درمان روانشناسی اعتیاد

درمان روانشناسی اعتیاد، داروهای خیابانی یا الکل – یا هر اختلال مصرف مواد دیگری – یک دستاورد بزرگ است. شما چیزهای زیادی دارید که باید به آنها افتخار کنید، با این حال هنوز کمی کار در پیش دارید. سم زدایی تنها شروع یک فرآیند طولانی است که از طریق آن یاد می گیرید هوس های خود را مدیریت کنید و از عود آن جلوگیری کنید.

مشاوره روانشناسی اعتیاد یکی از پایه های اصلی درمان اختلال مصرف مواد برای بسیاری از افراد است. درمان شناختی رفتاری، مشاوره خانواده و سایر انواع درمان ها می تواند به شما کمک کند که پاک بمانید. روان درمانی همچنین می تواند سایر بیماری های روانی را که اغلب در سوء مصرف مواد نقش دارند، درمان کند. البته اعتیاد انواع مختلفی دارد مثلا اعتیاد به قهوه اما منظور ما در این مقاله اعتیاد به مواد مخدر است.

چرا به درمان روانشناسی اعتیاد نیاز است؟

اختلال مصرف مواد بیشتر از وابستگی فیزیکی به مواد مخدر یا الکل است. حتی پس از سم زدایی، زمانی که بدن شما دیگر وابسته نیست، در معرض خطر عود بیماری هستید. برخی از عوامل روانی و اجتماعی می توانند محرک های قدرتمندی باشند که منجر به عود می شود:

  • استرس، به خصوص استرس های ناگهانی زندگی
  • نشانه هایی در محیط، مانند بازدید از یک محله
  • شبکه های اجتماعی، مانند گذراندن وقت با دوستانی که همچنان به استفاده از آن ادامه می دهند

این چیزها می تواند یک میل شدید مداوم برای استفاده مجدد از مواد مخدر ایجاد کند. مشاوره به شما کمک می کند تا از هوس ها فرار کنید و یاد بگیرید که بدون مواد مخدر یا الکل آنچه را که زندگی به شما می زند مدیریت کنید.

چندین روش مشاوره ای اختلالات مصرف مواد را درمان می کنند. هیچ روشی بهتر از دیگری نیست. به همین ترتیب، هیچ رویکردی برای همه افراد مبتلا به اعتیاد به مواد افیونی کار نمی کند. برنامه درمانی مناسب با توجه به اعتیاد و نیازهای فردی شما تنظیم می شود.

درمان فردی اعتیاد در مقابل گروهی

در حالی که هر مشاوره درمانی برای درمان سوء مصرف مواد بهتر از عدم درمان است، درمان گروهی به طور کلی بر درمان فردی ترجیح داده می شود. در گروه درمانی اعتیاد، احتمال بیشتری وجود دارد که توسط همسالانی که در حال گذراندن دوره توانبخشی هستند، هم به چالش کشیده شوید و هم مورد حمایت قرار بگیرید.

برنامه های دوازده مرحله ای مانند معتادان یا الکلی های گمنام نیز گروه های پشتیبانی همتا هستند. آنها می توانند بخش مفیدی از برنامه بازیابی شما باشند. اما به خاطر داشته باشید که آنها توسط یک روان درمانگر آموزش دیده هدایت نمی شوند و بنابراین مانند گروه درمانی نیستند.

زمانی که افسردگی، اختلال دوقطبی یا بیماری روانی مهم دیگری دارید که به خودی خود نیاز به درمان دارد، جدا از اختلال مصرف مواد، درمان فردی می‌تواند به شما کمک کند.

درمان سرپایی اعتیاد در مقابل درمان اقامتی

درمان اقامتی شما را از مکان و چیزهایی که شما را به مصرف مواد سوق داده است جدا می کند. برای یک دوره از هفته ها تا ماه ها به یک مرکز ویژه می روید. زمانی که آنجا هستید، عادات یا مهارت‌های جدیدی را برای زندگی هوشمندانه یاد خواهید گرفت.

در حالی که این رویکرد در کوتاه مدت به خوبی کار می کند، هیچ مدرکی وجود ندارد که به شما کمک کند بیشتر از برنامه های سرپایی از مواد مخدر دور بمانید، زمانی که در جای دیگری زندگی می کنید، از چند ساعت تا چند ساعت در روز در آن شرکت خواهید کرد.

در واقع، اگر از یک محیط کنترل شده و بستری به خانه خود برگردید، جایی که شروع مجدد استفاده از آن آسان است، احتمال عود ممکن است بیشتر باشد. همچنین، برنامه های درمانی مسکونی گران هستند. آنها می توانند ده ها هزار دلار هزینه داشته باشند.

برنامه های درمانی سرپایی محیطی معمولی برای درمان سوء مصرف مواد مخدر و الکل است.

درمان شناختی رفتاری اعتیاد

درمان شناختی رفتاری یا CBT به شما می آموزد که چگونه خلق و خوی، افکار و موقعیت هایی را که میل به مواد مخدر را تحریک می کند، تشخیص دهید. یک درمانگر به شما می آموزد که چگونه از این محرک ها اجتناب کنید. شما یاد خواهید گرفت که افکار و احساسات منفی را با افکار سالم جایگزین کنید که به شما کمک می کند تمیز بمانید.

مهارت‌هایی که یاد می‌گیرید می‌توانند تا آخر عمر باقی بمانند، بنابراین CBT یک روش درمانی قدرتمند است. اغلب درمانگران در مورد تکنیک های درمان شناختی رفتاری آموزش دیده اند.

رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) بر پذیرش و تغییر تمرکز دارد. DBT که در دهه 1970 برای درمان افرادی که تمایل به خودکشی داشتند آغاز شد، برای استفاده های دیگر از جمله اختلالات مصرف مواد اقتباس شده است. در درمان اختلالات مصرف مواد، تاکید بر مهار مصرف مواد و رفتارهایی است که منجر به آن می شود و تقویت رفتارهای سالم (مانند شروع روابط مثبت) که به فرد کمک می کند از مصرف خودداری کند.

درمان مدیریت بحران

این روش به شما انگیزه های مثبتی برای تمیز ماندن می دهد. کوپن برای کالاها و خدمات، یا امتیازات در یک محیط درمان سفت و سخت تر، رایج هستند.

مصاحبه انگیزشی

در این روش، درمانگران سعی می‌کنند به شما انگیزه بدهند و به شما کمک کنند تا از مواد مخدر یا الکل خودداری کنید. اگر عشق به خانواده یا بازگشت به کار شما را برانگیخته است، این مسائل ممکن است به کانون درمان شما تبدیل شود.

زوج و خانواده درمانی

اعتیاد نه تنها زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. تمام خانواده شما متحول شده است. زمانی که روابط قوی با خانواده و دوستان داشته باشید، احتمال درمان موفقیت آمیز بیشتر است. روش های مختلف مشاوره شامل همسر و سایر اعضای خانواده می شود.

چرا خانواده یا زوج درمانی را امتحان کنیم؟

  • اعضای خانواده می توانند نیروی قدرتمندی برای تغییر در زندگی شما باشند.
  • گنجاندن آنها می تواند شما را بیشتر در درمان نگه دارند.
  • آنها می توانند شروع کننده باشند.

آسیبی که اعتیاد شما در زندگی آنها ایجاد کرده است را درمان کنید! مطالعات نشان می دهد که خانواده درمانی منجر به کاهش میزان عود، افزایش شادی در خانواده و کمک به فرزندان والدین معتاد می شود تا وضعیت خود را مدیریت کنند.

انجمن معتادان

معتادان گمنام (NA) یک شبکه بین المللی از جلسات اجتماع محور برای افرادی است که از اعتیاد به مواد مخدر بهبود می یابند. این برنامه از الکلی های گمنام (AA) الگوبرداری شده است، بنابراین یک برنامه 12 مرحله ای با فرآیندی تعریف شده برای غلبه بر اعتیاد است.

این یک برنامه مبتنی بر پرهیز است. در اصل، NA با استفاده از درمان نگهدارنده مخالف است، اگرچه بسیاری از گروه ها و افراد در حال حاضر بیشتر از گذشته آن را می پذیرند. متادون ناشناس یک برنامه 12 مرحله ای است که ارزش متادون و سایر داروها را در بهبودی از اعتیاد به مواد مخدر تصدیق می کند.

نگهداری از درمان اعتیاد

اعتیاد یک بیماری مزمن است. افرادی که آن را دارند احتمال عود آن وجود دارد. هنگامی که سم زدایی را انجام دادید، احتمالاً به درمان مادام العمر نیاز خواهید داشت که شامل مشاوره و احتمالاً دارو می شود. در حال حاضر، FDA سه دارو برای درمان اعتیاد به مواد افیونی و سه دارو برای درمان اعتیاد به الکل دارد.

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0