چرا افراد در رابطه‌های عاطفی خیانت می‌کنند

هشت دلیلی که افراد در رابطه‌های عاطفی خیانت می‌کنند

تعریف خیانت در روابط عاطفی دشوار است و می‌تواند بر اساس توافق افراد متفاوت باشد؛ اما عموما به موقعیتی اشاره دارد که در آن شخصی با شریک عاطفی خود روراست نبوده و به لحاظ عاطفی یا جنسی روی فردی جز او سرمایه گذاری می کند.
یک مطالعه در سال 2017، با استفاده از پرسشنامه آنلاین ، با بررسی 495 نفر که در رابطه خود خیانت کرده بودند، سعی در پاسخ دادن به این سوال کرد که چرا افراد دست به خیانت می‌زنند. 259 نفر از این افراد مرد، و 213 نفر زن بودند و 23 نفر جنسیت خود را اعلام نکرده بودند. 87.9 درصد شرکت‌کنندگان دگرجنس گرا بودند و میانگین سنی آنان 20 سال بود. در این مطالعه هشت دلیل و انگیزه اساسی برای خیانت کردن را مشخص شده است:

خیانت از روی خشم یا انتقام

زدی ضربتی، ضربتی نوش کن!

یکی از دلایل رایج خیانت انتقام گیری یا خیانت از روی خشم است. ممکن است افراد احساس کنند به آن‌ها خیانت شده یا به هر دلیل آسیب دیده‌اند و درد کشیده ‌اند و بخواهند شریک عاطفی شان احساسی را که برایشان به وجود آورده واقعا بفهمد.

خشم ، صرف نظر از علت آن میتواند انگیزه ای برای صمیمی شدن با دیگری باشد؛ بنابراین ممکن است افراد به دلایلی غیر از انتقام نیز خشمگین و عصبانی باشند. دلایل رایج خشم شامل موارد زیر هستند:

  • عصبانیت فرد از این که شریک عاطفی اش او را درک نمی‌کند
  • عصبانیت از این که شریک عاطفی‌اش برای او وقت نمی‌گذارد
  • خشم بعد از مشاجره و دعوا

تهی شدن از عشق

شور و هیجان عاشق شدن ممکن است برای همیشه ادامه پیدا نکند. احساس هیجان توام با دوست داشتنی که در قرار های اول وجود دارد، هیجان ناشی از دوپامین که با هر پیام او احساس می‌شده، ممکن است با گذشت زمان کم‌رنگ شود. این اتفاق  لزوما به این معنا نیست که دونفر یکدیگر را دوست ندارند ؛ عشق از احساسات مختلفی ساخته می‌شود که شور و هیجان فقط یکی از آن هاست. اما در بسیاری از موارد بعد از فروکش کردن هیجان اولیه، یکی از طرفین متوجه می شود که طرف مقابل را دوست ندارد یا می‌خواهد به دنبال همان شور و هیجان در رابطه دیگری برود. ولی از آن جا که عشق فرآیند عاطفی پیچیده ای است، ممکن است به خاطر موارد دیگری مثل حمایت شدن، نتواند از رابطه بیرون برود و در عوض برای تجربه‌ی دوباره‌ی شور و هیجان دست به خیانت بزند.چرا افراد در رابطه‌های عاطفی خیانت می‌کنند

داشتن فرصت خیانت!

همه ی کسانی که فرصت و شرایط خیانت کردن داشته باشند این کار را نخواهند کرد، اما خیلی ها ممکن است نتوانند در مقابل وسوسه مقاومت کنند. ترکیب عوامل احتمالی دیگر و داشتن فرصت مناسب، می‌تواند باعث شود خیلی از افراد دست به خیانت بزنند.

برای مثال ممکن است فردی با احساس اعتماد به نفس پایین درباره ظاهر خود دست و پنجه نرم کند و هم زمان سردی و فاصله‌ای در رابطه او و همسرش ایجاد شده باشد. در این شرایط یکی از همکاران او، بگوید که او چقدر خوش تیپ است و چقدر او را تحت تاثیر قرار داده است و به قرار دعوتش کند. در این شرایط، فرد ممکن است از این فرصت استفاده کند.

ترس از متعهد بودن و مشکلات دلبستگی

بعضی افراد ممکن است مشکلاتی در متعهد ماندن به شریک عاطفی خود داشته باشند؛ آن‌ها حتی زمانی که کسی را واقعا دوست داشته باشند از تعهد به او می‌ترسند. از طرف دیگر، ممکن است هر دو نفر دیدگاه یکسانی به تعهد نداشته باشند. مخصوصا در ارتباطات به جز ازدواج، ممکن است دو نفر در مورد وضعیت رابطه توافق نداشته باشند. در این شرایط یکی از شرکا ممکن است به عنوان راهی برای اجتناب از تعهد، خیانت کند.

ممکن است افراد از تعهد بلند مدت، یا رابطه عاطفی خیلی عمیق بترسند یا حتی از خیانت به عنوان راهی برای دور کردن شریک عاطفی‌شان از خود استفاده کنند. این شرایط می‌تواند برای هر دونفر بسیار آسیب زا باشد. اگر شما هم در شرایط مشابه هستید، حتما با یک متخصص روانشناس مشورت کنید.

نیاز برطرف نشده

گاهی اوقات طرفین یک رابطه به خواسته های خود نمی رسند. آن ها ممکن است نیاز به صمیمیت یا حمایت بیشتری داشته باشند اما به خاطر نکات مثبت دیگر از رابطه خارج نشوند. در صورت ناامیدی از رسیدن به این خواسته‌ها ممکن است به دنبال براورده شدن آن ها در جایی دیگر باشند.

یکی از مسائلی که این شرایط را ایجاد میکند نارضایتی جنسی است. این که طرفین میل جنسی متفاوتی داشته باشند، یکی از آنان علاقه ای به رابطه نداشته باشد یا به لحاظ مسافتی دور از یکدیگر باشند می‌تواند مشکل ساز شود.

چرا افراد در رابطه‌های عاطفی خیانت می‌کنند

کشش جنسی

تمایل به داشتن رابطه جنسی ممکن است انگیزه خیانت شود. حتی کسانی که رابطه جنسی مطلوبی با همسر خود دارند نیز ممکن است برای داشتن رابطه جنسی با دیگری خیانت کنند. این اتفاق ممکن است ناشی از اختلالی مانند بیش فعالی جنسی، ناشی از مشکلات تعهد داشتن، یا صرفا حاصل میل جنسی بالا باشد.

تنوع طلبی

تنوع طلبی معمولا با روابط جنسی مرتبط است. اما ممکن است به دلایل دیگری افراد برای تجربه مکالمه ‌ها، فعالیت‌های غیر جنسی و تفریحات یا علت ‌های مشابه نیز سراغ افرادی غیر از شریک عاطفی خود بروند.

عزت نفس پایین

عزت نفس به دیدگاه مثبت، و احساس ارزشمندی فرد نسبت به خودش گفته می شود. هر چه عزت نفس فرد بالاتر باشد او صرف نظر از دیدگاه دیگران، احساس مثبتی به خود خواهد داشت. افراد با عزت نفس پایین اغلب به تایید دیگران برای داشتن احساس ارزشمندی نیاز دارند. گاهی اوقات افراد در جستجوی این منبع تایید به شریک زندگی خود خیانت می کنند. به خصوص داشتن رابطه جنسی با افراد دیگر می‌تواند احساس قدرت، جذابیت، اعتماد به نفس به همراه داشته و عزت نفس فرد را بالا ببرد. بسیاری از افرادی به به خاطر مشکل عزت نفس خیانت می‌کنند همسر یا شریک عاطفی‌ حمایتگری دارند که آن ‌ها را تشویق می‌کند و دوست دارد؛ اما احتمالا این‌ها را بر حساب محبت یا اجبار می‌گذارند؛ در حالی که احساس می‌کنند دیدگاه غریبه‌ای که عاشقشان نیست و آنان را جذاب یا باهوش می‌داند قابل اعتمادتر است.

چه کسی مقصر است؟

این مطالعه نشان می‌دهد در خیانت کردن، هیچ تقصیری متوجه طرف مقابل نیست. خیانت تصمیمی است که شریک عاطفی یا همسر شما گرفته است و نه نتیجه ی مستقیم رفتار یا عملی از جانب شماست و نه می‌توانسته‌اید جلوی آن را بگیرید.

بسیاری از افرادی که خیانت می‌کنند همسر خود را دوست دارند و نمی‌خواسته اند به او آسیب بزنند. خیانت به معنای پایان رابطه نیست؛ اما رد شدن و حل کردن آن مستلزم تلاش هر دونفر است.

چه به شما خیانت شده و چه خیانت کرده اید، ممکن است فکر کنید کسی که یک بار خیانت کرده باز هم آن را تکرار خواهد کرد؛ اما با این که بعضی افراد دوباره و دوباره خیانت می‌کنند، بعضی دیگر این کار را انجام نمی‌دهند.
تلاش برای درک علت خیانت، حل کردن مشکلات و متعهد ماندن اغلب به تقویت رابطه می‌انجامد. مهم است که هر دو نفر درباره خواسته ها و توانایی‌های خود با یکدیگر صادق باشند. گذراندن مشکل خیانت در رابطه دردناک است، به هر دونفر آسیب می‌زند و نیازمند زمان، انرژی و صحبت و ارتباط است. اگر با این موقعیت مواجه شده‌اید، ممکن است کمک گرفتن از متخصصین روان‌شناس کمک کند به نتیجه برسید که آیا می‌خواهید در این رابطه بمانید، یا چطور باید آسیب وارد شده را ترمیم و از تکرار آن جلوگیری کنید. اگر تصمیم دارید به رابطه عاطفی خود پایان دهید ممکن است کمک گرفتن از مشاور روانشناس به شما برای گذراندن سوگ و آماده شدن برای ادامه‌ی راه کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع healthline.com
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0