درمان اعتیاد به بازی های رایانه ای

روش های درمان اعتیاد به بازی

در سال 2018 سازمان بهداشت جهانی موسوم به WHO پس از بررسی های طولانی، اعتیاد به بازی های کامپیوتری و رایانه ای را در دسته اختلالات روانی معرفی کرد. لذا درمان اعتیاد به بازی های آنلاین نیز بنابراین باید روانشناختی باشد.

کلینیک روانشناسی ذهن آرا به وسیله ی تیم تخصصی از روانشناسان باتجربه، آماده ی کمک به کودکان، نوجوانان و خانواده های درگیر این نوع از اعتیاد می باشد.

درمان اعتیاد به بازی های رایانه ای

اختلال اعتیاد به بازی های کامپیوتری

سازمان بهداشت جهانی اختلالات روانی بازی های کامپیوتری را یک بیماری معرفی کرده و این بیماری را به اعتیاد تشبیه کرده است و این واقعیتی است که همه آن را می دانند. اختلال بازی در واقع یازدهمین مرحله از اختلالات الگوهای رفتاری است که در اثر بازی های کامپیوتری زیاد باعث اختلال رفتاری و روانی در گیمر می شود. در نتیجه تمام فکر و ذکر فرد بازی هایش خواند بود تا حدی که بازی بر تمام کارهای دیگر ارجعیت خواهد داشت. در نهایت فرد از فعالیت های روزمره خود عقب خواهد ماند. از سوی دیگر پش از یک دوره اعتیاد 12 ماهه به بازی های کامپیوتری شاهد تغییر الگوهای رفتاری فرد خواهید بود و به راحتی علائم بیماری اختلال بازی آشکار خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت انتظار دارد تا تحقیقات در مورد بیماری اختلال بازی در طول زمان افزایش یابد، و مطالعات در این زمینه برجسته تر شود در نتیجه راهکارهایی برای درمان این بیماری نیز در آینده ارائه خواهد شد. در نهایت مردم آگاه تر برای انجام بازی های کامپیوتری تصمیم خواهند گرفت. در زیر تست آنلاین تشخیص اعتیاد به بازی های رایانه ای را برای شما قرار داده ایم. این تست تنها برای درک شمای کلی وضعیت شما طراحی شده است و تشخیص قطعی به حساب نمی آید.

علائم فیزیکی و روانی اعتیاد به بازی های آنلاین و کامپیوتری

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، فردی که اختلال بازی دارد، حداقل دوازده ماه، ویژگی های ذکر شده در زیر را از خود نشان دهد:

علائم فیزیکی اختلال بازی

  • سندروم تونل کارپال (نوعی بیماری مربوط به مچ دست)
  • میگرن
  • اختلال خواب
  • کمردرد
  • اختلال در غذا خوردن
  • عدم توجه به بهداشت شخصی
  • ضعیف شدن چشم
  • سردرد

علائم روانی اختلال بازی

  • تمایل و علاقه شدید
  • بی اهمیت نشان دادن زمان
  • عدم کنترل زمان
  • از دست دادن زمان
  • تاثیر منفی بر دیگر بخش های زندگی
  • پناه بردن به بازی به هنگام بروز مشکلات
  • دفاع از عملکرد
  • استفاده نادرست از پول

روش های درمان اعتیاد به بازی های آنلاین و رایانه ای

اختلال بازی یک طبقه بیماری جدید در لیست بیماری‌هاست، بنابراین هنوز برنامه درمانی روشنی برای آن وجود ندارد. با این‌حال، احتمال دارد درمان‌های مناسب برای سایر رفتار‌های اعتیادی مانند اعتیاد به قمار با درمان اختلال بازی مرتبط باشد. درمان قمار وسواسی شامل دارو درمانی، روان درمانی و شرکت در گروه‌های خود درمانی است. با توجه به یک تحقیق در سال ۲۰۱۷، در مورد درمان اعتیاد به بازی و اینترنت، مشخص شد که ترکیب روش‌های درمانی مختلف می‌تواند مفید باشد. در این پژوهش، محققان روش‌های درمانی زیر را استفاده کرده‌اند:

  • آموزش روانی؛ این شامل آموزش به فرد در مورد رفتار‌های مرتبط با بازی و اثرات آن بر سلامت روان است.
  • درمان معمول؛ ممکن است از روش‌های درمان اعتیاد، برای درمان اختلال بازی اقتباس گرفته شود. این درمان به کمک به فرد برای کنترل گرایش به بازی، مقابله با افکار غیر منطقی و یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای و تکنیک‌های حل مسئله متمرکز است. روش درمانی کمک می‌کند که فرد هویت خود را کشف کند، اعتماد به نفسش بالا رود و هوش احساسی خود را افزایش دهد.
  • درمان درون فردی؛ در طی این درمان، فرد یاد می‌گیرد چگونه با کار کردن بر روی مهارت‌های ارتباطی و اعتماد به نفس خود با دیگران ارتباط برقرار کند.
  • مداخله خانوادگی؛ اگر اختلال بازی اثرات منفی بر روابط خانوادگی داشته باشد، اعضای خانواده ممکن است لازم باشد در برخی از جنبه‌های درمان مداخله کنند.
  • توسعه یک شیوه زندگی جدید؛ برای جلوگیری از اعتیاد به بازی، افراد باید مهارت‌های و توانایی‌های خود را بررسی کنند، هدف مشخص نمایند و فعالیت‌های جایگزینی را پیدا کنند که از آن‌ها لذت می‌برند.

این تنها یک مدل درمانی پیشنهاد شده است. احتمال دارد که محققان دیگر درمان‌های جایگزینی در آینده برای اختلال بازی پیشنهاد دهند. هرگونه شرایط روانی و فیزیکی همزمان با این اختلال، مانند افسردگی و اضطراب ممکن است به درمان نیاز داشته باشند.

علت معتاد شدن به بازی های کامپیوتری

بازی های رایانه ای با استفاده از پیشرفته ترین متدهای روانشناسی رفتار، به نحوی طراحی شده اند که اعتیاد آور باشند تا به این روش، شما را درگیر بازی نگه دارند. در بازی های رایانه ای، فرد مقدار بسیار زیادی از ترشح دوپامین را تجربه می کند که این میزان ترشح، می تواند ساختار مغز را دستخوش تغییر کند.

در این بازی ها، شما در دنیایی زندگی می کنید که رضایت فوری بر اساس کارکرد شما فراهم می شود. جذابیت این بازی ها به حدی زیاد است که بدون این که متوجه گذر زمان شوید، می توانید ساعت های متوالی به انجام آن ها مشغول باشید. ویژگی دیگر این بازی ها، پیشرفت قابل اندازه گیری، اجتماعی بودن و ایجاد محیط امن و قابل کنترل برای افراد است.

توسعه دهندگان بازی برای اعتیاد آور تر شدن این بازی ها، ویژگی هایی مانند خرید درون برنامه ای، انتقال اعتبار و صندوق های شانس را در این بازی ها جای می دهند که در برخی از کشور ها به خاطر قمار بودن غیرقانونی به حساب می آیند. در واقع، بازی های رایانه ای اعتیاد آور هستند به این دلیل که صنعت تولید بازی رایانه ای یک صنعت میلیارد دلاری است که هرچه افراد زمان بیشتری در این بازی ها سپری کنند، سود بیشتری نسیب شرکت ها خواهد شد.

مزایای کلینیک ذهن آرا برای درمان اعتباد به بازی های رایانه ای

قیمت مناسب

کلینیک روانشناسی ذهن آرا در حوزه درمان اعتیاد به اینترنت و بازی های کامپیوتری، بهترین متخصصین را به خدمت گرفته است و با هزینه ای اندک، به بهترین درمانگر های تهران دسترسی خواهید داشت.

درمان همه جانبه

در این مرکز، درمانگر هایی در همه حوزه ها مشغول به فعالیت هستند و در صورت نیاز به آن ها ارجاع داده خواهد شد.

به روز ترین متدها

کلینیک روانشناسی ذهن آرا، از به روز ترین دستگاه های روز دنیا در حوزه روانشناسی و معتبر ترین تست های روانشناسی استفاده کرده و نتیجه ی آزمون های اخذ شده، با استاندارد های روز دنیا مطابقت دارد.

محیط آرامش بخش

مهمترین بخش در طراحی فضای داخلی کلینیک، ایجاد حس آرامش و امنیت در مراجعین بوده و تمامی تلاش مجموعه برای القای حس خوب به افراد به کار گرفته شده است.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0