درمان روانشناسی وسواس فکری

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یک اختلال مزمن سلامت روان است که ویژگی های مشترک بسیاری با اختلال اضطراب دارد. بسته به شدت OCD، این اختلال توانایی ایجاد اختلال جدی در عملکرد روزانه را دارد. OCD یک اختلال مزمن سلامت روان است، بنابراین اهداف درمانی باید بر بهبود مدیریت روزانه علائم متمرکز شود.

OCD در دو حیطه مختلف تاثیر می گذارد: افکار وسواسی مخرب و اعمال اجباری ناشی از آن. افکار وسواسی که ریشه در شک، ترس یا گناه دارند، فرد را اسیر الگوی رفتارهای اجباری تکراری می کنند. این رفتارهای اجباری به عنوان وسیله ای برای مدیریت استرس ناشی از وسواس عمل می کنند.

چرخه دائمی وسواس‌ها و به دنبال آن رفتارهای تشریفاتی اجباری می‌تواند تاثیرات منفی زیادی در شغل، روابط و کیفیت زندگی فرد داشته باشد. رفتارهای منزوی و کناره گیری در OCD شدید رایج است، زیرا افراد شروع به کناره گیری اجتماعی می کنند تا از هرگونه محرک یا تحقیری که ممکن است در ملاء عام رخ دهد اجتناب کنند.

اگرچه درمان های سنتی ممکن است برای بسیاری از مبتلایان به OCD مفید باشد، اما برای کسانی که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند، یک درمان جایگزین بدون دارو به نام تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یا درمان TMS وجود دارد. هنگام تحقیق در مورد بهترین درمان برای OCD شدید، TMS را در نظر بگیرید. این یک تکنیک نورومدولاسیون است که می تواند نورون های مغز را تغییر دهد و منجر به کاهش قابل توجه علائم OCD شود.

درباره اختلال وسواس فکری اجباری

اختلال وسواس فکری عملی یک اختلال مرتبط با اضطراب است که دارای افکار وسواسی متناوب و رفتارهای اجباری است که در طول روز تکرار می شوند. OCD می تواند آنقدر مخرب باشد که توانایی فرد را برای عملکرد در مدرسه، محل کار یا حفظ روابط شخصی سالم مختل کند. بر اساس آمار ارائه شده توسط موسسه ملی سلامت روان، OCD تقریباً 1.2٪ از جمعیت بزرگسال ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد و زنان بیش از سه برابر بیشتر از این اختلال رنج می برند. علائم OCD عبارتند از:

وسواس

  • ترس از میکروب یا آلودگی
  • نیاز به داشتن چیزها در یک نظم خاص، نیاز به تقارن
  • افکار یا تمایلات تهاجمی
  • نگرانی در مورد صدمه دیدن خود و یا عزیزان
  • آگاهی بیش از حد از عملکردهای بدن
  • تثبیت موضوعات تابو، معمولاً ماهیت جنسی خشونت آمیز

اجبارها

  • ترس از دست زدن به دستگیره های در یا سایر وسایلی که توسط دیگران لمس می شوند
  • ترس از لمس فیزیکی
  • تمیز کردن بیش از حد و شستن مکرر دست
  • چیدمان دقیق اقلام و عدم تحمل و ناراحتی بسیار با هر گونه تغییر در آن
  • بررسی مکرر چیزها، مانند خاموش بودن اجاق گاز یا خاموش بودن چراغ ها
  • شمارش و سفارش اجباری
  • انجام وظایف به ترتیب خاص یا تعداد دفعات معین
  • ترس از دست دادن اقلام مهم یا اوراق اداری که منجر به احتکار می شود

هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث OCD می شود، اگرچه شواهدی وجود دارد که ممکن است یک جزء ژنتیکی داشته باشد. افرادی که والدین، خواهر و برادر یا فرزندشان مبتلا به OCD هستند، شانس بیشتری برای ابتلا به وسواس فکری دارند. سایر عوامل خطر برای OCD عبارتند از: تروما و سابقه سوء استفاده فیزیکی یا جنسی در دوران کودکی. مطالعات و تصویربرداری از مغز نشان داده است که در افراد مبتلا به OCD تفاوت های ساختاری در مسیرهای مغزی وجود دارد. اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای OCD وجود ندارد، اما وقتی فکر می کنید بهترین درمان برای OCD شدید چیست، گزینه هایی وجود دارد.

بهترین درمان برای OCD شدید چیست؟

در ابتدا، فردی که به دنبال کمک برای OCD شدید است، معمولاً با ترکیبی دوگانه از دارو و روان درمانی، درمان می شود. داروهای ضد افسردگی به تعادل سروتونین کمک می کنند، که افکار وسواسی را فرو می نشاند، و روان درمانی می تواند مهارت ها و تکنیک های خاصی را برای غلبه بر رفتارهای اجباری آموزش دهد.

دارو

دارو بر اساس شدت علائم و اینکه آیا یک اختلال سلامت روان ثانویه مانند افسردگی یا یک اختلال اضطرابی همزمان وجود دارد یا خیر، تعیین می شود. داروهایی که نشان داده شده است به بهبود علائم OCD کمک می کنند عبارتند از Prozac، Fluvoxamine، Anafranil، Zoloft و Paxil. داروهای دیگر ممکن است بر اساس دیگر نشانه های همراه با OCD در صورت نیاز تجویز شوند.

روان درمانی

درمان های مبتنی بر تغییر رفتار، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) به آموزش تغییر عادت، و مواجهه و پیشگیری از پاسخ (EX/RP) تمرکز خواهد کرد. درمان شناختی رفتاری (CBT) یک درمان مبتنی بر شواهد است که نشان داده شده است در درمان فرد مبتلا به OCD موثر است. علاوه بر CBT به عنوان درمان اساسی، درمان OCD ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

مواجهه سازی و پیشگیری از پاسخ. ERP نوعی درمان شناختی رفتاری است که با قرار دادن تدریجی فرد در معرض ترس‌هایش به تسکین علائم مبتنی بر ترس کمک می‌کند. با معرفی موضوع ترس، مهارت های مقابله ای به فرد آموزش داده می شود که به کاهش اضطراب مرتبط با این محرک کمک می کند. همانطور که فرد با ERP پیش می رود، بهتر می تواند پاسخ خود را به محرک ها مدیریت کند.

درمان شناختی یا شناخت درمانی شامل آموزش ذهن برای تمرکز بر تجربه افکار منفی و پاسخ دادن به آنها به روش های جدید می باشد.

در بیشتر موارد، برنامه درمان برای OCD به صورت یکپارچه و جامع است، به این معنی که می توان به چند روش درمانی برای کمک به درمان تمام جنبه های فرد دسترسی داشت. به همین دلیل، درمان های کل نگر اغلب علاوه بر روش های درمانی مرسوم، روش هایی مانند یوگا، مدیتیشن و طب سوزنی را هم قرار می دهند.

درمان TMS به عنوان درمان جایگزین برای OCD

برای بیمارانی که به درمان های سنتی مقاوم هستند، یک درمان جایگزین امیدوارکننده به نام TMS نیز وجود دارد که نشان داده شده است که در درمان OCD نیز موثر و بی خطر است. مقاله اخیر منتشر شده در Neuropsychiatric Disease and Treatment مزایای استفاده از TMS را به عنوان یک درمان کمکی برای افراد مبتلا به OCD مقاوم به درمان ذکر می کند. نتیجه گیری می شود که TMS یک “راه سوم” امیدوارکننده برای پرداختن به علائم OCD علاوه بر روان درمانی و دارو درمانی است.

TMS یک درمان غیر تهاجمی تحریک مغز است که برای استفاده در ایالات متحده برای اختلال افسردگی اساسی مقاوم به درمان (MDD) از سال 2008 آغاز شده است. برای مراجعان مقاوم به درمان هاس سنتی، TMS در داخل و در سطح جهانی مورد مطالعه قرار گرفته است و آزمایشات بالینی در حال انجام ادامه دارد. در اروپا، TMS برای درمان طیف گسترده ای از شرایط پزشکی و اختلالات روانشناختی، از جمله PTSD، اضطراب، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، سکته مغزی، اعتیاد به مواد، ترک سیگار و مدیریت درد مزمن استفاده شده است.

درمان TMS در وسواس فکری

در حالی که داروهای ضدافسردگی برای تنظیم سطح سروتونین در مغز طراحی شده اند، TMS مسیرهای عصبی را هدف قرار می دهد. شدت و مکان، و طول دوره درمان برای نشانه های OCD از فردی به فرد دیگر متفاوت و جداگانه است.

در طی یک سری جلسات درمانی، TMS می‌تواند تغییرات سیستمی در فعالیت الکتریکی ایجاد کند و متعاقبا، نحوه جریان اطلاعات از طریق شبکه‌های عصبی را تغییر دهد و بر رفتار فرد تأثیر بگذارد. با تغییر مدارها، TMS به طور بالقوه می تواند الگوهای فکری-رفتاری نادرست مرتبط با OCD را تغییر دهد.

درمان TMS به صورت سرپایی در مطب پزشک ارائه می شود. این درمان نیازی به بیهوشی یا جراحی ندارد و آن را به یک روش بسیار قابل تحمل و کم خطر برای درمان OCD تبدیل می کند. از آنجایی که بیمار برای جلسات درمانی 40 دقیقه ای به راحتی دراز می کشد، ممکن است زمان خود را به خواندن، گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون بگذراند.

هنگام استفاده از TMS برای درمان OCD، تکنسین TMS ناحیه خاصی از مغز را هدف قرار می دهد. دو گزینه اصلی وجود دارد که شامل ناحیه حرکتی پیش مکمل (پیش SMA) و قشر اوربیتوفرونتال (OFC) می شود. تا به امروز، بهترین نتایج درمانی با استفاده از TMS برای درمان OCD هنگام هدف قرار دادن منطقه قبل از SMA رخ داده است. با این حال، سه مطالعه که TMS را مورد بررسی قرار داده اند، همگی نتایج مثبتی را نشان دادند. از مطالعه و بررسی بیمارانی که از درمان TMS که ناحیه پیش از SMA را مورد هدف قرار گرفته بودند، دریافتند که علائم افسردگی و اضطراب همزمان با علائم OCD نیز کاهش می‌یابد.

گروه روانشناسی ذهن آرا و درمان وسواس

گروه روانشناسی ذهن آرا با در اختیار داشتن متخصصین باتجربه و متعهد در زمینه درمان وسواس فکری و عملی آماده ارائه خدمات گفته شده در بالا می باشد. خدماتی از قبیل رواندرمانی با رویکردهای مختلف، دارو درمانی و درمان به کمک دستگاه تی دی سی اس، قطعا بهبودی مراجعین قبلی و بازخوردهای آنان در زمینه وسواس فکری، اعتمادبنفس لازم برای صحبت از روش های درمانی وسواس را به ما داده است. پس با ما در ارتباط باشید …

امتیاز دهید.
نوشتن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CAPTCHA ImageChange Image