پرواز با هواپیما با وجود کلاستروفوبیا یا ترس

کلاستروفوبیا در هواپیما

اگر شما هم جز اون دسته از افرادی هستید که از فضاهای بسته وحشت دارند، از پرواز با هواپیما می ترسند به اصطلاح کلاستروفوبیا دارند، حتما برای پرواز با هواپیما دچار ترس و اضطراب می شوید. اما نکاتی وجود دارند که با رعایت آن ها می توانید حتی با وجود داشتن کلاستروفوبیا نیز، ترس خود را در تسلط خود در بیاورید و با کمترین اضطراب به سفر هوایی بروید.

انتخاب پرواز؛ پرواز با هواپیما

اگرچه ممکن است برای انتخاب پرواز، بیشتر از همه به قیمت آن توجه کنید اما باید بدانید که توجه به جزییات و انتخاب یک شرکت خاص، مسیر مناسب و زمان خوب ارزش قیمت بالاتر را دارد.

شرکت هواپیمایی

کیفیت خدمات، سرویس ها و راحتی صندلی های هواپیما بین شرکت های مختلف هواپیمایی می تواند تفاوت داشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از انتخاب شرکت هواپیمایی، درباره ی این موضوعات تحقیق کوتاهی انجام دهید.

مسیر پرواز با هواپیما

برخی مسیرهای هوایی، به دلیل این که برای تجارت و بیزینس استفاده می شوند، همیشه شلوغ تر از دیگر خط ها هستند. اما برخی مسیرها صرفا جنبه ی تفریحی دارند و می توانید روزی را انتخاب کنید که با شلوغی هواپیما روبرو نشوید. همچنین برخی از پرواز ها دو مسیره یا چند مسیره هستند که این قضیه باعث می شود که با ازدحام بیشتری مواجه شوید. پس اگر کلاستروفوبیای شما در جاهای شلوغ تشدید می شود، حتما پرواز های مستقیم را انتخاب کنید.

انتخاب صندلی

انتخاب کردن صندلی بیشتر به نیازهای خود شما بر می گردد. بیشتر افراد مبتلا به کلاستروفوبیا، ترجیح می دهند صندلی نزدیک به خروجی اضطراری هواپیما را انتخاب کنند چون جای بیشتری برای پاها در این بخش وجود دارد. اما باید توجه داشته باشید فردی که روی این صندلی ها می نشیند باید از لحاظ جسمانی قدرت مناسبی داشته باشد و آماده باشد تا در صورت وقوع حادثه، برای باز کردن درب خروج اضطراری همکاری لازم را انجام دهد.

صندلی کنار پنجره به شما این امکان را می دهد که به بیرون نگاه کنید و از منظره لذت ببرید. بسیاری از افراد حس می کنند که نگاه کردن به مناظر بیرون از هواپیما به آن ها کمک می کند تا تمرکز خود را از شلوغی داخل هواپیما دور کنند.

نشستن کنار راهرو نیز مزایای زیادی دارد. می توانید برای مدیریت فوبیا گاه به گاه قدم بزنید، راحت تر به سرویس بهداشتی بروید و بدون ایجاد مزاحمت از بخش بالای سر وسایل خود را بردارید.

آماده شدن برای پرواز برای مبتلایان کلاستروفوبیا

پرواز با هواپیما؛ با روانپزشک یا روانشناس خود وقت بگیرید

چند هفته قبل از پرواز به پزشک یا درمانگر خود مراجعه کنید و مساله را با او در میان بگذارید. حتی اگر در حالت عادی از دارو برای فوبیا استفاده نمی کنید هم ممکن است درمانگر برای شما نسخه ی کوتاه مدتی از داروهای ضد اضطراب تجویز کند. حتما به دستورالعمل های تجویز شده توجه کنید و اگر نیاز بود از چند روز قبل استفاده کنید یا تا چند روز بعد نیز ادامه دهید بدون مقاومت رعایت کنید.

روش های مقابله با علائم ترس از هواپیما را یاد بگیرید

روانشناس شما می تواند راه هایی به شما آموزش دهد تا در هنگام مواجهه با اضطراب در هواپیما استفاده کنید. تجسم هدایت شده، تمرینات تنفسی و تکنیک های دیگری که می توانند به شما برای کنترل علائم و حتی دوری از حمله ی پانیک کمک کند. این راهکار ها را از مدتی قبل تمرین کنید تا به آن ها مسلط شوید.

قوانین امنیت فرودگاه را بخوانید

قوانین امنیت پرواز و فرودگاه به طور پیوسته درحال تغییر هستند. پس بهتر است چند روز قبل از پرواز قوانین امنیت پرواز را مطالعه کنید و بر اساس آن اقدام به جمع آوری وسایل و بستن چمدان کنید.

روز پرواز با هواپیما برای مبتلایان کلاستروفوبیا

زودتر در فرودگاه حاضر شوید

فرودگاه کلاستروفوبیا

معمولا شرکت های هواپیمایی اعلام می کنند که برای پرواز های داخلی 2 ساعت و برای پرواز های خارجی 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. اما بهتر است شما کمی از این زمان زودتر هم در محل فرودگاه حاضر شوید. استرس های موجود در یک فرودگاه شلوغ و ترس از نرسیدن به پرواز می تواند اضطراب شما را افزایش داده و حتی منجر به ایجاد حمله ی پانیک شود.

آب کافی مصرف کنید

وقتی که در فرودگاه منتظر هستید بهتر است از بوفه های موجود در فرودگاه آب یا نوشیدنی های دیگر تهیه کنید و حتی یک میان وعده کوچک نیز بخرید و مصرف کنید. حفظ آب بدن و قند خون کافی برای کاهش اضطراب و افزایش آرام ضروری است.

نیم ساعت زودتر از پرواز از گیت خارج شوید

برای مرحله آخر نیز وقت کافی اختصاص دهید تا آرام و متمرکز بمانید

افراد مبتلا به کلاستروفوبیا در هواپیما

در طول پرواز تا جای ممکن حواس خودتان را پرت نگه دارید

با خودتان هدفون و فیلم ها و برنامه های سرگرم کننده ببرید. اگر با دوستان یا خانواده سفر می کنید هم می توانید خود را سرگرم صحبت کردن با آن ها کنید. کفش ها را در بیاورید و به بدنتان آرامش دهید.

اگر مبتلا به حمله ی پانیک در هواپیما هستید به همراه سفر خود اطلاع دهید

حمله پنیک در هواپیما

در این صورت می توانید روی کمک او برای آرام کردن شما حساب کنید. همچنین روی استراتژی های مقابله با پانیک تمرکز کنید.

استراتژی های مقابله با کلاستروفوبیا را تمرین کنید

اگر چراغ کمربند خاموش است از جای خود بلند شوید و راه بروید. به دستشویی هواپیما بروید و به صورت خود آب سرد بزنید. داروهای ضد اضطراب را بنا به توصیه ی پزشک مصرف کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید که ممکن است اضطراب شما را افزایش دهند.

درصورت نیاز درخواست کمک کنید

ترس از فضاهای بسته

مهمانداران هواپیما می توانند انواع مختلف موارد اضطراری در پرواز از جمله حمله های اضطرابی را کنترل کنند. پس در صورتی که احساس نیاز کردید به آن ها اطلاع بدهید

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0