14 مورد از مهم‌ترین علائم بیش فعالی

ADHD چیست؟ مهم ترین علائم بیش فعالی را از کجا تشخیص دهیم؟

اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) یک اختلال رشد عصبی پیچیده است که می تواند موفقیت کودک در مدرسه و همچنین روابط او را تحت تأثیر قرار دهد؛ علائم بیش فعالی در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است و گاهی تشخیص آن دشوار است. هر کودکی ممکن است بسیاری از علائم فردی بیش فعالی را تجربه کند. بنابراین برای تشخیص، پزشک کودک شما باید او را با استفاده از چندین معیار ارزیابی کند.

علائم بیش فعالی

ADHD به طور کلی در نوجوانان در کودکان تشخیص داده می شود، میانگین سنی برای تشخیص ADHD متوسط ​​7 سال است. کودکان بزرگتر که علائمی از خود نشان می دهند ممکن است بیش فعالی داشته باشند، اما آنها اغلب در اوایل زندگی علائم کاملاً مفصلی از خود نشان داده اند و به آنان توجهی نشده یا درست تشخیص داده نشده‌اند. همچنین برای تشخیص بیش فعالی بهتر است از تست تشخیص بیش فعالی در کلینیک ذهن آرا استفاده کنید.

14 مورد از علایم بیش فعالی یا ADHD در کودکان

1. رفتار متمرکز بر خود؛ خودمحوری در بیش فعالی

یکی از علائم بیش فعالی چیزی است که به نظر می رسد ناتوانی در شناخت نیازها و خواسته های دیگران است. این می‌تواند به دو نشانه بعدی منجر شود:

2. قطع کردن صحبت سایرین از مهمترین نشانه های بیش فعالی

رفتار متمرکز بر خود ممکن است باعث شود کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی، دیگران را در حین صحبت یا مکالمه یا بازی هایی که در آن عضو نیستند، قطع کند.

3. مشکل در منتظر ماندن برای نوبت از علائم بی فعالی در کودکان

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است هنگام فعالیت در کلاس یا هنگام بازی با کودکان دیگر در انتظار نوبت خود مشکل داشته باشند.

4. آشفتگی عاطفی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در کنترل احساسات خود مشکل داشته باشد. ممکن است در اوقات نامناسب احساس خشم و عصبانیت داشته باشند. بچه های کوچکتر نیز ممکن است نوسانات شدید خلق و خو داشته باشند.

5. پرش افکار و اعمال

کودکان مبتلا به ADHD اغلب نمی توانند آرام بنشینند. آنها ممکن است هنگام اجبار نشستن سعی کنند از جای خود بلند شوند و بدوند، تند تند به چیزی ضربه بزنند یا چیزی بشکنند.

6. مشکلات سروصدا در کودکان بیش فعال

کودک بیش فعال امکان ندارد بتواند جلوی خودش را بگیرد تا سر و صدا نکند. آن‌ها تمام مدت یا خیال پردازی می‌کنند یا سر و صدا می‌کنند.

7. کارهای ناتمام از علائم بیش فعالی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است به موارد مختلف علاقه نشان دهد، اما ممکن است در پایان دادن به آنها مشکل داشته باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است پروژه ها ، کارهای خانه یا مشق‌هایشان را با انرژی مضاعفی شروع کنند، اما قبل از اتمام به سراغ مورد بعدی می روند.

8. عدم تمرکز از مهمترین علائم بیش فعالی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در توجه -حتی وقتی کسی مستقیماً با او صحبت می کند- مشکل داشته باشد. اگر از آن‌ها بپرسید که چه می‌گفتید احتمالا خواهند گفت که صدای شما را شنیده اند، اما دیگر قادر به تکرار آنچه شما گفتید نیستند.

9. پرهیز از انجام کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی گسترده دارند

همین عدم تمرکز باعث می شود کودک از انجام فعالیت هایی که به یک تلاش ذهنی مداوم نیاز دارد، مانند توجه در کلاس یا انجام تکالیف، اجتناب کند.

شاید برایتان جالب باشد: بیش فعالی در بزرگسالان

10. اشتباهات سهل انگارانه و عجیب

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در پیروی از دستورالعمل هایی که به برنامه ریزی یا اجرای یک برنامه نیاز دارند، مشکل داشته باشند. این می تواند منجر به اشتباهات سهل انگارانه شود: اما نشان دهنده تنبلی یا کمبود هوش نیست.

11. خیال پردازی

کودکان مبتلا به بیش فعالی همیشه پر سر و صدا نیستند. نشانه دیگر اختلال بیش فعالی ، کم حرف بودن و درگیری کمتر از بچه های دیگر است. کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است تنها به یک گوشه خیره شود و آنچه را که در اطراف او می‌گذرد نادیده بگیرد.

12. مشکل در سازماندهی

کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در پیگیری وظایف و فعالیت ها مشکل داشته باشد. این مسئله می تواند در مدرسه مشکلاتی ایجاد کند، زیرا آنها اولویت بندی مشق‌ها، پروژه های مدرسه و سایر وظایف را دشوار می دانند.

13. فراموشی / علائم بیش فعالی

کودکان مبتلا به ADHD ممکن است در کارهای روزمره فراموشکار باشند. آنها ممکن است انجام کارهای منزل یا مشق شب خود را فراموش کنند. آنها همچنین ممکن است اغلب چیزهایی مانند اسباب بازی را مرتب گم کنند.

14. علائم بیش فعالی در چندین محیط

یک نکته مهم درمورد علائم بیش فعالی این است که کودک مبتلا به ADHD علائم این بیماری را در بیش از یک محیط نشان می دهد. به عنوان مثال، آنها ممکن است عدم تمرکز در مدرسه و در خانه را نشان دهند.

علائم بیش فعالی؛ به چه چیزهایی دقت کنیم؟

برخی از کارهای روزمره که کودکان نوجوانان مبتلا به بیش فعالی ممکن است با آنها مشکل داشته باشند عبارتند از:

• تمرکز بر کارهای مدرسه و تکالیف
  • خواندن و درک نشانه های اجتماعی
  • سازش با همسالان
  • حفظ بهداشت شخصی
  • کمک به کارهای خانه
  • مدیریت زمان
  • دوچرخه سواری یا دویدن

اگر کودک بیش فعال دارید و به کمک احتیاج دارید…

فراموش نکنید که بیش فعالی در کودکان بسیار مهم است. این رفتار بر موفقیت آنها در مدرسه تأثیر می گذارد و منجر به تعاملات منفی با همسالان می شود ADHD قابل درمان است! اگر کودک شما مبتلا به ADHD تشخیص داده شده است، نترسید و خجالت نکشید! هیچ قصوری از سمت شما نبوده‌است، همه چیز به از این به بعد بستگی دارد. تمام گزینه های درمانی را بررسی کنید. زمانی را برای ملاقات با یک پزشک یا روانشناس تعیین کنید و هر چه سریع‌تر دلبندتان را تحت درمان قرار دهید. قطعا برای کمک به بهبود شرایط کودکان دارای این اختلال به یک دکتر درمان بیش فعالی مجرب مراجعه کنید و بر طبق برنامه ها و دستورالعمل های او پیش بروید.

آیا می دانید کودکانی که بیش فعال نیستند چه ویژگی هایی دارند؟ آیا کودک شما حرف شما را گوش نمی دهد؟ بسیار پر جنب و جوش است؟ حواسش به راحتی پرت می شود؟ شما از خودتون سوال می کنید که آیا کودک شما بیش فعال است؟ شاید هم خیر! در این رابطه پای صحبت های دکتر مژگان سلطانی، روانشناس کودک هستیم تا توضیحات جالبی را برای شما عزیزان از اختلال بیش فعالی و نقص توجه در اختیار شما بگذاریم و با کودکانی که بیش فعال نیستند بیشتر آشنا شویم.

دکتر مژگان سلطانی در این رابطه می گویند: “بسیاری از کودکانی که بیش فعال نیستند در مراکز درمان بیش فعالی به اشتباه برچسب بیش فعال دریافت می کنند و بسیاری از متخصصین روانشناسی و روانپزشکی به راحتی به کودکان پرجنب و جوش تشخیص بیش فعالی و نقص توجه می دهند و کودک را زیر بار داروهای روانپزشکی می برند. تفاوت هست بین اختلال بیش فعالی و نقص توجه و همچنین مشکلات مربوط به پردازش حسی یا SPD، اختلالات دلبستگی، تیزهوشی، افسردگی و مشکلات اضطرابی، برخلاف اختلال بیش فعالی و نقص توجه، مشکلات مربوط به پردازش حسی، در طبقه بندی مشکلات روانشناختی مطرح نشده است، بنابراین معیار مشخصی برای تشخیص آن وجود ندارد.

نشانه ها، تشابهات و تفاوت ها کودکانی که بیش فعال نیستند

“بیش فعالی و مشکلات حسی نشانه ها و علائم مشترک زیادی دارند، در هر دو اختلال حرکت زیاد و عدم تمرکز وجود دارد، هیجانات به سختی کنترل می شوند، و مشکلاتی در محیط های اجتماعی دارند. اما یک سری تفاوت هایی با هم دارند: در مشکلات حسی، مغز به طور صحیحی با اطلاعات ارسالی از اندام های حسی برچسب لباس ممکن است باعث گریه کودک شود، روشن کردن چراغ باعث می شود کودکان جشمان خود را ببندند، با غذا خوردن مشکل داشته باشند. بعضی دیگر نشانه های متضادی دارند، آستانه بالایی برای درد دارند، شاید متوجه نشوند در معرض خطر قرار دارند و به برخی وسایل خطرناک دست بزنند. و شاید دست و پا چلفتی به نظر برسند.

از طرف دیگر کودکان بیش فعال بیشتر در تمرکز کردن و کنترل تکانه مشکل دارند. ممکن است مشکل یاگیری داشته باشد یا حتی تیزهوش باشد. نمی توانند ساکت بشینند و همیشه در حال حرکت هستند. فراموش کارند و زیاد صحبت می کنند.”

تشخیص بیش فعالی و مشکلات حسی

دکتر مژگان سلطانی

همچنین دکتر مژگان سلطانی در رابطه با تشخیص بیش فعالی و مشکلات حسی این گونه پاسخ دادند: “تشخیص اینکه کودک شما بیش فعال است یا مشکلات حسی دارد سخت است چرا که نشانه های این دو اختلال در 40 درصد موارد یکسان است. اما تفاوتی که وجود دارد این است که کودکی که مشکلات حسی دارد، پس از رفع محرک آزار دهنده و تغییر محیط آرام می شود ولی کودک بیش فعال اینگونه نیست. البته تشخیص این اختلالات به عهده روانشناس کودک است. والدین در صورت مشاهده چنین رفتارهایی حتما با یک متخصص کودک مشورت کنند.

کودکانی که بیش فعال نیستند | درمان این دو اختلال چیست؟

دکتر سلطانی: “برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه از داروهای مبتنی بر آمفتامین و متیل فندیت استفاده می شود، این داروها امکان تمرکز بیشتر برای کودکان بیش فعال را فراهم می کند. همچنین رفتاردرمانی و توانبخشی شناختی نیز می تواند در کنار دارو درمانی تاثیر خیلی زیادی داشته باشد. کودکان در رفتار درمانی یاد می گیرند که چگونه رفتار کنند که مشکلی ایجاد نشود. در بعضی از موارد لازم است که والدین آموزش هایی در رابطه با رفتار با کودک بیش فعال ببینند. اما درمان مشکلات حسی توسط کاردرمانی انجام می گیرد. فعالیت هایی که به تنظیم حواس می پردازد و مشکلات بیش حسی یا مشکلات کم حسی را برطرف می کند.