اختلال هویت جنسی، نشانه ها و درمان آن

اختلال جنسیتی نوعی پیچیده از رفتار انسان است. افرادی که دچار کمبود جنسی هستند. ممکن است معتقد باشند که در بدن اشتباه به دنیا آمده اند. آن ها اغلب ترجیح می دهند به عنوان یک عضو جنس مخالف زندگی کنند. برخی از افراد تراریخته می خواهند زندگی کنند و به عنوان عضو جنس مخالف پذیرفته شوند. برخی به دنبال تغییر جنسیت خود با استفاده از هورمون درمانی و جراحی هستند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال جنسیتی میل و ماندگاری قوی برای زندگی دارند که مطابقت یا هویت جنسیتی خود را بیان می کند. آن ها این کار را با تغییر نحوه نگاه و رفتار انجام می دهند. سوء ظن جنسیتی یک بیماری روانی نیست، اما ممکن است برخی از افراد به دلیل اختلال جنسیتی دچار مشکلات سلامت روان شوند.

Gender identity disorder, its symptoms and treatment

اختلال جنسیتی به چه معناست؟

اصطلاح «تراجنسیتی» به شخصی اطلاق می‌شود که جنسیت تعیین‌شده در بدو تولد (یعنی جنسیتی که در بدو تولد، معمولاً بر اساس اندام تناسلی خارجی تعیین می‌شود) با هویت جنسی او (یعنی حس روان‌شناختی فرد از جنسیت خود) همسو نیست. برخی از افرادی که تراجنسیتی هستند، «نارسایی جنسیتی» را تجربه خواهند کرد، که به پریشانی روانی اشاره دارد که ناشی از عدم تطابق بین جنسیت تعیین شده در بدو تولد و هویت جنسی است. اگرچه نارسایی جنسی اغلب در دوران کودکی شروع می شود، برخی از افراد ممکن است آن را تا بعد از بلوغ یا خیلی دیرتر تجربه نکنند. افرادی که تراجنسیتی هستند ممکن است چندین حوزه تأیید جنسیت را دنبال کنند، از جمله تأیید اجتماعی (مثلاً تغییر نام و ضمایر)، تأیید قانونی (مثلاً تغییر نشانگرهای جنسیت در اسناد صادر شده توسط دولت)، تأیید پزشکی (به عنوان مثال، سرکوب بلوغ یا جنسیت)(هورمون های تایید کننده برای جراحی و غیره).

تفاوت هویت جنسیتی با بیان جنسیت در چیست؟

در حالی که هویت جنسی به احساس روانشناختی فرد از جنسیت خود اشاره دارد، بیان جنسیت به شیوه ای اشاره دارد که در آن فرد به روشی جنسیتی به جهان ارائه می کند. به عنوان مثال، در بسیاری از ایالات متحده، پوشیدن لباس به عنوان بیان جنسیت “زنانه” و پوشیدن لباس عروس به عنوان بیان جنسیت “مردانه” در نظر گرفته می شود. چنین انتظاراتی از نظر فرهنگی تعریف شده اند و در طول زمان و فرهنگ متفاوت هستند. بیان جنسیتی یک فرد لزوماً با هویت جنسیتی آن ها همخوانی ندارد. عبارات متفاوت جنسیتی، مانند هویت‌های جنسی متفاوت، نشانه‌ای از اختلال روانی نیستند.

همچنین در مورد دیگر اختلالات جنسی مانند فوت فیتیش بخوانید.

تفاوت هویت جنسیتی با گرایش جنسی چیست؟

جهت گیری جنسی به آن دسته از افرادی اطلاق می شود که فرد از نظر جنسی به آن ها جذب می شود. همانند افرادی که سیسجندر هستند (افرادی که جنسیت آن ها در بدو تولد با هویت جنسی آنها مطابقت دارد)، افرادی که تراجنسیتی هستند طیف متنوعی از جهت گیری های جنسی دارند.

ناهنجاری جنسیتی در DSM-5

DSM-5-TR ناهنجاری جنسیتی را در نوجوانان و بزرگسالان به‌عنوان یک ناهماهنگی مشخص بین جنسیت با تجربه بیان شده و جنسیت تعیین‌شده تعریف می‌کند که حداقل 6 ماه طول می‌کشد و حداقل با چند مورد از موارد زیر آشکار می‌شود:

  1. ناسازگاری آشکار بین جنسیت تجربه شده(بیان شده) و ویژگی های جنسی اولیه یا ثانویه (یا در نوجوانان جوان، ویژگی های جنسی ثانویه پیش بینی شده)
    2. تمایل شدید به خلاص شدن از خصوصیات جنسی اولیه یا ثانویه خود به دلیل عدم تطابق آشکار با جنسیت با تجربه شده (یا در نوجوانان جوان، 3. تمایل به جلوگیری از ایجاد ویژگی های ثانویه جنسی مورد انتظار)
    4. میل شدید به ویژگی های جنسی اولیه یا ثانویه جنسیت دیگر
    5. تمایل شدید به جنسیت دیگر (یا جنسیت جایگزین متفاوت از جنسیت تعیین شده)
    6. تمایل شدید به اینکه با او به عنوان جنسیت دیگر (یا جنسیت جایگزین متفاوت از جنسیت تعیین شده) رفتار شود.
    7. اعتقاد قوی به اینکه فرد احساسات و واکنش‌های معمولی جنسیت دیگر (یا جنسیت جایگزین متفاوت از جنسیت تعیین شده) را دارد.
    به منظور برآورده شدن معیارهای تشخیص، این بیماری باید با ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجه در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم مرتبط باشد.

DSM-5-TR ناهنجاری جنسیتی در کودکان را به عنوان یک ناهماهنگی مشخص بین جنسیت بیان شده و جنسیت اختصاص داده شده تعریف می کند که حداقل 6 ماه طول می کشد و حداقل با شش مورد از موارد زیر آشکار می شود (که یکی از آنها باید اولین معیار باشد). :

  1. میل شدید به جنسیت دیگر یا اصرار بر اینکه یکی از آن ها جنس دیگر است (یا جنسیت جایگزین متفاوت از جنسیت تعیین شده)
    2. در پسران (جنسیت تعیین شده)، ترجیح قوی برای لباس پوشیدن متقابل یا شبیه سازی لباس زنانه. یا در دختران (جنسیت تعیین شده)، ترجیح قوی برای پوشیدن لباس های معمولی مردانه و مقاومت شدید در برابر پوشیدن لباس های معمولی زنانه
    3. ترجیح قوی برای نقش های متقابل جنسیتی در بازی های ساختگی یا بازی های فانتزی
    4. ترجیح قوی برای اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها یا فعالیت‌هایی که به‌طور کلیشه‌ای مورد استفاده یا درگیر شدن توسط جنس دیگر قرار می‌گیرد.
    5. ترجیح قوی برای همبازی های جنس دیگر
    6. در پسران (جنسیت تعیین شده)، رد شدید اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها و فعالیت‌های معمولاً مردانه و اجتناب شدید از بازی‌های خشن. یا در دختران (جنسیت تعیین شده)، رد شدید اسباب بازی ها، بازی ها و فعالیت های معمولاً زنانه.

حمایت از افراد مبتلا به نارسایی جنسیتی ممکن است شامل کاوش بی‌ پایان احساسات و تجارب آن‌ ها از هویت و بیان جنسیتی باشد، بدون اینکه درمانگر هویت جنسیتی از پیش تعریف‌شده یا نتیجه بیانی را که ترجیحاً به دیگری ترجیح داده باشد، داشته باشد. cisgender بودن (گاهی اوقات به عنوان تلاش های تبدیل هویت جنسیتی یا به اصطلاح “درمان تبدیل هویت جنسیتی” نامیده می شود) غیراخلاقی تلقی می شود و با پیامدهای نامطلوب سلامت روان مرتبط است. خانواده و اجتماع، برخی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های مشکلات سلامت روان در میان افراد تراجنسیتی هستند. درمان خانواده و زوج‌ها می‌تواند برای ایجاد یک محیط حمایتی که به سلامت روان فرد اجازه می‌دهد تا شکوفا شود، مهم باشد. والدین کودکان و نوجوانان ترنسجندر ممکن است از گروه های حمایتی بهره مند شوند. گروه‌های حمایتی همسالان برای خود افراد تراجنسیتی اغلب برای اعتبارسنجی و به اشتراک گذاشتن تجربیات مفید هستند.

Gender identity disorder, its symptoms and treatment

نشانه های ابتلا به اختلال هویت جنسیتی

ابتلا به اختلال هویت جنسی در دوران بلوغ معمولا نشان داده میشود دقیقا زمانی که تغییرات جنسی در دختر و پسر بروز میکند .  این اختلال در مردان بیشتر از زنان بروز می کند میانگین آن در مردان تقریبا سه برابر بیشتر است .  تعداد این افراد بر طبق گزارش پزشکی قانونی بیش از ۴۰۰۰نفر است مهم‌ترین عامل بوجود آمدن اختلال هویت جنسی مسئله ژنتیک است . از دیگر علل ابتلا به اختلال هویت جنسی اختلالات کروموزومی وتأثیرات هورمونی در دوران بارداری است . اگر در این دوران تستوسترون بیش از حد معمول ترشح شود هورمون  مردانگی در مغز جنین دختر شکل می‌گیرد . اگر تستوسترون کم ترشح شود هورمون زنانگی در مغز جنین پسر شکل می‌گیرد و همین علت موجب اختلال شخصیتی و دو جنسیتی در افراد می‌شود . این افراد به دلیل این مشکل ممکن است دچار اختلالات روانی دیگر هم بشوند .

چالش ها و عوارضی که افراد تراجنسیتی تجربه می کنند

افراد تراجنسیتی از سطوح بالایی از انگ، تبعیض و قربانی رنج می برند، که به تصور منفی از خود و افزایش میزان سایر اختلالات سلامت روان کمک می کند. آمار خودکشی در میان افراد ترنس به طور قابل توجهی بالاتر از جمعیت عمومی است. کودکان و نوجوانان تراجنسیتی اغلب قربانی قلدری و تبعیض در مدرسه هستند، که می‌تواند به پیامدهای نامطلوب جدی سلامت روان کمک کند.

راه های درمان اختلال هویت جنسی

1. مشاوره درمانی

یکی از روش های موثر برای درمان اختلالات جنسی شرکت در جلسات مشاوره و روان درمانی است. از آنجایی که بیشتر این افراد سطوحی از افسردگی را تجربه می کنند لازم است احساسات خود را با یک مشاور بیان کنند. این درمان یک نوع درمان حمایتی بوده و توسط روانشناس پیگیری می شود.

2. جراحی تغییر جنسیت

هنگامی که فرد با استفاده از جلسات مشاوره درمانی نمی تواند روند زندگی عادی خود را پیش ببرد جراحی پیشنهاد می شود. این اعمال جراحی خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

3. متودیوپلاستی

متودیوپلاستی روش جراحی تهاجمی در ترنس های مرد به حساب می آید. البته قبل از این جراحی لازم است که فرد مقادیر کافی هورمون تستوسترون را دریافت کند.

4. فالوپلاستی

یکی دیگر از روش های جراحی تهاجمی فالوپلاستی است و توسط متخصصان جراحی اورولوژی صورت می گیرد. این عمل جراحی نیز برای ترنس های مرد صورت می گیرد. پس از مشاوره اختلال هویت جنسی تجویز می شود.

5.حمایت خانواده و اطرافیان

در این میان حمایت خانواده و به خصوص مادر و پدر درباره ی هویت فرزند خود اهمیت زیادی دارد. خانواده به عنوان یک عضو حمایتی باید رفتار های حمایتی و نشان دهنده ارزش را از خود نشان دهند. در صورتیکه با فرزند خود پرخاشگرانه رفتار کنند وضعیت روحی و روانی او رو به وخامت می رود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + دوازده =

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0