انواع مواد مخدر محبوب بین جوانان و نوجوانان

انواع مواد مخدر عکس

انواع مواد مخدر جدید و رایج بین جوانان و نوجوانان! قبل از بررسی انواع مواد مخدر رایج در بین جوانام نگاهی به آمار و ارقام سرسام آور بیاندازیم! آمار اعتیاد در کشور به درستی قابل اندازه گیری و ارائه نیست اما در جدیدترین آماری که معاون مقابله با ارزه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است، حدود 2 ملیون و 800 هزار معتاد مستمر و بیش از یک ملیون و 600 هزار نفر معتاد تفننی در کشور وجود دارند که بسیاری از آنان را جوانان معتاد به مواد مخدر محبوب بین جوانان تشکیل می دهند.

در این مطلب قصد داریم انواع مواد مخدر محبوب بین جوانان و نوجوانان ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع مواد مخدر عکس دار محبوب بین جوانان

ماری جوانا

ماری جوانا، گل، حشیش، علف و دیگر اسامی آن ها، امروزه به شدت در بین جوانان و به خصوص نوجوانان ایران محبوب شده است. دلیل آن هم می تواند باور اشتباهی باشد که بین جوانان جا افتاده که استفاده از گل یا ماری جوانا ضرر چندانی نداشته و اعتیاد آور نیست. همچنین قانونی شدن استفاده از ماری جوانا در برخی از کشورها نیز در تغییر دادن نگرش جوانان به این ماده مخدر تاثیر گذار بوده است. ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی ماری جوانا، THC است که اثرات مخدر این گیاه از وجود این ماده نشات می گیرد. مطالعات نشان داده است که این ماده ی مخدر بی ضرر نبوده و خطرات بسیاری برای سلامت افراد ایجاد می کند.

ماری جوانا

مواد مخدر محبوب بین جوانان، داروهای مسکن

اعتیاد به داروها از جمله رفتارهایی است که این روزها در میان بسیاری از افراد دیده می‌شود. خوردن برخی داروها به خصوص زمانی که به صورت خود درمانی مصرف شوند، می‌توانند باعث وابستگی و در نهایت اعتیاد در انسان شوند. در اعتیاد دارویی چون بدن نسبت به تأثیرات دارو تحمل پیدا می‌کند، فرد برای کسب اثرات سابق بالاجبار روز به روز بر دوز مصرفی خود می‌افزاید، تا جایی که دیگر عملکرد روزانه او کاملاً تحت تأثیر دارو قرار می‌گیرد. این دارو ها می توانند طیف وسیعی از دارو ها از کودئین و مورفین ها تا مخدرهای صنعتی مانند ترامادول و متادون را در بر گیرند.

اعتیاد به مسکن ها

مواد مخدر محبوب بین جوانان، کوکایین

کوکائین یک ماده اعتیاد آور و محرک قوی است که به داروی دهه ۱۸۸۰ و ۱۸۹۰ لقب گرفته است، چرا که در این دوران رواج بسیار یافته و به وفور مصرف می‌شده است. با این وجود کوکائین یک داروی جدید نیست و درواقع یکی از قدیمی‌ترین مواد مخدر به شمار می‌آید. برگ‌های گیاه کوکا که منبع تهیه کوکائین هستند، از هزاران سال پیش تاکنون، توسط انسان خورده و مصرف شده است. . کوکائین از جمله مواد محرک و بسیار قوی است که مستقیماً بر مغز اثر گذاشته، خلق فرد را بالا برده و سرخوشی فراوان ایجاد می‌کند. کوکائینی که در بازار قاچاق مواد عرضه می‌شود معمولاً به شکل پودر سفید رنگی است که با نام‌های کک (Coke)، سی (C)، برف (Snow) و دانه برف (Flake) شناخته می‌شود.

کوکائین

مواد مخدر جدید و محبوب بین جوانان، مخدرهای توهم زا

مواد مخدر هایی که اثر عمده آن‌ها دگرگون ساختن تجربه‌های ادراکی است، “مواد توهم‌زا” یا “روان‌پریشی‌زا” نامیده می‌شوند. این مواد عموماً موجب تغییراتی در ادراک دنیای بیرونی و درونی می‌شوند. محرک‌های معمولی محیط، هم‌چون رویدادهای تازه به‌نظر می‌آیند، مثلاً صداها و رنگ‌ها به نحو شگفت‌انگیزی متفاوت از آن‌چه که واقعاً هستند، به نظر می‌رسند. ادراک زمان چنان تغییری می‌کند که هر دقیقه ممکن است چند ساعت به نظر آید و شخص ممکن است توهمات شنیداری، دیداری و لمسی پیدا کند یعنی ممکن است چیزهایی را ببیند، بشنود و یا روی پوستش احساس کند که وجود واقعی ندارند. در حالت شدید ممکن است فرد تشخیص خودش از محیط پیرامون را از دست بدهد.

برخی از مواد توهم زا در طبیعت وجود دارند و از گیاهان به‌دست می‌آیند، مانند مسکالین از نوعی کاکتوس به‌نام “پیوت” و سیلوسایبین از نوعی قارچ بدست می آید، برخی دیگر نیز در آزمایشگاه و به‌طور مصنوعی تهیه می‌شوند مثل ال‌اس‌دی (LSD) و پی‌سی‌پی (PCP).

مخدرهای توهم زا

اکستازی

قرص اکستازی از گروه مواد روان‌گردان انواع مواد مخدر است. اثرات آن حدود ۲۰ دقیقه بعد از مصرف شروع می‌شود و تا حدود ۴ ساعت هم باقی می‌ماند. بعد از این چهار ساعت شادی و سرخوشی، نوبت افسردگی و احساس بیهودگی است و بعد از چند بار مصرف، فرد وارد فاز توهم می‌شود. قرص‌های اکس، ترکیب جدید نیست. نخستین بار در سال ۱۹۱۲ یک شرکت داروسازی آلمانی به‌نام مرک، با هدف ساخت ترکیباتی برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، این ماده را تولید کرد. اما به علت عوارض ناشی از آن، تا اواخر دهۀ ۱۹۷۰ از رده خارج شده و استفاده از آن به تعویق افتاد. در این زمان، روان‌شناسان و روان‌پزشکان، MDMA را داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی، معرفی کردند که باز مصرف آن ممنوع شد. این محصول در دهۀ ۱۹۸۰ از انبار کارخانه‌ها خارج شد و مورد استفاده متقاضیان خیابانی خود قرار گرفت.

اکستازی

متامفتامین و آمفتامین ها

آمفتامین و متامفتامین با پایه شیمیایی یکسان، اما فرایند اثر متفاوت، تأثیرات مختلفی بر بدن می‌گذارند. این مواد که در دسته مواد محرک جای می‌گیرند، به صورت دارویی برای درمان اختلالاتی چون بیش فعالی تجویز می‌شود. از جمله این داروها می‌توان به ریتالین اشاره کرد. مصرف داروهای محرک زمانی که اختلال بیش فعالی- نقص توجه وجود دارد و با تجویز پزشک صورت بگیرد، خطری ندارد و در درمان اختلال بسیار مؤثر است. اما افراد سالمی که سرخود این دارو را مصرف می‌کنند، به‌شدت دچار وابستگی و اعتیاد نسبت به این دارو می‌شوند. متافتامین در بازار با نام شیشه یا کریستال به دست مصرف کننده می‌رسد. این ماده هیچ گونه مصرف پزشکی ندارد و بسیار اعتیادآور است.

متامفتامین

سیگارهای الکترونیکی یا ویپ

حالی که اکثریت قریب به اتفاق بزرگسالان ویپ را نمی شناسند و بسیاری از انها گزارش داده اند که هرگز این دستگاه را امتحان نکرده اند ، این امر در مورد اکثر نوجوانان صدق نمی کند. مطالعات نشان می دهند که جول ها و “یا ویپ” می توانند منجر به بروز مشکلات زیادی در رشد مغز ، آسیب به ریه ، افزایش خطر فشار خون بالا و افزایش خطر اعتیاد به نیکوتین یا سیگار شوند.

در یکی از نظرسنجی های انجام شده در سال ۲۰۱۷ که توسط مؤسسه شرودر انجام شده ، مشخص شد که ۲۵ درصد از نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله و ۲۹ درصد از بزرگسالان جوانی که در سنین بین ۱۸ تا ۲۴ سال قرار دارند حداقل یک بار دستگاه جول را از نزدیک دیده اند. بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از انها گزارش داده اند که حداقل یک بار از دستگاه جول استفاده کرده اند و ۸ تا ۱۰ درصد از انها گزارش دادند که در طی ۳۰ روزه گذشته از این دستگاه استفاده نموده اند. به طور کلی ، این بررسی نشان داد که افراد جوانی که در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال قرار دارند و به ویژه مردان ، به احتمال زیاد جول را می شناسند و به طور مرتب از ان استفاده می کنند.

سیگار الکترونیکی یا ویپ

هروئین

هروئین در سال ۱۸۷۴ توسط یک دانشمند انگلیسی ساخته شد، دانشمدان آلمانی با تحقیقات بیشتر در سال ۱۸۹۰ آن را به عنوان یک دارو معرفی کردنند، خواص اولیه هروئین به قدری شگفت آور بود که نام آن از کلیمه هیرو به معنی قهرمان اتخاذ شد، اما پس از آشکار شدن خاصیت اعتیاد زایی آن، این امیدواهی به نا امیدی تبدیل شد.

امروزه اگرچه با تلاش های فراوان از طریق وضع قوانین سخت‌گیرانه مختلف، برنامه های پیشگیری و ترک هروئین و اطلاع‌رسانی در مورد عوارض مصرف این مخدر، این ماده در بین جمعیت عمومی به‌عنوان یکی از مواد اعتیادآور خطرناک شناخته شده است، اما به دلیل تبلیغاتی که از سوی تولیدکنندگان و سودجویان بازار مواد ارائه می‌شود، همچنان هروئین یکی از شایع‌ترین موادی است که توسط جوانان ایرانی استفاده می شود.

هروئین

اگر شما یا یکی از عزیزانتان گرفتار دام اعتیاد شده اید، بهترین کار درمان روانشناسی اعتیاد است که باید زیر نظر روانشناس خبره انجام شود. متخصصین روانشناسی ذهن آرا، در حوزه مشاوره های ترک اعتیاد با تجربه ی کاری بسیار خیره کننده، آماده ی کمک رسانی به شما و عزیزانتان می باشند.

درمان روانشناسی اعتیاد

آیا می دانید مسائل مربوط به اعتیاد در حوزه روانشناسی سلامت قابل بررسی است و برخی متخصصین روانشناسی برای ترک اعتیاد و کاهش ولع مصرف مواد مخدر پروتکل درمانی دقیق دارند. برای ارتباط با کلینیک روانشناسی ذهن آرا روی دکمه های پایین صفحه را لمس کنید.

3.3/5 - (16 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0