رویکرد و روان درمانی بین فردی (IPT)

روان درمانی بین فردی چیست؟

روان درمانی بین فردی (Interpersonal Psychotherapy) نوعی روان درمانی است که بر بهبود روابط شما با دیگران در جهت کاهش مشکلات روانشناختی تمرکز دارد. «بین فردی» به معنای «روابط بین افراد» است.

در طول روان درمانی بین فردی، شما با کمک یک متخصص سلامت روان، مانند روانشناس یا درمانگر، تلاش خواهید کرد تا احساسات خود و نحوه تأثیر آنها بر روابطتان را درک کنید. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه از عزیزان خود حمایت و به آن‌ها تکیه کنید.

روان درمانی بین فردی معمولاً در تعداد محدودی از جلسات انجام می‌شود. روانشناس یا درمانگر شما ممکن است مصرف دارو را در کنار جلسات درمان برای بهبود مدیریت وضعیت سلامت روان توصیه کند.

کاربرد روان درمانی بین فردی

روانشناسان و سایر متخصصان سلامت روان عمدتاً از روان درمانی بین فردی برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (افسردگی بالینی) استفاده می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد اثربخشی روان درمانی بین فردی در جهت بهبود بیماری افسردگی بالینی در مقایسه با سایر اختلالات سلامت روان، قوی‌ترین است.

روان درمانی بین فردی می‌تواند به عنوان یک درمان اولیه برای افسردگی اساسی برای افراد در سنین نوجوانی تا اواخر بزرگسالی عمل کند. روانشناسان معمولاً یک جلسه درمان در هفته به مدت 12 الی 16 هفته جهت درمان افسردگی شدید توصیه می کنند.

شایان ذکر است که چندین نوع دیگر روان درمانی مانند درمان شناختی رفتاری، می تواند به مدیریت افسردگی کمک کند. هر فردی منحصر به فرد است بنابراین ممکن است از یک نوع درمان بیشتر از نوع دیگر سود ببرد.

متخصصان سلامت روان ممکن است از روان درمانی بین فردی در جهت بهبود مدیریت سایر شرایط سلامت روان استفاده کنند، از جمله:

روان درمانی بین فردی چگونه کار می کند؟

عملکرد روان درمانی بین فردی

  • روابط بین فردی مشکل ساز با خلق و خوی فعلی شما ارتباط مستقیم دارد.
  • بهبود روابط بین فردی باعث بهبود خلق و خو و علائم سلامت روان شما می‌شود.
  • بهبود خلق و خو و علائم منجر به عملکرد بهتر بین فردی می‌شود.به عبارت دیگر، چرخه بهبود خود را تغذیه می‌کند.
  • هر چه بیشتر نحوه ارتباط خود را با دیگران بهبود بخشید، علائم شما بیشتر بهبود می‌یابد.

درمانگر شما یک محیط حمایتگر، غیرقابل قضاوت و امن را برای شما فراهم می‌کند تا در مورد مسائل بین فردی و زندگی آشکارا صحبت کنید. همچنین درمانگر شما به طور ویژه برای کمک به شما و چالش هایی که با آنها رو به رو می‌شوید، آموزش دیده است.

این مسائل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رویدادهای استرس زا در زندگی
  • غم و اندوه
  • مشاجره با دیگران
  • تغییرات زندگی
  • کناره گیری اجتماعی

روان درمانی بین فردی

درمانگر شما به این چالش‌ها و نحوه تأثیر آنها بر خلق و خو یا علائم شما رسیدگی می‌کند و در عین حال به شما کمک می‌کند با حمایت‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید و کیفیت روابط خود را بهبود بخشید. درمانگران IPT معتقدند و به شما خواهند گفت که شما برای وضعیت سلامت روان خود مقصر نیستید. آنها به شما خواهند گفت که در موقعیتی هستید که می توانید با پرداختن به مسائل مربوط به رابطه که ممکن است علائم شما را تحریک کند، به مدیریت افسردگی خود کمک کنید.

روان درمانی بین فردی معمولاً در تعداد محدودی از جلسات (معمولاً 12 تا 16 جلسه) انجام می‌شود. شما نباید فوراً منتظر نتیجه باشید. IPT معمولاً زمان می‌برد و گاهی اوقات می‌تواند ناراحت کننده باشد. درمانگر خود را به عنوان شریکی در نظر بگیرید که طی یک فرآیند با شما کار می‌کند. اگر برای رسیدن به اهدافی که تعیین کرده اید با یکدیگر همکاری داشته باشید، می‌توانید پیشرفت خود را در طول زمان مشاهده کنید.

مزایا و معایب روان درمانی بین فردی چیست؟

روان درمانی بین فردی به شما کمک می‌کند تا از احساسات، افکار و رفتارهای خود و چگونگی تأثیر آنها بر روابط و خلق و خوی خود آگاه شوید. پس از دوره‌ی درمان، اکثر مردم روش های سالم تری برای ارتباط با دیگران اتخاذ می کنند. IPT نمی‌تواند موقعیت‌های استرس‌زا را ناپدید کند، اما به شما کمک خواهد کرد تا به آنها پاسخ بهتری بدهید و در احساسی بهتر داشته باشید.

IPT

همچنین، مطالعات نشان می‌دهد که درمان IPT همراه با مصرف دارو (مانند یک داروی ضد افسردگی) در جهت مدیریت افسردگی شدید نسبت به مصرف این دارو به تنهایی، مؤثرتر است.

بسته به وضعیت خود، ممکن است در طول درمان کمی بیشتر احساس ناراحتی کنید. درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا با این احساسات مقابله کنید و از مهارت های جدید برای غلبه بر احساسات منفی استفاده کنید.

چه مدت به روان درمانی بین فردی نیاز است؟

روان درمانی بین فردی معمولا 12 تا 16 هفته طول می‌کشد. اما با توجه به منحصر بودن افراد و پیچیده بودن شرایط سلامت روان، طول درمان می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

سعی کنید در طول این مسیر از مدت زمانی که ممکن است طول بکشد تا افکار و احساسات خود را بهتر مدیریت کنید و کیفیت زندگی بهتری داشته باشید، نا امید نشوید. نکته مهم این است که شما به دنبال بهبود سلامت روان خود هستید. هر پیشرفتی، پیشرفت خوبی خواهد بود.

چه زمانی باید به روانشناس خود مراجعه کنیم؟

طبیعی است که در طول درمان احساس ناراحتی کنید. کشف احساسات، ترس‌ها و تجربیات منفی می‌تواند دشوار باشد. اگر علائم سلامت روان شما بدتر شد، فوراً با روانشناس خود تماس بگیرید.

اگر افکار یا رفتار خودکشی دارید، فوراً به یک روانشناس مراجعه کنید. همچنین می توانید با شماره 26722144-021 تماس بگیرید.

رویکرد و روان درمانی بین فردی (IPT)

چگونه یک درمانگر IPT پیدا کنیم؟

یک درمانگر می‌تواند روانی، کلولوژیست، روانپزشک، پرستار روانپزشکی و کارگر اجتماعی باشد.
پیدا کردن درمانگر مناسب برای شما اغلب یک کار وقت گیر است. سعی کنید نا امید نشوید.

  • با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید صحبت کنید تا به شما یک درمانگر که از روان درمانی بین فردی استفاده می‌کند معرفی نمایند.
  • همچنین می‌توانید از طریق انجمن‌های روان‌شناختی محلی و ایالتی، درمانگران را به صورت آنلاین جستجو کنید.
  • مطمئن شوید که هر درمانگری که علاقه مند به دیدن آن هستید یک روانشناس دارای گواهینامه و مجوز دولتی است و حوزه مورد نظر شما مانند افسردگی، اختلالات خوردن یا اختلالات اضطرابی را درمان می‌کند.
  • اکثر وب سایت‌های درمانگران شرایطی را که درمان می‌کنند فهرست می کنند. اگر سؤالی دارید، قبل از انتخاب با دفتر درمانگر تماس بگیرید یا ایمیل بزنید.

روان درمانی بین فردی چیست؟

یادداشتی از کلینیک ذهن آرا

در حالی که تصدیق و درخواست کمک برای یک بیماری روانی می‌تواند طاقت فرسا باشد، مهم است که این کار را انجام دهید. روان درمانی بین فردی (IPT) می‌تواند به شما کمک کند موانعی را که باعث ایجاد علائم افسردگی شما می‌شوند را بهتر درک کنید و از آنها عبور کنید. متخصصان سلامت روان در زمینه خود متخصص هستند و دانش به روزی در مورد استراتژی‌های تحقیقاتی و درمانی دارند که می توانند به شما کمک کنند. متخصص سلامت روان شما درمان را با شرایط و نیازهای شما تنظیم خواهد کرد.

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CAPTCHA ImageChange Image