مشاوره خانواده حضوری تهران

مشاوره خانواده حضوری یا خانواده درمانی با هدف رسیدگی به مسائل روانشناختی، رفتاری و عاطفی که باعث ایجاد مشکلات خانوادگی می شود، فعالیت می کند. اعضای خانواده برای ایجاد و حفظ یک رابطه سالم با یک مشاور خوب خانواده کار خواهند کرد.

مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی روشی برای ایجاد و حفظ روابط خانوادگی سالم و کاربردی است. هدف مشاوره خانواده شناسایی و رفع مشکلات خانواده است. این مسائل می تواند عاطفی، روانی یا رفتاری باشد.

بسیاری از رویکردهای خانواده درمانی از نظریه سیستم های خانواده سرچشمه می گیرد. این نشان می‌دهد که خانواده‌ها به جای گروه‌هایی از افراد که مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند، در یک سیستم‌ کار می‌کنند. بر اساس تئوری سیستم های خانواده، تغییرات در یکی از اعضای خانواده بر تغییرات در سایر بخش های خانواده نیز تأثیر می گذارد.

مزایای مشاوره خانواده حضوری و مشاوره خانواده آنلاین

مزایای مشاوره از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت است. این مزیت ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ایجاد مرزهای سالم
  • بهبود ارتباطات
  • تعریف نقش افراد در خانواده
  • بهبود پویایی و روابط خانوادگی
  • ارائه قدرت و ابزارهای مقابله ای برای اعضای خانواده
  • پرداختن به تعاملات ناکارآمد
  • بهبود توانایی حل مسئله در خانواده

پژوهشی در مجله خانواده درمانی نشان می دهد که خانواده درمانی به طور موثر به مسائل مربوط به کودکان نیز می پردازد، از جمله:

  • اختلالات سلوک
  • اعتیاد به مواد
  • رفتار توهین آمیز
  • افسردگی

مشاوره خانواده همچنین می تواند به افرادی که مشکلات روانی دارند کمک کند.

یک مطالعه 2020 منبع معتبر نشان می دهد که خانواده ها ممکن است درمان را به دلایل زیر مفید بدانند:

  • مشکل در برقراری ارتباط یا بیان احساسات
  • درگیری بین خواهر و برادر
  • فرزندپروری ناسازگار
  • مشکلات زناشویی
  • ایجاد یک رابطه عملکردی و سالم پس از طلاق
  • سازگاری با یک تغییر عمده
  • برخورد با یک بیماری مزمن یا مرگ در خانواده

آیا خانواده درمانی یا مشاوره خانواده موثر است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خانواده درمانی یک بسیار شکل مؤثر از مشاوره است. بررسی ادبیات با منابع معتبر در سال 2018 نشان می‌دهد که مشاوره خانواده و سایر رویکردهای خانواده‌محور، مانند آموزش و برنامه‌های والدین، در موقعیت‌های مختلف مؤثر بوده است، از جمله:

  • مشکلات خواب، تغذیه و دلبستگی در دوران نوزادی
  • بهبودی از کودک آزاری و بی توجهی به کودک
  • شرایط رفتاری
  • اختلال در غذا خوردن

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که خانواده درمانی برای نوجوانان دارای مشکلات سلامت روان، صرف نظر از جنسیت، نیز موثر است. نویسندگان خاطرنشان می کنند که نوجوانان در این مطالعه مشکلات داخلی و خارجی کمتری را پس از درمان گزارش کردند.

والدین گزارش دادند که روش‌های فرزندپروری مؤثرتری را آموختند و احساس کردند خانواده به هم نزدیک‌تر است. با این حال، این مطالعه اشاره می کند که والدین زن بیشتر از والدین مرد مشاوره خانواده را مفید می دانند.

انواع مشاوره خانواده

برخی از مشاوران خانواده بازدید از خانه یا جلسات را به صورت آنلاین ارائه می دهند. اینها می توانند راحتی بیشتری را نسبت به جلسات اداری برای خانواده ها فراهم کنند. با این حال، خانواده های دیگر ممکن است مشاوره خارج از محیط خانه را ترجیح دهند.

مشاوره خانواده انواع مختلفی دارد:

خانواده درمانی عملکردی

این رویکرد معمولاً روی خانواده‌هایی متمرکز می‌شود که کودک یا نوجوانی با مشکلات عاطفی یا رفتاری پیچیده دارند. کودک و والدینش ممکن است در 8 تا 30 جلسه هفتگی با هم شرکت کنند. این جلسات به خانواده ها کمک می کند تا راهبردهایی را برای مقابله با رفتار کودک و بهبود عملکرد خانواده بیاموزند.

درمان چندسیستمی

هدف از این کار رفع مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان یا نوجوانان است. درمان چند سیستمی همچنین بر مسائل گسترده تری در مورد رفتار کودک متمرکز است. به عنوان مثال، می تواند هدف آن، بهبود تعامل آنها با سیستم های اجتماعی مانند مدارس یا محله ها باشد.

فرانسلی

این رویکرد مشاوره خانواده حضوری شامل یک درمانگر است که تعاملات بین نسل‌ها را بررسی می‌کند، مانند بین والدین و فرزندان. هدف این است که بفهمیم چگونه این ارتباطات باعث ایجاد مشکلات در خانواده می شود. درمان فرانسلی زمانی مفید است که مسائل و الگوهای رفتاری در طول نسل‌ها ادامه داشته باشند. همچنین ممکن است به پیش بینی چگونگی ایجاد مشکلات در آینده کمک کند.

خانواده درمانی استراتژیک مختصر

هدف این درمان تغییر الگوهای تعامل بین اعضای خانواده است. این رویکرد یک مداخله با زمان محدود است که مشکلات خانوادگی را هدف قرار می دهد که منجر به بروز علائم مشکل ساز در جوانان می شود. اکثر خانواده‌درمانی‌های استراتژیک کوتاه 12 تا 16 جلسه طول می‌کشند.

تحقیقات قدیمی‌تر و معتبر نشان می‌دهد که این شکل از درمان مزایای بلندمدتی دارد. محققان دریافتند که خانواده درمانی استراتژیک کوتاه مد از درمان معمول مانند گروه درمانی و گروه های آموزش والدین موثرتر است.

درمان ساختاری

درمان ساختاری مشکلاتی را که به دلیل ساختار خانواده به وجود می آید را مدیریت می کند. هدف آن دستیابی به یک سلسله مراتب خانوادگی کارآمد و متعادل، با مرزهای مناسب بین اعضا است. تفاوت اصلی درمان های ساختاری، تمرکز بر ساختار به جای رفتارهای خاص است که باعث ایجاد مشکل می شود.

در طول خانواده درمانی چه اتفاقی می افتد؟

در طول یک جلسه خانواده درمانی، درمانگران ممکن است به صورت گروهی، فردی یا ترکیبی از این دو با خانواده صحبت کنند. جلسه درمانی معمولی حدود 50 دقیقه یک بار در هفته است. ممکن است در ابتدا صحبت کردن درباره نگرانی‌ها برای افراد دشوار باشد، و مهم است که خانواده درمانگری را پیدا کنید که با او احساس راحتی کنید. خانواده ها ممکن است قبل از یافتن درمانی که نیازهای آنها را برآورده می کند، چندین درمانگر مختلف را امتحان کنند.

انجمن آمریکایی درمانگران ازدواج و خانواده بیان می کند که خانواده درمانگران خدمات زیر را ارائه می دهند:

  • تشخیص و درمان شرایط روحی و روانی
  • برنامه ریزی درمانی
  • روان درمانی برای افراد، زوج ها و کودکان
  • زوج درمانی، گروهی و خانواده درمانی

تعداد جلسات مشاوره خانواده به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه چرا خانواده به دنبال کمک هستند و آیا در طول درمان شرکت می کنند یا خیر.

خلاصه مشاوره خانواده

هدف مشاوره خانواده رسیدگی به مشکلات اساسی است که باعث مشکلات خانوادگی می شود. انواع مختلفی از خانواده درمانی وجود دارد. مشکلات مختلف خانواده ممکن است نیاز به انواع خاصی از مشاوره داشته باشد.

اثربخشی مشاوره خانواده حضوری

تحقیقات نشان می دهد که خانواده درمانی می تواند برای اهداف مختلفی موثر باشد. برخی از شواهد پشتیبان عبارتند از:

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که خانواده درمانی می تواند در درمان مشکلات متمرکز بر بزرگسالان، از جمله پریشانی رابطه، خشونت شریک عاطفی، اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی، روان پریشی، مسائل الکلی، و سازگاری با بیماری های فیزیکی مزمن مفید باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که خانواده‌درمانی به بهبود بخش‌های مختلف عملکرد خانواده برای کمک به نوجوانانی که مشکلات سلامت روانی را تجربه می‌کنند، کمک می‌کند.

یک بررسی در سال 2019 نشان داد که خانواده درمانی در درمان مشکلات رفتاری، مشکلات عاطفی، اختلالات خوردن، مشکلات جسمی و بهبودی از سوء استفاده یا غفلت مؤثر است. این مطالعه همچنین نشان داد که زمانی که به طور مستقل یا به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی چندوجهی مورد استفاده قرار می گیرد، مفید است

برای درک بهتر اینکه چگونه خانواده درمانی ممکن است مؤثرتر باشد و چگونه با سایر اشکال درمان مقایسه می شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0