درمان شک و تردید

شک و تردید در افراد خیلی شایع است؛ بخشی از این شک و تردید طبیعی است. اما شک کردن بخشی از اختلال وسواس فکری عملی است. لذا از این رو اهمیت درمان شک و تردید بسیار زیاد است. اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) یک وضعیت سلامت روان است که در آن شما افکار مضطرب وسواسی اغلب غیرقابل کنترل را با اجبارهای مکرر در پاسخ به آن افکار تجربه می کنید. اگر OCD دارید، ممکن است متوجه شده باشید که روی یک موضوع است، مانند اطمینان از تمیز بودن ظروف؛ ممکن است به حافظه خود شک کنید یا شک کنید که آنها را به درستی شسته اید یا نه. ممکن است برگردید و دوباره ظروف را بشویید – فقط برای اطمینان و رهایی از شک.

وسواس شک و تردید چیست؟

یکی از انواع بیماری وسواس، وسواس شک و تردید است. بیماری وسواس شک و تردید، یکی از آزار دهنده ترین اختلالات روانپزشکی و روانشناسی است که علائم آن به تدریج شکل گرفته ولی در برهه ای از زمان با تشدید علائم، کارکرد فرد در زمینه های مختلف مختل میشود و فرد را وادار میکند که از روانپزشک و روانشناس کمک بگیرد. هرچند به دلیل ماهیت پیچیده این اختلال به طور معمول فرد مبتلا بعد از گذشت چند سال از شروع علائم به درمانگر مراجع میکند و همین امر درمان را دشوار می سازد. در این اختلال ذهن فرد درگیر افکار آزار دهنده پیرامون موضوعاتی است که این موضوعات از اهمیت بسیاری در زندگی فرد برخوردار است. در واقع در هر مقطعی از زندگی فرد موضوعاتی که برای فرد اهمیت دارد میتواند مورد هجمه و حمله وسواس قرار گیرد. برای مثال در دوران نوجوانی فرد در انجام امور درسی خود و مطالعه دچار وسواس شده و اجبار به فهم کامل درس، وی را وادار به انجام اعمال وسواسی مینماید که بیش از آنکه باعث تقویت و توانایی فرد در درک مطلب شود عامل بازدارنده در فرایند یادگیری است .در مثال دیگر میتوان به افراد متدین و مذهبی اشاره کرد که با هجوم افکار وسواسی پیرامون صحت اعمال مذهبی مانند نماز،وضو و غسل مواجه شده و ممکن است برای رهایی از اضطراب این افکار اعمال مذهبی را بارها تکرار کنند. معمولا این اختلال خود را به اشکال مختلف از جمله وسواس آلودگی و شست و شو، وسواس شک و وارسی ، وسواس نظم و تقارن، وسواس آسیب و گزند، وسواس های کفرآمیز، وسواس انباشت و احتکار نشان می دهد.

دکتر هالی شیف، روانشناس بالینی می گوید: “OCD به عنوان “اختلال شک” نیز شناخته می شود.

اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) یک وضعیت سلامت روان است که در آن شما افکار اضطرابی وسواسی اغلب غیرقابل کنترل را با اجبارهای مکرر در پاسخ به آن افکار تجربه می کنید. اگر OCD دارید، ممکن است متوجه شوید که روی یک چیز متمرکز شده اید، مانند اطمینان از تمیز بودن ظروف. حتی پس از تأیید اینکه ظروف شسته شده اند، ممکن است در حافظه خود از چک کردن ظروف شک کنید یا شک کنید که آنها را به درستی شسته اید. ممکن است برگردید و ظروف را بشویید – فقط برای اطمینان. دکتر هالی شیف، روانشناس بالینی دارای مجوز مستقر در کنتیکت، می گوید: «OCD به عنوان «اختلال شک» نیز شناخته می شود. یکی از عوامل محرک اجبار در OCD شک مزمن است. شیف توضیح می‌دهد که مغز شما را فریب می‌دهد تا فکر کنید چیزی نادیده گرفته شده است، و این ترس باعث می‌شود که فرد دوباره آن عمل را تکرار کند. «تردید یکی از ویژگی‌های بارز این اختلال است و بر هرگونه منطق یا هوشی که ممکن است یک فرد داشته باشد، غلبه می‌کند.»

Obsessed

ارتباط وسواس شک و تردید با حافظه

هسته اصلی OCD شک به حافظه خود شما است. تلاش برای به خاطر سپردن اینکه آیا اتفاقی افتاده یا کاری را به درستی انجام داده اید، می تواند به سرعت تبدیل به یک وسواس شود. این سطح از وسواس می تواند در زندگی شما اختلال ایجاد کند و به سرعت تمرکز شما را از بین ببرد. دکتر امی مارشال، روانشناس دارای مجوز، توضیح می دهد: «حافظه چیز پیچیده ای است. او می‌گوید: «با OCD، فرد نسبت به چیزی که معمولی یا مفید است، نسبت به حافظه خود تردید و عدم اطمینان بیشتری دارد و از اینکه در صورت به یاد آوردن اشتباه چه اتفاقی می‌افتد، ترس دارد. این منجر به عنصر اجباری OCD می شود، جایی که شما احساس می کنید مجبور هستید چیزی را به عنوان راهی برای کاهش موقت استرس و اضطراب بررسی کنید. شکی که با OCD به وجود می‌آید واقعاً می‌تواند به مرور زمان بر زندگی خانگی و کاری شما نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک کار کاری را انجام دهید، اما با وسواس به ایمنی خود فکر می‌کنید و شک دارید که آیا درب ورودی را قفل کرده‌اید، ممکن است در حالی که به تمام عواقب منفی احتمالی باز گذاشتن درب فکر می‌کنید، کار را متوقف کنید.

رویارویی با شک در OCD

اگر فکر می کنید ممکن است علائم OCD را تجربه کنید، ممکن است از صحبت با یک متخصص سلامت روان که در زمینه OCD و سایر اختلالات مرتبط تخصص دارد سود ببرید. آنها می توانند به تنظیم یک برنامه درمانی موثر کمک کنند. زیرا علائم OCD را می توان با سایر اختلالات مشترک دانست، به این معنی که در حالی که علائم شما ممکن است به عنوان OCD ظاهر شود، ممکن است از یک اختلال متفاوت یا همراه باشد. وسواس شک و تردید ممکن است در صورتی وجود داشته باشد که فردی دارای اختلال دیگری مانند اضطراب یا افسردگی باشد، و می‌تواند در افراد مبتلا به تفاوت‌های عصبی رشدی مانند ADHD و اوتیسم وجود داشته باشد.

راهکار های درمانی وسواس شک و تردید

راه های مختلفی وجود دارد که یک درمانگر می تواند به شما در مدیریت علائم OCD کمک کند. یکی از متداول ترین روش های درمان OCD درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این درمان با هدف رسیدگی به رفتارهای منفی و کمک به شما در بازنگری رفتارهای منفی انجام می شود تا کنترل کمتری بر زندگی شما داشته باشند. یکی از موفق‌ترین روش‌های CBT، پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP) است. یک بررسی سال 2019 به این نتیجه رسید که ERP یکی از موثرترین گزینه های درمانی برای OCD است.  شما محرکی ایجاد می‌کنید که میل به درگیر شدن در رفتار اجباری را ایجاد می‌کند، اما مشتری را از انجام اجبار باز می‌دارد. این کار استرس و اضطراب را کاهش می دهد و به مغز نشان می دهد که نیازی به اجبار نیست. اگرچه CBT نمی تواند OCD را به طور کامل درمان کند، اما می تواند علائم OCD را قابل کنترل تر کند. افراد مبتلا به OCD همچنین می توانند از گفتار درمانی سنتی از جهت گیری هایی غیر از درمان شناختی رفتاری بهره مند شوند. گزینه های دارویی برای OCD نیز وجود دارد.

Treatment-of-obsessions

گروه های پشتیبانی

هزینه های درمان اغلب برای برخی افراد دور از دسترس است، به این معنی که ممکن است نیاز باشد جایگزین های کم هزینه را در نظر بگیرید. یکی از بهترین جایگزین‌ها برای درمان، زمانی که بودجه کمی دارید، شرکت در یک گروه پشتیبانی است.

اگرچه جایگزینی برای درمان انفرادی نیست، اما می‌توانید با شنیدن داستان‌های دیگران و به اشتراک گذاشتن داستان‌های خود، آرامش زیادی پیدا کنید.

علاوه بر این، هرچه بیشتر بتوانید با افرادی که با OCD سروکار دارند ارتباط برقرار کنید، احتمال اینکه در مواجهه با چالش‌های آن احساس تنهایی کنید، کمتر می‌شود.

یکی از عوامل محرک اجبار در OCD، شک مزمن است. شیف توضیح می‌دهد که مغز، شما را فریب می‌دهد تا فکر کنید چیزی نادیده گرفته شده است، و این ترس باعث می‌شود که فرد دوباره آن عمل را تکرار کند. «تردید یکی از ویژگی‌های بارز این اختلال است و بر هرگونه منطق یا هوشی که ممکن است یک فرد داشته باشد، غلبه می‌کند.»

وسواس فکری و شک و تردید: ارتباط این دو در چیست؟

هسته اصلی OCD شک به حافظه خود شما است. تلاش برای یادآوری اینکه آیا اتفاقی افتاده است یا اینکه آیا کاری را به درستی انجام داده اید، می تواند به سرعت تبدیل به یک وسواس شود. این سطح از وسواس می تواند در زندگی شما اختلال ایجاد کند و به سرعت تمرکز شما را از بین ببرد.

دکتر امی مارشال، روانشناس، توضیح می دهد: حافظه چیز پیچیده ای است. او می‌گوید: «در OCD، فرد نسبت به چیزی که معمولی و نرمال است در حافظه‌اش شک و تردید دارد و از پیامدهای آن می ترسد.

این ترس منجر به عنصر اجباری OCD می شود، جایی که شما احساس می کنید مجبور هستید کاری را به عنوان راهی برای تسکین موقت استرس و اضطراب بررسی و تکرار کنید. شکی که با OCD به وجود می‌آید واقعاً می‌تواند به مرور زمان بر زندگی شخصی و کاری شما نیز تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، اگر در حال انجام کاری هستید، اما به وسواس ایمنی دچار هستید و فکر می‌کنید و شک دارید که آیا درب ورودی را قفل کرده‌اید یا خیر، ممکن است در حالی که به تمام عواقب منفی احتمالی باز گذاشتن درب فکر می‌کنید، کار خود را متوقف کنید. در این حالت ممکن است کامپیوتر خود را ترک کنید و در را چک کنید، و زمان کار بیشتری را از دست بدهید.

نحوه برخورد با شک در وسواس فکری عملی

اگر فکر می کنید ممکن است علائم OCD را تجربه کنید، ممکن است از صحبت با یک متخصص سلامت روان که در زمینه OCD و سایر اختلالات مرتبط تخصص دارد سود ببرید. روانشناسان می توانند به تنظیم یک برنامه درمانی موثر به شما کمک کنند.

با یک دکتر درمان وسواس صحبت کنید

پس از صحبت با یک متخصص سلامت روان در مورد تجربیاتتان، آنها می توانند یک تشخیص حرفه ای ارائه دهند و گزینه های درمانی را برای شما تشریح کنند.

همچنین مهم است که با یک متخصص صحبت کنید چرا که علائم OCD را می توان با سایر اختلالات مشترک دانست، به این معنی که اگرچه علائم شما ممکن است به صورت وسواس ظاهر شود، اما ممکن است از یک اختلال متفاوت رنج ببرید.

مارشال می‌گوید: «وسواس ها همچنین می‌توانند در صورتی که فردی دارای اختلال دیگری مانند اضطراب یا افسردگی باشد، نیز وجود داشته باشند و می‌تواند در افراد مبتلا به اختلالات عصبی رشدی مانند ADHD و اوتیسم نیز وجود داشته باشد».

وسواس شک و تردید در کودکان

OCD می تواند در دوران کودکی و همچنین بزرگسالی رخ دهد. تشخیص OCD در دوران کودکی دشوار است زیرا کودکان اغلب علائم را از شرم یا خجالت پنهان می کنند. همچنین، والدین و سرپرستان گاهی اوقات علائم را فقط مرحله ای از کودکی می دانند. هر بچه‌ای در مقطعی غذاخور یا کمد شلوغ است، درست است؟ خب بله. اما وسواس فکری وسواسی (OCD) همان چیزی نیست که ضربه زننده یا بداخلاق باشد. وسواس فکری کودکان فقط روی لباس یا غذا متمرکز نمی شود. وسواس‌های کودکان ممکن است بر روی موضوعات مشابه بزرگسالان متمرکز شود، مانند:

  • آلودگی
  • کمال گرایی
  • آسیب رساندن به خود یا دیگران
  • افکار جنسی ناخواسته
  • اخلاق یا دین

اگر وسواس‌ها و اجبارهای کودک شما به اندازه‌ای زمان‌بر و آزاردهنده شود که مدرسه، بهداشت و تعاملات اجتماعی را مختل کند، ممکن است OCD در نظر گرفته شود. به طور معمول، علائم OCD به تدریج در طی چند هفته یا ماه ظاهر می شود. با این حال، یکی از انواع OCD کودکان علائم OCD را به طور ناگهانی و ظاهراً یک شبه ایجاد می کند. این بیماری با یک عفونت، معمولا گلودرد استرپتوکوکی همراه است و به آن اختلال عصبی خودایمنی کودکان مرتبط با استرپتوکوک (PANDAS) می گویند. یک بیماری مرتبط، سندرم عصب روان‌پزشکی با شروع حاد کودکان (PANS)، علائم مشابهی ایجاد می‌کند اما به دنبال عفونت متفاوتی مانند ویروس آنفولانزا یا مونونوکلئوز ایجاد می‌شود. هر دو ERP و دارو در درمان OCD در کودکان و نوجوانان موثر هستند. این درمان توسط آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا تایید شده است.

برخی از پزشکان ترجیح می دهند قبل از اضافه کردن دارو، درمان را برای کودکان به تنهایی امتحان کنند. با این حال، گاهی اوقات عکس این موضوع صادق است، زیرا دارو می تواند به کاهش اضطراب کودک به اندازه کافی برای امتحان ERP کمک کند.

درمان شک و تردید، وسواس و بیماری شک

راه های مختلفی وجود دارد که یک روانشناس بالینی می تواند به شما در مدیریت علائم OCD کمک کند. یکی از متداول ترین روش های درمان OCD درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این درمان با هدف رسیدگی و کمک به شما در بازنگری رفتارهای منفی انجام می شود تا کنترل کمتری بر زندگی شما داشته باشند.

یکی از موفق ترین روش های CBT، مواجهه و پیشگیری از پاسخ (ERP) است. یک بررسی سال 2019 به این نتیجه رسید که ERP یکی از موثرترین گزینه های درمانی برای OCD است.

داروهای وسواس شک و تردید

داروهای ضدافسردگی داروهای اولیه برای درمان OCD هستند. آنها زمانی که همراه با درمان استفاده می شوند بسیار موثر هستند. گاهی اوقات، درمان CBT و ERP ابتدا بدون دارو انجام می شود، به خصوص در مورد کودکان کوچکتر. داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های بازجذب سروتونین (SRIs) اغلب برای درمان OCD تجویز می شوند. آنها فقط از متخصصان پزشکی دارای مجوز، مانند پزشک مراقبت شخصی (PCP) یا روانپزشک در دسترس هستند.

دارو های دیگری نیز تا کنو مورد تایید متخصصان بوده اند که به درمان اختلال وسواس کمک می کنند. توجه داشته باشید که مصرف دارو ها حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

کلومیپرامین (Anafranil): برای بزرگسالان و کودکان 10 سال و بالاتر تایید شده است
فلوکستین (پروزاک): برای بزرگسالان و کودکان 7 سال و بالاتر تایید شده است
فلووکسامین: برای بزرگسالان و کودکان 8 سال و بالاتر تایید شده است
پاروکستین (Paxil، Pexeva): فقط برای بزرگسالان تایید شده است
سرترالین (Zoloft): برای بزرگسالان و کودکان 6 سال و بالاتر تایید شده است

Obsession drug

گروه های حمایتی وسواس مثل گروه درمانی وسواس

هزینه های درمان اغلب برای برخی افراد سنگین است، به این معنی که ممکن است نیاز باشد جایگزین های کم هزینه تری را در نظر بگیرید. یکی از بهترین جایگزین‌های درمانی، زمانی که بودجه کمی دارید، شرکت در یک گروه حمایتی است. اگرچه این گروه ها جایگزینی برای درمان انفرادی نیستند، اما می‌توانید با شنیدن داستان‌های دیگران و به اشتراک گذاشتن داستان‌های خود، آرامش زیادی پیدا کنید.

علاوه بر این، هرچه بیشتر بتوانید با افرادی که با OCD سروکار دارند ارتباط برقرار کنید، کمتر در مواجهه با چالش‌های آن احساس تنهایی خواهید کرد.

منبع psychcentral treatmyocd
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0