درمان روانشناسی خودارضایی در کودکان

خودارضایی کودک

روش های مقابله با خودارضایی در کودکان، درمان خودارضایی کودک، دلایل خودارضایی در کودکان چیست؟ این ها سوالاتی است که اغلب والدین، هنگامی که کودکان خود را در حین خودارضایی می بینند از خود می پرسند.

در مواجهه با خودارضایی کودک چه باید کرد؟

بسیاری از والدین در مقطعی از رشد کودک، با کنجکاوی های جنسی بیش از حد و در مواردی خودارضایی کودک مواجه می شوند که در بیشتر موارد، والدین نگران شده و نادانسته تصمیمات اشتباهی را اتخاذ می کنند و خود نسبت به درمان خودارضایی کودک اقدام می‌کنند. برای این که در مواجه با خودارضایی کودکان دختر یا خودارضایی کودک پسر خود تصمیم مناسبی بگیرید باید نکاتی را بدانید. همچنین می توانید در رابطه با خودارضایی بیشتر بدانید.

مثلا این که خودارضایی در کودک طبیعی است یا خیر؟ دختران بیشتر خودارضایی می کنند یا کودکان پسر؟ آیا خودارضایی کودک در آینده او مشکل به وجود می آورد یا خیر؟ چطور باید جلوی این کار را بگیریم و سوالات دیگری در این زمینه. در این مقاله علاوه بر توضیح سوالات بالا، سعی داریم خودارضایی کودکان را بررسی کنیم، دلیل خود ارضایی در کودکان را بفهمیم و با معرفی درمان روانشناسی خودارضایی در کودک، به والدین برای کنترل این رفتار دختر یا پسر کمک کنیم.

علت خودارضایی کودک

دلایل خودارضایی کودک

خودارضایی در کودکان دلایل کاملا متفاوتی نسبت به بزگسالان دارد. کودکان معمولا درحال کاوش اندام جنسی، خودارضایی را کشف می کنند و به دلیل این که احساس خوبی به آن ها می دهد، این عمل را ادامه می دهند. برخی از کودکان وقتی از چیزی ناراحت می شوند نیز دست به خودارضایی می زنند. در زیر به دلایل خودارضایی در کودکان اشاره کرده ایم.

1- مشکلات روده

کودک ممکن است مشکلی در روده داشته باشد که باعث خارج در ناحیه مقعد و اطراف آلت تناسلی شود. کودک با خاراندن این ناحیه، آلت تناسلی را تحریک می کند که این ممکن است شروع خودارضایی باشد.

2- عفونت مجرای ادرار

ممکن است عفونت در ناحیه مجرای ادراری باعث التهاب و ایجاد حس خارش در این اندام شده و کودک با خاریدن آن، به لذت خودارضایی پی ببرد. این مساله در کودکان دختر نسبت به کودکان پسر شایع تر است.

3- مشکلات بهداشت دفع

به دلیل نزدیک بودن محل دفع مدفوع به آلت تناسلی، بخصوص در دختران، رعایت نکردن بهداشت در این مورد می تواند به ایجاد حس خارج و در نتیجه افزایش احتمال کشف لذت خودارضایی کودک دختر شود.

4- قلقلک دادن

برخی از اطرافیان، برای سرگرم کردن کودک شکم و کشاله ران ها را قلقلک می دهند. تماس بیش از حد دست افراد با ناحیه شکم، ران و ناحیه تناسلی می تواند باعث تحریک کودک و لذت بردن او از این حس شود.

5- به شکم خوابیدن

به شکم خوابیدن در کودکان امری طبیعی است و نمی توان جلوی آن را گرفت اما اگر کودک این کار را بیش از اندازه انجام داد و آلت تناسلی خود را به اجسام می مالید، باید با رعایت مسائلی، مانع این کار شوید. معولا در این حالت والدین به دنبال علت مالیدن کودک به زمین هستند.

6- بازی با آلت تناسلی

برخی از کودکان به صورت ناخودآگاه دست در شلوار خود می کنند و با آلت تناسلی خود سرگرم می شوند. اگرچه در ابتدا این کار منشا جنسی ندارد اما در صورت تکرار می تواند به خودارضایی کودک تبدیل شود.

7- شستشوی ناصحیح

درصورتی که والدین در حمام یا دستشویی به شکل ناصحیح و یا به صورت افراطی به شستشوی اندام جنسی کودک بپردازند، ممکن است احساس لذت جنسی به کودک دست بدهد و به خودارضایی منجر شود.

8- صحنه های مستهجن

کودکی که والدین خود را در حال انجام رابطه جنسی می بیند یا کودکی که فیلم یا عکس مستهجن دیده باشد یا کودکانی که مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته باشند بیشتر از بقیه کودکان خودارضایی می کنند.

9- کمبود توجه

کودک اگر به دلیل نبود یکی از والدین یا دریافت نکردن توجه کافی از والدین و اطرافیان دچار کمبود عاطفی شود، محبت را در خودش جستجو می کند و در این مسیر ممکن است به خودارضایی نیز کشیده شود.

10- نداشتن دوست

کودکی که از بازی کردن با دوستان و اسباب بازی های خودش شاد نشود احساس ناکامی و طردشدگی می کند و برای گذر از رنج تنهایی، به دنبال راهی برای کسب لذت می گردند که ساده ترین راه خودارضایی است.

11- اضطراب کودک

کودکی که دچار اضطراب های مختلف مثل اضطراب جدایی، اضطراب از جمع، ترس از مدرسه و دیگر انواع ترس داشته باشد برای رهایی از این اضطراب ها و کسب آرامش ممکن است به سمت خود ارضایی جذب شود.

12- کودک عصبانی

کودکی که پرخاشگری می کند و به سادگی و با هر مشکل کوچک یا کمبود چیزی عصبانی می شود، ممکن است از این حالت خسته شده و برای کاهش هیجانات و پرخاشگری ها به خودارضایی روی بیاورد.

آیا خودارضایی در کودکان طبیعی است؟

خودارضايي در كودكان

کودکان خصوصا در سنین پیش از دبستان بسیار در مسائل جنسی و کشف اندام های بدن کنجکاو هستند و این موضوع می تواند باعث شود که طیف گسترده ای از کودکان در این سن خودارضایی را کشف کنند.

به طور دقیق نمی توان تشخیص داد که چه زمانی این خودارضایی در کودک طبیعی است و چه زمانی مشکلی وجود دارد اما درصورتی که نکات زیر را مشاهده کردید، بهتر است به یک روانشناس کودک مراجعه کنید و به دنبال درمان خودارضایی کودک خود باشید.

  • اگر خودارضایی در کودک به شکل یک رفتار پر بسامد در آمده باشد. یعنی کودک حتما باید این کار را انجام دهد وگرنه خوابش نمی برد.
  • اگر کودک خودارضایی را در جمع انجام می دهد یا به دوستان و دیگر کودکان همسن و سال خودش خود ارضایی را آموزش می دهد.
  • اگر هنگامی که قصد مداخله و متوقف کردن او را دارید با شما پرخاشگری کند و از این که مانع انجام آن شده اید خشمگین شود.
  • اگر کودک در سنین دبستان خودارضایی در جمع انجام می دهد یا خودارضایی می کند تا توجه شما را جلب کرده باشد.

در چه سنینی بیشتر کودکان خودارضایی می کنند؟

کودکان تا دو سالگی نسبت به همه اندام های بدنشان کنجکاو هستند. ممکن است کودک زیر دو سال با اندام جنسی خودش تماس داشته باشد اما نیاز به نگرانی نیست به دلیل این که در این سن تحریکی وجود ندارد. کودک بعد از دو سالگی، به مرور به اندام های جنسی جذب می شود و با لمس آن ها متوجه لذت بخش بودن آن می شود.

این روند تا 5 سالگی ادامه دارد و اوج آن در این سن است. خودارضایی در کودک دختر بیشتر از کودک پسر مشاهده می شود. پس از سن 5 سالگی، کودک با تشخیص خوب و بد به مرور این رفتار را کاهش می دهد اما در موارد شدید تر، نیاز به مداخله روانشناس و مشاور کودک در این زمینه است.

آیا خود ارضایی کودک باعث مشکلات در آینده او می شود؟

همانطور که توضیح داده شد، خودارضایی هیچگونه صدمه فیزیکی یا آسیب جسمی به بدن وارد نمی کند و در صورتی که به شکل نرمال و دفعات کم صورت گیرد جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر کودک پس از سن 5 سالگی و یا در ملاء عام انجام شود می تواند دلیل وجود مشکلات حادتری در کودک باشد.

پس خود ارضایی کودک در آینده او تاثیر منفی نخواهد گذاشت اما اگر شما از دست کودک عصبانی شوید و به او احساس گناه بدهید، ممکن است باعث صدمات هیجانی و فوبیای جنسی در کودک شود.

عوارض خودارضایی در کودکان

باور قدیمی ای وجود دارد که خودارضایی باعث کور شدن یا عقیم شدن افراد می شود و همین مساله باعث شده است تا والدین با مشاهده اولین موارد خودارضایی در کودک، به صورت سراسیمه به دنبال درمان خودارضایی کودک باشند اما امروزه علم ثابت کرده است که خودارضایی هیچ کدام از مشکلات گفته شده را باعث نمی شود.

البته خودارضایی در کودکان عوارض دیگری دارد که ممکن است از کوری یا عقیم شدن خطرناک تر هم باشد.

عفونت ادراری

خودارضایی اگر به صورت غیربهداشتی انجام شود باعث عفونت های ادراری به خصوص در دختران می شود.

آسیب به دستگاه تناسلی

استفاده از اشیاء خطرناک برای تحریک کردن، به خصوص برای دختران باعث آسیب رساندن به دستگاه تناسلی می شود.

منزوی شدن

کودکی که بدون نیاز به دیگران و در خلوت می تواند به اوج لذت برسد دیگر تلاشی برای برقراری ارتباط با دیگران نمی کند.

خجالتی شدن بر اثر خودارضایی کودک

خودارضایی اگر به صورت غیربهداشتی انجام شود باعث عفونت های ادراری به خصوص در دختران می شود.

کاهش اعتماد به نفس

کاهش اعتماد به نفس نتیجه منزوی شدن کودک است که منزوی شدن از عوارض خودارضایی در کودکان است.

افت تحصیلی

کودک پس از دوره ای خودارضایی، فکر و تمرکزش به این مساله معطوف می شود و به همین علت از درس باز می ماند.

وسواس فکری

خودارضایی در کودکان می تواند به شکل یک وسواس فکری در بیاید که به صورت غیرارادی مجبور به انجام آن شوند.

اضطراب و استرس

کودکی که خودارضایی می کند همیشه نگران این است که مبادا کسی از راز او سر در بیاورد یا مچ او را بگیرد.

احساس گناه

معمولا پس از استمنا و خودارضایی، کودک دچار حس گناه می شود و خودش را به همین خاطر سرزنش می کند.

برخورد صحیح با خودارضايی كودكان – نکاتی برای والدین

قبل از شروع این قسمت می توانید صحبت های خانم دکتر مژگان سلطانی در رابطه با علت خودارضایی کودکان و برخورد مناسب باخودارضایی کودکان را گوش دهید.

افراد در هر سنی به دلایل مختلف خودارضایی می کنند. یکی از علل خودارضایی رسیدن به آرامش است، ممکن است به دلیل کنجکاوی و کاوش بدن باشد، یا در بیشتر موارد، در کودکان خودارضایی فقط احساس خوبی دارد.

در استرالیا، 89 درصد از نوجوانان در سال های 10، 11 و 12 گزارش کرده اند که خودارضایی می کنند. ارائه پیام های مثبت جنسی در مورد خودارضایی به فرزندتان به کاهش احساس اضطراب، ترس و شرم در مورد بدن و تمایلات جنسی مهم است.

نکاتی برای والدین و مراقبان عبارتند از:

به یاد داشته باشید که کودکان و نوجوانان به دلایل مختلف از جمله کنجکاوی، کاوش و لذت حسی خودارضایی می کنند.

به یاد داشته باشید که خودارضایی بسیار رایج است. پس نگرانی بیش از حد نداشته باشید.

در صورت مشاهده خودارضایی سعی کنید به جای خود عمل خودارضایی، روی موقعیت تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان را در حال خودارضایی مشاهده کردید، می توانید به او بگویید که با کاری که انجام می دهد کاری ندارید، اما به او یادآوری کنید که این یک رفتار خصوصی است و می تواند در یک مکان خصوصی (مانند اتاق خواب یا حمام) انجام دهد. حتما مدنظر داشته باشید که به جای سرزنش و دعوا باید ریشه مشکل را پیدا کنید و حل کنید.

بدانید که کودکان ممکن است در مواقع استرس به خودارضایی روی بیاورند. اگر خودارضایی فرزندتان بر سایر فعالیت‌ها تأثیر می‌گذارد، باید بدانید که چه چیزی او را مضطرب یا ناراحت می‌کند.

اگر در مورد رفتار کودک خود نگران هستید، باید با روانشناس کودک یا متخصص اطفال خود صحبت کنید.

اشتباهات والدین در مواجهه با خود ارضایی کودک

موارد زیر را به دقت مطالعه کنید و به یاد داشته باشید که هرگز در برخورد با خودارضایی کودکان، اشتباهات زیر را انجام ندهید چرا که ممکن است باعث مشکلات و صدمات روحی روانی شود.

  • ایجاد حس گناه در کودک
  • تنبیه کودک
  • پرخاشگری با کودک
  • بستن دستان کودک
  • باج دادن برای تکرار نشدن خود ارضایی
  • توجه بیش از اندازه به کودک در هنگام خودارضایی

درمان خودارضایی کودک

بهترین درمان برای خودارضایی کودکان، پیشگیری از آن است اما اگر متوجه شدید که کودک خودارضایی می کند بایستی با آرامش و بدون اضطراب و دستپاچگی، موارد زیر را رعایت کرده و درصورت حاد بودن مشکل، به یک مشاور کودک مراجعه کنید. همچنین از گوش دادن به توصیه های غیر علمی اطرافیان به شدت پرهیز کنید زیرا هر اشتباه کوچک در این زمینه می تواند باعث ایجاد مشکلات روحی روانی گسترده ای در بزرگسالی فرزند شما شود.

پذیرش موضوع

بهتر است در اولین قدم با موضوع پیش آمده کنار بیایید و سعی نکنید این مشکل را گردن دیگری بیندازید.

تنبیه نکردن

طبیعی است که والدین با مشاهده کودک در حال خودارضایی، از کوره در رفته و به فکر تنبیه می افتند. اما باید بدانید که این بدترین راه ممکن است. خشونت نه تنها باعث نمی شود که کودک خودارضایی را ترک کند، بلکه باعث ایجاد تنش و نفرت شده و این رفتار را در کودک تقویت می کند.

چشم پوشی کردن

هرگونه توجه مثبت و منفی نسبت به این موضوع باعث می شود تا کودک حساس تر شده و خودارضایی او تشدید شود. بهتر است درحالی که زمینه ساز های خودارضایی کودک را شناسایی می کنید، نسبت به این موضوع با کودک بی تفاوت باشید.

درمان اضطراب

یکی از دلایل کشیده شدن کودک به سمت خودارضایی اضطراب است. اضطراب از جمع، اضطراب جدایی، ترس از مدرسه، فوبیا و غیره. پس بهتر است با مراجعه به یک مشاور کودک، نسبت به درمان ریشه ای این مشکل اقدام کنید.

درمان افسردگی

کودک پس از انجام خودارضایی، احساس گناه و افسردگی شدیدی می کند و همین موضوع، دوباره آن ها را به سمت خودارضایی سوق می دهد. پس بهتر است با کودک همدردی کنید و احساس گناه و افسردگی را از او بگیرید.

پرت کردن حواس

پس از مشاهده و بررسی هایی که والدین انجام می دهند، می توانند تشخیص دهند که کودک حدودا چه زمانی دست به خودارضایی می زند. در این زمان ها او را با سرگرم کردن یا دنبال کاری فرستادن مشغول کنید.

درمان مشکلات حسی کودک

یکی از دلایلی که کودک خود را به زمین می مالد یا از تحریک و لمس خود احساس خوبی دارد شاید به دلیل مشکلات حسی (بیش حسی یا کم حسی و یا جست و جوی حسی) باشد. لذا خیلی مهم است که حتما روانشناس کودک این مشکلات را هم در کودک شما بررسی کند.

حل کردن مشکل والدین

بهتر است نگاهی به خودتان هم بیندازید تا شاید دلایل بروز این رفتار در کودک شما، به خود شما مرتبط باشد. یا ممکن است واکنش شما نسبت به این موضوع بیش از حد باشد. اگر مشکل از شماست، بهتر است به آموزش والدین مراجعه کنید.

بهترین قرص برای درمان خودارضايی کودکان – مراجعه به روان پزشک

علاوه بر درمان های روانشناختی، ممکن است نیاز به دارو درمانی برای کاهش تمایلات جنسی و مشکلات اضطرابی وجود داشته باشد. درصورتی که متخصص تشخیص داده باشد، باید به روان پزشک مراجعه کنید.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه درمان خودارضایی کودک به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه خودارضایی کودکان با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

خدمات روانشناختی کودک ذهن آرا در زمینه خودارضایی کودک

مرکز مشاوره و روانشناسی کودک ذهن آرا، با در اختیار داشتن بهترین روانشناسان کودک در تهران، سابقه بسیار موثری در زمینه مشاوره اختلالات جنسی کودکان و مشاوره کودک داشته و مشاوره در این مرکز توسط دکتر روانشناس با سابقه انجام می شود و مسیر تشخیص، تحلیل و برنامه ریزی به صورت کاملا علمی پیش می رود. در صورتی که با خودارضایی کودک خود مواجه شدید در صورت نیاز می توانید با شماره های مرکز تماس حاصل کرده و از خدمات بهترین مشاور جنسی کودک در تهران بهره مند شوید.

2 نظرات
  1. Zss می گوید

    سلام
    دختر سه ساله ای دارم که بلافاصله بعد از گرفتن او از پوشک، شروع به خودارضایی کرد. دو مرتیه آزمایش عفونت ادرار گرفتم و هر دو بار منفی بوده. با دکتر که در میان گذاشتم گفتن بی توجهی کن. ولی الان چند وقت هست که خیلی بیشتر شده این کارش. بقیه مواردی که تو مقاله اینجا ذکر کردین از نظر من منفی هست. فیلم یا رابطه اصلا ندیده.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. .. می گوید

    خودارضایی به اعتیاد تبدیل میشه مخصوووصا در نوجوانی..
    راحت از کنارش نگذرید((:

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0