بیماری افسردگی و 7 حقیقت که باید درباره آن بدانید

بیماری افسردگی یک بیماری بسیار واقعی و قابل درمان است. اما افسانه ها، سوء تفاهم ها و برچسب ها همچنان از موانع درمان افراد مبتلا می باشند و پیامدهای افسردگی درمان نشده می تواند زندگی فرد را تهدید کند. از سوی دیگر، درک حقایق درباره ی افسردگی می تواند نجات دهنده زندگی باشد.
در این نوشته با 7 حقیقت درباره ی اختلال افسردگی آشنا می شویم.

1. افسردگی همواره دلیل “درستی” ندارد

گاهی اوقات افراد به دلایلی “مشخصی” افسرده می شوند، شاید آنها شغل خود را از دست داده یا یک دوست نزدیکشان از دنیا رفته است، اما در افسردگی بالینی، لزوماً دلیلی برای احساس شما وجود ندارد. مواد شیمیایی موجود در مغز که وظیفه کنترل خلق و خو را بر عهده دارند ممکن است از تعادل خارج شده و باعث شوند شما احساس بدی داشته باشید، حتی اگر همه چیز در زندگی شما به خوبی پیش می رود.

2. عوامل بسیاری می توانند باعث افسردگی شوند

دلایل افسردگی به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که بهترین توضیح برای آن این است که احتمالاً ترکیبی از عوامل، مانند عوامل ژنتیکی زمینه ای و برخی عوامل محیطی که می توانند به عنوان محرک عمل کنند،در ایجاد آن دخیل هستند.

ابتلای پدر و مادر و مادربزرگ به افسردگی خطر افسردگی را افزایش می دهد که نشان می دهد ژنتیک نقش بزرگی دارد. میزان افسردگی در میان افرادی که سابقه مصرف مواد دارند نیز بیشتر است. عوامل مرتبط دیگر شامل عدم تعادل شیمیایی مغز، هورمون ها، تغییرات فصلی، استرس و ضربه است.

عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز

افسردگی با عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی مرتبط است که بر تنظیم خلق و خو تأثیر می گذارد. این شامل دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین است. نظریه ها بیان می کنند که داشتن بیش از حد یا بسیار کم از این انتقال دهنده های عصبی می تواند باعث (یا کمک) افسردگی شود.

هورمون ها

هرگونه تغییر در تولید یا عملکرد هورمون ها- به عنوان مثال بارداری ، قاعدگی ، یائسگی یا مشکلات تیروئید- می تواند به افسردگی کمک کند.

تغییرات فصلی

اختلال افسردگی عمده با الگوهای فصلی (اختلال عاطفی فصلی) در اثر اختلال در ریتم شبانه روزی بدن ایجاد می شود. تغییر فصل می تواند خواب را نیز مختل کند، که می تواند به خلق افسرده کمک کند.

مقاله مرتبط: درمان افسردگی فصلی پاییز

استرس و حوادث آسیب زا

از دست دادن یکی از عزیزان، آسیب و سوءاستفاده، استرس مزمن و تغییرات بزرگ زندگی (مانند طلاق یا از دست دادن شغل) می تواند بیماری افسردگی ایجاد کند. محققان دلیل این امر را سطح بالای هورمون کورتیزول می دانند که در این زمانهای پر استرس و آسیب زا ترشح می شود. کورتیزول بر انتقال دهنده عصبی سروتونین تأثیر می گذارد و می تواند باعث افسردگی شود.

3. بیماری افسردگی چیزی بیش از غم معمولی است.

بیماری افسردگی

غم بخشی از انسان بودن است، یک واکنش طبیعی به شرایط دردناک در نظر گرفته می شود. همه ما در برهه ای از زندگی غم و اندوه را تجربه می کنیم. با این حال، افسردگی یک بیماری است که علائم آن بسیار شدیدتر از خلق و خوی ناخوشایند است.

وقتی غم و اندوه به افسردگی تبدیل می شود، برخی از علائم مشخص از جمله عوامل زیر وجود دارند:

• تغییر در اشتها، وزن و الگوهای خواب
  • کاهش میل جنسی
  • احساس اضطراب، ناامیدی یا درماندگی
  • احساس تحریک پذیری و بیقراری
  • احساس غم دائمی یا پوچی
  • علائم جسمی (مانند سردرد، مشکلات گوارشی، بدن درد) که با درمان کاهش نمی یابد
  • از دست دادن علاقه به فعالیتهایی که زمانی از آنها لذت می بردید
  • انرژی کم یا احساس خستگی
  • مشکل در تمرکز، حافظه و تصمیم گیری

متأسفانه، شما نمی توانید به تنهایی خود را از شر افسردگی خلاص کنید. در صورت تشخیص این علائم ، از یک رواانشناس متخصص کمک بگیرید.

4. کودکان در برابر بیماری افسردگی مصون نیستند

یک افسانه وجود دارد که می گوید دوران کودکی همیشه یک لحظه شاد و بی دغدغه در زندگی ما است. در حالی که کودکان مشکلات بزرگسالان مانند استرس ناشی از کار یا فشارهای مالی را تجربه نمی کنند، اما این بدان معنا نیست که آنها نمی توانند افسرده شوند. دوران کودکی مجموعه استرس های منحصر به فرد خود مانند زورگویی و مبارزه برای پذیرش توسط همسالان را شامل می شود.

5. بیماری افسردگی، دیوانگی نیست

افسردگی یک بیماری واقعی است که محققان معتقدند عمدتاً ناشی از عدم تعادل در مواد شیمیایی خاصی در مغز شما به نام انتقال دهنده های عصبی است.

انتقال دهنده های عصبی زیر نقش مهمی در تنظیم خلق و خوی شما و همچنین دخالت در بسیاری از عملکردهای دیگر بدن شما دارند:

دوپامین: به تنظیم احساسات، حافظه، تفکر، انگیزه و پاداش کمک می کند
نوراپی نفرین: آن چیزی است که ضربان قلب و فشار خون شما را در هنگام پاسخ به “جنگ یا گریز” یا زمان استرس بالا و پایین می برد.
سروتونین: ماده شیمیایی “احساس خوب” است که به تنظیم خلق و خوی شما کمک می کند و در احساس بهزیستی نقش دارد.
محققان در حال تحقیق بیشتر درباره علت عدم تعادل سایر انتقال دهنده های عصبی مانند استیل کولین، گابا و گلوتامات هستند که ممکن است در افسردگی نیز نقش داشته باشد.

6. بیماری افسردگی درمان پذیر است

روش های درمانی موثر مختلفی از جمله داروها و روان درمانی برای درمان افسردگی وجود دارد. علاوه بر این، درمانهای جدیدی در حال توسعه است که در مواردی که درمانهای دیگر با شکست مواجه شده اند،کارآمد هستند.

در حالی که درمان شما باید متناسب با علائم و سلامت کلی شما باشد، ترکیبی از داروها، روان درمانی و تغییر سبک زندگی اغلب برای کاهش علائم افسردگی استفاده می شود.

روان درمانی

با توجه به موقعیت های منحصر به فرد، شما ممکن است در روان درمانی فردی، گروهی، خانوادگی یا زوجین درمان شوید. در شرایطی که انواع مختلفی از رویکردهای درمانی وجود دارند، موثر بودن موارد زیر در درمان افسردگی ثابت شده است:

روان درمانی برای درمان افسردگی

• فعال سازی رفتاری
  • رفتار درمانی شناختی
  • درمان بین فردی
  • درمان حل مسال
  • سایکودینامیک درمانی
  • مهارت های اجتماعی درمانی
  • مشاوره حمایتی

دارودرمانی

به ویژه هنگامی که همراه با روان درمانی استفاده می شود، داروهای زیادی وجود دارد که در درمان افسردگی موثر عمل کرده اند. باز هم، از آنجا که درمان افسردگی یک رویکرد همه جانبه نیست، ممکن است برای یافتن دارویی که علائم شما را با کمترین عوارض جانبی تسکین می دهد، آزمایش و خطا لازم باشد.

گروههای دارویی که معمولاً برای درمان افسردگی تجویز می شوند عبارتند از:

اسکتامین: اسپراواتو
مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs): شامل مارپلان (ایزوکربوکسازید)، ناردیل (فنلزین) و پارنات (ترانیل سایپرومین)
مهارکننده های بازجذب نوراپی نفرین و دوپامین (NDRIs): شامل ولبوترین (بوپروپیون)
مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs): شامل پروزاک (فلوکستین)، پاکسیل (پاروکستین)، زولوفت (سرترالین)، سلکسا (سیتالوپرام) و لووکس (فلووکسامین)
مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs): شامل Effexor (ونلافاکسین)، Cymbalta (دولوکستین) و Pristiq (desvenlafaxine)
داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای (TCAs): شامل Elavil (آمی تریپتیلین)، Tofranil (ایمی پرامین) و Pamelor (نورتریپتیلین)

تغییر سبک زندگی

علاوه بر روان درمانی و دارودرمانی، تغییراتی در سبک زندگی می تواند به شما در مدیریت بهتر علائم افسردگی و همچنین عوارض جانبی دارو کمک کند. در اینجا چند مورد وجود دارد که باید بر آنها تمرکز کنید، اما ابتدا با روانشناس و متخصص خود مشورت کنید تا از تاثیرگذاری این تغییرات اطمینان یابید.

رژیم غذایی: هیچ رژیم درمانی برای افسردگی وجود ندارد، اما غذاهای خاصی وجود دارد که می توانید بخورید (و یا از آنها اجتناب کنید) که در تنظیم خلق و خو و تنظیم احساسات نقش دارند. غذاهای فرآوری شده، الکل، کافئین، شکر و غلات تصفیه شده می توانند سلامت روانی شما را به خطر بیندازند در حالی که غذاهای کامل مانند میوه ها و سبزیجات، ماهی، بوقلمون، مرغ، لوبیا، آجیل و دانه ها می توانند تقویت روحیه را به همراه داشته باشند.
ورزش: یک تمرین بدنی خوب می تواند به بهبود روحیه شما، کاهش استرس و کاهش علائم افسردگی کمک کند.
نوع تمرینی که انتخاب می کنید باید بر اساس سطح آمادگی جسمانی، سلامتی و اولویت بندی شما باشد. برنامه معمول شما می تواند شامل تمرینات هوازی (مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی سریع) و تمرینات بدن و ذهن مانند یوگا و تای چی باشد.
مدیریت استرس: استرس می تواند باعث افسردگی شود و علائم آن را تشدید کند. عادات طولانی مدت مانند تغذیه خوب، ورزش منظم، خواب مناسب و مدیتیشن باعث ایجاد تاب آوری می شود. پس از پیدا کردن آنچه که برای شما مفید است، تکنیک های روزانه مدیریت استرس را وارد کنید. یک گروه حمایتی یا متخصص سلامت روان می تواند ایده های مفیدی ارائه دهد.

7. بیماری افسردگی درمان نشده می تواند باعث خودکشی شود.

تشخیص و درمان مناسب افسردگی در پیشگیری از خودکشی بسیار مهم است. بر اساس گزارش اتحاد ملی بیماری های روانی ، 45 درصد از افرادی که خودکشی می کنند از نوعی بیماری روانی رنج می برند و این شامل افرادی است که افسردگیۀآنها تشخیص داده نشده و یا درمان نشده است نیز می شود.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید علائم افسردگی را نشان می دهد، می توانید برای تشخیص دقیق تر و بهتر از متخصص و درمانگر مجرب در کلینیک ذهن آرا کمک بگیرید. روانشناس بیماری افسردگی به شما کمک می کند تا علائم و نشانه های خود را به خوبی درک کنید، با برچسب ها و افسانه های موجود در رابطه با این اختلال آشنا شوید و به تصویری دقیق از بیماری خود دست پیدا کنید. در مرحله ی بعدی، درمان متناسب با شما و شرایط منحصر به فرد را ارائه می دهد و در تمام طول درمان در کنار شما خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)