8 مورد از علائم افسردگی که اغلب نادیده می‌گیریم!

علائم افسردگی؛ ناراضی بودن همان افسردگی نیست. درواقع افسردگی اصطلاحی است که افراد برای توصیف حال خود بعد از داشتن یک هفته‌ی نسبتا سخت یا حتی یک روز سخت، استفاده می‌کنند. اما اختلال افسردگی اساسی بسیار پیچیده تر است. علائم افسردگی خاصی وجود دارد که تعیین می کند حسی که شما دارید افسردگی است یا غم و اندوهی که همه ما گاهی اوقات در زندگی تجربه می کنیم.

تعیین اینکه آیا احساسات تاریک ما در نتیجه افسردگی است، می تواند اولین قدم برای بهبود این مشکل باشد. ما در اینجا به برخی از علائم افسردگی اشاره می کنیم.

1. احساس ناامیدی نسبت به آینده

افسردگی اساسی یک اختلال خلقی است که به طور کلی بر احساس شما در زندگی تأثیر می گذارد. داشتن چشم انداز ناامیدانه و احساس ناامیدی نسبت به آینده، شایع ترین علامت افسردگی است.

احساسات دیگر ممکن است بی ارزشی، نفرت از خود یا احساس گناه اشتباه باشد. به این صورت که شما بابت کاری که مقصر آن نیستید، احساس تقصیر می کنید. افکار متداول و مکرر افسردگی ممکن است به صورت “همه چیز تقصیر من است” یا “چه فایده ای دارد” بیان شود.

2. علاقه از دست رفته

افسردگی می تواند باعث از بین رفتن احساس لذت شما نسبت به چیزهایی شود که در گذشته از آن ها لذت می بردید. از بین رفتن علاقه یا کناره گیری از فعالیت هایی که روزی منتظر آن ها بودید (مانند ورزش، سرگرمی یا بیرون رفتن با دوستان) یکی دیگر از علائم افسردگی است.

زمینه دیگری که ممکن است علاقه خود را نسبت به آن از دست دهید، رابطه جنسی‌ست. علائم افسردگی اساسی شامل کاهش میل جنسی و حتی ناتوانی جنسی می باشد.

3. افزایش خستگی و مشکلات خواب

یکی از دلایل اینكه ممكن است كارهایی را كه قبلا از آن‌ها لذت می برید را انجام ندهید، این است كه احساس خستگی می كنید. افسردگی اغلب با کمبود انرژی و احساس خستگی همراه است که می تواند منجر به خواب بیش از حد شود. علاوه بر احساس خستگی و کسالت، افسردگی می تواند باعث ایجاد بی‌خوابی در شما شود.

4. اضطراب

با این که محققان هنوز نتوانسته‌اند ارتباط مستقیم افسردگی و اضطراب را اثبات کنند، اما این دو شرایط اغلب با هم رخ می دهند. علائم افسردگی و اضطراب می تواند شامل موارد زیر باشد:

• عصبی بودن، بی قراری یا احساس تنش
  • احساس خطر، وحشت ، یا ترس
  • ضربان قلب بالا
  • تنفس سریع و پی در پی
  • تعریق زیاد
  • لرزش یا انقباض عضله
  • مشکل در تمرکز یا تفکر واضح درباره هر چیز دیگری غیر از چیزی که نگران آن هستید

5. تحریک پذیری در مردان

افسردگی می تواند با توجه به جنسیت شما، تاثیر متفاوتی بر شما داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد مردان مبتلا به افسردگی، ممکن است علائمی مانند تحریک پذیری، رفتارهای پرخطر، سومصرف مواد یا خشم نابجا داشته باشند.

اما یکی از مشکلاتی که در مردان مبتلا به این مشک وجود دارد این است که آن ها دیرتر این بیماری را در خود تشخیص می دهند و اغلب بسیار دیر سراغ درمان اصولی آن می روند.

6. تغییر در اشتها و وزن

وزن و اشتها در افراد مبتلا به افسردگی می تواند نوسانات زیادی داشته باشد. این تجربه ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. بعضی از افراد اشتهایشان افزایش می یابد و اضافه وزن پیدا می کنند، در حالی که برخی دیگر میل خود را به غذاها از دست می دهند و وزن کم می کنند.

یک نشانه برای فهمیدن این که تغییر وزن شما به دلیل افسردگی‌ست یا خیر، توجه به عمدی بودن یا نبودن تغییر وزن شماست. اگر خودتان از قصد کمتر غذا می خورید، پس می توانید امیدوار باشید که مشکل شما افسردگی نیست.

7. احساسات غیرقابل کنترل

افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، در کسری از ثانیه احساس دیگری پیدا می کنند. یک دقیقه خوشحال و خندان هستند و در دقیقه‌ی بعدی، در حال اشک ریختن و ناراحتی هستند. افسردگی می تواند باعث تغییرات خلقی در فرد شود.

8. علاقه یا فکر به خودکشی

افسردگی گاهی اوقات با خودکشی نیز در ارتباط است. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال 2013، بیش از 42000 نفر در ایالات متحده بر اثر خودكشی جان خود را از دست دادند.

بیشتر افرادی که در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند یا تجربه‌ی خودکشی ناموفق داشته اند، قبل از هرچیز علائمی از افسردگی را در خود داشته اند. توجه به این علائم از طرف اطرافیان و دوستان فرد، می تواند  کمک بسیار زیاد به فرد بیمار کند.

افسردگی میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد، اما درمان های مختلفی برای آن توصیه شده است. از تغییر سبک زندگی گرفته تا داروهای کنترل افسردگی، همگی در دسترس این عزیزان است. مهم نیست که کدام مسیر درمانی را که انتخاب می کنید، اما توجه به مسیری که درون آن قدم نهاده‌اید از اهمیت زیادی برخوردار است.

امتیاز دهید.