چگونه افکار منفی را شکست دهیم؟ رهایی از آن

رهایی از افکار منفی

رهایی از افکار منفی

چگونه افکار منفی را شکست دهیم؟ آنچه که باعث می شود، امروزه، دنیا تیره و تارتر از قبل دیده شود، هجوم بیش از انتظار افکار منفی است. افکار منفی که یکی از دغدغه های اساسی بشر است، می تواند زمینه ساز افسردگی و مشکلات بسیار دیگر شود. برای این که از زندگی ناامید و خسته نشوید، باید راه های رهایی از افکار منفی را یاد بگیریم.

همه ما، گاها، با افکار منفی مواجه می شویم. اگر روزی بدی را سپری کنیم، احساس می کنیم جهان با ما دشمنی دارد. باور های منفی از جمله “هر لحظه زندگی دشوار تر می شود، زندگی چقدر ناجوانمردانه است و یا دپگران نیت های پلیدی دارند” به ذهن ما حمله می کنند.

هر آنچه به خود اجازه تفکر منفی را می دهیم، افکار منفی بیشتری خواهیم داشت و بدون شک رهایی از افکار منفی به مرور سخت تر می شود.

آیا تفکر مثبت همیشه راه حل مناسبی برای این سوال است! چگونه افکار منفی را شکست دهیم؟

خیر، این یک امر غیر ممکن است که همیشه با افکار مثبت، تفکر منفی را تسخیر کنیم. بسیار طبیعی است که افکار منفی داشته باشید و برای این که واقع بینانه تر به نظر برسند باید آنها را از نو تنظیم کنید. استراتژی های این مقاله، واقع گرایی، انسانی بودن و امیدواری در شرایط دشوار را ممکن می کند.

رهایی از افکار منفی

نکته اساسی در “چگونه افکار منفی را شکست دهیم؟” تا به رفتار و نگرش منفی در زندگی تبدیل نشود این است که بدانید شما تنها نیستید! افکار منفی و بدبینانه و افکار انتقادی یک تجربه ی معمول برای اکثر افراد است. سخت گیری و یا جایگزینی اجباری افکار مثبت، راه حل صحیحی برای هر نوع افکار منفی نیست.

در کل، افکار منفی را بپذیرید و با آنها سخت گیری نکنید. به طور مثال موردی ندارد اگر بعد از یک روز سخت، بگویید روز افتضاحی داشتید. زمانی که با شخصی مجادله می کنید، اشکالی ندارد اگر فکر کنید با شما رفتار بدی دارد یا اینکه بی انصافی می کند. ما نمی خواهیم افکار منفی را به عنوان افکار غیر قابل قبول باور کنیم.

با این حال، اگر اخیرا بسیار منفی باف شده اید و هر روز امیدواری و خوشبینی شما کمرنگ تر می شود، زمان آن فرا رسیده است که افکار خود را زیر نظر داشته باشید. گاهی اوقات، وقتی به افکار منفی اجازه می دهیم که نیروی ما را تحلیل کند، لذت بردن، مهربانی با دیگران و قدردانی از تجربیات، دشوار تر می شود.

اگر پاسخ سوال” چگونه افکار منفی را شکست دهیم؟” نمی دانید، این راهکار ها را که یک روانشناس خوب ارائه می دهد امتحان کنید.

راه رفت و آمد افکار منفی را باز بگذارید

طبق گفته مشاور روانشناس به خود فرصت تجربه افکار منفی را بدهید. از گفتن جمله “نباید این طوری فکر کنی” دست بردارید. افکار منفی را بپذیرید و سپس فقط رها کنید. راه رهایی از افکار منفی همین است. این افکار، تبیین درستی از شما و شرایط شما نیست. تصور کنید افکار منفی بالونی است که دقیقا بعد از داشتن آن، رهایش می کنید. نباید به تمامی افکار به یک اندازه اهمیت داد و نباید اجازه داد شرایط ما را تببین و تعریف کنند.

از کوچک ترین خوشی ها قدردانی کنید

رهایی از افکار منفی

اهمیتی ندارد که روز خوبی داشتید یا نه! وقت بگذارید و به چیزهایی که قابل قدردانی هستند، فکر کنید. ممکن است به اندازه یک فنجان قهوه یا یک روز تعطیل، کوچک باشد. تمرین قدردانی در شرایط عادی، این قدرت را به شما می دهد تا در روز های دشوار، بهانه ای برای قدردانی داشته باشید.

برای رهایی از افکار منفی

دور تفکر همه یا هیچ خط بکشید

تفکر مطلق، چشم ما را در برابر حقیقت می بندد و نمی گذارد شرایط را آن طور که هست، درک کنیم. استفاده مکرر از کلماتی مانند “هرگز” یا “همیشه”، تصور این که همه چیز در طول زمان تغییر می کند را غیر ممکن است می کند و در نتیجه آینده را غیر قابل تغییر در نظر می گیریم. در عوض از کلماتی مانند “اغلب” یا “گاهی اوقات” استفاده کنید.

انتظار هر چیزی را داشته باشید

رهایی از افکار منفی

بر اساس نظر روانشناس متخصص اغلب، انتظار داریم شرایط آن طور که تصور کردیم پیش بروند، اما این طور نمی شود. در این صورت ناامید می شویم و این ناامیدی کاملا قابل درک است. به همین دلیل برای ما بهتر است که، از نتایج غیرقابل پیش بینی، انتظارات خاصی نداشته باشیم. یک رابطه ای را شروع می کنیم اما نمی دانیم این رابطه چطور پیش خواهد رفت! نمی دانیم شغلی که به تازگی به آن مشغول شده ایم، فرصت مناسبی خواهد بود یا خیر!

به نظر می رسد اوضاع به خوبی پیش می رود اما ناگهان چیزی تغییر می کند. در صورتی که ایده های از پیش تعیین شده درباره ی چگونگی پیشرفت شرایط داشته باشیم، در صورت برآورده نشدن انتظاراتمان، غافلگیر خواهیم شد.

رهایی از افکار منفی

چگونه افکار منفی را شکست دهیم؟

پس سعی کنید تا هیجانات را احساس کنید و از آن فرار نکنید در این صورت است که حتی در نا امیدی، می دانیم که شرایط بهتر خواهد شد. آسیب دیدن، ناراحتی یا تردید درمورد وضعیتی به این معنی نیست که نمی توانیم از آن جان سالم به در ببریم. بگذارید افکار منفی وجود داشته باشند، با آنها بنشینید و در شناختن نکات مثبت زندگی خود هدفمندانه تلاش کنید. در این صورت خواهید دید که از پس هر کاری برمی آیید و افکار منفی در کنترل شما خواهد بود.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0