دکتر مشاوره خانواده، ازدواج و کودک

مشاوره روانشناسی و دکتر مشاوره در جنبه های گسترده ای از زندگی مانند خانواده، ازدواج و تربیت کودک مفید واقع می شوند و این مسیر دشوار و پر پیچ و خم را برای همه آسان تر کرده اند.

امروزه، در عصری مملو از دغدغه و نگرانی زندگی می کنیم و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم. مشکلاتی که بر روی سلامت روانی هر یک از افراد به عنوان عضوی از یک خانواده و جامعه تاثیرات منفی می گذارد. مشاورین خانواده، متخصص مشاوره ازدواج و دکتر مشاوره کودک از جامعه بزرگ روانشناسی و مشاوره با نشان دادن مسیر درست و آموزش تکنیک های مقابله ای در حل مشکلات فردی و خانوادگی نقش مهمی دارند.

دکتر روانشناس

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی فرایندی تخصصی و مرتبط با خدمات بهداشتی در روانشناسی حرفه ای می باشد و بر نحوه عملکرد افراد در زندگی شخصی و در روابط با دیگران در سنین مختلف تمرکز دارد.

مشاوره روانشناسی به نگرانی های احساسی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و سلامت جسمی افراد در مراحل مختلف زندگی با تمرکز بر استرس های معمولی زندگی و مسائل شدیدتری که هر فردی به عنوان عضوی از اجتماع و خانواده تجربه می کند، می پردازد.

دکتر مشاوره به افرادی که دارای مشکلات جسمی، روحی و روانی هستند کمک می کند تا احساس بهزیستی خود را بالا ببرد، احساس ناراحتی را کاهش داده و بحران ها را حل کند.

مشاوره روانشناسی به ارزیابی و تشخیص اختلالات و ناراحتی ها می پردازد و متناسب با تشخیص گذاری، بهترین درمان را ارائه می دهد.

مهارت های دکتر مشاوره خوب

به طور کلی، یک دکتر مشاوره سعی می کند مشکلات مراجعین از جمله مشکلات افسردگی و اضطراب را تشخیص دهد و درمان را ارائه دهد.

دکتر مشاوره، برای درمان و تشخیص درست و ایجاد رابطه حرفه ای قابل اعتماد، نیاز به کسب مهارت هایی از جمله مهارت های بین فردی خوب و قابل اعتماد، انعطاف پذیری، امیدوار/خوش بین بودن،احترام به فرهنگ های متفاوت و خودآگاهی دارد.

  • مهارت های بین فردی: مشاوره روانشناسی، باید بتواند خود و سخنان خود را به روشنی بیان کنند. آن ها نه تنها باید تکنیک های درمانی را به مراجعین آموزش دهند، بلکه می بایست درک مراجع از سخنان خود را نیز ارزیابی کنند. آموزش صحیح و ارزیابی دقیق نیاز به یادگیری مهارت های بین فردی دارد.
  • قابل اعتماد بودن: مراجعان باید اطلاعات خصصوصی و محرمانه زندگی خود را به راحتی با مشاور در میان بگذراند و این راحتی نیاز به ایجاد فضایی قابل اعتماد از جانب مشاور و درمانگر دارد. در نتیجه اعتماد کامل، ارتباط عمیقی میان مراجع و درمانگر شکل می گیرد.
  • انعطاف پذیری: یک دکتر مشاوره خوب، می بایست برنامه درمانی انعطاف پذیری را برای هر مراجع ارائه دهد. این بدان معناست که نباید از برنامه درمانی دقیق و یکسانی پیروی کند و یا یک رویکرد مشخصی را برای همه افراد با ویژگی ها متفاوت مناسب بداند.
  • امید و خوش بینی: امید، یک محرک بسیار قوی می باشد. یک مشاور خوب، میان امیدواری و واقع بیینی تعادل ایجاد می کند، اهداف واقع بینانه ای تنظیم می کند که مشارکت مراجع را داشته باشد و چشم انداز خوش بینانه و امیدوارکننده ای را القا می کند.
  • احترام به فرهنگ های متفاوت: انجمن روانشناسی آمریکا (APA) توصیه می کند که درمانگران به تفاوت ها، باورها و نگرش های فرهنگی احترام بگذارند و درمان منطبق با فرهنگ و ارزش هر فرد، ارائه دهند.
  • خودآگاهی: یک دکتر روانشناس خوب می تواند مسائل شخصی را از مسائل مراجع جدا کند. انتقال متقابل پدیده ای است که توسط فروید توصیف شده است و در آن موضوعات بیان شده توسط مشتری منجر به واکنش احساسی درمانگر می شود.

    وقتی مشاوران بتوانند واکنشی های شخصی خود را در مورد مسائل خود، شناسایی و مدیریت کنند، کمتر احتمال دارد در طول جلسات به آن مسائل واکنش نشان دهند و این امر هرگونه اثرات مضر در طی درمان را از بین می برد.

دکتر مشاوره

انواع مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی انواع مختلفی دارد. هیچ یک از این نوع، بر دیگری برتری ندارد و تنها در صورتی از این درمان ها بهره مند می شوید که متناسب با مشکل و تعارضی که دارید، بهتری نوع مشاوره را برای خود انتخاب کنید.

برای این کار، ابتدا نیاز است با حیطه ها و درمان های موجود در هر نوع آشنا شوید.

مشاوره فردی

زمانی که فرد نمی‌تواند به تنهایی با مشکلات، نیازها و دغدغه‌های ذهنی خود کنار بیاید، بهتر است از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرد تا راه‌حل درستی برای بهبود وضعیت او ارائه شود. در این شرایط، مشاوره فردی بهترین انتخاب است.  این نوع مشاوره می‌تواند تضادها و تعارضات مختلفی مانند مشکلات روابطی، خانوادگی، شغلی، تحصیلی و… را مورد بررسی قرار دهد. در حال حاضر انواع مشاوره فردی وجود دارند که با توجه به تحصیلات، صلاحیت و تجربه فرد مشاور ارائه می‌شوند. در طول فرآیند مشاوره‌های مختلف فردی، مراجع می‌آموزد تا در مورد مسائل زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود تصمیم درستی بگیرد.

دکتر مشاوره خانواده

اگر خانواده شما دوران سختی را پشت سر می گذارد، اعم از استرس، خشم یا اندوه، مشاوره خانواده می تواند در این دوران به شما کمک کند.این نوع مشاوره، به کودکان یا اعضای یک خانواده بزرگ کمک کند تا ارتباط بهتر را بیاموزند و در جهت رفع درگیری تلاش کنند.

مشکلات در یک خانواده می تواند بر تمام زمینه های زندگی اعضای خانواده تأثیر بگذارد. زمانی که احساس می کنید مشکلات خانوادگی شما بسیار بزرگ شده اند و هیچ بهبودی مشاهده نمی کنید، زمان آن رسیده است که از یک مشاوره خانواده کمک بگیرد.

مشاورین خانواده در جهت یافتن راه های جدید برای مدیریت درگیری ها، تعارضات و چالش ها به شما کمک کند.

در مشاوره خانواده، جلسات با بیش از یک نفر از اعضای خانواده صورت می گیرد و بر این فرض استوار است که خانواده ها یک سیستم واحد هستند و اگر یک نقش در خانواده تغییر کند، همه تحت تاثیر قرار می گیرند و باید رفتارهای خود را تغییر دهند.

برای کسب اطلاعت کامل تر به همه چیز درمورد مشاوره خانواده و ازدواج مراجعه کنید.

مشاوره خانواده

متخصص مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج یا زوج درمانی یکی ازانواع مشاوره روانشناسی است که بر ازدواج و روابط زوجین تمرکز دارد. مشاورین ازدواج به طور ویژه آموزش دیده اند تا تشخیص مشکلات موجود و ارائه راه حال مناسب را به زوجین آموزش دهند. مشاوره ازدواج مکانی امن برای زوجین است تا درباره ی هر آنچه در ذهنشان وجود دارد، صحبت کنند.

آیا نیاز به مشاوره ازدواج دارم؟

مشاوره ازدواج ، که گاهی اوقات زوج درمانی نامیده می شود، نوعی روان درمانی است که به زوجین کمک می کند تا با هدف بهبود روابط و تعاملات، تعارضات را کشف کرده، آن­ ها را تشخیص داده و حل کنند.

مشاوره، نوعی گفتاردرمانی است که فضای امن و خصوصی را برای شما و همسرتان فراهم می کند تا درباره چالش ها و احساسات خود به صورت حضوری یا تلفنی و… صحبت کنید. همچنین بهترین مشاور ازدواج، ابزارهایی برای تصمیم گیری بهتر در مورد روابط و ایجاد تغییراتی که زندگی روزمره شما را بسیار بهبود می بخشد، در اختیارتان قرار می­دهند. در هنگام کار با یک روانشناس ازدواج، شما و شریک زندگیتان فضایی برای کشف رابطه خود، با توجه به اهداف آینده و خواسته های ازدواج­تان در اختیار خواهید داشت.

دز مشاوره ازدواج دو فردی که در یک رابطه متعهد هستند، شرکت می کنند. این افراد برای یادگیری نحوه حل اختلافات، برقراری ارتباط بهتر و حل مشکلات در روابط، به زوج درمانی مراجعه می کنند.


مطلب مرتبط: زوج درمانگر خوب در تهران، بهترین دکتر زوج درمانی


متخصص مشاوره ازدواج

دکتر مشاوره کودک

مشاوره کودک بهترین راه حل جهت رفع مشکلات و اختلالات رفتاری و روانی کودکان در کمترین زمان ممکن است. اضطراب، افسردگی  و غم در کودکان، از اختلالاتی هستند که روانشناس یا مشاور کودک، می تواند آن ها را حل کند.بچه ها بعضی وقتها نمی دانند که با مشکلات و اختلالات، چگونه روبرو شوند و برخورد کنند، روانشناس و مشاور، در جلسات مشاوره کودک یا مشاوره کودک درمانی، با آن ها صحبت می کنند، مشکلات را شناسایی می کنند و نهایتا این مشکلات را حل و درمان می کنند.روانشناس کودک به طور تخصصی در این زمینه آموزش دیده است و به کودکان کمک می کند تا آنچه را که در ذهن، بدن و زندگی آن ها رخ می دهد، درک کنند.

مشاوره کودک نوعی مشاوره روانشناسی است که بر درمان کودکان خردسال، نوجوانان و جوانان مبتلا به یک یا چند بیماری روانی تمرکز می کند. روانشناس کودک همچنین به جوانانی که دچار آسیب شده اند و یا در محیطی ناکارآمد یا استرس زا قرار دارند، کمک می کند.

بسیاری از مسائلی که کودکان با آن روبرو هستند، ناشی از مسائلی است که بزرگسالان در زندگی روزمره با آن روبرو می شوند. برخی از این مسائل رایج شامل اضطراب، افسردگی و اندوه می باشد. با این وجود، هدف از مشاوره کودک این است که مشکلات را به قسمت های قابل کنترل تقسیم کند تا کودکان بهتر می توانند آنها را درک کرده و با آن ها کنار بیایند.

هدف مشاوره کودک

۱: کمک به کودکان جهت هماهنگی و سازگاری با مشکلات خود

۲: کمک به کودکان برای رسیدن به درک درستی از مشکلات خود

۳: دادن مهارت های لازم به کودک برای مقابله با مشکلات خود

نکته: لازم به ذکر است که جلسات مشاوره کودکان تنها مختص به خود آنان نمی باشد. بلکه حضور والدین نیز اجباری و کمک کننده است. زیرا رفع مشکلات کودکان باید از طریق پدر و مادر و نزدیکان کودک انجام بگیرد.

به طور کلی، روانشناسان و مشاوران در تخصص های ویژه ای تحصیل می کنند و آموزش های لازم را جهت بهبودی زندگی شما و عزیزانتان کسب می کنند. آن ها می تواند متناسب با مشکل شما، درمان صحیح را ارائه دهند و تکنیک های مقابله ای مناسب را به شما، خانواده شما و فرزندانتان آموزش دهند.

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0