10 مورد از شایع ترین فوبیاها در جهان

افیوتیوبا یا مار هراسی

شایع ترین انواع فوبیاها در جهان کدام اند؟

شایع ترین فوبیاها در جهان: از خزندگان وحشت دارید؟ از فکر کردن به مار هم می ترسید؟ خب نگران نباشید چون شما تنها نیستید. بر اساس گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا، فوبیا ها شایع ترین بیماری روانی در بین زنان آمریکا و دومین بیماری روانی رایج در بین مردان این کشور است. بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت روان آمریکا، بیش از 19 میلیون نفر بزرگسال آمریکایی از نوعی از فوبیا رنج می برند. این ترس ها که معمولا از کودکی یا نوجوانی ظاهر می شوند، در بزرگسالی هم ادامه پیدا می کنند و البته زنان را دوبرابر مردان تحت تاثیر قرار می دهند.

فوبیا ها انواع مختلفی دارند و برای هرکدام از آن ها نامی جداگانه انتخاب شده است. فوبیا می تواند علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، تنگی نفس و ترس شدید داشته باشد و حتی در مواردی، به پانیک یا حمله ی وحشت نیز تبدیل شوند. البته فوبیا ها درمان پذیر هم هستند که با تکنینک های شناختی و رفتار درمانی و همچنین دارو درمانی، می توان فوبیا را درمان کرد. اما شایع ترین فوبیاها کدام اند و چه انواعی از فوبیا افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهند؟

این مطلب شامل 10 مورد از شایع ترین فوبیا ها از اشیا یا شرایط خاص است که بر اساس آمارهای جهانی جمع آوری شده است.

یکی از شایع ترین فوبیاها: آراکنوفوبیا یا عنکبوت هراسی

آراکنوفوبیا، ترس از عنکبوت و دیگر موجودات دسته ی عنکبوت ها از شایع ترین فوبیاها است. این فوبیا، به حدی رایج است که از هر سه زن و چهار مرد، یک نفر از آن ها از این موضوع رنج می برد. افراد مبتلا به آراکنوفوبیا، با دیدن یک عنکبوت، دچار وحشت زدگی شدید می شوند و در موارد حاد تر، حتی تصور کردن عنکبوت نیز می تواند باعث ایجاد ترس و وحشت در مبتلایان به این فوبیا شود.

درحالی که حدود 35 هزار گونه مختلف عنکبوت وجود دارد، فقط حدود یک دهم از آن ها می توانند خطری برای انسان ایجاد کنند اما چرا مردم تا این اندازه از عنکبوت ها وحشت دارند؟ یکی از شایع ترین توضیحاتی که برای این نوع از ترس وجود دارد این است که چنین موجوداتی، در زمان های بسیار قبل تر تهدیدی برای اجداد ما به حساب می آمدند که فاقد دانش پزشکی و ابزار های لازم برای رسیدگی به صدمات ناشی از این حیوانات بودند. با وجود پیشرفت علم و کمتر شدن خطر عنکبوت ها برای انسان، همچنان این ترس به صورت نسل به نسل از قدیم به ما منتقل شده است.

آراکنوفوبیا یا عنکبوت هراسی​

افیوتیوبا یا فوبیای مار یا مار هراسی

مار هراسی یکی از شایع ترین فوبیاها!

افیوتیوبا ترس بیش از حد از مارها است که در جامعه بسیار رایج است و از شایع ترین فوبیاها به شمار می‌آید. این ترس عموما به خاطر دلایل تکاملی، تجارب شخصی یا تاثیرات فرهنگی در اشخاص به وجود می آید. برخی از افراد نیز اعتقاد دارند که مارها سمی هستند اما بسیاری از موارد مبتلا به افیوتیوبا، تا کنون تجربه ای از رویارویی مستقیم با مار نداشته اند.

نظریه ی دیگری در این زمینه این طور تفسیر می کند که ترس ما از مارها و حیوانات مشابه، ممکن است یک ترس ذاتی از بیماری و آلودگی باشد.

شایع ترین فوبیاها

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاعات، حدود 24 میلیون بزرگسال را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و یکی دیگر از شایع ترین فوبیاها است. این ترس می تواند منجر به بروز حمله ی پانیک شود یا سبب شود که مبتلایان به این فوبیا، از مکان های بلند اجتناب کنند. افرادی که دچار آکروفوبیا هستند برای جلوگیری از وقوع این حملات وحشت، از رفتن به مکان های بلند مانند پل ها، برج ها و یا ساختمان های بلند واهمه دارند.

درحالی که در برخی موارد، ترس از ارتفاع ممکن است نتیجه ی یک تجربه تهاجمی باشد، تفکر امروزی نشان می دهد که این ترس ممکن است به عنوان سازگاری با محیطی باشد که سقوط از ارتفاع، خطر بزرگی را برای انسان ایجاد می کرد. البته همه ی انسان ها در مواجهه با ارتفاع، به نوعی ترس دارند اما آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع، ترسی شدید است که می تواند منجر به حملات پانیک و رفتارهای اجتناب آمیز شود.

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع​

آیروفوبیا یا ترس از پرواز با هواپیما (شایع ترین فوبیاها)

آیروفوبیا یکی از شایع ترین فوبیاها در ایالات متحده آمریکا، بیش از 8 میلیون نفر از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار داده است. درحالی که آمار حوادث هوایی بسیار بسیار پایین است اما حدود 1 نفر از هر سه نفر از پرواز ترس دارند. برخی از علائم شایع در ارتباط با این فوبیا عبارت اند از : لرزش، تپش قلب و احساس بهم ریختگی.

ترس از پرواز باعث می شود بسیاری از مبتلایان به آیروفوبیا، از مسافرت هوایی اجتناب کنند. البته درمان ترس از پرواز هم وجود دارد و آن هم در معرض موضوع قرار گرفتن یا مواجهه است. یعنی فرد مبتلا، به تدریج و به آرامی به این ترس خود نزدیک شود. مثلا می تواند ابتدا با تصور نشستن روی صندلی هواپیما شروع کند و به مرور به واقعیت و پرواز با هواپیما نزدیک تر شود.

آیروفوبیا یا ترس از پرواز با هواپیما​

سینوفوبیا یا سگ هراسی

فوبیای سگ، معمولا به دلیل تجارب شخصی مانند آزار دیدن توسط سگ در دوران کودکی ایجاد می شود. چنین حوادثی عمدتا آزاردهنده بوده و باعث می شود که چنین واکنش هایی حتی تا بزرگسالی با فرد همراه باشد.

این فوبیا که بسیار فوبیای شایع و رایجی است، فقط یک ترس از سگ های غریبه یا ولگرد نیست. این ترس به قدری شدید و غیرمنطقی است که تاثیر جدی روی زندگی و عملکرد فرد می گذارد. به طور مثال، فرد مبتلا به فوبیای هراس از سگ، ممکن است قادر به عبور از خیابان خاصی نباشد به دلیل اینکه در آن خیابان سگی زندگی می کند. این اجتناب توانایی فرد در زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده و رفت و آمد او را دچار اشکال می کند.

سینوفوبیا یا سگ هراسی​

استرافوبیا یا ترس از رعد و برق

افرادی که فوبیای رعد و برق دارند، در مواجهه با هوای بارانی و رعد و برق دچار ترس و واهمه ی فراگیر می شوند.

علائم استرافوبیا شبیه به علائم دیگر فوبیا ها است و شامل لرزش، تپش قلب و تنفس سریع می شود. در طول مدت رعد و برق، افراد مبتلا به این فوبیا، به پناهگاه فرار می کنند و در صورت طولانی بودن این آب و هوا، کار و زندگی آن ها مختل خواهد شد.

استرافوبیا یا ترس از رعد و برق​

تری پانو فوبیا یا ترس از تزریق

ترس از تزریق یا فوبیای آمپول، وضعیتی است که باعث می شود بسیاری به خاطر آن از درمان های پزشکی و بیمارستان ها اجتناب کنند. این ترس که بیش از 10 درصد مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند دیگر فوبیا ها قابل درمان است.

افراد مبتلا به فوبیای تزریق، در شرایط بیمارستانی دچار تپش قلب و اضطراب بالا می شوند و حتی در هنگام تزریق از هوش می روند. از آنجایی که این ترس و این علائم برای فرد آزاردهنده است، مبتلایان به تری پانو فوبیا سعی می کنند که به طور کلی از مراجعه به درمانگاه و پزشک خودداری کنند.

تری پانو فوبیا یا ترس از تزریق​

سوشیال فوبیا یا ترس از اجتماع

فوبیای اجتماعی، ترس فرد از شرایط اجتماع است و می تواند بسیار ناتوان کننده باشد. در بسیاری از موارد این ترس ها می تواند چنان شدید باشد که مردم از حوادث، مکان ها و افرادی که باعث ایجاد حمله ی اضطراب در آن ها می شوند دوری کنند.

افراد مبتلا به این فوبیا، از این که در مقابل دیگران تحقیر شوند یا تحت نظر دیگران باشند ترس دارند. برای این افراد، انجام کارهای روزمره و عادی مانند غذاخوردن نیز می تواند ترسناک و اضطراب آور باشد. انجمن روانپزشکی آمریکا، گزارش داده است که ترس های اجتماعی اغلب در دوران بلوغ شکل می گیرند و می توانند در صورت درمان نشدن، با فرد تا بزرگسالی همراه باشند.

شایع ترین فوبیای اجتماعی، ترس از سخنرانی عمومی است. در برخی از موارد، مبتلایان به فوبیای اجتماعی، از شرایط اجتماعی از جمله مدرسه و محل کار دوری می کنند که این مساله بر سلامت و توانایی های فرد تاثیر شدیدی خواهد گذاشت.

سوشیال فوبیا یا ترس از اجتماع​​

آگورافوبیا یا ترس از فضاهای باز

آگورافوبیا، ترس از تنها بودن در یک وضعیت یا مکانی است که فرار کردن در آن دشوار است. این فوبیا، عموما در مناطق شلوغ، فضاهای باز یا شرایطی که احتمالا باعث ایجاد حمله پانیک می شوند بیشتر وجود دارد. تقریبا یک سوم افراد مبتلا به پانیک، آگورافوبیا را نیز تجربه می کنند.

آگورافوبیا معمولا بین نوجوانی و اواسط سی سالگی شخص ایجاد می شود. به گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا، بیش از دو سوم مبتلایان به این فوبیا، زنان هستند. این اختلال اغلب با یک حمله ی پانیک آغاز شده و پس از آن، اضطراب از حمله ی مجدد، باعث آگورافوبیا در فرد می شود.

آگورافوبیا یا ترس از فضاهای باز​

میسوفوبیا یا ترس از میکروب ها

میسوفوبیا، ترس شدید فرد از میکروب و آلودگی است. این فوبیا، معمولا ارتباط نزدیکی با وسواس فکری عملی دارد و باعث می شود که فرد مبتلا به آن، به دفعات زیاد اقدام به شست و شوی دست ها و حتی بدن خودش کند. این ترس باعث می شود که فرد حتی از آلودگی مواد غذایی که می خواهد مصرف کند هم واهمه داشته باشد. فوبیای میکروب، باعث می شود فرد از موقعیت های اجتماعی و محل کار و زندگی دوری کند و به این وسیله حتی آغازگر دیگر انواع فوبیای اجتماعی شود.

میسوفوبیا یا ترس از میکروب ها​

فوبیاها یکی از شایع ترین انواع اختلالات روانی هستند و می توانند در عملکرد و آسایش فرد اختلال گسترده ای ایجاد کنند. خوشبختانه درمان های ایمن و موثری برای درمان انواع مختلف فوبیا در دسترس هستند که شامل روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از هردوی این ها باشد.

درمان مناسب برای هر فوبیا، بستگی به عوامل مختلفی از جمله علائم و شدت ترس فرد از موضوع دارد. پس بهتر است قبل از هرچیز با یک پزشک یا روانشناس متخصص در زمینه ی فوبیا مشورت کنید تا یک برنامه درمان مناسب برای شما تنظیم کند. در صورت نیاز می توانید با کلینیک روانشناسی ذهن آرا تماس گرفته و از خدمات تخصصی درمان فوبیا در این کلینیک استفاده کنید.

درمان تخصصی انواع فوبیا

4.5/5 - (2 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0