی یا روحی وارد کنند. آنها ممکن است از پذیرفتن مسئولیت رفتارهای خود امتناع کنند و/یا نسبت به پیامدهای منفی اعمال خود بی توجهی نشان دهند.

اختلال شخصیت مرزی (BPD): این وضعیت با مشکل در تنظیم هیجانی مشخص می شود که منجر به کاهش عزت نفس، نوسانات خلقی، رفتارهای تکانشی و متعاقب آن مشکلات روابط می شود.

اختلال شخصیت هیستریونیک: این وضعیت با احساسات شدید، ناپایدار و یک تصویر مخدوش از خود مشخص می شود. برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک، عزت نفس آنها به تایید دیگران بستگی دارد و از احساس واقعی خود ارزشمندی ناشی نمی شود. آنها تمایل شدیدی دارند که مورد توجه دیگران قرار گیرند و ممکن است رفتارهای نمایشی و/یا نامناسبی برای جلب توجه نشان دهند.

اختلال شخصیت خودشیفته: این وضعیت شامل الگوی ثابتی از برتری و بزرگواری ادراک شده، نیاز مفرط به تمجید و تحسین و عدم همدلی با دیگران است. این افکار و رفتارها اغلب ناشی از عزت نفس پایین و عدم اعتماد به نفس است.

اختلالات شخصیت خوشه C

اختلالات شخصیت خوشه C شامل اضطراب و ترس شدید است. آنها عبارتند از:

اختلال شخصیت اجتنابی: افراد مبتلا به این بیماری احساس بی کفایتی مزمن دارند و نسبت به قضاوت منفی توسط دیگران بسیار حساس هستند. اگرچه آنها دوست دارند با دیگران تعامل داشته باشند، اما به دلیل ترس شدید از طرد شدن از تعامل اجتماعی اجتناب می کنند.

اختلال شخصیت وابسته: این وضعیت با نیاز مداوم و مفرط به مراقبت توسط شخص دیگری مشخص می شود. همچنین شامل تسلیم بودن، نیاز به اطمینان مداوم و ناتوانی در تصمیم گیری است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته اغلب به شخص دیگری بسیار نزدیک می شوند و تلاش زیادی برای راضی نگه داشتن آن شخص صرف می کنند. آنها تمایل به نشان دادن رفتار منفعلانه و چسبیده دارند و ترس از جدایی دارند.

اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD): این وضعیت با نیاز مداوم و شدید به نظم، کمال گرایی و کنترل (بدون جایی برای انعطاف) مشخص می شود که در نهایت باعث کندی یا اختلال در انجام یک کار می شود. همچنین می تواند در روابط تداخل ایجاد کند.

این اختلال شخصیت یک اختلال جدا از اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) است که به عنوان یک اختلال اضطرابی طبقه بندی می شود. در حالی که افراد مبتلا به OCD معمولاً آگاه است که OCD باعث رفتار آنها می شود و می پذیرند که نیاز به تغییر دارند، افراد مبتلا به OCPD معمولاً خودآگاهی کمی از رفتارهای خود دارند.

افراد ممکن است علائم مختلط بیش از یک اختلال شخصیت را داشته باشند.

اختلالات شخصیت چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

هر کسی ممکن است دچار اختلال شخصیت باشد. اما انواع مختلف اختلالات شخصیت بر افراد تاثیر متفاوتی می گذارد.

بیشتر اختلالات شخصیتی در سالهای نوجوانی و زمانی که شخصیت شما بیشتر رشد می کند و بالغ می شود شروع می شود. در نتیجه، تقریباً همه افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی بالای 18 سال سن دارند. یک استثنا در این مورد، اختلال شخصیت ضداجتماعی است – تقریباً 80٪ از افراد مبتلا به این اختلال تا سن 11 سالگی علائم را نشان می دهند.

اختلالات شخصیت ضداجتماعی بیشتر احتمال دارد بر افرادی که در بدو تولد مرد هستند تأثیر بگذارد. اختلالات شخصیت مرزی، هیستریونیک و وابسته به احتمال زیاد بر افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شده است تأثیر می گذارد.

اختلالات شخصیت چقدر شایع است؟

تقریباً 9 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده به نوعی اختلال شخصیت مبتلا هستند و حدود 6 درصد از جمعیت جهان دارای اختلال شخصیت هستند.

اختلال شخصیت مرزی (BPD) و اختلال شخصیت ضداجتماعی شایع ترین اختلالات شخصیتی هستند که تشخیص داده می شوند.

علائم و علل

چه چیزی باعث اختلالات شخصیتی می شود؟

اختلالات شخصیت یکی از ناشناخته ترین شرایط سلامت روان هستند. دانشمندان هنوز در تلاش برای کشف علت آنها هستند. آنها تاکنون معتقدند که عوامل زیر ممکن است در ایجاد اختلالات شخصیت نقش داشته باشند:

ژنتیک: دانشمندان یک ژن نادرست را شناسایی کرده اند که ممکن است عاملی برای اختلال شخصیت وسواسی باشد. محققان همچنین در حال بررسی پیوندهای ژنتیکی با پرخاشگری، اضطراب و ترس هستند که ویژگی هایی هستند که می توانند در اختلالات شخصیت نقش داشته باشند.

تغییرات مغزی: محققان تفاوت های ظریف مغزی را در افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی مشخص شناسایی کرده اند. به عنوان مثال، یافته های مطالعات در مورد اختلال شخصیت پارانوئید به تغییر عملکرد آمیگدال اشاره دارد. آمیگدال بخشی از مغز شما است که با پردازش محرک های ترسناک و تهدید آمیز درگیر است. در مطالعه ای بر روی اختلال شخصیت اسکیزوتایپی، محققان متوجه کاهش حجمی در لوب پیشانی مغزشان شدند.

آسیب های دوران کودکی: یک مطالعه ارتباط بین آسیب های دوران کودکی و ایجاد اختلالات شخصیت را نشان داد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، میزان بالایی از آسیب های جنسی در دوران کودکی داشتند. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی و ضداجتماعی مشکلاتی در رابطه با صمیمیت و اعتماد دارند که هر دو ممکن است به سوء استفاده و آسیب های دوران کودکی مرتبط باشد.

آزار کلامی: در یک مطالعه، افرادی که در کودکی آزار کلامی را تجربه کردند، سه برابر بیشتر در معرض اختلالات شخصیت مرزی، خودشیفته، وسواسی-اجباری یا پارانوئید در بزرگسالی بودند.

عوامل فرهنگی: عوامل فرهنگی نیز ممکن است در ایجاد اختلالات شخصیت نقش داشته باشند، همانطور که با نرخ های متفاوت اختلالات شخصیت بین کشورهای مختلف نشان داده می شود. به عنوان مثال، موارد بسیار پایینی از اختلالات شخصیت ضداجتماعی در تایوان، چین و ژاپن، همراه با نرخ قابل توجهی بالاتر اختلالات شخصیت C کلاستر وجود دارد.

علائم اختلال شخصیت چیست؟

هر یک از 10 نوع اختلال شخصیت علائم و نشانه های خاص خود را دارد.

اما، به طور کلی، اختلالات شخصیت شامل مشکلات زیر است:

هویت و احساس خود: افراد مبتلا به اختلال شخصیت عموماً تصویر واضح یا ثابتی از خود ندارند و نحوه نگرش آنها بسته به موقعیت یا افرادی که با آنها هستند اغلب تغییر می کند. عزت نفس آنها ممکن است به طور غیرواقعی بالا یا پایین باشد.

روابط: افراد مبتلا به اختلال شخصیت به دلیل باورها و رفتارهای مشکل ساز خود برای ایجاد روابط نزدیک و پایدار با دیگران تلاش می کنند. ممکن است نسبت به دیگران احساس همدلی یا احترام نداشته باشند، از نظر عاطفی جدا باشند یا بیش از حد نیاز به توجه و مراقبت داشته باشند.

یکی دیگر از نشانه های متمایز کننده اختلالات شخصیت این است که اکثر افرادی که این اختلال را دارند اغلب بینش یا خودآگاهی کمی از مشکل ساز بودن افکار و رفتارهایشان ندارند.

چگونه می توان فهمید که فردی دارای اختلال شخصیت است؟

شما نمی توانید مطمئن باشید که آیا فردی دارای اختلال شخصیت است، مگر اینکه یک تشخیص حرفه ای و پزشکی دریافت کند. درک تفاوت بین انواع شخصیت و اختلالات شخصیت مهم است. فردی که خجالتی است یا دوست دارد زمانی را به تنهایی بگذراند، لزوماً دارای اختلال شخصیت اجتنابی یا اسکیزوئید نیست.

تفاوت بین سبک شخصیت و اختلال شخصیت را اغلب می توان با ارزیابی چگونگی تأثیر شخصیت فرد بر بخش های مختلف زندگی آنها تعیین کرد، از جمله:

  • کار کردن
  • روابط.
  • احساسات / عواطف
  • هویت شخصی
  • آگاهی از واقعیت
  • کنترل رفتار و تکانه

برخی از علائم کلی افراد مبتلا به اختلال شخصیت عبارتند از:

رفتار آنها برای عزیزان ناسازگار، خسته کننده و گیج کننده است و همچنین افراد دیگری که با آنها تعامل دارند.

آنها ممکن است در درک روش های واقع بینانه و قابل قبول برای رفتار با دیگران و رفتار در اطراف خود مشکل داشته باشند.

آنها ممکن است از اینکه چگونه رفتارهایشان باعث ایجاد مشکلات برای خود و/یا دیگران می شود بی اطلاع باشند.

اگر آنها یک والد باشند، ممکن است سبک فرزندپروری آنها جدا، بیش از حد احساسی، توهین آمیز یا غیرمسئولانه باشد. این گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات جسمی، عاطفی یا روانی در فرزندان آنها شود.

تشخیص و تست ها

اختلالات شخصیت چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص اختلالات شخصیت می تواند دشوار باشد زیرا اکثر افراد مبتلا به اختلال شخصیت فکر نمی کنند مشکلی در رفتار یا طرز تفکر آنها وجود داشته باشد.

به همین دلیل، افراد مبتلا به اختلال شخصیت معمولاً به دنبال کمک یا تشخیص بیماری خود نیستند. هنگامی که آنها به دنبال کمک هستند، اغلب به دلیل شرایطی مانند اضطراب، افسردگی یا مصرف مواد، یا به دلیل مشکلات ایجاد شده توسط اختلال شخصیت آنها، مانند طلاق یا بیکاری است، نه خود اختلال.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تشخیص یک اختلال شخصیت خاص را بر اساس معیارهای ارائه شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا قرار می دهند.

هنگامی که یک متخصص سلامت روان، مانند یک روانشناس یا روانپزشک، به فردی مشکوک می شود که ممکن است اختلال شخصیت داشته باشد، اغلب سؤالات کلی می پرسد که پاسخ دفاعی یا محیط خصمانه ایجاد نمی کند. آنها سؤالاتی می پرسند که روشن می کند:

  • روابط
  • سابقه کار قبلی
  • تست واقعیت
  • کنترل ضربه

از آنجا که فردی که مشکوک به اختلال شخصیت است ممکن است بینشی نسبت به رفتارهای خود نداشته باشد، متخصصان سلامت روان اغلب با خانواده، دوستان و/یا افسران آزادی مشروط آن فرد کار می کنند تا بینش بیشتری در مورد رفتارها و تاریخچه او جمع آوری کنند.

اختلالات شخصیت معمولاً کمتر تشخیص داده می شود زیرا ارائه دهندگان گاهی اوقات بر علائم اضطراب یا افسردگی تمرکز می کنند که در جمعیت عمومی بسیار شایع تر از اختلالات شخصیت است. این علائم ممکن است ویژگی های هر اختلال شخصیتی زمینه ای را تحت الشعاع قرار دهد.

مدیریت و درمان اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت چگونه درمان می شود؟

اختلالات شخصیت یکی از دشوارترین اختلالات برای درمان در روانپزشکی و روانشناسی هستند. این عمدتا به این دلیل است که افراد مبتلا به اختلالات شخصیت فکر نمی‌کنند رفتارشان مشکل‌ساز است، بنابراین اغلب به دنبال درمان نیستند.

و حتی اگر فردی مبتلا به اختلال شخصیت به دنبال درمان باشد، طب مدرن هنوز گزینه‌های درمانی موجود را ندارد – در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان اختلال شخصیت تایید نشده است. اما داروهایی وجود دارند که می توانند به علائم اضطراب و افسردگی کمک کنند، که در افراد مبتلا به اختلال شخصیت رایج است.

اما روان درمانی (گفتار درمانی) می تواند به مدیریت اختلالات شخصیت کمک کند. روان درمانی اصطلاحی برای انواع تکنیک های درمانی است که هدف آن کمک به شناسایی و تغییر احساسات، افکار و رفتارهای نگران کننده است. کار با یک متخصص سلامت روان، مانند یک روانشناس یا روانپزشک، می تواند حمایت، آموزش و راهنمایی را برای شما و خانواده شما فراهم کند.

اهداف اصلی روان درمانی برای درمان اختلالات شخصیت عبارتند از:

  • کاهش پریشانی فوری، مانند اضطراب و افسردگی.
  • کمک به فرد برای درک اینکه مشکلات او درونی است و ناشی از افراد یا موقعیت های دیگر نیست.
  • کاهش رفتارهای ناسالم و نامطلوب اجتماعی.
  • اصلاح ویژگی های شخصیتی که باعث ایجاد مشکلات می شود.

انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد و هر اختلال شخصیت به انواع مختلفی نیاز دارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) برای درمان مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی مؤثر است و افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک اغلب از درمان شناختی-رفتاری (CBT) بهره می برند.

پیشگیری

آیا می توان از اختلالات شخصیتی پیشگیری کرد؟

در حال حاضر، هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از اختلالات شخصیتی وجود ندارد، اما بسیاری از مشکلات مربوطه ممکن است با درمان کاهش یابد. جستجوی کمک به محض ظاهر شدن علائم می تواند به کاهش اختلال در زندگی، خانواده و دوستی فرد کمک کند.

پیش آگهی

پیش آگهی (چشم انداز) اختلالات شخصیت چیست؟

از آنجایی که افراد مبتلا به اختلالات شخصیت اغلب به دنبال مراقبت های پزشکی مناسب نیستند، پیش آگهی کلی برای اختلالات شخصیت ضعیف است.

اختلالات شخصیتی درمان نشده ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • روابط ضعیف
  • مشکلات شغلی
  • اختلال در عملکرد اجتماعی

مطالعات نشان می دهد که اختلالات شخصیت با افزایش نرخ موارد زیر مرتبط است:

  • بیکاری
  • طلاق
  • آزار خانگی
  • مصرف مواد
  • بی خانمانی
  • جرم و جنایت (به ویژه اختلال شخصیت ضد اجتماعی)

علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی بیشتر به اورژانس مراجعه می‌کنند، حوادث آسیب‌زا را تجربه می‌کنند و مرگ‌های زودهنگام ناشی از خودکشی را تجربه می‌کنند.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0