درمان افسردگی با نوروفیدبک

افسردگی از نظر بسیاری از روانشناسان یک ناتوانی پنهان است زیرا یک فرد عادی نمی تواند این ناتوانی را در ظاهر شما ببیند و همه چیز در داخل ذهن اتفاق می افتد. پژوهشگران علوم اعصاب یک راه درمانی جدیدی را کشف کردند که سریعتر بدون عوارض جانبی می توان به درمان رسید. درمان افسردگی با نوروفیدبک روش جدیدی است که این سال ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و هیچ دارویی را شامل نمی شود.

افسردگی یکی از رایج ترین مشکلات مرتبط با سلامت روان است که بیش از 264 میلیون نفر در سراسر جهان از آن رنج می برند. علیرغم رایج بودن آن، یافتن درمان مناسب چالش برانگیز است. برای درمان این اختلال از دارو درمانی یا رواندرمانی استفاده می شود. درمان افسردگی با نوروفیدبک یکی دیگر از درمان های اثر بخشی است که به آموزش مغز و ذهن می پردازد.

اگر می خواهید از اثربخش بودن درمان افسردگی با نوروفیدبک اطمینان یابید، تا انتهای این مقاله از ذهن آرا همراه ما باشید.

نوروفیدبک درمانی چیست؟

نوروفیدبک آموزش مستقیم عملکرد ذهن است، که توسط آن ذهن یاد می گیرد که عملکرد بهتری داشته باشد. در این روش لحظه لحظه عملکرد ذهن مشاهده شده، این اطلاعات به شخص نشان داده می شود و به ذهن برای تغییر فعالیت خود در جهت الگوهای مناسب تر پاداش داده می شود. این عمل یک فرایند یادگیری تدریجی است و برای هر جنبه ای از عملکرد ذهن که قابل اندازه گیری است صدق می کند. نوروفیدبک، EEG Biofeedback نیز نامیده می شود، زیرا بر اساس فعالیت الکتریکی مغز، الکتروانسفالوگرام یا EEG است.

مغز اسنان بین سلول های مغزی تکانه های الکتریکی تولید می کند که به موج مغز معروف است. این تکانه ها سلول هایی هستند که به یکدیگر اطلاعات ارسال می کنند.

امواج مغزی در حالتهای مختلف مانند تمرکز عمیق یا آرامش رخ می دهد. نظارت بر امواج مغزی یکی از راه های بررسی خلق و خو، سطح استرس و سایر علائم است.

الگوهای معروف امواج مغزی آلفا، بتا، تتا و دلتا هستند. همه ما در طول روز و هنگام خود این امواج را در ذهن خود تولید می کنیم. این الگوی امواج مغزی ممکن است کارها را برای ما آسان تر و یا دشوار تر کنند.

برای اطلاعات بیشتر از نوروفیدبک درمانی، پیشنهاد می کنیم نوشته ی نوروفیدبک را در سایت ذهن آرا مطالعه نمایید.

نوروفیدبک در عمل

نوروفیدبک فرآیند اندازه گیری امواج مغزی با استفاده از دستگاه EEG است. زمانی که ذهن به درستی عمل کند، به او پاداش داده می شود. این پاداش ممکن است مواردی مانند تماشای فیلم یا موسیقی مورد علاقه فرد باشد.

نوروفیدبک

به عنوان مثال، اگر امواج مغزی شما آرامش ذهنی را نشان دهند، پاداش مثبتی دریافت خواهید کرد. وقتی امواج مغزی شما در جهت مخالف حرکت می کنند، پاداش به پایان می رسد یا از بین می رود.

مغز “رفتاری” را که به پاداش مثبت ختم می شود، تشخیص داده و یاد می گیرد که آن را تکرار کند. به کمک پلاستیسیته عصبی، متخصصان می توانند انجام رفتار خاصی را به مغز آموزش دهند.

یکی از مزایای نوروفیدبک این است به مغز می آموزد تا خود وضعیتی را تغییر دهد. با نوروفیدبک بسیاری از مسائل خلقی قابل آموزش می شوند.

اثربخشی نوروفیدبک در درمان افسردگی

مغز به طور طبیعی می خواهد در موقعیت خنثی بماند. این حالت متعادل به ما کمک می کند تا افکار و احساسات خود را مدیریت کنیم.

همه ما احساسات و رفتار های منفی را تجربه خواهیم کرد، اما ماندن در این الگوهای فکری تعادل طبیعی ذهن ما را برهم می زند و در این شرایط رسیدن دوباره به حالت متعادل دشوار می شود. بهتر است برای اثربخشی مناسب به بهترین دکتر درمان افسردگی مراجعه کنید

تغییر خلق و خو مانند افسردگی بر نحوه تفکر و انتخاب ما تأثیر می گذارد. افسردگی اثر موجی ایجاد می کند. تفکر ما بر انتخاب های ما تأثیر می گذارد و این انتخاب ها بر تفکر ما تأثیر می گذارد. این الگوها ما را در چرخه های منفی فکر گرفتار می کند.

نوروفیدبک یک روش ساده و بدون عوارض برای شکستن این چرخه منفی است و به مغز فرصت می دهد تا دوباره به حالت متعادل برگردد.

فعالیت بیشتر در لوب پیشانی چپ منجر به خلق مثبت بیشتر می شود. در نتیجه، فعالیت غیر طبیعی در لوب پیشانی راست منجر به خلق و خوی پایین می شود.

متخصص و درمانگر شما با دانستن این موضوع می کوشد تا به لوب پیشانی چپ فعالیت بیشر را آموزش دهد. این اقدامات الگوهای تفکر مثبت بیشتری ایجاد می کند. همچنین این آموزش ها و نوروفیدبک میزان عود و افسردگی احتمالی را در آینده کاهش می دهد.

در درمان افسردگی با نوروفیدبک، مغز می آموزد که در لحظات بعدی نیز خود این تغییرات را ایجاد کند. با گذشت زمان، این امر برای فردی که تحت درمان قرار گرفته است آسان تر می شود و هر زمان که نشانه های افسردگی در او ظاهر شوود می تواند خود به تنهایی آن را به حالت خنثی بازگرداند.


مقاله مرتبط: ۲۰ راه موثر برای مبارزه با افسردگی!


کاهش علائم افسردگی

مطالعه ای در سال 2019 برای درمان افسردگی از نوروفیدبک استفاده کرد. افرادی که در پژوهش شرکت کردند از افسردگی مقاوم به درمان رنج می بردند. پس از دوازده هفته نوروفیدبک درمانی، میزان بهبود 58 درصدی را تجربه کردند. در نتیجه این درمان، محققان دریافتند که نوروفیدبک نه تنها به کاهش علائم افسردگی بلکه به بهبود آن نیز کمک می کند.

در یک مطالعه موردی، فردی که سالها از افسردگی رنج می برد مورد مطالعه قرار گرفت. این فرد در گذشته دارودرمانی، تغییر سبک زندگی، هیپنوتیزم درمانی و رواندرمانی را امتحان کرده است. این درمان ها بی اثر نبودند اما به بهبود کامل او منجر نشدند. اما پس از هشت جلسه نوروفیدبک درمانی، تفاوت واقعی را تجربه کرد.

بسیاری از مطالعات دیگر این یافته ها را در مقیاس بسیار بزرگتری تأیید می کنند. کارآزمایی های بالینی بهبود چشم گیری را به ویژه در مواردی که سایر درمانها بی اثر شده اند، نشان می دهند.

نوروفیدبک یک روش بدون درد است که هیچ دارویی را شامل نمی شود. این بدان معناست که نوروفیدبک درمانی مصرف داروهای دیگر را منع نمی کند و هیچ تناقضی با دارودرمانی شما نخواهد داشت. از آنجا که این یک فرایند غیر تهاجمی است، یک روش طبیعی برای درمان افسردگی است.

به یاد داشته باشید!

تغییر امواج مغزیشخصیت شما و محتوای افکار شما را تغییر نمی دهد. نوروفیدبک تنها به بهبود فعالیت در بخش های راست مغز کمک می کند. در حالی که داروهای شیمیایی، شیمی مغز شما را تغییر می دهد.

داروهای تجویزی، هرچند گاهی مفید هستند، اما می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز ایجاد کنند. نوروفیدبک عوارض جانبی ندارد، بنابراین انتخاب بهتر و سالم تری است.

در نهایت، نوروفیدبک طرز فکر شما را نسبت به مسائل تغییر می دهد.

درمان افسردگی با نوروفیدبک

رواندرمانی می تواند در تشخیص الگوهای منفی فکر کمک کند. با این حال، تلاش زیادی برای مقابله با آنها و ایجاد مجدد مسیرهای عصبی لازم است. نورفیدبک این مسئولیت را برعهده دارد. همچنین بیشترین پتانسیل را برای تغییر دائمی دارد زیرا مغز یاد می گیرد که خود را از طریق آموزش “بهبود” دهد.

نوروفیدبک در کلینیک ذهن آرا

کلینیک روانشناسی ذهن آرا، یکی از تخصصی ترین مراکز مشاوره و روانشناسی در تهران، با فراهم کردن بهترین تجهیزات روز دنیا در زمینه ی درمان های تکنولوژیک و همچنین گرد هم آوردن بهترین متخصصین در حوزه های مختلف از جمله متخصص نوروتراپیست و درمان با نوروفیبدبک، سعی در ارائه خدمات مناسب و کاربردی به مراجعین خود داشته و دارد و اکنون به عنوان بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران بین مردم شناخته می شود.

4.7/5 - (3 امتیاز)

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0