اختلال پانیک

اختلال پانیک چیست؟

اختلال پانیک هنگامی اتفاق می افتد ک حملات غیر منتظره ای از وحشت تکرار شود. DSM-5 حملات وحشت را ترس ناگهانی و ناراحتی شدید تعریف می کند که در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسد. افراد مبتلا به این اختلال با ترس از حمله وحشت زندگی می کنند. ممکن است هنگامی که احساس وحشت ناگهانی می کنید علائم جسمی مانند ضربان قلب، مشکلات تنفس و عرق کردن را تجربه کنید.

اکثر افراد یکی دو بار در زندگی خود یک حمله وحشت را تجربه می کنند. انجمن روانشناسی آمریکا گزارش می دهد که از هر 75 نفر 1 فرد ممکن است اختلال هراس را تجربه کند. بعد از اینکه حداقل یک ماه (یا بیشتر) نگرانی مداوم یا نگرانی در مورد حملات هراس (یا عواقب آن) را داشته باشید، اختلال هراس وجود دارد. گاهی حتی علائم این اختلال می تواند کاملاً طاقت فرسا و ترسناک باشد، اما با درمان می توان حملات پانیک را مدیریت و بهبود داد. جستجوی درمان پانیک مهمترین بخش برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی شما است.

علائم اختلال پانیک چیست؟

علائم اختلال وحشت اغلب در نوجوانان و بزرگسالان زیر 25 سال ظاهر می شود. اگر چند حمله وحشت داشته اید یا ترس از حمله وحشت دارید، ممکن است دچار اختلال پانیک باشید.

حملات پانیک یا وحشت باعث ایجاد ترس شدید می شود که اغلب بدون هشدار و ناگهان شروع می شود. هر حمله معمولاً 10 تا 20 دقیقه طول می کشد، اما در موارد شدید ممکن است علائم بیش از یک ساعت ادامه داشته باشد. این تجربه برای همه متفاوت است و اغلب علائم نیز متفاوت است.

علائم شایع مرتبط با حمله هراس شامل موارد زیر است:

• ضربان قلب یا تپش قلب
    تنگی نفس
  • احساس خفه شدن
  • سرگیجه (سرگیجه)
  • سبکی
  • تعریق
  • لرزیدن
  • تغییر در وضعیت روحی، از جمله احساس غیرواقعی بودن
  • بی حسی یا سوزش در دست یا پا
  • درد قفسه سینه یا سفت شدن
  • ترس از مردن

علائم حمله هراس اغلب بدون دلیل مشخص رخ می دهد. به طور معمول، علائم متناسب با میزان خطر موجود در محیط نیست. از آنجا که این حملات را نمی توان پیش بینی کرد، می توانند به میزان قابل توجهی بر عملکرد شما تأثیر بگذارند.

ترس از حمله وحشت یا یادآوری یک حمله وحشت می تواند منجر به حمله دیگری شود.

چه عواملی باعث اختلال پانیک می شود؟

دلایل اختلال پنیک کاملا مشخص نیست. تحقیقات نشان داده است که اختلال هراس ممکن است ژنتیکی باشد. اختلال هراس همچنین با تغییرات قابل توجهی که در زندگی رخ می دهد همراه است. ترک تحصیل از دانشگاه، ازدواج، یا فرزند اول شما همه انتقال های عمده زندگی هستند که ممکن است استرس ایجاد کند و منجر به بروز اختلال هراس شود.

چه کسی در معرض ابتلا به اختلال پانیک است؟

اگرچه دلایل اختلال هراس به وضوح درک نشده است، اما اطلاعات مربوط به این بیماری نشان می دهد که گروه های خاصی احتمالاً به این اختلال مبتلا می شوند. براساس اعلام انستیتوی ملی بهداشت روان، زنان دو برابر مردان احتمال ابتلا به این بیماری را دارند.

اختلال وحشت زدگی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم حمله وحشت را تجربه کنید، شاید به دنبال مراقبت های اضطراری پزشکی بروید. بیشتر افرادی که برای اولین بار حمله وحشت را تجربه می کنند فکر می کنند دچار حمله قلبی شده اند.

در حالی که در اورژانس هستید، دکتر چندین آزمایش انجام می دهد تا ببیند علائم شما ناشی از حمله قلبی است یا خیر. آنها ممکن است او ممکن است آزمایش خون انجام دهند تا شرایط دیگری را که می تواند باعث علائم مشابه شود را بررسی کند یا یک الکتروکاردیوگرام (ECG) برای بررسی عملکرد قلب انجام دهند. اگر علت فیزیولوژیکی برای علائم وجود نداشته باشد، شما به روانپزشک ارجاع داده می شوید.

روانپزشک معاینه سلامت روان را انجام داده و در مورد علائمتان از شما سؤال کند.

اختلال پانیک چگونه درمان می شود؟

درمان اختلال پانیک بر کاهش یا از بین بردن علائم شما متمرکز است. این امر از طریق درمان رواندرمانی و در بعضی موارد با دارو انجام می شود. درمان به طور معمول شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این روش درمانی به شما می آموزد كه افكار و اعمال خود را تغییر دهید تا بتوانید حملات خود را بفهمید و ترس خود را مدیریت كنید.

داروهایی که برای درمان اختلال هراس مورد استفاده قرار می گیرند می توانند شامل مهارکننده های انتخابی بازگشت مجدد سروتونین (SSRIs) و طبقه ای از داروهای ضد افسردگی باشند. SSRI تجویز شده برای اختلال هراس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• فلوکستین
  • پاروکستین
  • سرترالین

سایر داروهایی که گاهی اوقات برای درمان اختلال هراس استفاده می شود عبارتند از:

• مهارکننده های برگشت مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRIs) ، کلاس دیگری از داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد عفونی کننده
  • بنزودیازپین ها (معمولاً به عنوان آرامبخش استفاده می شوند) از جمله دیازپام یا کلونازپام
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) ، یکی دیگر از داروهای ضد افسردگی است که به دلیل عوارض جانبی نادر اما جدی به ندرت استفاده می شود

علاوه بر این روش های درمانی بالا، چندین مرحله وجود دارد که می توانید در منزل برای کاهش علائم خود استفاده کنید. مثالها عبارتند از:

• حفظ یک برنامه منظم
  • به طور منظم ورزش کنید
  • خواب کافی
  • از مصرف مواد محرک مانند کافئین خودداری کنید

پیش آگهی و آینده پنیک چیست؟

اختلال هراس اغلب یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است که درمان آن دشوار است. برخی از افراد مبتلا به این اختلال به خوبی به درمان پاسخ نمی دهند. برخی دیگر ممکن است دوره هایی داشته باشند که هیچ علائمی نداشته باشند و دوره هایی که علائم آنها کاملاً شدید باشد. بیشتر افراد مبتلا به اختلال هراس از طریق درمان برخی از علائم را تسکین می دهند.

چگونه می توان از این اختلال جلوگیری کرد؟

پیشگیری از اختلال پانیک امکان پذیر نیست. اما، می توانید با جلوگیری از مصرف الکل و محرک هایی مانند کافئین و همچنین داروهای غیرمجاز، علائم خود را کاهش دهید. همچنین می توان در صورت بروز یک تغییر بزرگ، علائم اضطراب را تشخیص داد و اقدام کرد.

منبع: healthline