اثرات افسردگی بر جسم شما باورنکردنی‌ست!

شاید بسیاری از تغییرات اخیر در بدن شما، ناشی از افسردگی باشند...!

اثرات افسردگی بر جسم

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های بهداشت روان در ایالات متحده است که حدود 26 درصد از بزرگسالان را مبتلا می کند؛ اثرات افسردگی بر جسم با این که این مشکل از نظر فنی یک اختلال روانی است، گسترده و نگران‌کننده است. درباره برخی از رایج ترین علائم افسردگی و همچنین اینکه چگونه افسردگی می تواند روی کل بدن شما تأثیر بگذارد ، به ویژه در صورت عدم درمان بیشتر بدانید.

آیا افسرده هستم؟

گاهی اوقات احساس غم و اندوه یا اضطراب بخشی طبیعی از زندگی است، اما اگر این احساسات بیش از دو هفته طول بکشد می تواند از علائم افسردگی باشد. تخمین زده می شود که هر ساله 17 میلیون بزرگسال آمریکایی افسردگی را تجربه خواهند کرد. با این حال، افسردگی بالینی به ویژه بدون درمان مناسب و به موقع، می تواند زندگی روزمره شما را مختل کرده و تاثیرات بدی بر روی جسم و روان شما بگذارد.

اثرات افسردگی؛ جسمانی یا روانی؟

افسردگی نه تنها بر احساس شما تأثیر می گذارد بلکه همچنین می تواند باعث تغییراتی در بدن شما شود. افسردگی اساسی (نوعی افسردگی پیشرفته تر) یک بیماری پزشکی جدی تلقی می شود که ممکن است تأثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی شما داشته باشد.

از دست ندهید: همه چیز درمورد افسردگی

اثرات افسردگی بر جسم و روان؛‌ حمله به سیستم عصبی مرکزی

افسردگی می تواند علائم زیادی را در سیستم عصبی مرکزی ایجاد کند، که بسیاری از آنها به راحتی کنار گذاشته شده یا نادیده گرفته می شوند.

بزرگسالان مسن نیز ممکن است در شناسایی تغییرات شناختی مشکل داشته باشند زیرا کنار گذاشتن علائم افسردگی و ربط دادن همه چیز به فرآیند پیر شدن آسان‌تر است. طبق انجمن روانشناسی آمریکا، افراد مسن مبتلا به افسردگی در مقایسه با بزرگسالان مبتلا به افسردگی، مشکلات بیشتری در از دست دادن حافظه و زمان واکنش در طول فعالیت های روزمره دارند.

ناتوانی در بیان احساسات

علائم افسردگی شامل غم و اندوه طاقت فرسا، غم و اندوه و احساس گناه است. ممکن است به عنوان احساس پوچی یا ناامیدی توصیف شود. ممکن است بعضی از افراد بیان این احساسات را با کلمات دشوار کنند. همچنین ممکن است درک آنها برای آنها دشوار باشد زیرا علائم می توانند آشکار شوند و واکنش های بدنی ایجاد کنند. دوره های مكرر گریه ممكن است یكی از علائم افسردگی باشد، گرچه همه افراد افسرده گریه نمی‌كنند!

خستگی شدید

همچنین ممکن است تمام مدت احساس خستگی کنید و یا شب ها بیش از حد بخوابید یا اصلا نتوانید چشم روی هم بگذارید. علائم روانی دیگر عبارتند از:

• تحریک پذیری
  • عصبانیت
  • از دست دادن علاقه به مواردی که قبلاً موجب لذت می شدند
  • مشکلات و اختلالات جنسی

افسردگی می تواند باعث سردرد و درد مزمن بدن شود که ممکن است به داروهای مسکن جواب ندهد. همچنین گاهی اوقات عامل برخی بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر، صرع و مولتیپل اسکلروزیس است.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است در حفظ یک برنامه کاری عادی یا انجام تعهدات اجتماعی دچار مشکل شوند. این می تواند به دلیل علائمی مانند عدم توانایی در تمرکز، مشکلات حافظه و مشکل در تصمیم گیری باشد.

اثرات افسردگی بر دستگاه گوارش

در حالی که افسردگی غالباً به عنوان یک بیماری روانی در نظر گرفته می شود، اما در اشتها و تغذیه نیز نقش زیادی دارد. برخی از افراد با پرخوری از احساسات منفی و فشار عصبی ناشی از افسردگی مقابله می کنند. این می تواند منجر به افزایش وزن و بیماری های مرتبط با چاقی، مانند دیابت نوع 2 شود.

فراموش نکنید که همه واکنش یکسان در برابر افسردگی ندارند، شما حتی ممکن است اشتهای خود را به طور کامل از دست دهید. از بین رفتن ناگهانی علاقه به غذا خوردن در بزرگسالان مسن می تواند منجر به بیماری به نام سوتغذیه سالمندان شود.

مشکلات خوردن ناشی از اثرات افسردگی بر جسم می تواند منجر به علائمی شود که شامل موارد زیر است:

• دل درد
  • گرفتگی عضلات خصوصا نواحی گوارشی
  • سو تغذیه

اگر فردی در کنار درمان افسردگی؛ از یک رژیم غذایی صحیح پیروی نکند، این علائم با دارو بهبود نمی یابند. شیرینی ها و غذاهای سرشار از کربوهیدرات ممکن است احساس بد ناشی از افسردگی را تسکین دهند، اما اثرات آن‌ها موقتی است.

مطمئن شوید که موارد زیر را هر روز در برنامه غذایی‌تان گنجانده‌اید:

• اسیدهای چرب امگا 3
  • ویتامین های گروه B
  • مواد معدنی
  • آمینو اسید

سیستم های قلبی عروقی و ایمنی بدن

افسردگی و استرس ارتباط تنگاتنگی دارند. هورمون های استرس ضربان قلب را تسریع می کنند و رگ های خونی را سفت می کنند و بدن را در یک وضعیت اضطراری طولانی مدت قرار می دهند. با گذشت زمان ، این می تواند منجر به بیماری قلبی شود.

بازگشت و یا حتی ایجاد مشکلات قلبی عروقی بیشتر از سایر بیماری‌ها به افسردگی مرتبط است!

افسردگی همچنین ممکن است بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد و شما را در برابر عفونت ها و بیماری ها آسیب پذیرتر کند. در یک بررسی مطالعات بررسی شد و مشخص شد که به نظر می رسد رابطه ای بین التهاب و افسردگی وجود دارد، اگرچه ارتباط دقیق آن مشخص نیست. التهاب با بسیاری از بیماری ها مانند استرس در ارتباط است.

پیشنهاد نویسنده: مروری بر اختلال افسردگی

علائم و اثرات افسردگی در کودکان

تشخیص افسردگی در کودکانی که نمی توانند علائم خود را بیان کنند دشوارتر است. رفتارهایی که ممکن است بخواهید مراقب آنها باشید شامل وابستگی شدید به شما، نگرانی و عدم تمایل به حضور در مدرسه است. کودکان همچنین ممکن است بیش از حد تحریک پذیر و منفی باشند.

سخن پایانی

افسردگی اثرات فراوانی بر روح و روان شما دارد و یک اختلال جدی محسوب می‌شود. اما فراموش نکنید که این سرماخوردگی روانی، تنها روان شما را نخواهد آزرد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم به جسم شما نیز ضربه خواهد زد، در صورتی که علائم عنوان شده در این نوشته را به مدت یک الی دو هفته در خود می‌بینید حتما به یک مرکز درمانی مراجعه کنید یا با پزشکتان تماس بگیرید.