کمال گرایی و 7 راه غلبه بر آن

کمال گرایی

آیا شما یک فرد کمال گرا هستید؟ بسیاری از افراد دچار کمال گرایی هستند و از معایب این نگرش آگاه نیستند. آیا کمال گرایی سودی دارد و اگر باعث صدمه می شود، راه جلوگیری از این صدمات چیست؟

اگر ویژگی های کمال گرایانه دارید، یافتن استراتژی هایی برای غلبه بر آن و حرکت به سمت یک فرد کمال گرا نبودن بسیار حیاتی است.

کمال گرایی می تواند آرامش ذهنی، لذت بردن از زندگی و عزت نفس را از شما بگیرد. اگرچه این روندی است که ممکن است کمی زمان ببرد و به تمرین نیاز داشته باشد، اما از بین بردن بار کمال گرایی می تواند میزان استرس روزانه شما را بسیار کاهش دهد.

تفاوت بین کمال گرایی و موفقیت طلبی

کمال گرایی

پیش از این که به سراغ راه های غلبه بر کمال گرایی برویم، بهتر است بدانیم کمال گرا بودن چیست و چه تفاوتی با موففیت طلب بودن دارد؛ این کار شما را برای ایجاد تغییرات با انگیزه تر می کند.

کمال گرایی و موفقیت طلبی یک تفاوت بسیار مهم با هم دارند. کانون توجه و تمرکز شما چیست؟ اگر برای رشد و پیشرفت تلاش می کنید، می توانید از دستاوردهای خود خوشحال باشید و از اشتباهات خود درس بگیرید.

کمال گرایی از این جهت متفاوت است که این افراد خود را نمی بخشند. افراد کمال گرا خود را به خاطر هر چیزی که به نظر می رسد آن را ندارند، مورد ضرب و شتم قرار می دهند، و این رضایت و غرور ناشی از همه کارهایی که به خوبی انجام می دهند، از آنها سلب می کند.

یکی از مهمترین معضلاتی که کمال گرایان با آن روبرو هستند ترس از این است که اگر دست از تلاش برای بهترین بودن بردارند، به افرادی با موفقیت کم تبدیل می شوند و اهداف آنها به کنار می رود. بگذارید این اطمینان خاطر را بدهیم که کنار گذاشتن نگرش های کمال گرایانه به شما کمک می کند تا برتری بیشتری داشته باشید!

طبق گفته ی روانشناس خوب در تهران کمال گرایان در واقع کمتر از کسانی که نگرش سالم تری دارند، به موفقیت دست می یابند، زیرا تمرکز آنها بر بهترین بودن، انگیزه آنها را از بین می برد و می تواند باعث به تعویق انداختن کارها و سایر رفتارهای خود نابودکننده شود.

با این اوصاف، در اینجا چند مرحله مهم وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این رفتار ها انجام دهید.

مراحل غلبه بر کمال گرایی

کمال گرایی

تحلیل سود و هزینه کمال گرا بودن

نگاهی دقیق به صفات کمال گرایانه خود بیندازید. ممکن است فکر کنید این صفات کارایی شما را بالا تر می برد (اگرچه طبق تحقیقات، این احتمالاً درست نیست)، اما به چه قیمتی؟

کمال گرایی پیامدهای منفی زیادی دارد و ممکن است در حال حاضر چندین مورد از آنها را تجربه کرده باشید. لیستی از تمام راه های صدمه زدن کمال گرایی به شما (و اطرافیانتان) تهیه کنید و انگیزه شما برای از بین بردن این تمایلات بیشتر خواهد شد.

از تفکرات خود آگاه شوید

کمال گرایی

شاید نمی دانید که کمال گرایی تا چه حد فراگیر است. با آگاهی بیشتر از الگوهای رفتاری خود، وضعیت بهتری برای تغییر آنها دارید. اگر قادر هستید، ایده خوبی است که فکرهای کمال گرایانه خود را همان لحظه که به ذهنتان خطور می کند، یادداشت کنید.

اگر نوشتن افکار برای شما غیرمعمول است، ایده بسیار خوبی است که هر شب، اتفاقات روز خود را مرور کنید و زمانهایی را که احساس می کنید شکست خورده اید یا به اندازه کافی خوب کار نکرده اید به یاد بیاورید و تفکرات خود در آن لحظات را بنویسید.

این به شما کمک می کند تا هر روز با افکار کمال گرایانه خود بیشتر آشنا شوید.

مثبت نگر باشید

کمال گرایی

اگر با کمال گرایی دست و پنجه نرم می کنید، احتمالاً مهارت تشخیص اشتباهات را حتی در بهترین کارهای دیگران و خودتان بهبود بخشیده اید.

شما فقط به طور طبیعی به دنبال تشخیص اشتباهات هستید و بیش از همه موارد دیگر به آن توجه می کنید.

گرچه ممکن است ترک این عادت دشوار باشد، اما شما می توانید با تلاش آگاهانه برای درک همه چیزهای خوب در کار خود و دستاوردهای دیگران، تمایل خود را برای مشاهده چیزهای ناخوشایند کاهش دهید.

به عنوان مثال اگر چیزی را در خود یا کارتان مشاهده کردید که خوشتان نمی آید، به دنبال پنج ویژگی دیگری باشید که دوست دارید. این باعث می شود تا کانون بحرانی شما متعادل شود و به یک عادت مثبت جدید تبدیل شود.

گفتگو با خودتان را تغییر دهید

افراد کمال گرا تمایل دارند که صدایی بحرانید در ذهنشان داشته باشند که به آنها بگوید کار آنها به اندازه کافی خوب نیست، آنها به اندازه کافی تلاش نمی کنند و به اندازه کافی خوب نیستند.

اگر می خواهید بر کمال گرایی غلبه کنید، باید روی تغییر این صدای کوچک کار کنید!

 گفتگوی منفی با خود می تواند رفتارهای ناسالم را تداوم بخشد و عزت نفس شما را به خطر بیندازد.

قدم های کوچک بردارید

کمال گرایی

کمال گراها تمایل دارند اهداف تمام عیار نامعقول و بدون منحنی یادگیری تنظیم کنند. این اهداف غیر واقعی هستند و با سخت خواستار آن بودن و جای کمی برای خطا باقی گذاشتن باعث ایجاد مشکل می شوند. در عوض، می توانید با تغییر دادن اهداف خود، استرس زیادی را کاهش دهید.

برای این کار نیاز نیست نتیجه نهایی را فدا کنید، اما اگر اهداف کوچک برای خود تعیین کنید و هنگام رسیدن به آنها به خود پاداش دهید، با اشتباهات خود مهربان تر خواهید بود.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید بدن زیباتری داشته باشید و برای این کار 5 بار در هفته ورزش کنید اما متأسفانه، اگر عادت به تمرین منظم نداشته باشید، با این کار خود را آزاد می دهید و به سرعت تسلیم خواهید شد. اما با هدف گذاری کوچک که هفته اول یک یا دو بار ورزش کنید و به طور دوره ای یک تمرین اضافی، بیافزایید تا زمانی که به هدف خود برسید، به احتمال زیاد به هدف خود خواهید رسید و از موفقیت های بیشتری در این راه برخوردار خواهید شد.

از روند کار لذت ببرید

شما ممکن است عادت داشته باشید که روی نتایج تمرکز کنید، و اگر نتایجتان کمتر از حد عالی باشد، خود را سرزش کنید.

پیشنهاد قبلی (تنظیم قدم های کوچک) می تواند به شما کمک کند از فرآیند تلاش خود لذت ببرید.

 همچنین می توانید با گروهی از افراد که همان هدف شما را دنبال می کنند یا نوشتن درباره احساس خود و آنچه در حین رسیدن به هدف خود یاد می گیرید، از رون این پروسه لذت ببرید.

اگر احساس کردید که به آن کمالی که می خواستید دست نیافته اید، می توانید به نوشته های خود بازگردید و درباره ی آنها تامل کنید و هر آنچه که در این مسیر به آن رسیده اید را ارزیابی کنید و بابت تمام تلاشی که کرده اید از خود تشکر کنید.

یک راه مهم برای غلبه بر کمال گرایی این است که بیشتر از اینکه فقط به خود هدف بپردازید، بر روی روند رسیدن به یک هدف تمرکز کنید.

نحوه ی مدیریت انتقاد را فرا بگیرید

کمال گرایی

به اعتقاد یک روانشناس اگر شما به انتقاد به عنوان یک حمله نگاه می کنید و واکنش دفاعی نشان می دهید، تغییر نگرش کمک کننده است. انتقاد سازنده می تواند سرنخ های مهمی در مورد چگونگی بهبود عملکرد خود به شما ارائه دهد، و عملکردهای کاملاً بی نقص خود را به قدم های مفیدی تبدیل می کند که منجر به برتری می شود. اگر مورد انتقاد قرار می گیرید، خوب است به دیگران (و خودتان) یادآوری کنید که اشتباهات راهی عالی برای یادگیری است.

در نهابت هیچ یک از کمال گرایان نمی خواهند با رفتار های کمال گرایانه به خود و حرفه ی شغلی شان صدمه بزنند اما اگر کنترل نشود و راه های غلبه بر آن فرا گرفته نشود، مشکلات زیادی را به همراه خواد داشت.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0