رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT)

رفتاردرمانی دیالکتیکی چیست؟

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) یک نوع اصلاح شده از درمان شناختی رفتاری (CBT) است. اهداف اصلی آن این است که به مردم بیاموزد چگونه در لحظه زندگی کنند، راه‌های سالمی برای مقابله با استرس ایجاد کنند، احساسات خود را تنظیم کنند و روابط خود را با دیگران بهبود بخشند.

DBT در ابتدا برای درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD) در نظر گرفته شده بود، اما برای درمان سایر شرایط سلامت روان نیز اقتباس شده است. این می تواند به افرادی که در تنظیم هیجانی مشکل دارند یا رفتارهای خود تخریبی از خود نشان می دهند (مانند اختلالات خوردن و اختلالات مصرف مواد) کمک کند. این نوع درمان همچنین گاهی اوقات برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) استفاده می شود.

تکنیک های رفتاردرمانی دیالکتیکی

DBT به یک رویکرد روان درمانی مبتنی بر شواهد تبدیل شده است که برای درمان بسیاری از شرایط استفاده می شود. موقعیت هایی که DBT اغلب در آنها استفاده می شود عبارتند از:

گروه درمانی که در آن به مراجعان، مهارت های رفتاری در یک محیط گروهی آموزش داده می شود.

درمان فردی با یک متخصص آموزش دیده که در آن مهارت های رفتاری آموخته شده مراجع با چالش های زندگی شخصی او تطبیق داده می شود.

کوچینگ تلفنی که در آن مراجعان می‌توانند بین جلسات با درمانگر تماس بگیرند تا راهنمایی‌های لازم را برای مقابله با شرایط دشواری که در حال حاضر در آن هستند دریافت کنند.

برخی از استراتژی ها و تکنیک هایی که در DBT استفاده می شود شامل موارد زیر است.

ذهن آگاهی

یکی از مزایای مهم DBT، توسعه مهارت های تمرکز حواس است. ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا بر زمان حال یا “زندگی در لحظه” تمرکز کنید. این به شما کمک می‌کند به آنچه در درونتان می‌گذرد (افکار، احساسات، احساسات و تکانه‌هایتان) توجه کنید و همچنین از حواس خود برای هماهنگی با آنچه در اطرافتان اتفاق می‌افتد (آنچه می‌بینید، می‌شنوید، بو می‌کنید و لمس می‌کنید) استفاده کنید.

مهارت‌های تمرکز حواس به شما کمک می‌کند زمانی که در بحبوحه دردهای عاطفی هستید، سرعت خود را کاهش دهید و روی استفاده از مهارت‌های مقابله سالم تمرکز کنید. این استراتژی همچنین می تواند به شما کمک کند آرام بمانید و از درگیر شدن در الگوهای افکار منفی خودکار و رفتارهای تکانشی خودداری کنید.

برای مثال به نفس خود توجه کنید. به حس دم و بازدم توجه کنید. به بالا و پایین رفتن شکم خود در حین نفس کشیدن نگاه کنید.

تحمل پریشانی

مهارت های تحمل پریشانی به شما کمک می کند خود و موقعیت فعلی خود را بپذیرید. DBT چندین تکنیک را برای مدیریت بحران آموزش می دهد، از جمله:

  • حواس پرتی
  • بهبود لحظه
  • خود تسکین دهنده
  • به مزایا و معایب عدم تحمل پریشانی فکر کنید

تکنیک‌های تحمل پریشانی به شما کمک می‌کند تا برای احساسات شدید آماده شوید و به شما قدرت می‌دهد تا با چشم‌انداز بلندمدت مثبت‌تری با آنها کنار بیایید.

نمونه تمرین: قرار دادن بدن در مسئولیت

از پله ها بالا و پایین بدوید. اگر داخل هستی برو بیرون اگر نشسته اید، بلند شوید و راه بروید. ایده این است که با اجازه دادن به احساساتتان که بدنتان را دنبال کنند، حواس خود را پرت کنید.

اثربخشی بین فردی

اثربخشی بین فردی به شما کمک می‌کند تا در یک رابطه قاطع‌تر شوید (مثلاً نیازهای خود را بیان کنید و بتوانید «نه» بگویید) در حالی که همچنان یک رابطه مثبت و سالم را حفظ می‌کنید. شما یاد خواهید گرفت که به طور موثرتر گوش کنید و ارتباط برقرار کنید، با افراد چالش برانگیز برخورد کنید و به خود و دیگران احترام بگذارید.

نمونه تمرین: GIVE

برای بهبود روابط و ارتباطات مثبت از مخفف GIVE استفاده کنید:

  • ملایم. دیگران را مورد حمله، تهدید و قضاوت قرار ندهید
  • علاقه. با مهارت های خوب گوش دادن علاقه نشان دهید (حرف شخص دیگری را برای صحبت کردن قطع نکنید)
  • تصدیق. افکار و احساسات طرف مقابل را بپذیرید
  • آسان. سعی کنید نگرش آسان داشته باشید ( اغلب لبخند بزنید و سبک دل باشید)

تنظیم احساسات

تنظیم احساسات به شما امکان می دهد احساسات قدرتمند را به روشی مؤثرتر هدایت کنید. مهارت هایی که یاد می گیرید به شما کمک می کند تا احساسات خود را شناسایی کنید، نام ببرید و تغییر دهید

زمانی که بتوانید احساسات منفی شدید (مثلاً خشم) را تشخیص دهید و با آنها کنار بیایید، آسیب پذیری عاطفی شما را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا تجربیات عاطفی مثبت تری داشته باشید.

نمونه تمرین: عمل مخالف

احساس خود را مشخص کنید و برعکس آن را انجام دهید. اگر احساس ناراحتی می کنید و می خواهید از دوستان و خانواده کناره گیری کنید، برای دیدن عزیزان خود برنامه ریزی کنید.

مراحل رفتاردرمانی دیالکتیکی DBT

رفتار درمانی دیالکتیکی نیز به چهار مرحله درمان تقسیم می شود.

مرحله 1: در طول شروع درمان، جدی ترین و خود ویرانگرترین رفتارها اولین چیزی است که به آن پرداخته می شود. این ممکن است شامل مسائلی مانند آسیب زدن به خود یا رفتارهای خودکشی باشد.

مرحله 2: در مرحله بعد، درمان برای رسیدگی به مسائلی که بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می گذارد، مانند اثربخشی بین فردی، مهارت های تنظیم هیجانی و توانایی تحمل پریشانی، ادامه می یابد.

مرحله 3: مرحله بعدی تمرکز بر مسائل مربوط به عزت نفس و روابط بین فردی است.

مرحله 4: در این مرحله، درمان بر کمک به افراد برای استفاده حداکثری از زندگی خود متمرکز است، از جمله یافتن راه هایی برای تجربه شادی بیشتر، تقویت روابط خود و دنبال کردن زندگی خود.

رفتار درمانی دیالکتیکی چه کمکی می تواند کند؟

DBT در اواخر دهه 1980 توسط دکتر مارشا لینهان و همکارانش ایجاد شد، زمانی که آنها متوجه شدند که درمان شناختی رفتاری (CBT) به تنهایی در بیماران مبتلا به BPD به خوبی مورد انتظار عمل نمی کند. دکتر لینهان و تیمش تکنیک هایی را اضافه کردند و درمانی برای رفع نیازهای منحصر به فرد این افراد ایجاد کردند.

اگرچه DBT با در نظر گرفتن BPD توسعه یافته است، اما ممکن است یک درمان موثر برای:

فواید رفتاردرمانی دیالکتیکی

در DBT، بیمار و تراپیست خوب تلاش می کنند تا تضاد ظاهری بین خودپذیری و تغییر را حل کنند تا تغییرات مثبتی را در درمان در فرد ایجاد کنند. بخشی از این فرآیند شامل ارائه اعتبار است، که به افراد کمک می‌کند تا با احتمال بیشتری همکاری کنند و کمتر در مورد ایده تغییر احساس ناراحتی کنند.

در عمل، درمانگر تأیید می کند که اقدامات یک فرد در چارچوب تجارب شخصی آنها «معنا می شود» بدون اینکه لزوماً توافق کند که اقدامات بهترین رویکرد برای حل یک مشکل است.

هر محیط درمانی ساختار و اهداف خاص خود را دارد، اما ویژگی های DBT را می توان در آموزش مهارت های گروهی، روان درمانی فردی و مربیگری تلفنی یافت.

پذیرش و تغییر: استراتژی هایی را برای پذیرش و تحمل شرایط زندگی، احساسات و خودتان یاد خواهید گرفت. همچنین مهارت هایی را توسعه خواهید داد که می تواند به شما در ایجاد تغییرات مثبت در رفتارها و تعاملات خود با دیگران کمک کند.

رفتاری: شما یاد خواهید گرفت که مشکلات یا الگوهای رفتاری مخرب را تجزیه و تحلیل کنید و آنها را با الگوهای سالم تر و موثرتر جایگزین کنید.

شناختی: شما بر تغییر افکار و باورهایی تمرکز خواهید کرد که موثر یا مفید نیستند.

همکاری: شما یاد خواهید گرفت که به طور موثر ارتباط برقرار کنید و به عنوان یک تیم (درمانگر، گروه درمانگر، روانپزشک) با هم کار کنید.

مجموعه مهارت ها: شما مهارت های جدیدی را برای افزایش توانایی های خود یاد خواهید گرفت.

حمایت: شما تشویق خواهید شد تا نقاط قوت و ویژگی های مثبت خود را بشناسید و آنها را توسعه دهید و از آنها استفاده کنید.

خلاصه

شش نکته اصلی DBT عبارتند از: توسعه مهارت‌های مربوط به (1) پذیرش شرایط و ایجاد تغییرات، (2) تجزیه و تحلیل رفتارها و یادگیری الگوهای سالم‌تر پاسخگویی، (3) تغییر افکار غیر مفید، ناسازگار یا منفی، (4) توسعه همکاری. مهارت ها، (5) یادگیری مهارت های جدید، و (6) دریافت حمایت.

اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی

از آنجایی که این رویکرد درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا مهارت‌های مقابله‌ای خود را با موفقیت بهبود بخشند، آنها می‌توانند راه‌های مؤثری برای مدیریت و ابراز احساسات قوی ایجاد کنند. محققان همچنین دریافتند که DBT صرف نظر از سن، جنس، هویت جنسی، گرایش جنسی و نژاد/قومیت فرد موثر است.

برای BPD: مطالعات نشان داده اند که DBT در درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD) و کاهش خطر خودکشی در افراد مبتلا به BPD موثر است. یک مطالعه نشان داد که پس از یک سال درمان، بیش از 75 درصد از افراد مبتلا به BPD دیگر معیارهای تشخیصی این بیماری را ندارند.

برای رفتار خودکشی: مطالعه دیگری نشان داد که مداخلاتی که شامل آموزش مهارت‌ها به عنوان یک جزء درمانی می‌شود، در کاهش خودکشی مؤثرتر از DBT بدون آموزش مهارت‌ها بود.

برای سایر شرایط: بیشتر تحقیقات DBT بر اثربخشی آن برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی که افکار خودکشی و آسیب رساندن به خود دارند، متمرکز شده است، اما این روش می‌تواند یک درمان موفق برای سایر شرایط سلامت روان نیز باشد. که به نظر می رسد این نوع درمان در درمان PTSD، افسردگی و اضطراب نیز موثر است.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که DBT ممکن است در درمان کودکان مبتلا به اختلال خلق و خوی مخرب نیز مفید باشد.

نکاتی که باید در مورد رفتار درمانی دیالکتیکی در نظر گرفت

DBT نیاز به زمان قابل توجهی دارد. علاوه بر جلسات درمانی منظم، افراد برای کار بر روی مهارت های خارج از جلسات مشاوره فردی، گروهی و تلفنی نیز ملزم به انجام «تکالیف» هستند. این ممکن است برای افرادی که در انجام این تکالیف به طور منظم مشکل دارند چالشی ایجاد کند.

تمرین برخی از مهارت ها نیز ممکن است برای برخی افراد چالش برانگیز باشد. در مراحل مختلف درمان، افراد تجربیات آسیب زا و درد عاطفی را کشف می کنند که ممکن است ناراحت کننده باشد.

آیا می توانید رفتار درمانی دیالکتیکی را به تنهایی انجام دهید؟

DBT پیچیده است و معمولاً کاری نیست که افراد بتوانند به تنهایی و بدون راهنمایی یک روانشناس بالینی آموزش دیده انجام دهند.

با این حال، برخی از کارهایی هستند که می توانید به تنهایی انجام دهید تا به شما در توسعه مهارت های مقابله ای جدید کمک کند. به عنوان مثال، تمرکز حواس، تمرینات تنفسی و آرام سازی پیشرونده عضلانی، همه مهارت هایی هستند که می توانید برای بهبود توانایی خود در تحمل پریشانی از آنها استفاده کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که این نباید به جای کمک حرفه ای استفاده شود. اگر با یک وضعیت سلامت روانی دست و پنجه نرم می کنید، همیشه بهتر است از یک متخصص سلامت روان واجد شرایط کمک بگیرید.

چگونه رفتار درمانی دیالکتیکی را شروع کنیم؟

بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا DBT برای شما مناسب است یا خیر، صحبت با یک متخصص است که در این روش آموزش دیده است. او علائم، سابقه درمان و اهداف درمانی شما را ارزیابی می کند تا ببینند آیا DBT ممکن است مناسب باشد یا خیر.

منابع:

The Linehan Institute Behavioral Tech. What is dialectical behavior therapy (DBT)?.

May J, Richardi T, Barth K. Dialectical behavior therapy as treatment for borderline personality disorder. Mental Health Clinician. 2016;6(2):62-67. doi:10.9740/mhc.2016.03.62

Van Dijk S, Jeffrey J, Katz MR. A randomized, controlled, pilot study of dialectical behavior therapy skills in a psychoeducational group for individuals with bipolar disorder. J Affect Disord. 2013;145(3):386-393. doi:10.1016/j.jad.2012.05.054

Feliu-Soler A, Pascual JC, Borràs X, Portella MJ, Martín-Blanco A, Armario A, Alvarez E, Pérez V, Soler J. Effects of dialectical behaviour therapy-mindfulness training on emotional reactivity in borderline personality disorder: Preliminary results. Clin Psychol Psychother. 2014;21(4):363-70. doi:10.1002/cpp.1837

May JM, Richardi TM, Barth KS. Dialectical behavior therapy as treatment for borderline personality disorderMent Health Clin. 2016;6(2):62-67. doi:10.9740/mhc.2016.03.62

Goodman M, Carpenter D, Tang CY, et al. Dialectical behavior therapy alters emotion regulation and amygdala activity in patients with borderline personality disorderJ Psychiatr Res. 2014;57:108-116. doi:10.1016/j.jpsychires.2014.06.020

Behavioral Tech. How DBT helps.

Stotts AL, Northrup TF. The promise of third-wave behavioral therapies in the treatment of substance use disordersCurr Opin Psychol. 2015;2:75-81. doi:10.1016/j.copsyc.2014.12.028

Stiglmayr C, Stecher-Mohr J, Wagner T, et al. Effectiveness of dialectic behavioral therapy in routine outpatient care: The Berlin Borderline StudyBord Personal Disord Emot Dysregul. 2014;1(1):20. doi:10.1186/2051-6673-1-20

Linehan MM, Korslund KE, Harned MS, Gallop RJ, Lungu A, Neacsiu AD, McDavid J, Comtois KA, Murray-Gregory AM. Dialectical behavior therapy for high suicide risk in individuals with borderline personality disorder: A randomized clinical trial and component analysisJAMA Psychiatry. 2015 May;72(5):475-82. doi:10.1001/jamapsychiatry.2014.3039

Perepletchikova F, Nathanson D, Axelrod SR, et al. Randomized clinical trial of dialectical behavior therapy for preadolescent children with disruptive mood dysregulation disorder: Feasibility and outcomesJournal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2017;56(10):832-840. doi:10.1016/j.jaac.2017.07.789

1 نظر
  1. Amit می گوید

    این که بر خلاف برخی سایت منابع رو تمام و کمال گذاشتید،دلیلیه بر علمی بودن سایت

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0