بهترین مرکز درمان افسردگی، مرکز تخصصی مشاوره افراد افسرده

آیا می‌دانید افسردگی چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟ آیا مرکز درمان افسردگی در تهران یا مرکز تخصصی مشاوره درمان افسردگی به صورت تخصصی وجود دارد؟ اینها سوالاتی است که این مقاله از کلینیک روانشناسی ذهن آرا کوشیده است تا به آنها پاسخ دهد.

افسردگی یک بیماری روانی‌ست که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌دادن علاقه می‌شود. اکثر افراد بعضی از مواقع احساس نارحتی، افسردگی و غم می‌نمایند، احساس افسرده و غمگین بودن واکنش طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌دادن چیزها و کسانی که به آنها علاقه داریم، می‌‌باشد. اما زمانیکه این احساس غم و اندوه شدید، بی‌امیدی، بی‌چارگی و بی‌ارزشی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شده‌اید. و اینجاست که مشاوره افسردگی معنا پیدا می کند.

مرکز درمان افسردگی

آیا می دانستید؟

آمار افسردگی در ایران 12.6 درصد می باشد. یعنی 10 میلیون (ده میلیون) ایرانی دچار اختلال افسردگی هستند.

آیا من افسردگی دارم؟

همه ما مواقعی داریم که احساس غم و اندوه می کنیم، اما اختلال افسردگی بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد و لذت بردن از فعالیت های روزانه را برای شما سخت می کند. افسردگی یک اختلال خلقی است که می تواند اشکال مختلفی داشته باشد: برخی از روزها ممکن است برای شما غیرممکن باشد که از رختخواب خارج شوید، در حالی که در روزهای دیگر ممکن است احساس کنید که قادر به انجام کارهای عادی روزانه خود هستید.

زندگی با افسردگی هم برای کسانی که رنج می برند و هم برای اطرافیانشان می تواند فوق العاده سخت باشد. با این حال، با توجه به ماهیت شرایط، جستجوی کمک اغلب می تواند به تعویق بیفتد.

برای برخی، مانعی که بر سر راه جستجوی کمک آنها است، این است که بفهمند آیا واقعاً افسردگی دارند یا خیر. قبل از اینکه به علائم افسردگی بپردازیم، مهم است که به این نکته اشاره کنیم که اگر با احساسات افسرده گونه خود دست و پنجه نرم می کنید و احساس می کنید نمی توانید با آن کنار بیایید، حتما به دنبال حمایت و کمک حرفه ای باشد. شما لایق کمک هستید، مهم نیست که مشکلاتتان چقدر پیش پا افتاده است.

صحبت با یک دکتر درمان افسردگی، چه چه روانپزشک یا یک روانشناس، می تواند به شما در درک آنچه نیاز دارید کمک کند. این می تواند از راهنمایی های خودیاری و تمرین های تنفسی گرفته تا روان درمانی و/یا داروها باشد. همه افراد متفاوت هستند و به سطوح مختلف حمایت نیاز دارند.

نشانه های افسردگی – افسردگی چه حسی دارد؟

اگر افسردگی دارید، احتمالاً حداقل پنج مورد از علائم و احساسات زیر را دارید.

  • بی ارزش
  • مثل اینکه زندگی ارزش زیستن ندارد
  • دائما مضطرب، گریان و نگران
  • مثل اینکه نمیتونی تمرکز کنی
  • بلاتکلیف
  • تحریک پذیر و عدم تحمل دیگران
  • شما از زندگی لذت کافی نمی برید
  • شما کمبود عزت نفس دارید
  • شما احساس گناه بیش از حد و نامناسب دارید
  • هیچ انگیزه یا علاقه ای به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید ندارید

ممکن است نشانه های زیر را تجربه کنید:

  • تغییر در الگوهای خواب – خواب های نیمه یا خواب زیاد
  • تغییر در الگوهای غذایی – از دست دادن اشتها یا پرخوری
  • خستگی و از دست دادن انرژی
  • سردردهای مداوم و/یا ناراحتی های معده
  • درد مزمن
  • الگوی صحبت کندتر از حد معمول
  • از دست دادن میل جنسی
  • تغییر در چرخه قاعدگی

همچنین ممکن است:

  • از سرگرمی ها و علایق غافل شوید
  • خود را از دوستان و خانواده جدا کنید
  • در فعالیت های اجتماعی کمتری شرکت کنید
  • به کاهش بهره وری خود در محل کار توجه کنید

در برخی شرایط، حتی ممکن است متوجه نشوید که به افسردگی مبتلا شده اید، به خصوص اگر این روند تدریجی طی چند هفته یا چند ماه باشد. گاهی اوقات لازم است یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی به شما اشاره کند که ممکن است مشکلی داشته باشید.

علت افسردگی چیست؟ چرا افسرده می شویم؟

علت افسردگی برای مشاوره افسردگی بسیار مهم است چرا که علت افسردگی نوع مشاوره افسردگی را تعیین می کند. گاهی اوقات فوراً مشخص می شود که علت چیست، اما گاهی اوقات دلیل واضحی وجود ندارد که چرا شما اینقدر احساس ناراحتی می کنید. ممکن است چیزی یا کسی را از دست داده باشید، یا ممکن است ناشی از ناامیدی یا ناامیدی باشد. معمولاً بیش از یک دلیل برای ابتلا به افسردگی وجود دارد و این دلایل در افراد مختلف متفاوت است.

دلایل رایج در ایجاد افسردگی عبارتند از:

رویدادهای ناراحت کننده زندگی

رویدادهای ناراحت کننده زندگی می توانند بر ما تأثیر بگذارند. طلاق، مشکلات خانوادگی یا از دست دادن شغل همگی در زندگی ما مهم هستند که می توانند خلق و خوی ما را تغییر دهند.

سوگ و تاثیر آن در افسردگی

از دست دادن یکی از نزدیکانتان می تواند خطر را افزایش دهد. همیشه فقط از دست دادن نیست که باعث افسردگی می شود، بلکه نحوه برخورد ما با آن است. اگر غصه نخورید یا احساسات خود را به درستی ابراز نکنید، آنها می توانند در افسردگی ایجاد شوند و به آنها کمک کنند.

تجربیات دوران کودکی

تجربیات دوران کودکی شما می تواند در بزرگسالی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر از نظر جسمی یا عاطفی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید، یا به شما آموزش داده نشده است که با مشکلاتی که وارد زندگی شما می شود کنار بیایید، ممکن است در بزرگ شدن شما با مشکلاتی روبرو شوید.

خشم

«خشم منجمد» اصطلاحی است که ارتباط نزدیکی با افسردگی دارد. ممکن است چیزی را پشت سر گذاشته باشید که باعث عصبانیت شما شده است، اما در آن زمان نتوانستید احساسات خود را به درستی بیان کنید. این نوع خشم سرکوب می شود. سپس می تواند ایجاد شود و به دلیل افسردگی تبدیل شود.

موقعیت های مختلف

احساس تنهایی، استرس، خستگی جسمی و/یا اینکه کسی را ندارید که با او صحبت کنید، همگی می توانند به این وضعیت کمک کنند.

الکل

نوشیدن زیاد مشروبات الکلی می تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی کند.

بیماری های جسمی

برخی از انواع بیماری های جسمی می توانند نحوه عملکرد مغز را تغییر دهند و باعث افسردگی شوند. چنین شرایطی عبارتند از:

  • مشکلات هورمونی، به عنوان مثال تیروئید کم کار
  • عفونت های ویروسی، به عنوان مثال تب غده ای یا آنفولانزا (شایع در افراد جوانتر)
  • بیماری های دردناک یا پایدار، به عنوان مثال. آرتروز
  • شرایط تهدید کننده زندگی، به عنوان مثال. بیماری قلبی و سرطان

انواع افسردگی

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد، از جمله:

افسردگی خفیف – زمانی که علائم افسردگی تأثیر محدودی بر زندگی روزمره داشته باشد. به طور کلی، مبتلایان به افسردگی خفیف، خلق و روحیه ضعیف دائمی را تجربه خواهند کرد. آنها ممکن است در ایجاد و حفظ انگیزه خود برای انجام کارهایی که معمولاً از آن لذت می برند با مشکلاتی روبرو شوند.

افسردگی عمده (بالینی) – شکل شدیدتری که می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود. علائم بارزتر خواهند بود و با زندگی روزمره تداخل خواهند داشت. آنها می توانند بر عادات غذایی، خواب و سایر فعالیت های روزانه تأثیر بگذارند. برخی از مبتلایان ممکن است احساس خودکشی کنند و زندگی دیگر ارزش زیستن ندارد.

اختلال دوقطبی – نوعی از افسردگی شیدایی که با بالا و پایین های شدید مشخص می شود. به عنوان مثال، یک دوره بیش فعالی که در آن مبتلایان هیجان زده هستند و برای کارهای بیش از حد جاه طلبانه برنامه ریزی می کنند، یک دوره افسردگی شدید به دنبال دارد.

اختلال عاطفی فصلی (SAD) – شکلی که ارتباط نزدیکی با طول روز دارد. معمولاً در ماه های پاییز و زمستان که روزها کوتاهتر هستند رخ می دهد. هنگامی که روزها روشن تر و طولانی تر می شوند، علائم کاهش می یابد.

افسردگی پس از زایمان – وضعیتی که می تواند بعد از زایمان در مردان و زنان ایجاد شود.

چه زمانی مشاوره افسردگی ضروری است؟

اگر علائم افسردگی را هر روز بیشتر از روز قبل، و برای بیش از دو هفته تجربه می کنید، باید از روانپزشک یا روانشناس خود کمک بگیرید. اگر احساسات شما روی بسیاری از بخش های زندگی شما تأثیر می گذارد، این ها نشانه ای است که ممکن است به حمایت حرفه ای نیاز داشته باشید.

بخش‌هایی از زندگی شما که افسردگی می‌تواند بر آنها تأثیر منفی بگذارد شامل موارد زیر است، اما محدود به آنها نیست:

  • روابط
  • کار
  • منافع
  • احساس کلی شادی و لذت
  • افکار خودکشی و خودآزاری نیز علائم هشدار دهنده ای هستند که وضعیت شما در حال بدتر شدن است. اگر این موارد را تجربه کردید، باید به دنبال پشتیبانی حرفه ای باشید.

برای بسیاری، درمان افسردگی می تواند کاری غیرممکن به نظر برسد، اما هر چه زودتر به دنبال کمک باشید، بهتر است. در برخی موارد، اختلال می تواند بدون درمان ناپدید شود. با این حال، همیشه اینطور نیست و این خطر وجود دارد که زندگی با این اختلال فشار روحی و جسمی قابل توجهی بر سلامت و رفاه شما وارد کند. بنابراین، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی درمان را انتخاب می کنند.

در مراحل اولیه، روانشناس یا روانپزشک شما با انجام آزمایشاتی برای رد سایر مشکلات سلامتی مانند تیروئید کم کار، به دنبال تشخیص این اختلال خواهد بود. سپس سؤالات مختلفی در مورد سلامت عمومی شما و اینکه چگونه احساسات شما بر سلامت ذهنی و جسمی شما تأثیر می گذارد می پرسند. از اینجا گزینه های درمانی مناسب دنبال می شود. اینها به ماهیت افسردگی و شرایط شخصی شما بستگی دارد.

درمان و مشاوره افسردگی

بهترین مرکز درمان افسردگی در تهران

افسردگی حتی در شدیدترین شکل آن یک بیماری قابل درمان است. طیف وسیعی از گزینه های درمانی باید ارائه شود. دو نوع رایج ارائه شده رواندرمانی و دارودرمانی هستند. این روش ها اغلب به صورت ترکیبی استفاده می شوند – به ویژه در موارد شدیدتر.

رواندرمانی افسردگی

انواع مشاوره و روان درمانی زیر در درمان افسردگی موثر بوده است:

درمان شناختی رفتاری (CBT)

بر اساس دستورالعمل های صادر شده توسط موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE)، درمان شناختی رفتاری از جمله درمان های توصیه شده برای درمان افسردگی است. این درمان بر این فرض استوار است که نحوه رفتار و تفکر ما بر احساس ما تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به افسردگی تمایل دارند افکار خود باخته ای داشته باشند که می تواند منجر به رفتارهای منفی شود. هدف CBT کمک به آنها برای شناسایی و رفع این افکار منفی است.

رواندرمانی برای افسردگی (CfD)

CfD مدلی از درمان روان‌شناختی است که توسط NICE برای درمان افسردگی توصیه شده و برای ارائه در برنامه بهبود دسترسی به درمان‌های روان‌شناختی (IAPT) تایید شده است. مشاوره افسردگی یکی از درمان هایی است که علاوه بر CBT توصیه می شود.

درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT)

این نوع گفتار درمانی به طور خاص برای کمک به افرادی که از افسردگی مکرر رنج می برند طراحی شده است. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی عناصر شناخت درمانی و تکنیک های ذهن آگاهی (تمرینات تنفسی و مدیتیشن) را برای کمک به شکستن الگوهای تفکر منفی ترکیب می کند.

درمان بین فردی (IPT)

درمان بین فردی بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه سلامت روان ما بر روابط ما تأثیر می گذارد و چگونه روابط ما بر ما تأثیر می گذارد. تفکر پشت آن این است که علائم روانشناختی، مانند افسردگی، معمولاً پاسخی به مشکل در ارتباط ما با دیگران است. علائم به دست آمده از این نیز می تواند باعث بدتر شدن ارتباط شود و در نتیجه باعث ایجاد چرخه شود. IPT با کسانی که مشکلات قابل شناسایی دارند بهترین کار را دارد.

روان درمانی پویشی

هدف درمان روان پویشی این است که بفهمد افکار ناخودآگاه فرد چگونه بر رفتار آنها تأثیر می گذارد. این نوع درمان می‌تواند به افراد کمک کند تا احساسات و تجربیات ریشه‌دار خود را درک کرده و کشف کنند

مراحل درمان افسردگی در مرکز درمان افسردگی

ارزیابی اولیه

در این مرحله ارزیابی جامعی از ایجاد مشکل عوامل زمینه ساز و تعدیل ساز مشکل و مشخص کرد چارچوب افسردگی صحبت خواهد شد. همچنین درباره ی نیازها و اهداف شما در طول درمان افسردگی صحبت خواهد شد.

ارزیابی عصبی روانی

ما برای تشخیص قطعی و درک نقاط قوت و ضعف فعلی مغز شما یک ارزیابی عمیق توسط آزمون های معتبر روانشناختی انجام خواهیم داد.

رواندرمانی و تمرینات مغزی منحصر به فرد

در این مرحله با توجه به نوع مشکل و شدت افسردگی متخصص رویکرد منحصر به فردی را برای رواندرمانی اتخاذ می کند. همچنین در این مرحله هرکس با توجه به خصوصیات خودش یک سری تمرینات متاسب با نیازهایش دریافت می کند.

تمرینات نوروفیدبک در صورت نیاز

در بسیاری از موارد افسردگی، جلسات نوروفیدبک با دستگاه برای تلطیف مغز اثر گذار بوده است.

دارو درمانی

در موارد شدید افسردگی دارو می تواند تاثیر زیادی در اثربخشی کلی درمان داشته باشد.

ارزیابی نهایی و پیگیری

در مرحله پایانی برای اطمینان از بهبود و ثبت نتیجه، مرحله ی ارزیابی بار دیگر تکرار خواهد شد. پیگیری مراجعین و بررسی روند بهبود یکی از امتیازهایی است که کلینیک روانشناسی ذهن آرا دارا است.

2 نظرات
  1. سیمین احمدی می گوید

    سلام من اضطراب اجتماعی شدیدی دارم و با مواجه شدن با برخی از آدما خیلی استرس می گیرم و نگرانم که چی میخواد بهم بگه و من چی باید بگم . برای درمان اضطراب شدید باید مشاوره روانشناسی بگیرم یا دارو درمان اضطراب مصرف کنم ؟

    1. امیر ذبیحی می گوید

      سلام خدمت شما
      ترس روبرو شدن با افراد در هنگام خودفکری صورت می گیره و تصوراتی که شما در ذهنتون ایجاد می کنید ازاون ارتباط.
      برای درمان اضطراب اجتماعی می تونید به روانشناس اضطراب مراجعه کنید و در صورت نیاز و تشخیص پزشک از دارو هم مصرف بفرمایید

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0