درمان دلتنگی شدید برای عشق و افسردگی

علائم دلتنگی شدید چیست؟ دلتنگی شدید برای عشق چگونه قابل درمان است؟ اینها سوالاتی است که سعی کرده ایم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

دلتنگی چیست؟

دلتنگی شامل احساس پریشانی (عاطفی یا جسمی) است که می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد از خانه و عزیزانش جدا می شود. ممکن است افراد پس از یک جابجایی موقت یا دائمی، مانند نقل مکان به یک منطقه جدید، رفتن به سفر، آن را تجربه کنند. کالج، یا بستری شدن در بیمارستان نیز احساس دلتنگی ایجاد می کند و هزاران موقعیت دیگر …، برخی از افراد حتی ممکن است از ترس  جدایی در آینده احساس غربت کنند.

بیشتر کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود دلتنگی را به درجات مختلف تجربه می‌کنند (مانند احساس دلتنگی در دوران دانشجویی)، اما برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد دلتنگی هستند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد دارای تیپ شخصیتی روان رنجور بیشتر از افراد دارای تیپ های شخصیتی دیگر احساس دلتنگی می کنند.

آیا دلتنگی یک اختلال روانی است؟

دلتنگی از نظر تخصصی یک اختلال روانی نیست. در واقع دلتنگی خفیف که به مرور زمان کاهش می یابد طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما، دلتنگی شدید، برای مدت طولانی ادامه دارد، یا به طور قابل توجهی زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل زمینه ای روانشناحتی مانند اختلال اضطراب یا افسردگی باشد. اگر چنین باشد، یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند، تشخیص شما را تعیین کند، و برای کمک به بهبودی و سازگاری با محیط جدید، درمانی پیشنهاد دهد.

علائم دلتنگی

احساس دلتنگی می تواند شما را از نظر جسمی و روحی تحت تاثیر قرار دهد. علائم دلتنگی مشابه سایر اختلالات روانشناختی مانند افسردگی و اضطراب است. اگرچه افراد ممکن است به دلتنگی متفاوت پاسخ دهند، اما برخی از واکنش های رایج و عمومی وجود دارد. اگر با دلتنگی مواجه هستید، ممکن است برخی یا همه علائم زیر را تجربه کنید.

علائم عاطفی رایج دلتنگی عبارتند از:

  • حالت افسردگی
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • خشم
  • انزوا از افراد دیگر
  • مشکل در تمرکز
  • انگیزه کم

علائم فیزیکی معمول دلتنگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
  • سردرد
  • بدن درد
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • مشکلات معده
  • انرژی کم

تجربه هر فرد از دلتنگی ممکن است متفاوت باشد و می تواند به موقت یا دائمی بودن حرکت یا تغییر محیط بستگی داشته باشد، اینکه آیا با سایر عوامل استرس زا سر و کار دارند یا نه، و سطح حمایت اجتماعی او نیز بستگی دارد.

نشانه های دلتنگی

دلتنگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی ممکن است غم و اندوه خفیفی را تجربه کنند که به سرعت از بین می رود، در حالی که برخی دیگر ممکن است اضطراب یا افسردگی قابل توجهی را تجربه کنند. دلتنگی می تواند بر بسیاری از بخش های مختلف زندگی افراد تأثیر بگذارد، مانند روابط و توانایی آنها در محل کار. افراد دلتنگ ممکن است منزوی شوند و احتمالاً به مکانیسم های مقابله ای ناسالم مانند الکل، مواد مخدر یا قمار روی آورند.

به گفته لیندا سرا هاگدورن، دکترا، پروفسور بازنشسته در دانشگاه ایالتی آیووا، «نشانه‌های دلتنگی معمولاً شبیه علائم افسردگی است. به عنوان مثال، افراد دلتنگ ممکن است مشکلات خواب مانند مشکل در خوابیدن یا خواب آلودگی شدید که منجر به خوابیدن بیشتر روز می شود را نشان دهد. افراد دلتنگ ممکن است رفتارهای عاطفی مانند اضطراب از خود نشان دهد. دلتنگی گاهی اوقات می تواند باعث درد جسمی شود. البته علامت شماره یک دلتنگی، احساس تنهایی و از دست دادن است.»

دلتنگی بر کودکان و نوجوانان نیز متفاوت از بزرگسالان تأثیر می گذارد. کودکان و نوجوانان ممکن است احساسات منفی خود را از طریق بازی کردن، عصبانیت‌های خلقی یا مشکلات در مدرسه نشان دهند. دلتنگی ممکن است تأثیر خاصی روی کودکان داشته باشد زیرا آنها معمولاً کنترل کمی بر تغییرات زندگب مانند یک جابه جایی دارند. بنابراین، آنها ممکن است احساس ناتوانی کنند و برای سازگاری تلاش کنند.

چگونه با دلتنگی مقابله کنیم؟

کنار آمدن با احساس دلتنگی شامل ایجاد تعادل بین توانایی شما با در ارتباط ماندن با گذشته و همچنین سازگاری با مکان یا تجربه جدید است. درمان دلتنگی نیز زمان می برد. به یاد داشته باشید که در طول فرآیند درمان دتنگی تلاش کنید و صبور باشید.

در اینجا هفت نکته برای غلبه بر دلتنگی آورده شده است:

1. بدانید که احساسات شما عادی است

دلتنگی می تواند طیفی از احساسات از جمله غم و اندوه، نگرانی و خشم را ایجاد کند. این واکنش ها همه طبیعی است. اغلب ناراحتی ها، ناشی از انکار احساساتمان به جای پذیرش آن‌ها است. به جای اینکه خود را به خاطر احساس دلتنگی قضاوت کنید، به یاد داشته باشید که اشکالی ندارد که چنین احساسی داشته باشید و در مقطعی، این احساسات از بین خواهند رفت.

تمرینات ذهن آگاهی و مدیتیشن می تواند روشی موثر برای تمرین پذیرش خود و تحمل احساسات دشوار باشد. می‌توانید یکی از این تمرین‌ها را با شرکت در کلاس، گوش دادن به ضبط، استفاده از برنامه مدیتیشن یا تمرین به تنهایی (یعنی ساکت نشستن و مشاهده احساسات خود بدون قضاوت) امتحان کنید.

2. یک خروجی مثبت برای احساسات خود پیدا کنید

برخی از افراد به سمت فعالیت‌های خلاقانه مانند هنر، نوشتن یا رقص تمایل دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خروجی‌های فیزیکی مانند ورزش یا ورزش‌های گروهی را ترجیح دهند. برخی دیگر نیز ممکن است برای مقابله با احساسات منفی، معاشرت یا گذراندن وقت را به تنهایی ترجیح دهند.

از هر خروجی که برای شما مناسب است استفاده کنید. وقتی احساسات منفی را تجربه می کنید، طبیعی است که احساس بی انگیزگی کنید، که این نیز می تواند منجر به اجتناب از فعالیت هایی شود که می تواند برای شما مفید باشد. خود را تشویق کنید تا چیزی مثبت را امتحان کنید، حتی برای چند دقیقه.

3. از منطقه راحتی خود بیرون روید!

بیرون رفتن از منطقه راحتی، گام بزرگی به سوی سازگاری با محیط جدید است. بیرون رفتن از دایره آسایش می تواند ترسناک و طاقت فرسا به نظر برسد، اما برای کمک به پیشرفت شما ضروری است. به دنبال مکان ها، فعالیت ها یا گروه هایی باشید که مورد علاقه شما هستند. کاری را انجام دهید که از انجام آن در خانه قبلی خود لذت می بردید. تلاش برای آشنایی با یک موقعیت جدید به شما کمک می کند آرامش بیشتری داشته باشید.

هاگدورن خاطرنشان می‌کند: «من با بسیاری از دانشجویان بین‌المللی که دور از خانه و خانواده و دوستان هستند، کار کرده‌ام. اکثر این دانش آموزان تا حدودی با دلتنگی مقابله می کنند و تقریباً همگی بر آن غلبه می کنند. موفق ترین ها کسانی هستند که می توانند در زندگی جدید خود سرمایه گذاری کنند. آنها خود را مجبور می کنند تا با دیگران ملاقات کنند و در فعالیت های مختلف شرکت کنند.»

4. چیزی را نگه دارید که شما را به یاد خانه می اندازد

داشتن یک یادآوری از خانه، مانند عکس، پتو، حیوان عروسکی یا میراث خانوادگی، می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از دوری از خانه کمک کند. این چیزها می‌توانند به عنوان منبعی از آسایش عمل کنند و حضور در یک محیط جدید را آسان‌تر کنند. درمانگران این موارد را “اشیاء انتقالی” می نامند. یک یا چند مورد را که با خانه و آسایش مرتبط می‌دانید انتخاب کنید و برای زمانی که احساس ناراحتی می‌کنید آن‌ها را در نزدیکی خود نگه دارید.

5. خاطرات قدیمی را حفظ کنید و خاطرات جدید را ایجاد کنید

وقتی به یک منطقه جدید نقل مکان می کنید، احتمالاً قسمت هایی از زندگی قدیمی خود را از دست خواهید داد. ممکن است متوجه شوید که خاطرات گذشته را مرور می کنید و آرزوی دوران قدیم را دارید. می تواند به حفظ این خاطرات ادامه دهید، اما ایجاد خاطرات جدید نیز مهم است. ساختن خاطرات جدید در مکان های جدید بخشی از روند حرکت رو به جلو است. زمانی که بتوانید خاطرات قدیمی خود را حفظ کرده و خاطرات جدید بسازید، خواهید دانست که برای درمان دلتنگی خود گام برداشته اید.

6. مراقب سلامتی خود باشید

اگر به دلیل دلتنگی با احساس غم، اضطراب، غمگینی، یا مشکلات جسمی ناخوشایند دست و پنجه نرم می کنید، مراقبت از سلامتی خود مهم است. ارتباط زیادی بین میزان مراقبت از بدن و احساسات عاطفی شما وجود دارد. داشتن یک رژیم غذایی مغذی، ورزش و خواب خوب سه جزء مهم مراقبت از خود هستند.

به این فکر کنید که آیا ممکن است ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، به بهبود رفاه کلی شما کمک کند، سود ببرید یا خیر. برای حفظ یک سبک زندگی سالم، متخصصان حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته، 7 تا 8 ساعت خواب و یک رژیم غذایی سالم متشکل از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین را توصیه کردند.

7. راه هایی را برای در ارتباط ماندن بیابید

راه هایی برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده پیدا کنید تا حس ارتباط با خانه قبلی خود را حفظ کنید. راه‌های خلاقانه‌ای را برای در ارتباط ماندن در نظر بگیرید، مانند برنامه‌ریزی چت ویدیویی، تماس‌های تلفنی یا نوشتن نامه. رسانه های اجتماعی راه دیگری برای حفظ ارتباط هستند، اما ممکن است به اندازه استفاده از رسانه های دیگر رضایت بخش نباشد.

هاگدورن هشدار می‌دهد: «در ارتباط ماندن با خانواده و دوستان مفید است، اما تعداد تماس‌ها یا جلسات آنلاین را محدود کنید و به خودتان اجازه دهید در محیط جدید با دیگران ملاقات کنید.»

برای ایجاد ارتباطات در مکان جدید خود نیز تلاش کنید. پیوستن به یک فعالیت، ورزش یا باشگاه را برای ملاقات با افراد جدید در نظر بگیرید. حفظ تعادل بین دوستان و خانواده قدیمی و ایجاد روابط جدید بسیار مهم است.

هاگدورن تشویق می‌کند: «می‌دانم که گفتن به کسی که «به یک باشگاه بپیوندد»، ورزش کند، یا معاشرت کند، گفتنش آسان‌تر از انجام دادن است. اما هر چه افراد بیشتر بتوانند در زندگی جدید خود سرمایه گذاری کنند، احساس دلتنگی سریعتر از بین می رود.

مجبور نیستید به تنهایی با افسردگی ناشی از دلتنگی روبرو شوید. مرکز روانشناسی ذهن آرا دارای بیش از 50 تراپیست خوب، یک درمان کامل و مقرون به صرفه بصورت آنلاین، ارائه می دهد. 

کارهایی که نباید در هنگام دلتنگی انجام دهید!

مکانیسم های مقابله ای ناسالمی وجود دارد که در صورت دلتنگی باید از آنها اجتناب کنید، از جمله گوشه گیری، درگیر شدن در رفتارهای مضر و قطع ارتباط با سیستم پشتیبانی خود.

اگر احساس دلتنگی می کنید، از موارد زیر اجتناب کنید:

  • اتکا به مواد مخدر، الکل، یا مواد دیگر برای مقابله
  • درگیر شدن در قمار بیش از حد، خرید، رابطه جنسی یا سایر رفتارهای مضر
  • به عهده گرفتن مسئولیت های بیش از حد در یک زمان
  • گرفتن تصمیمات بزرگ بدون فکر کردن به آنها
  • ایجاد چندین تغییر بزرگ به طور همزمان
  • در حال قطع شدن از منبع حمایت و پشتیبانی
  • منزوی شدن از دنیای بیرون
  • دست کشیدن از فعالیت های مثبتی که زمانی برای شما لذت بخش بوده
  • غفلت از مراقبت از سلامت جسمی و روانی
  • هر گونه داروی تجویزی مانند داروهای ضد افسردگی را بدون صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود متوقف نکنید

چه زمانی برای احساس دلتنگی از یک متخصص کمک بگیریم؟

افسردگی و اضطراب خفیف احساسات طبیعی هستند که در هنگام دلتنگی تجربه می شوند. این واکنش ها لزوما یک مشکل یا نشانه ای نیست که شما به کمک حرفه ای نیاز دارید. با این حال، اگر احساسات شما شدید باشد، برای مدت طولانی ادامه یابد، یا در زندگی شما اختلال ایجاد کند، ممکن است از کمک گرفتن سود ببرید.

برخی از افرادی که دلتنگی را تجربه می کنند ممکن است با یک اختلال سازگاری روبرو باشند، که یک مشکل روانشناختی است که زمانی به وجود می آید که فرد برای کنار آمدن با یک تغییر مشکل دارد. این افراد احتمالاً در عرض سه ماه پس از آن که اضطراب، افسردگی یا سایر احساسات منفی را تجربه می کنند، یک رویداد استرس زا و شرایط عاطفی جدی تری مانند اختلال افسردگی اساسی (MDD) یا اختلال اضطراب فراگیر (GAD) مبتلا می شوند.

یک درمانگر ماهر می تواند ارزیابی انجام دهد تا تشخیص دهد که آیا شما از یک اختلال روانی رنج می برید یا خیر و در صورت نیاز، درمانی را ارائه دهد. درمان می تواند یک درمان موثر برای مقابله با دلتنگی و کمک به شما در سازگاری با تغییرات زندگی باشد.

چگونه یک رواندرمانگر برای درمان دلتنگی پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک درمانگر می تواند دلهره آور به نظر برسد، اما لازم نیست. با صحبت با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود شروع کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما یک ارجاع یا توصیه برای یک درمانگر که در زمینه مناسب متخصص است ارائه دهند. همچنین ذهن آرا این کار را برای شما ساده کرده است. کافی است سری به صفحه دکتر روانشناس خوب بزنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)
منبع choosingtherapy
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0