نشانه ها و عوارض اعتیاد به عشق

اعتیاد به عشق

چرا به عشق اعتیاد پیدا می کنیم؟

نشانه های فرد معتاد به عشق چیست؟

اعتیاد به عشق، بر خلاف اسم جذاب و رمانتیک آن، یکی از مخرب ترین انواع اعتیاد به حساب می آید. متاسفانه در فرهنگ مردم ایران، فیلم های سینمایی و تلویزیونی و حتی اشعار عرفا از قدیم تا امروز، این نوع از عشق ترویج می شود که در آن فرد کاملا غرق در عشق شده و همه زندگی او مختل می شود. بسیار ناراحت کننده است که چنین تعبیری از عشق، به جای این که مورد سرزنش قرار بگیرد بالعکس ارزشمند هم تلقی می شود و به آن بهای بسیاری داده می شود.

در این مطلب قصد داریم نشانه ها و عوارض اعتیاد به عشق را توضیح داده و درباره آن شرح مختصری ارائه دهیم.

به طور کلی، در همه انواع اعتیاد، فرد عادت به فرار کردن از احساسات و مشکلات خودش و پناه بردن به اعتیاد دارد. معتادان به عشق نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای فرار کردن از مشکلات و جنبه های مختلف زندگی، به عشق روی می آورند و تمام تمرکز خود را روی موضوعات عاطفی می گذارند تا مشکلات را فراموش کنند. هرچه اعتیاد فرد به عشق بیشتر باشد تمرکزشان بر زندگی، احساسات و نیازهای خودشان کمتر می شود و به اصطلاح در رابطه غرق می شوند به طوری که حد و مرزی بین هویت و شخصیت خودشان و شریک عاطفی شان مشخص نمی شود.

بیشتر از همه افرادی دچار اعتیاد به عشق می شوند که در کودکی محبت کافی دریافت نکرده اند و دچار کمبود توجه هستند. دلیل آن هم می تواند خود کم بینی و کمبود عزت نفس باشد که وابستگی شدید به عشق را به دنبال دارد.

البته با توجه به نیاز طبیعی انسان به عشق ورزیدن و روابط عاطفی، تشخیص اعتیاد به عشق و رابطه عاشقانه سالم سخت به نظر می رسد. در زیر نشانه های افراد معتاد به عشق را توضیح داده ایم.

نشانه های اعتیاد به عشق

  • درصورت تایید شدن توسط دیگران احساس خوبی نسبت به خودشان پیدا می کنند.
  • توجه و تمرکز آن ها بیشتر از این که صرف خودشان باشد صرف محبت کردن به طرف مقابل می شود.
  • معمولا سعی در کنترل کردن طرف مقابل دارند.
  • سرگرمی های دیگران را به سرگرمی ها و تفریحات خودشان ارجحیت می دهند.
  • معمولا در تشخیص احساس دیگران بهتر از تشخیص احساس خودشان عمل می کنند.
  • آرزوهای آن ها مربوط به خودشان نیست و برای دیگران آرزو می کنند.
  • در بیان عقاید خودشان احساس ترس می کنند.
  • با تمام شدن یک رابطه عشقی، به سرعت وارد رابطه دیگری می شوند.
  • در بیرون آمدن از روابط آزاردهنده مشکل دارند.
  • در تعریف اهداف زندگی مشکل دارند.
  • با فاصله گرفتن از شریک عاطفی شان دچار احساس گناه می شوند.
  • بودن در اجتماع بدون شریک عاطفی برای آن ها دشوار است.
  • از اعتماد به دیگران در روابط عاطفی می ترسند.
  • خشم پنهان در آن ها از کودکی وجود دارد.
  • رابطه عاطفی را جزو نیازهای اولیه انسان می دانند.
  • هنگام بروز مشکلات نیاز شدید به روابط عاطفی و جنسی را حس می کنند.
  • در تشخیص بین جذابیت ظاهری و عشق دچار مشکل هستند.
  • خواسته های خود را به نیاز تعبیر می کنند.
  • در روابط عاطفی به سادگی از طرف مقابل رنگ می گیرند.
  • از رشد طرف مقابل واهمه دارند.

عوارض اعتیاد به عشق

همانطور که در ابتدای مطلب توضیح دادیم، افراد معتاد به عشق، همچون معتادان به الکل یا سایر مواد مخدر، سعی دارند مشکلات زندگی را با مراجعه به عادت ها فراموش کنند و برای لحظاتی کوتاه غصه ها را فراموش کنند. اعتیاد به عشق هم مانند انواع دیگر اعتیاد اگر درمان نشود می تواند عوارض روحی و حتی دردهای جسمی برای فرد به همراه داشته باشد. اعتیاد به عشق در مواردی ممکن است به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل هم کشیده شود. مرز بین اعتیاد به عشق و اعتیاد به رابطه جنسی مرز باریکی است که به سادگی افراد از این مرز عبور می کنند. فرد برای ادامه دار شدن رابطه عاطفی، سعی می کند به طرف مقابل رابطه جنسی ارائه کند و به مرور، معتاد به رابطه جنسی هم خواهد شد.

همچنین اعتیاد به عشق باعث می شود که فرد دچار پرخاشگری و خشونت شده و این رفتار باعث آزار اطرافیان و خانواده او خواهد شد.

کاهش اعتماد به نفس بر اثر روابط ناسالم، احساس افسردگی، اضطراب، تمایل به خودکشی و … هم از دیگر عوارض اعتیاد به عشق هستند.

اعتیاد به عشق

ترک اعتیاد به عشق

اولین قدم برای درمان هر چیز، پذیرفتن مشکل است. در این موضوع هم باید قبول داشته باشید که دچار اعتیاد به عشق هستید و در صورت نیاز، می توانید برای تشخیص به یک روانشناس خوب مراجعه کنید. وقتی که مشکل را پیدا کردید باید کاملا خواسته قلبی برای ترک آن پیدا کنید و پس از آن به مراحل ترک اعتیاد به عشق وارد شوید.

1- درمان پیش زمینه ها

برای ترک اعتیاد به عشق و درمان آن، بایستی زمینه های آن را درمان کنید. عواملی که می توانند زمینه ساز اعتیاد به عشق شوند متعدد هستند اما چند عامل اصلی و رایج را در زیر توضیح داده ایم:

اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین باعث می شود که همواره نیازمند توجه و تایید دیگران باشید و روابط عاطفی، فرصت مناسبی برای ارضای این نیاز است.

مشکلات ریشه ای

وجود مشکلات ریشه ای و حل نشده در زندگی می تواند احساسات شما را متزلزل کند و برای دوری از این احساسات ناخوشایند شما را به سمت اعتیاد به عشق یا دیگر انواع اعتیاد سوق دهد.

رد شدن

تجربه ی طرد شدن و پذیرفته نشدن توسط کسی، ممکن است تاثیر عمیقی روی فرد بگذارد و باعث شود که برای تایید شدن و پذیرفته شدن توسط دیگران، به سراغ محبت افراد نامناسب برود.

تعاریف اشتباه عشق

برخی از افراد عشق را به عنوان یک راه فرار از مشکلات می بینند و تصور می کنند که با داشتن عشق تمامی مسائل دیگر بی اهمیت خواهد بود. به همین علت به محض احساس کردن شرایط نامناسب به سراغ رابطه عاطفی یا جنسی می روند.

2- اصلاح عادت های اشتباه در اعتیاد به عشق

پس از اینکه دلیل اعتیاد به عشق را در خودتان کشف کردید، باید بدانید که در مواجهه با این اعتیاد باید چطور رفتار کنید. بهتر است بجای فرار کردن از مشکلات و برقراری روابط عاطفی، به سمت مشکلات حرکت کنید و با آنها روبرو شوید.

3- بهبود مهارت مقابله با مشکلات

مرحله سوم برای ترک اعتیاد به عشق، تقویت مهارت مقابله است که در آن باید یادبگیرید که چطور با مشکلات زندگی و احساسات ناخوشایند مقابله صحیح کنید.

درواقع، چیزی که باعث می شود در مواجهه با مشکلات به راه حل های سریع و موقتی مراجعه کنید کمبود توانایی مقابله با مشکلات است.

حتی اگر اعتیاد عاطفی را درمان کرده باشید، تا زمانی که نتوانید مهارت مقابله با مشکلات را بدست بیاورید احتمال بازگشت اعتیاد به عشق یا دیگر انواع اعتیاد در شما بسیار زیاد است.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه درمان اعتیاد به عشق به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در این زمینه با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.

چرا کلینیک اعصاب و روان ذهن آرا

تخصص روانشناسان روانپزشکان: پزشکان مرکز روانپزشکی و روانشناسی ذهن آرا، هریک در زمینه بخصوصی تخصص و تجربه چندین ساله داشته و مشکلاتی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی، اعتیاد و دیگر مشکلات روانپزشکی و روانشناسی را درمان می کنند.

کارگروه های تخصصی: کلینیک روانشناسی و روانپزشکی ذهن آرا، به دلیل داشتن بیش از 30 درمانگر در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

متدهای درمانی روز: کلینیک ذهن آرا، همیشه درمانگران خود را ملزم به مطالعه و بررسی آخرین دستاورد های علم روانشناسی و روانپزشکی می داند و همیشه تکنولوژی های روز در این حیطه را استفاده می کند.

مرکز روانشناسی ذهن آرا، مرکز مشاوره، مرکز روانشناسی، کلینیک روانشناسی، دکتر روانشناس

4/5 - (4 امتیاز)
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.18.0