ارتباط موثر با همسر و 10 تکنیک برقراری آن

ارتباط موثر با همسر کلید موفقیت زندگی مشترک می باشد زیرا رابطه ی بین زوجین، یک رابطه ی احساسی و هیجانی می باشد و به مهارت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی زوجین وابسته است.

از نظر روانشناسان، اکثر زن و شوهرها نمی دانند که علت اصلی طلاق، ارتباط نادرست و ناسالم با یکدیگر می باشد و به این مولفه ی مهم اهمیت چندانی نمی دهند.

در خانواده هایی که زن و شوهر هر دو شاغل هستند یا کارهای خانه انجام می دهند و در صورت داشتن فرزند به بزرگ کردن و تربیت کودک خود مشغول هستند، زوجین کمتر برای یکدیگر وقت می گذرانند و زمان محدودتری دارند.

در چنین شرایط تغییر ناپذیری، این سوال در ذهن زوج ها شکل می گیرد که چگونه ارتباط موثر با همسر خود برقرار کنند؟ یک رابطه عاشقانه سالم و موثر، به مراقبت و رشد دائمی نیاز دارد اما آیا این مراقبت با وجود تمام مشغله ها و دغدغه ها امکان پذیر می باشد؟

چه چیزی شما را به یک زوج عالی تبدیل خواهد کرد؟ کسب مهارت ارتباط موثر با همسر، می تواند با شناخت یکدیگر و عدم تلاش برای تغییر هم آغاز شود. مشارکت های عاشقانه و بلند مدت، ذاتا شکل نمی گیرند بلکه با تعهد، پذیرش و همدلی رشد می کنند.


مقاله مرتبط: مشاوره رابطه با خانواده همسر


اگر بین شما و همسرتان فاصله ای شکل گرفته و نیازمند افزایش کیفیت رابطه خود هستید، در این مقاله راه ها و تکنیک های تقویت ارتباط با همسر را آموزش خواهیم داد.

ارتباط موثر، تکنیک های تقویت ارتباط موثر با همسر

1. شرایط جدید را بپذیرید

خود و همسرتان را همان طور که هستید، بپذیرید. طبیعی است که انتظار داشته باشید همیشه رابطه تان مانند دوران نامزدی باقی بماند اما این طور نیست. با گذشت زمان و پیچیده تر شدن زندگی، برخی از ویژگی های شما و ارتباط میان زن و شوهر تغییر خواهد کرد. به طور مثال، زمانی که وارد زندگی مشترک می شوید به یک خانه جدید نقل مکان می کنید و اولین جدایی طولانی مدت از خانواده ی اصلی خود را تجربه خواهید کرد. ممکن است برخی از فعالیت های لذت بخش را کنار بگذارید و یا برخی از نیازهای عاطفی شما به دلیل مشغله زیاد تغییر کند. اگر بپذیرید که با اتمام دوران نامزدی و آغاز زندگی مشترک، یک مرحله به تکامل خود نزدیک تر شده اید، از تغییرات ناگهانی ناامید نخواهید شد.

2. زبان بدن، تکنیک ارتباطی غیرکلامی

زبان بدن، راهی موثر برای صحبت با صدای بلند است. زمانی که همسرتان صحبت می کند، به چشمان او نگاه کنید. این نگاه، میزان توجه و اشتیاق شما را با صدای بلند نشان می دهد. هنگام گفت و گوی دو نفره، مقداری به طرف همسر خود متمایل شوید، با این کار میزان علاقه خود به حرف های او را ابراز می کنید. هر شخصی زبان بدن مخصوص خود را دارد و نیاز ها و صحبت های خود را از این طریق بیان می کند. بنابراین نیاز است که زبان بدن همسر خود را بیاموزید. ممکن است نحوه ی راه رفتن همسر شما در شرایط مختلف، متغیر باشد. به عنوان مثال زمانی که عصبانی است، به سرعت راه می رود و زمانی که آرامش دارد، به شکلی دیگر. زبان بدن نشانه حالات روحی و خلق و خوی افراد می باشد. تکنیک های غیرکلامی را نادیده نگیرد و از این نشانه ها برای انتخاب زمان صحیح گفت و گو و محتوای بحث خود بهره ببرید.

3. از احساس کنار هم بودن صحبت کنید

کنار هم بودن برای شما چه معنایی دارد؟ آیا به میزان کافی با هم هستید؟ آیا در مورد موضوعاتی که شما را آزار می دهد به روشنی و صادقانه صحبت می کنید؟ آیا احساسات خود درباره ی اتفاقات رخ داده را سرکوب می کنید؟ درباره ی تمام این مسائل به گفت و گو بپردازید و بر راه های برقراری ارتباط موثر با همسر را که به هماهنگی بیشتر شما می انجامد، تمرین کنید.

4. همزمان صحبت نکنید، گوش دهید!

زمانی که بحث جدی تر می شود و هیجانات شدت می گیرند، هر فرد می خواهد نقظه نظر خود را بیان کند و یک رقابت ناخودآکاه شکل می گیرد. این رقابت نشان می دهد که هیچ کدام از شما واقعا به گفت و گو و پیدا کردن راه حل مناسب علاقه ای ندارید. بنابراین، لطفا صحبت یکدیگر را قطع نکنید. به این فکر کنید که حرف های طرف مقابل اهمیت بسیاری دارند و باید شنونده این صحبت های مهم باشید. هدف از گفت و گو، شنیدن و درک همدیگر می باشد بنابراین وقفه ای در این بین ایجاد نکنید.

ارتباط موثر با همسر

5. در ارتباط موثر، پیش از صحبت کردن، فکر کنید

پیش از آنکه از گفته ی خود پشیمان شوید، به آن فکر کنید. ارزش هر کس به اهمیت کلام اوست و سخن نسنجیده، باعث از بین رفتن اعتبار شما در خانواده می شود. از سخنان نیکو و محبت آمیز استفاده کنید و اگر نمی توانید حضوری و رو در رو این کار را انجام دهید، یادداشت های عاشقانه برای همسر خود بنویسید و از گفتن دوستت دارم غافل نشوید. بخشی از مهارت های ارتباطی این است که به همسر خود بگویید همیشه در ذهن شما است و در همه حال به او فکر می کنید، بنابراین در طول روز به او پیام بدهید و از احوالش مطلع شوید.

6. ناعادلانه رفتار نکنید

لطفا مراقب زبان خود باشید و از یادآوری اتفاقات تلخ و اشتباه گذشته خودداری کنید زیرا ضربه و آسیب جدی به رابطه شما وارد خواهد کرد. مشکلات حل شده و اشتباهات بخشیده شده، در گذشته باقی می مانند و نیازی نیست بار این مسائل را هر روز به دوش بکشید، بر مشکلات فعلی تمرکز کنید و گذشته را رها کنید. انگشت اشاره را همیشه به سمت همسر خود نگیرید و در تلاش محاکمه هر روزه او نباشید. در این صورت، موجب ایجاد فضای منفی و ناسالم در زندگی مشترک می شوید. لحن گفت و گوی خود را تغییر دهید و آرامش را به ارمغان بیاورید.

7.ارتباط صمیمانه برقرار کنید

عشق، برای تبدیل شدن به همراه واقعی، کافی نیست. برای یک رابطه طولانی، هم عاشقی و هم دوستی لازم است. دوستی نتیجه ی ارزش های مشترک و همدلی می باشد. علاقه مندی های مشترک را پیدا کنید و با هم به انجام آن ها بپردازید. به عنوان مثال، ممکن است هر دوی شما به باغبانی علاقه داشته باشید، در این صورت می توانید زمانی را برای رسیدگی به گل و گیاه و باغبانی اختصاص دهید. سرگرمی ها و تفریح های جدیدی را با هم امتحان کنید. تفریحات خود با دوستانتان را به یادآورید و همان ها را با همسر خود انجام دهید.

8. به یکدیگر احترام بگذارید

برای بهبود رابطه عاطفی با همسر، این واقعیت را فراموش نکنید که هر دوی شما در یک تیم هستید نه در مقابل هم. هیچ دلیلی برای دعوا یا تحقیر وجود ندارد. مسائل همیشه وجود دارند و نقطه نظرات نیز متفاوت می باشند. زمانی که بتوانید از حل مسئله استفاده کنید و به جای دعوا، مشکلات را حل کنید، به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده اید. اگر درباره ی موضوعی اتفاق نظر ندارید، تنها کافی است به باور و نگرش همسر خود احترام بگذارید و آن را بپذیرید.

ارتباط موثر با همسر

9. از زحمات هم تقدیر و تشکر کنید

بر کاستی ها و نقص های همسر خود تمرکز نکنید. نیمه ی پر لیوان را ببینید و به تلاش های بی وقفه یکدیگر، توجه کنید. اگر در موقعیتی همسرتان، از شما طرفداری می کند و یا برای حل مشکلی پیش قدم می شود، از او قدردانی کنید. ارزش و اعتبار واقعی همسر خود را به او یادآوری کنید. تشکر و قدردانی، یکی از بهترین راه ها برای ایجاد ارتباط موثر با همسر می باشد.

10. در ارتباط موثر، انتقاد نکنید!

هنر گفت و گو یا ارتباط موثر، یکی از اصلی ترین کلیدهای ارتباط موثر با همسر می باشد. در گفت و گوها، از انتقاد شخصی اجتناب کنید. انتقاد شامل توهین، تحقیر و حتی زبان بدن منفی می باشد. این اعمال باعث ایجاد حالت تدافعی و ضربه به احساسات طرف مقابل می شود.

زوج درمانگران و روانشناسان خانواده، راهبرد های زیادی را برای تعامل صحیح با همسر، پشنهاد می کنند. ما در این نوشته، سعی کردیم 10 تکنیک برتر و کاربردی را معرفی کنیم و به شما در مسیر تشکیل زندگی شاد و سالم کمک کرده باشیم. اگر با تعارضات و مشکلات غیرقابل حل مواجه شدید و یا نتوانستید ارتباط موثری را برقرار کنید، ازخدمات زوج درمانی و خانواده درمانی بهره ببرید.

3.7/5 - (18 امتیاز)
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    به نظرم روانشناسی و مردم خوبن برا یاد دادن یه سری تعالیم از رقص تا گپ

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0