درمان اختلال خواب

بی خوابی

انواع اختلال خواب

درمان اختلال خواب | تعریف اختلال خواب

اختلال خواب مجموعه ای از شرایط است که به طور منظم بر توانایی خواب خوب تأثیر می گذارد و نیازمند درمان اختلال خواب به وسیله درمانگر است.

بیش از یک سوم بزرگسالان در شبانه روز فقط به میزان 7 ساعت می توانند بخوابند. بیش از هفتاد درصد دانش آموزان دبیرستانی در طول شبانه روز کمتر از 8 ساعت می خوابند.

اختلال خواب

بیشتر افراد گاهی اوقات به دلیل استرس، برنامه های هولناک و سایر تأثیرات بیرونی ، مشکلات خواب را تجربه می کنند. با این حال ، هنگامی که این مسائل به طور منظم روی می دهد و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند ، ممکن است نشان دهنده یک اختلال خواب باشد.

در برخی موارد، اختلال خواب می تواند نشانه ای از وضعیت پزشکی یا بهداشت روان باشد. شما می توانید با انتخاب یک درمانگر مجرب درمان اختلال خواب را در خود شروع کنید. در صورتی که اختلال خواب را در خود درمان نکنید، ممکن است سلامتی شما را به خطر بندازد.

هنگامی که اختلالات خواب ناشی از بیماری دیگری نباشد، درمان معمولاً شامل ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییر سبک زندگی است.

انواع مختلف اختلال خواب

انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد. که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت:

بیخوابی | درمان اختلال خواب

بی خوابی به عدم توانایی در خوابیدن اشاره دارد. این بیماری می تواند در اثر استرس و اضطراب، هورمون ها یا مشکلات گوارشی ایجاد شود. همچنین ممکن است نشانه بیماری دیگری نیز در شما باشد.

نتایج بی خوابی در فرد

متأسفانه ، بی خوابی بسیار رایج است. تا 50 درصد از بزرگسالان آن را در برخی از نقاط زندگی خود تجربه می کنند.

• مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • افزایش وزن
  • اختلال در کار یا عملکرد مدرسه

این اختلال بیشتر در بزرگسالان و زنان مسن شیوع دارد.

بی خوابی

انواع بی خوابی

• مزمن ، هنگامی که بی خوابی به طور منظم برای حداقل 1 ماه اتفاق می افتد.
  • متناوب ، هنگامی که بی خوابی به طور دوره ای رخ می دهد.
  • گذرا ، هنگامی که بی خوابی فقط چند شب طول می کشد.

آپنه خواب

آپنه خواب با مکث در تنفس هنگام خواب مشخص می شود. این یک وضعیت پزشکی جدی است که باعث می شود بدن اکسیژن کمتری دریافت کند. همچنین می تواند باعث شود شما در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار شوید.

آپنه خواب

انوع آپنه خواب

• آپنه انسدادی خواب، جایی که جریان هوا متوقف می شود زیرا فضای راه هوایی مانع یا خیلی باریک است .
  • آپنه خواب مرکزی، جایی که در ارتباط بین مغز و ماهیچه هایی که نفس شما را کنترل می کنند وجود دارد.

پاراسومنیا

پارازومنیا نوعی اختلال خواب است که باعث حرکات و رفتارهای غیرطبیعی در هنگام خواب می شود.

نشانه پارازومنیا

• در خواب حرف زدن
  • ناله
  • کابوس
  • دندان قروچه
  • شب ادراری
  • سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار (RLS)

یک نیاز مبرم برای حرکت پاها است. این تمایل گاهی با احساس سوزن سوزن شدن در پاها همراه است. در حالی که این علائم ممکن است در طول روز بروز کند، اما بیشتر در شب مشاهده می شود.

RLS اغلب با برخی شرایط سلامتی، از جمله اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) و بیماری پارکینسون همراه است، اما علت دقیق شناخته نشده است.

درمان اختلال خواب | ناركولپسی

ناركولپسی با “حملات خواب” مشخص می شود كه هنگام بیدار شدن از خواب اتفاق می افتد. این بدان معنی است که شما به طور ناگهانی احساس خستگی شدید خواهید کرد و بدون هشدار از خواب دوباره می خوابید.

این اختلال همچنین می تواند باعث فلج خواب شود، که ممکن است باعث شود شما از نظر جسمی نتوانید درست بعد از بیدار شدن از خواب حرکت کنید. اگرچه ممکن است به خودی خود narcolepsy رخ دهد ، اما با برخی از اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس نیز همراه است.

کیفیت خواب

علائم اختلالات خواب

علائم بسته به شدت و نوع اختلال خواب متفاوت است. همچنین ممکن است اختلالات خواب در نتیجه وضعیت دیگری متفاوت باشد.

علائم عمومی اختلالات خواب

• مشکل در خوابیدن
  • خستگی روزانه
  • تمایل شدید به چرت زدن در طول روز
  • الگوهای تنفس غیرمعمول
  • تمایلات غیرمعمول یا ناخوشایند برای حرکت در هنگام خواب
  • حرکات غیرمعمول یا تجارب دیگر هنگام خواب
  • تغییرات غیر عمدی در برنامه خواب / بیداری شما
  • تحریک پذیری یا اضطراب
  • اختلال در عملکرد در محل کار یا مدرسه
  • عدم تمرکز
  • افزایش وزن

شب بیداری

عواملی بروز اختلالات خواب

شرایط ، بیماری ها و اختلالات زیادی وجود دارد که می تواند باعث اختلال در خواب شود. در بسیاری از موارد، اختلالات خواب در نتیجه یک مشکل اساسی بهداشتی ایجاد می شود.

آلرژی و مشکلات تنفسی

آلرژی ، سرماخوردگی و عفونت های تنفسی فوقانی می تواند تنفس شبانه را به چالش بکشد. عدم توانایی نفس کشیدن از طریق بینی شما نیز می تواند باعث بروز مشکلات در خواب شود.

تکرر ادرار

شب ادراری یا تکرر ادرار ممکن است خواب شما را مختل کند و باعث بیدار شدن شما در طول شب شود. عدم تعادل و بیماری های دستگاه ادراری ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

اگر ادرار مکرر با خونریزی یا درد همراه است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درد مزمن

درد مداوم می تواند خوابیدن را دشوار کند. حتی ممکن است شما را از خواب بیدار کنید.

دلایل بروز برخی درد های مزمن در فرد
  • آرتروز
  • سندرم خستگی مزمن
  • فیبرومیالژیا
  • بیماری التهابی روده
  • سردردهای مداوم
  • درد مداوم کمر

در برخی موارد، درد مزمن حتی ممکن است با اختلالات خواب تشدید شود. به عنوان مثال، پزشکان معتقدند که توسعه فیبرومیالژیا ممکن است با مشکلات خواب مرتبط باشد.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب معمولاً تأثیر منفی بر کیفیت خواب دارند. کابوس ها، صحبت کردن در خواب نیز ممکن است خواب شما را مختل کند.

اختلالات شخصیتی

درمان اختلال خواب | نحوه تشخیص اختلالات خواب

پزشک شما ابتدا معاینه بدنی را انجام می دهد و اطلاعاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی شما جمع می کند. برای درمان اختلال خواب پزشک شما ممکن است برخی آزمایش ها را بر روی شما انجام دهد.

انواع آزمایش ها برای تشخیص و درمان اختلال خواب
  1. Polysomnography (PSG)

یک مطالعه آزمایشگاهی در خواب است که میزان اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی را ارزیابی می کند.

1. الکتروانسفالوگرام (EEG)

آزمایشی است که فعالیت الکتریکی در مغز را ارزیابی کرده و مشکلات احتمالی مرتبط با این فعالیت را تشخیص می دهد.

1. تست تأخیر خواب چندگانه (MSLT)

این مطالعه خوابیدن روزانه در رابطه با PSG در شب برای کمک به تشخیص نارسایی سوء، استفاده می شود.

این آزمایشات می تواند در تعیین مسیر درست درمان اختلالات خواب بسیار مهم باشد.

درمان اختلالت خواب

درمان اختلال خواب بسته به نوع و علت اصلی بروز آن ها می تواند متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی ترکیبی از درمان های پزشکی و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی فرد را شامل می شود.

درمان های پزشکی اختلال خواب

درمان پزشکی برای اختلالات خواب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• قرص خواب آور
  • مکمل های ملاتونین
  • آلرژی یا داروهای سرد
  • دستگاه تنفس یا جراحی (معمولاً برای آپنه خواب)
  • محافظ دندانپزشکی (معمولاً برای دندان قروچه)

درمان غیر پزشکی اختلال خواب

تنظیم سبک زندگی می تواند کیفیت خواب شما را به ویژه در مواردی که در کنار درمان های پزشکی انجام می شود ، تا حد زیادی بهبود بخشد.

• گنجاندن سبزیجات و ماهی های بیشتر در رژیم غذایی
  • کاهش میزان قند
  • کاهش استرس و اضطراب
  • انجام تمرینات ورزشی
  • ایجاد یک برنامه خواب منظم
  • کمتر نوشیدن آب قبل از خواب
  • محدود کردن مصرف کافئین به خصوص در اواخر بعد از ظهر یا عصر
  • کاهش مصرف دخانیات و الکل
  • حفظ و تعادل در وزن بر اساس توصیه های پزشک

درمان اختلال خواب

عواقب عدم درمان اختلال خواب در افراد

بسته به نوع اختلال خواب، ممکن است افراد به هنگام خوابیدن مشکلات زیادی داشته باشند و ممکن است در طول روز احساس خستگی شدید کنند. کمبود خواب می تواند تأثیر منفی بر انرژی، خلق و خوی ، تمرکز و سلامت عمومی بگذارد.

آن ها همچنین می توانند بر عملکرد شما در محل کار تأثیر گذار باشند، در روابط شما تاثیر منفی بگذارند و توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره را مختل کنند.

پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را در زمینه درمان اختلال خواب به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراکز مشاوره خوب در شمال و شرق تهران در زمینه بی خوابی و اختلالات خواب با کلینیک ذهن آرا تماس بگیرید.

این مقاله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد: ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب

ما اینجا هستیم تا شما را به بهترین متخصصین مربوط به مشکل شما را چه در مرکز مشاوره ذهن آرا و چه در کلینیک‌های دیگر ارجاع دهیم.