طرحواره درمانگر خوب در تهران، طرحواره درمانی

طرحواره درمانگر

آشنایی با طرحواره درمانی و طرحواره درمانگر خوب در تهران!

اگر شما هم به دنبال طرحواره درمانگر خوب در تهران یا کلینیک طرحواره درمانی هستید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید!

طرحواره چیست؟

طرحواره (Schema)، یک اصطلاح روانشناختی پیچیده است که توضیح آن چندان راحت نیست. طرحواره یا اسکیما را به طور کلی مجموعه ای از باورها، افکار، احساسات، خاطرات و رفتارهایی می دانیم که در مورد یک رویداد در سنین کودکی تجربه کرده ایم. ما این تجربیات را درونی سازی کرده و ادامه زندگیمان را با آنها سپری می کنیم.

اصطلاح طرحواره اولین بار توسط ژان پیاژه مطرح شد. پیاژه نظریه مرحله ای رشد شناختی را ارائه کرد که از طرحواره ها به عنوان یکی از مولفه های اصلی آن یاد کرد. بعدها مفهوم طرحواره توسط روانشناس، فردریک بارتلت در سال 1932 بیان شد. بارتلت آزمایشاتی انجام داد که نحوه مشارکت طرحواره ها در حافظه افراد را بررسی می کرد.

مثال طرحواره: 

کودکان را تصور کنید که برای اولین بار یک سگ را می بیند. آنها در ذهن خود یک طرحواره از سگ شکل می دهند. کودکان می دانند که  سگ ها 4 پا دارند و با 4 پا راه می روند، سگها مو و دم دارند. زمانی که این کودک برای اولین بار به باغ وحش می رود و یک ببر را می بیند ابتدا ممکن است تصور کند که ببر یک سگ است. از دید یک کودک، ببر تمام ویژگی های طرحواره سگ را دارد.

والدین کودک ممکن است برایش توضیح دهند که این ببر است، یک حیوان وحشی. این سگ نیست زیرا پارس نمی کند، در خانه ی مردم زندگی نمی کند و … . زمانی که کودک تفاوت سگ و ببر را درک کرد، طرحواره سگ را اصلاح می کند و طرحواره ببر جدیدی می سازد.

کودکان با بزرگ شدن حیوانات جدیدی را می بیند و طرحواره های جدیدی از حیوانات شکل می دهند. این فرایند برای هر نوع اطلاعاتی تا بزرگسالی رخ می دهد.

طرحواره درمانی چیست؟

طرحواره درمانگر

طرحواره درمانی یک روان درمانی نوآورانه است که توسط دکتر جفری یانگ برای اختلالات شخصیت و سایر اختلالات روانشناختی مقاوم در برابر درمان ایجاد شده است. طرحواره درمانی یک درمان تلفیقی است که شامل عناصر درمان شناختی، رفتاری، گشتالت درمانی و درمان پویایی در یک رویکرد سیستماتیک برای درمان است.

طرحواره ها زمانی مطرح می شوند که فردی نیاز عاطفی بر طرف نشده ای دارد و آن الگوهای ناسازگارانه ای که در رفتارش هویدا می شود، همان طرحواره ها هستند و اگر با روش صحیح به آنها پرداخته نشود مشکل ساز می شوند.

طرحواره درمانگر

طرحواره ناسازگار اولیه

اساسی ترین مفهوم در طرحواره درمانی، طرحواره ناسازگار اولیه است. طرحواره ناسازگار اولیه به عنوان موضوعی پایدار و ماندگار تعریف می شود که در دوران کودکی و یا نوجوانی ایجاد می شود و در تمام طول زندگی ادامه دارد.

طرحواره ها باورهای عمیق و بدون قید و شرط در مورد خود، رابطه شخص با دیگران و رابطه فرد با محیط گسترده تر است. ماهیت بی قید و شرط این باورها است که آنها را از تحریف های شناختی معمولی که در شناخت درمانی سنتی یافت می شود متمایز می کند.

نوزاد موجود نیازمندی است و تقریبا برای رفع تمامی نیازهای خود به دیگران نیاز دارد. نحوه ای که دیگران نیازهای نوزاد را برطرف می کنند باعث می شود که نوزاد در مورد خود، دیگران و ارتباط برقرار کردن تجربه ها و اطلاعاتی کسب کند. به مرور زمان این تجربه ها را دسته بندی می کند و اولين طرحواره های خود را می سازد.

اگر این تجربه ها خوب و مثبت باشند طرحواره های مثبت و اگر بد و منفی باشند طرحواره های منفی شکل می گیرند. طرحواره های منفی عملکرد مناسبی ندارند به همین خاطر به آنها طرحواره های ناسازگار گفته می شود و چون در دوران اولیه ی زندگی شکل می گیرند به آنها «طرحواره های ناسازگار اولیه» می گویند.

طرحواره درمانگر، باید تمامی طرحواره های ناسازگار اولیه را به خوبی بشناسد و راه های تشخیص و شناسایی آن در مراجع را آموزش دیده باشد.

طرحواره درمانگر خوب چه کسی است!

طرحواره درمانگر

طرحواره درمانگر خوب چه مدرکی دارد؟

  • طرحواره درمانگرها همانند همه روانشناس ها، باید در یکی از گرایش های روانشناسی عمومی یا روانشناسی بالینی تحصیل کنند.
  • سپس، دوره های مربوط به طرحواره درمانی را شرکت کنند. دوره ای با استاندارد های بین المللی انجمن طرحواره درمانی (ISST) مطابقت داشته باشد.
  • در این دوره، 25 ساعت تعلیمی، 15 ساعت بازی با نقش نظارت شده و 20 جلسه درمانی نظارت شده را کامل می کنند
  • حداقل دو کیس طرحواره درمانی، با 30 ساعت درمان را پشت سر می گذارند.
  • برای کسب مدرک طرحواره درمانی، گذراندن جلسات خود درمانی از ملزومات است.

طرحواره درمانگر خوب چه اهدافی را دنبال می کند؟

طرحواره درمانگر در ابتدا، طرحواره ی درمانی را شناسایی می کند و سپس با آنها کار خود را آغاز می کند.

سبک های مقابله ای که مانع از برطرف شدن نیاز های عاطفی می شوند، شناسایی می کند و محل آن ها را تشخیص می دهد.

به مراجع آموزش می دهد که چگونه نیازهای اصلی عاطفی خود را از راه های سالم و سازگار برآورده کند.

به مراجعان آموزش می دهد که چگونه (به روش سالم) با ناامیدی و پریشانی کنار بیایند.

طرحواره درمانگر خوب از چه تکنیک های استفاده می کند؟

طرحواره درمانگر

طرحواره درمانگر، ابتدا یک رابطه درمانی سالم و قوی با مراجع شکل می دهد.

برای این کار طرحواره درمانگر از تکنیک های زیر استفاده می کند:

  • تکنیک پذیرش
  • همدلی
  • انعکاس احساس
  • خلوص
  • خلاصه گویی
  • تقسیر کردن

در مرحله ی بعدی از تکنیک های مربوط به طرحواره استفاده می کند.

تکنیک اول: بررسی زندگی مراجع از چشم انداز یک طرحواره مثبت تر

مراجعی که در ذهنش طرحواره بی کفایتی شکل گرفته باشد، ممکن است تجارب زندگی خود را عین واقعیت در نظر بگیرید. دنبال نکردن کار های چالش آفرین یا اهمالکاری با طرحواره او همخوان هستند. ایجاد چشم اندازی متفاوت به سرگذشت زندگی و در نظر گرفتن فرصت های انتخاب و حوادث زندگی به عنوان عوامل تدوام بخش طرحواره می تواند به افراد کمک کند تا به چگونگی اثرات طرحواره پی ببرند.

تکنیک بعدی: شکل دهی طرحواره ای مثبت تر در ذهن مراجعان

هدف طرحواره درمانی، کاهش اثرات طرحواره منفی بر عملکرد فعلی است. این هدف با شکل دهی به یک طرحواره جدیدتر، انطباقی تر و مثبت تر بدست می آید. از آنجا که بیشتر افراد، بیش از یک طرحواره دارند، طرحواره جدید باید چند وجهی باشد. طرحواره درمانگر به به مراجعان کمک می کند تا طرحواره ای متعادل در ذهنشان شکل بدهند و به آنها یاد می دهد که به بررسی اثرات احتمالی طرحواره جدید خود بپردازند.

طرحواره درمانگر خوب در تهران

مرکز روانشناسی ذهن آرا

کلینیک طرحواره درمانی و طرحواره درمانگران ذهن آرا

کلینیک روانشناسی ذهن آرا، یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره و روانشناسی در تهران بوده و با در اختیار داشتن بیش از 30 طرحواره درمانگر و روانشناسان بالینی متخصص و مجرب، برای ارائه خدمات درمانی به ویژه طرحواره درمانی فعالیت می کند.

طرحواره درمانگران این مرکز با ایجاد رابطه ی درمانی سالم، از تکنیک های لازم برای بهبود زندگی مراجعان استفاده می کنند.

پیدا کردن طرحواره درمانگر خوب در تهران می‌تواند معضل بزرگی باشد. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد بهترین طرحواره درمانگران در شمال و شرق تهران با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

در زیر برخی از طرحواره درمانگران برتر کلینیک معرفی شده اند:

فاطمه احسانی

طرحواره درمانگر خوب

مشاهده رزومه

دکتر الهام فرهمند

طرحواره درمانگر خوب

مشاهده رزومه

دکتر علیرضا کمسرخ

طرحواره درمانگر خوب

مشاهده رزومه

دکتر مجتبی ریاحی

طرحواره درمانگر خوب

مشاهده رزومه

2.9/5 - (10 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0