انواع دلبستگی عاطفی در روابط

دلبستگی در روابط چیست؟

نظریه یا تئوری دلبستگی و به عنوان مبنایی برای تحقیقات مستمر مورد استفاده قرار گرفته است. و سابقه نسبتا طولانی در روانشناسی دارد. اولین قدم، آشنایی با اصول اولیه و درک سبک ها و انواع مختلف دلبستگی به دوران نوزادی و کودکی ما باز می گردد. رابطه های دلبستگی در فرد با والدین خود از همان دوران کودکی تاثیری فراگیری در آینده او دارد. رابطه ابتدایی که هر فردی با پدر و مادر و والدین خود دارد چگونگی نوع روابط او را در بزرگسالی با دیگران شکل می دهد. این رابطه می تواند در رابطه عاشقانه، دوستانه و کار با دیگران تاثیر می گذارد.

انواع دلبستگی چگونه در کودکی شکل می گیرد؟

رفتار والدین به درک و تأثیرگذاری در روابط نزدیک کودک کمک می کند و آن را شکل می دهد. کودک با درک و شناخت از این رابطه که والدین با او برقرار می کنند و به دنبال آرامش و حمایت از سوی آن ها می باشد. چرا که کودک با اولین کسانی که در ارتباط است و رابطه برقرار می کند با مادر پدر است، و همچنین نحوه ی رفتار آن ها با او و رفتاری که والدین از خود در روابط عاطفی شان نشان می دهد است. اگر نیازهای جسمی و عاطفی کودک ارضا شود، او به در دسته سبک دلبستگی ایمن قرار می گیرد. با این حال، این مستلزم آن است که والدین محیطی گرم و دلسوز ارائه دهند و با نیازهای کودک خودشان را هماهنگ کنند، حتی زمانی که این نیازها به وضوح بیان نشده باشند. از سوی دیگر، ناهماهنگی از طرف والدین احتمالاً منجر به وابستگی ناایمن در فرزندان خواهد شد.

چهار سبک دلبستگی عاطفی در روابط

سبک دلبستگی مضطرب یا مشغول: افرادی که سبک دلبستگی مضطرب یا مشغول دارند، حداقل چندین مورد از ویژگی های زیر را به طور مداوم در آن ها مشاهده می شود.

  1. نسبت به روابط به طور کلی، و روابط عاشقانه به طور خاص، مضطرب هستند و بسیار احساسی عمل می کنند.
  2. تمایل به داشتن عوامل استرس زا در روابط بر اساس اتفاقات واقعی و خیالی دارد. این عوامل استرس‌زا می‌توانند خود را از طریق مسائل احتمالی
  3. مختلفی مانند نیاز، مالکیت، حسادت ، کنترل، نوسانات خلقی، حساسیت بیش از حد، وسواس و غیره خودشان را نشان دهند.
  4. احساس شک و تردید زیاد به افراد، تمایل به تفکر منفی خودکار هنگام تفسیر مقاصد، گفتار و اعمال دیگران.
  5. برای احساس امنیت و پذیرش نیاز به نوازش مداوم عشق و تایید دارد. زمانی که با تقویت مثبت منظم همراه نباشد، نسبت به شرایط پاسخ منفی میدهد، و بسیار احساسی برخورد می کنند.
  6. شخصیت دراماتیک دارند و به طور مداوم روی مسائل منفی مربوط به رابطه توجه می کنند. آن ها بیشتر تا به دنبال تأیید، اطمینان و پذیرش می باشند.
    موضوعات مختلف پیش آمده در روابط را چه مثبت و چه منفی اغراق آمیز برای خود تفسیر می کنند.
  7. به دلیل احساس اضطراب و استرس شدید ممکن است حس طرد شدگی زیاد در آن ها ریشه داشته باشد.
  8. معمولا از زمان کودکی در رابطه با افراد نزدیک خصوصا والدین تاریخچه روابط متلاطم عاطفی را دارند.

سبک دلبستگی طردکننده اجتنابی

کسانی که سبک دلبستگی نادیده انگاشته یا اجتنابی قوی دارند، حداقل چندین مورد از ویژگی های زیر را به طور منظم بروز از خود می دهند:

  1. بسیار خود هدایت شده و خودکفا هستند. از نظر رفتاری و عاطفی مستقل عمل می کنند.
  2. از صمیمیت واقعی که فرد را آسیب پذیر می کند، اجتناب کنید و ممکن است فرد طردکننده یا اجتناب کننده را در معرض تعهدات عاطفی قرار دهد.
  3. از نظر جسمی و احساسی به آزادی میل کنید و زمانی که نزدیکی بیش از حد را احساس می کنند، سعی می کنند از آن رابطه فاصله بگیرند.
  4. اولویت‌های دیگر در زندگی اغلب جایگزین یک رابطه عاشقانه می‌شوند، مانند کار، زندگی اجتماعی ، پروژه‌ها و علاقه‌های شخصی، سفر، تفریح ​​و غیره. در این شرایط، شریک زندگی اغلب کنار گذاشته می‌شود یا فقط حضوری حاشیه‌ای خواهد داشت.
  5. بسیاری از این افراد مشکلات تعهدی در رابطه دارند. بعضی ها مجرد بودن را ترجیح می دهند. حتی در روابط متعهدانه، آنها استقلال را بیش از هر چیز دیگری با ارزش می دانند.
  6. ممکن است آشنایان زیادی داشته باشد، اما روابط صمیمانه کمی داشته باشد. و احساس تنهایی زیادی را هر از گاهی را حس می کنند.
    برخی این افراد ممکن است منفعل، پرخاشگر و یا خودشیفته باشند.

سبک دلبستگی از روی ترس اجتنابی

افرادی که سبک دلبستگی از روی ترس اجتنابی قوی دارند، حداقل چندین مورد از ویژگی های زیر را به طور منظم از خود بروز می دهند:

  1. اغلب با تجربیات بسیار چالش برانگیز زندگی مانند غم و اندوه ، رها شدن و سوء استفاده دست و پنجه نرم می کنند.
  2. تمایل به برقراری رابطه خوب و صمیمی دارند اما همزمان در برابر صمیمیت مقاومت کنید. و دچار تضاد درونی شدیدی می شوند.
  3. به داشتن اعتماد به دیگران و تکیه کردن بر آن ها مبارزه می کنند.
  4. ترس از نابودی، از نظر فیزیکی و یا احساسی در موقعیت‌های عاشقانه و صمیمی.
  5. شبیه به سبک مضطرب و مشغول، مشکوک به نیات، گفتار و اعمال دیگران هستند.
  6. مشابه سبک انکارناپذیر اجتنابی، افراد را از خود دور می کند و روابط صمیمانه کمی دارند.

همانطور که قبلا ذکر شد، اکثر افراد درجات مختلفی از چهار سبک دلبستگی دارند که ممکن است در طول زمان تغییر کند.

اگرچه کسانی که عمدتاً سبک دلبستگی ایمن دارند، تمایل به ایجاد شرکای قوی دارند، اما برای کسانی که عمدتاً سه سبک دیگر هستند نیز ممکن است در روابط موفقی نیز داشته باشند. خودآگاهی، حمایت متقابل، تمایل متقابل برای رشد، و شهامت برای جستجوی کمک حرفه ای در صورت نیاز برخی از عناصر حیاتی برای توسعه روابط مثبت هستند. با این حال، فقدان این عناصر ممکن است؛ باعث ایجاد مشکلات ناسازگاری در روابط شود.

سبک دلبستگی ایمن

افرادی که سبک دلبستگی ایمن قوی دارند حداقل تعدادی از ویژگی های زیر را به طور منظم نشان می دهند:

  1. از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند و قادراند احساسات خود را به طور مناسب و سازنده در روابط با دیگران انتقال دهند.
  2. قادر به ارسال و دریافت حس صمیمیت سالم می باشند.
  3. قادر به برقراری مرزهای سالم، مناسب و معقول در صورت لزوم.
  4. از تنهایی و همچنین با یک همراه احساس امنیت کنید.
  5. تمایل به داشتن دید مثبت نسبت به روابط و تعاملات شخصی دارند.
  6. به احتمال زیاد مشکلات بین فردی را به سرعت حل می کند.
  7. در مسائل را برای حل مشکلات به جای حمله به یک شخص مورد بحث سعی می کنند با هوشیاری و تحلیل احساسات خود و فرد مقابل موضوع مورد بحث و گفتگو را حل و فصل کنند.
  8. انعطاف پذیری مناسبی از خود در روابط نشان می دهند. و از اعتماد به نفس خوبی برخوردار می باشند.

افراد دارای سبک دلبستگی ایمن کامل نیستند. آن ها نیز مانند دیگران فراز و نشیب هایی دارند و در صورت تحریک می توانند آن ها را نیز ناراحت کند. با این اوصاف، رویکرد بالغ کلی آن ها نسبت به روابط، باعث شده تا این سبک دلبستگی را سالم‌ترین از انواع دلبستگی بزرگسالان شناخته شود

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0